דיסקונט: הגיע הזמן לממש רווחים, השוק ימשיך להיות תנודתי
"הגיע הזמן לממש רווחים. שוק המניות ימשיך להיות ככל הנראה תנודתי מאוד", כך לפי סקירה שפירסם היום (ד') שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים בחדר העסקאות של בנק דיסקונט. לדבריו, "לאחר מהלך העליות החד שנרשם בשבועות האחרונים, היינו ממליצים לחזור לחשיפה מנייתית בינונית-סבירה בתיק ההשקעות".
מאז רמת השפל היחסי שנרשמה ב-24 בדצמבר ועד לנעילת המסחר אתמול בארה"ב נרשמה עלייה חדה של כ-12% ב-S&P500, ושל כ-10% במדד המניות MSCI All World.
מאז רמת השפל בדצמבר השוק ביצע מהלך עליות של שנה שלמה
בכדי לסבר את האוזן מציין קצביאן כי ב-30 השנים האחרונות מדד המניות הגלובלי רשם עלייה שנתית ממוצעת של כ-7.2% (לפני דיבידנדים), "כלומר בתיקון האחרון עברנו מהלך שנתי תוך פחות מחודש", כותב קצביאן.
"בסקירתנו האחרונה לגבי המגמה בשוק המניות המלצנו להגדיל את רכיב המניות בתיק (לכתבה המלאה). כעת ולאחר מהלך העליות החד שנרשם בשווקים, התמונה נראית מעט שונה ומותנית בעיקר במגמת הרווחיות בעתיד, ובהתפתחויות של ממש בגזרת הסחר ומדיניות הפד, מעבר לתמחור השווקים", כותב קצביאן.
המניות כבר לא מאוד זולות
"לאחר מהלך העליות הדרמטי שהתרחש בשבועות האחרונים המכפיל החזוי 4 רבעונים קדימה על מדד S&P500 עומד על 15.3, לעומת חציון היסטורי של 15.1 מתחילת שנות התשעים ולעומת רמה נמוכה במיוחד של 13.6 ברמת השפל של חודש דצמבר האחרון. במילים אחרות: המניות נסחרות כעת במחירים סבירים יותר, ואפילו ברמת מכפילים גבוהה במעט ביחס להיסטוריה ובוודאי שאינן 'סופר זולות' כבעבר", כותב קצביאן. עם זאת, לדבריו המניות עדיין נסחרות ברמות זולות ביחס להיסטוריה אם משווים את המכפילים לתשואות האג"ח הממשלתי.
- דיסקונט ונימבל משיקים פתרון דיגיטלי חדש להקדמת תשלומים לעסקים
- פייבוקס מציגה: שלושה מסלולים חדשים, עם ריבית על היתרות וארנק לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטריגרים למהלך העליות הנוכחי התממשו ברובם
בסוף שנת 2018 ציינו בדיסקונט מספר טריגרים שצפויים לתמוך בשוק המניות, בכללם הערכה כי חברי הפד ינסו לשדר מסר מרגיע בהקשר של המדיניות המוניטרית, המגעים בין ארה"ב לסין ופסק הזמן במלחמת הסחר עד מרץ, בערכה כי תחילת השנה תקל על חלק מהמשקיעים להגדיל סיכונים בתיק, ופתיחת עונת הדו"חות שתגרום ליותר התמקדות בנושא המיקרו מאשר חששות המאקרו. כעת מציין קצביאן כי "נראה שחלק עיקרי מטריגרים אלו כבר התממש ובשלב זה צריך 'חדשות מובהקות יותר' בכדי לגרום למהלך עליות דרמטי נוסף בשווקים".
הגיע הזמן לממש רווחים, השוק ימשיך להיות תנודתי
- 4.ראיתם גורביץ נעלם (ל"ת)רוני 24/01/2019 22:59הגב לתגובה זו
- 3.רציני 24/01/2019 11:35הגב לתגובה זואפשר לקנות את החברה בפחות מ 60 מיליון ₪ היתה שווה מיליארדים האם תחזור להניב ביצי זהב
- 2.דיבר דיבר ולא אמרתי כלום (ל"ת)ישראל 24/01/2019 10:27הגב לתגובה זו
- 1.לממש מה ? השוק נפל 20 אחוז (ל"ת)התעוררו מאוחר 23/01/2019 23:02הגב לתגובה זו
- קונספירציה 24/01/2019 10:32הגב לתגובה זוהם הוציאו המלצת קניה בתחתית. השוק עלה מאז ב-12%.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
