ביומד ניסוי פארמה מבחנה
צילום: Istock

מאחדות כוחות: פייזר צפויה למזג את עסקי הגנריקה שלה עם מיילן

שתי ענקיות התרופות צפויות לשלב ידיים בעסקי הגנריקה, בנסיון להניע צמיחה מחודשת לאחר איבוד הפטנטים על תרופותיהן העיקריות והתחרות הגוברת בענף; לטבע יש סיבה לחשוש?
נועם בראל |

חברת התרופות פייזר נמצאת במשא ומתן למיזוג חטיבת הגנריקה שלה עם זו של ענקית התרופות מיילן, כך על פי דיווח המגיע כעת מעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל". 

העסקה, אשר עדיין לא סוכמה סופית, עשויה, כך על פי מקורות יודעי דבר, להתפרסם כבר ביום שני הקרוב, כאשר על פי הדיווח, בעלי המניות של מיילן צפוים לקבל קצת יותר מ-40% מהחברה החדשה שהוקמה. פייזר מצידה תקבל גם 12 מיליארד דולר בהכנסות ממכירת אג"ח.

העסקה, במידה ואכן תצא לפועל, צפויה לאחד בין שתי הענקיות, אשר מכירותיהן האטו מאז איבדו את ההגנה על הפטנטים והחלו להתמודד עם תחרות במחירים נמוכים יותר. בין התרופות עליהן איבדה פייזר את הפטנט, נמצאים כדורי הכולסטרול ליפיטור ותרופת האימפוטנציה הגברית ויאגרה. החברות מכוונות לכך ששילוב המכירות עם אלה של מיילן, הידועה בעיקר בזכות טיפול ה-EpiPen שלה, יניע מחדש גידול במכירות.

מיכאל גאטלר, המנהל את עסקי הגנריקה פייזר, יתמנה למנכ"ל החברה המשולבת אם העסקה אכן תצא לפועל. יו"ר מיילן רוברט קורי יהיה היו"ר המנהל, כך על פי המקורות המעורים בנושא. המנכ"לית הנוכחי של מיילן, הת'ר ברש, צפויה לעזוב.

העסקה עשויה לעורר שינויים נוספים בתעשיית התרופות הגנריות, אשר מעורערת בתחרות מצד יצרנים הודים ותחת לחץ תמחור מצד הקבוצות בארה"ב שקונות ומפיצות את התרופות והופכות לגדולות יותר.

התחרות הכבדה בענף פגעה במכירותיהן ובמניותיהן של מיילן ויצרניות תרופות גנריות מובילות אחרות, ובמיוחד טבע הישראלית. מניית מיילן, אשר נסחרת כיום בשווי שוק של כ-10 מליארד דולר, צנחה בכ-75% - מהשיא אותו רשמה באביב 2015.

חטיבת הגנריקה של פייזר, אשר נקראת Upjohn, ממוקמת בשנחאי, ונסחרת בבורסה בהונג קונג. מכירות Upjohn ברבעון הראשון ירדו ב-45 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל ב-2018, והסתכמו בפחות ב-3.1 מיליארד דולר.

מוצרי Upjohn, שמלבד ליפיטור וויאגרה כוללים את משכך הכאבים ליריקה, היו בעבר מותגים אשר הניבו הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה עבור פייזר, ועזרו לה להפוך לאחת מיצרניות התרופות הגדולות בעולם.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אולם מכירותיהם ירדו מאז שהיריבים הגנריים פגעו בשוק, והכבידו על החברה, מה שהוביל אותה לחזק את הצמיחה על ידי השקת תרופות חדשות וחיסונים ממותגים חדשים לסרטן ומחלות לב.

נכון לעכשיו, החברה, שבסיסה בניו יורק משלבת את עסקי התרופות שלה עם GlaxoSmithKline במיזם משותף שבסופו של דבר יוסר. נזכיר כי בחודש שעבר סיכמה מיילן על רכישת יצרנית התרופות לסרטן  Array BioPharma תמורת 10.6 מיליארד דולר. מן העבר השני, דירקטוריון מיילן החליט על שינוי אסטרטגי, כאשר החברה מנסה להחיות את מכירות באמצעות מעבר לגנריות מורכבות יותר ומחיר גבוה יותר והעתקים של תרופות ביוטכנולוגיות.

הנהלת מיילן הקדימה את צנרת המוצרים החדשים של החברה, אך עם זאת, וול סטריט לא הראתה תמיכה במניית החברה, וזאת בעיקר מכיוון שבשנים האחרונות, צצה תחרות רבה על המוצר הנמכר ביותר שלה, ה-EpiPen, כאשר ברקע מיילן גוררת ביקורת נוקבת מצד חולים, רופאים ומחוקקים על העלאת המחיר בכמעט 550% בין 2007 ל-2016.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.