האנליסט גלעד שריג משיק סיקור לבזק: "מניה בסיסית בכל תיק השקעות"
במחלקת המחקר של בנק הפועלים הוציאו היום תחילת סיקור למניית ענקית התקשורת בזק. האנליסט גלעד שריג כותב כך בהמלצה: "למרות האתגרים (הפרדה מבנית, שימוש בתשתית פאסיבית, ושוק סיטונאי קווי), בזק הייתה ותמשיך להיות קבוצת התקשורת החזקה בישראל. ביצוע ההפרדה המבנית יתרחש, אולם קשה להעריך מתי. בהערכה לא לקחנו בחשבון ביטול הפרדה ב-2017, ולכן התוצאות הפיננסיות די יציבות בשנים הקרובות... אנחנו רואים את בזק כמניה בסיסית בכל תיק השקעות, לאור מרכזיותה בשוק הישראלי, ועוצמתה בשוק התקשורת."
בחלוקה למגזרים, כותב שריג כך: "בשוק הקווי אנחנו רואים יציבות בהכנסות עם צמיחה קלה בשנה הבאה בעיקר בשל העוצמה באינטרנט שתפצה את החברה על החולשה בטלפוניה, בזק בינ"ל תמשיך לשמור על המספרים עם 350-360 מ' EBITDA באופן יציב, ב-YES צפוי אתגר לא קטן לחברה גם ברמת הלקוחות (עם אובדן צפוי של 20 א' לקוחות בשנה) וגם בגיזרת המחיר, לאור הכניסה המרחפת באוויר של פרטנר לטלויזיה וכמובן לאור הכרסום של סלקום TV בשוק הטלויזיה. בפלאפון לא צפויות הפתעות לטובה, מלבד גיוס חיובי של מנויים אחרי יציאת גולן מהשוק. שוק הסלולר עדיין רווי תחרות, והנסיון של גיל שרון לרמוז כאילו לא ניתן לקיים חברות סלולר ברמות המחירים הללו גרם נזק בעיקר לגולן שנרכשה על ידו זמן קצר קודם לכן. כל עוד ישנם מסלולים של 30-40 ₪ ללא הגבלה בשיחות ועם חבילות גלישה נדיבות, לא נראה עליות מחירים בשוק. בהנחה שהחבילות הללו יהיו בתוקף שנה לפחות, המשמעות שלפני 2018 לא יתרחשו עליות מחירים בסלולר, והחברות תיאלצנה למצוא מקורות צמיחה אחרים, החל ממכירת ציוד קצה ועד כניסה לשיתופי פעולה קמעונאיים אחרים על מנת למקסם את הפדיון מכל צרכן".
בשורה התחתונה כותב שריג כי "בהיוון תזרים המזומנים של בזק, השנים הקרובות נראות די דומות האחת לרעותה. בשימוש של מכפיל 8 על EBITDA ובהנחה של 9.4 מיליארד חוב נטו אנו מעריכים את שווי מניית בזק ב 8 שקלים, וזאת מבלי לקחת בחשבון את האפשרות שהחברה תהנה מחיסכון מצטבר של מאות מיליונים בגין ההפרדה המבנית, כאשר זו תתרחש".
מניית בזק -1.3% נסחרת כעת במחיר של 6.6 שקלים, כלומר מחיר היעד של הפועלים משקף אפסייד של 21%. מתחילת 2017 איבדה מניית בזק 9% וזאת לאחר נפילה של 8.5% בשנת 2016. הנה גרף המניה מתחילת 2016:
- תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קומיוניקיישנס בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק
- 38% מבני הנוער אומרים שה-AI מבין אותם יותר טוב מהמשפחה והחברים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 4.משקיע 25/01/2017 16:23הגב לתגובה זוברור לגמרי שהטלפוניה לא תמשיך להיות פרת מזומנים כ"כ שמנה, כי עוד ועוד לקוחות לא מוכנים לשלם יותר עשרות שקלים על קו נייח בשעה שהם יכולים לקבל במחיר הזה קו נייד. גם המחירים בטלויזיה שלהם גבוהים מדי וסלקום TV הולכת וצוברת עוד ועוד צופים מרוצים, שנהנים ממחיר נמוך משמעותית, על חבילה מצומצמת יותר, בפרט אחרי הכללת הספורט. מניית בזק פשוט יקרה.
