עידן עופר
צילום: בוצ'צ'ו

כיל מבקשת להמשיך לשלם לחברה לישראל דמי ניהול של מיליון ד' בשנה

החברה תקיים אסיפת בעלי מניות, בה יעלו להצבעה ההסכם עם אנרג'יאן לרכישת גז טבעי ואישור חידוש הסכם הניהול עם החברה לישראל
נועם בראל | (2)
נושאים בכתבה אגריום כיל

כיל מדווחת כי תקיים מחר אסיפת בעלי מניות מיוחדת, ובה יעלו להצבעה שני נושאים מהותיים שעומדים על הפרק - אישור ההסכם עם אנרג'יאן לרכישת גז טבעי ואישור חידוש הסכם הניהול עם החברה לישראל לשנתיים הקרובות. במידה והאסיפה תדחה, היא תערך ביום ה', ה-1 למרץ.

הסכם דמי הניהול השנתי של כיל מול החברה לישראל עמד עד כה על 1 מיליון דולר בשנה בתוספת מע"מ, כשבמקור כלל ההסכם סעיף לבחינת העלאת דמי הניהול השנתיים ל-3.5 מיליון דולר במקרה של מינוי יו"ר דירקטוריון מטעם החברה לישראל בחברה. על פי הדיווח, כיל תבקש להמשיך לשלם 1 מיליון דולר בתוספת מע"מ, ולהסיר את סעיף העלאת דמי הניהול מההסכם הניהול עם הבחרה לישראל.

ההסכם של כיל לרכישת הגז הטבעי ממאגרי כריש ותנין של אנרג'יאן נחתם במסגרת הסכם כולל של חברות מקבוצת החברה לישראל: כיל, בזן ואו.פי.סי (OPC), אשר חתמו על הסכם לרכישת גז בהיקף כולל של 6 מיליארד שקל.

אנרג'יאן היא המפיקה היחידה של נפט וגז ביוון, עם 35 שנות פעילות באזורים סביבתיים רגישים ומעסיקה 480 עובדים בתחומי הנפט והגז. החברה מחזיקה בעתודות של 2.4 TCF של גז טבעי (2C) בשדות כריש ותנין וכן 41 מיליון חביות (2P) ברישיון פרינוס, בצפון מזרח יוון.

לאחרונה דווח כי חברת פוטאש הקנדית, יצרנית האשלג הגדולה בעולם, תמכור את החזקותיה בכיל לגופים מוסדיים תמורת 700 מיליון דולר אחרי הוצאות. למעשה העסקה סגורה ובכך הוסרה העננה שרבצה סביב העניין. המכירה של ההחזקות בכיל מגיעות על רקע המיזוג עם אגריום. בעקבות המכירה תעודות הסל צפויים להזרים ביקושים של כ-150 מיליון שקלים בעדכון המשקולות ב-1 למארס, כאשר החזקות הציבור יעלו מ-45% ל-60%.

נזכיר כי פוטאש רכשה 9% ממניותיה של כיל בשלב הראשון של ההפרטה בשנת 1998. בשלב שני הגדילה פוטאש את החזקותיה בכיל ל-13.77%. בשנת 2012 פוטאש כיוונה לרכישת השליטה בכיל אך שר האוצר בזמנו יאיר לפיד טרפד את העסקה הודות למניית הזהב שבידי הממשלה. מאז 2012 מניית כיל רשמה מהלך ירידות מתמשך, בין היתר, בצל ירידת מחירי האשלג.

בתחילת החודש לאומי שוקי עדכן את ההמלצה למניית כיל והוריד את מחיר היעד ל-16 שקלים למניה. האנליסטית אלה פריד הותירה את ההמלצה על 'משקל שוק'. מחיר היעד משקף אפסייד של 14% על מחיר השוק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

פריד נוקטת במשנה זהירות ביחס לסממנים שהסקטור עשוי ליהנות מהתאוששות במחצית השנייה של 2018, וזאת בשל עליית מחירי האשלג. "התמחור הנוכחי משקף חלק ניכר מהסיכונים הספציפיים והדאון סייד מוגבל - כנראה גם האפ-סייד".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גימלאי 22/01/2018 11:39
    הגב לתגובה זו
    נגד הסכם התשלומים לחברה לישראל? בלי לנסוע ולהיות נוכח באסיפה.
  • 1.
    שט 21/01/2018 09:25
    הגב לתגובה זו
    על הצלחותיו העתידיות (המפוקפקות) על חשבון משלם המיסים. אמרתי כבר שבגלל הקומבינות הלוויתן יפסיד אפילו את השוק הבטוח היחיד שלו : השוק הישראלי. עיניכם הרןאות זה מה שקורה.
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.