- 3.בנתיים הכיוון ברור - אין מה לגעת בנייר (ל"ת)Rsi-69.1 25/01/2017 14:23הגב לתגובה זו
- 2.מיכה הכהן 25/01/2017 14:06הגב לתגובה זותסגור שנה 850-870 בקרוב
- 1.שאול 25/01/2017 13:37הגב לתגובה זומה שמשתמע מהכותב הוא שבזק תמשיך להיות מונופול אכזרי בחסות המדינה , שאין סיכוי לפרקה לגורמים והכנסת מתחרים חדשים .
אלי כליף (צילום: עידו לביא)העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה; גיוס החוב הבא של טבע יהיה בריבית נמוכה יותר
הנהלת טבע מקבלת גושפנקא שפעלה נכון בשנים האחרונות. סוכנות הדירוג S&P מעלה את טבע לדירוג BB+ על רקע ביצוע חזק של אסטרטגיית Pivot to Growth וסוכנות הדירוג Moody’s מעלה את התחזית לחיובית מיציבה. כמובן שרואים את זה טוב במחיר המניה - מניית טבע ב-31 דולר - מחיר שיא של 8 שנים. שווי החברה מעל 34 מיליארד דולר. השווי כבר משמעותית מעל החוב, הסיכון שבקושי לשרת את החוב ירד דרמטית, והמכפיל רווח עלה לאור התפיסה של השוק שהסיכון ירד, טבע נסחרת במכפיל של כ-10-12 אחרי שבמשך תקופה ארוכה נסחרה במכפיל חד ספרתי , לפני כשנה וחצי היא נסחרה במכפיל 5.
מכל מקום, Moody’s אישררה את דירוג B1a של טבע והעלתה את תחזית הדירוג לחיובית במקום יציבה. S&P העלתה את דירוג טבע ל BB+ מ-BB עם תחזית יציבה.העלאות הדירוג נשענות על מגמת הפחתת המינוף העקבית של טבע, כאשר S&P ציינה כי המינוף המתואם ירד ל-4.4x נכון ל-30 בספטמבר 2025, וצפוי לרדת מתחת ל-4.25x ברבעונים הקרובים – רמה העומדת בסף הנדרש לדירוג הגבוה יותר. סוכנות הדירוג הדגישה גם את המשמעת הפיננסית של טבע, את חוזקת עסקיה ואת פרופיל הנזילות שלה, לצד חזרה לצמיחה בהכנסות לאחר חמש שנות ירידה, הודות לביצועים חזקים בתחום התרופות הממותגות ולייצוב תחום הגנריקה.
Moody’s ציינה את המשך השיפור בביצועים התפעוליים של טבע ואת המדיניות הפיננסית הממושמעת המתמקדת בהפחתת חוב. הסוכנות הדגישה את המומנטום החזק במותגים המובילים של טבע ואת השקות המוצרים הצפויות – הן בתחום התרופות הממותגות והן בתחום הביוסימילרס - אשר צפויות לקזז את האתגרים בתחום הגנריקה. Moody’s עוד ציינה את עמדת הנזילות החזקה של טבע, התומכת ביכולתה לנהל את פירעונות החוב הקרובים. הסוכנות הוסיפה כי גורמים אלה, יחד עם הציפייה לירידה במינוף לכיוון 3.5x בתוך 12-18 חודשים, תומכים בתחזית החיובית ובפוטנציאל להעלאת דירוג נוספת.
אלי כליף, סמנכ"ל בכיר ומנהל הכספים הראשי של טבע, אמר: "עדכוני הדירוג הללו הם עדות חזקה לחזון האסטרטגי שלנו ולביצוע הממושמע שלו, במיוחד לאחר רצף של העלאות דירוג בחודשים האחרונים. באמצעות הובלת אסטרטגיית ה-Pivot to Growth, מתן עדיפות לניהול תזרים מזומנים חזק והקצאת הון קפדנית, הוכחנו מחויבות בלתי מתפשרת להפחתת מינוף ולצמיחה עסקית בת קיימא. התוצאות הללו ממחישות בבירור כיצד האסטרטגיה הממוקדת שלנו מייצרת ערך ממשי לטבע וממצבת אותנו להמשך הצלחה."
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלאת הדירוג תוביל לגיוס חוב בריבית נמוכה מהריבית הנקובה כעת באג"ח והיא גם תבטיח את היכולת של טבע לשרת את הפירעונות הגדולים של השנתיים-שלוש שנים הקרובות.
מניית טבע חזרה השנה להוביל את הבורסה המקומית. המחצית הראשונה היתה צולעת והמניה דווקא נפלה, אבל בארבעה חודשים מניית טבע הכפילה את ערכה:

יוטרון תקים חניון חצי-אוטנומי בקליפורניה - "אנחנו שחקן משמעותי באזור"
חניון שני שיוטרון מקימה בקליפורניה בחודש האחרון; יוטרון נחתכה ב-64% מאז ההנפקה וגם השנה היא בתשואה שלילית אבל חיים שני, המנכ"ל אופטימי - "השוק משתחרר בהדרגה. יזמים שעצרו פרויקטים מתחילים להניע אותם חזרה, ואנחנו כבר מרגישים שהשוק חוזר לפעילות"
יוטרון יוטרון 3.57% הודיעה לפני יומיים הקמה של חניון חצי אוטונומי בסן חוזה, קליפורניה, בתמורה צפויה של כ-4 מיליון שקל. הפרויקט יוקם באמצעות החברה הבת יוטרון סיסטמס אינק, והתמורה תשולם בהתאם להתקדמות אבני דרך בביצוע. על פי הדיווח, החניון צפוי להסתיים בתוך כ-24 חודשים ממועד תחילתו. זה מצטרף לחוזה נוסף מאמצע אוקטובר, הפעם בסן פרנסיסקו להקמת חניון דומה בתמורה של כ-9 מיליון שקל.
יוטרון פועלת כחברה עצמאית אחרי שפוצלה בשנת 2019 מיוניטרוניקס. בעוד יוניטרוניקס נותרה ממוקדת בבקרים לוגיים ובפתרונות אוטומציה תעשייתיים, יוטרון מתמקדת בפתרונות חניה אוטומטית ובמערכות לוגיסטיקה ואחסנה. הפיצול, שבוצע תחת קרן פימי וחיים שני, נועד לאפשר מיקוד ומימוש ערך נפרד לכל תחום פעילות, אבל בשלב הזה נראה שהשוק עדיין ממתין לראות תרגום ברור של הצמיחה בפעילות לשיפור מתמשך ברווחיות ולשינוי מגמה במניה.
יוטרון נסחרת כיום בשווי של כ-98 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-216 מיליון שקל כשנכנסה ב-2019 לבורסה. מאז יום המסחר הראשון איבדה המניה כ-64% מערכה. ב-2025, שנת השיא של תל אביב, עם עליות של למעלה מ-50% במדד ת"א 35 וכ-53% במדד ת"א 125, מניית יוטרון עלתה בכ-3.5% בלבד. יוניטרוניקס שציבורית מ-2004 אמנם רושמת תשואה של מעל 1,000% אבל השנה גם היא מאכזבת עם ירידה של כ-9% מתחילת השנה ונסחרת בשווי של כ-307 מיליון שקל. יוטרון פועלת בצפון אמריקה בתחום החניונים הרובוטיים, ומחזיקה כיום 51 חניונים במטרופולינים מרכזיים, בהם ניו יורק, ניו ג'רזי, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו, סן דייגו, בוסטון ודנבר. פעילותה קשורה גם בצורה הדוקה לשוק הנדל"ן האמריקאי, שחווה בשנה האחרונה האטה חדה על רקע אי הוודאות הכלכלית.
החניונים האוטונומיים - ניצול שטח ופתרון לוגיסטי לבעיות החניה
חניון אוטונומי, מלא או חצי אוטונומי, הוא פתרון שמחליף שטחי חניה קלאסיים במערכת מכנית-רובוטית שמסיעה, מאחסנת ומחזירה את הרכב בלי שהנהג מסתובב בין קומות, רמפות ומעברים. הנהג נכנס לתא קליטה, יוצא מהרכב,
והמערכת עושה את השאר. היתרון המרכזי הוא ניצול שטח. בחניון רגיל צריך רמפות, מעברים רחבים, מרווחי פתיחת דלתות, תקרות גבוהות ועמודי תמך. בחניון אוטונומי כל זה כמעט נעלם. אפשר להכניס יותר רכבים לאותו נפח בנייה, לפעמים 30%-60% יותר, וזה קריטי בעיקר באזורים עירוניים
צפופים.
- יוטרון תקים חניון בקליפורניה בתמורה ל-5.5 מ' שקל; המניה עולה
- יוטרון תקים חניון אוטומטי בניו יורק בתמורה ל-8.5 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לזה גם יתרונות תפעוליים. פחות תאונות חניה, פחות גניבות ונזקים, פחות צורך בכוח אדם, ויכולת לשלב את החניון כחלק אינטגרלי מפרויקט נדל״ן, במיוחד מגורים יוקרתיים, משרדים או שימושים מסחריים. החניונים החצי אוטונומיים, כמו Puzzle-Utron, של
החברה, הם גרסה זולה ופשוטה יותר. אין בהם מערכת שינוע מלאה עם מעליות ורובוטים מורכבים, אלא שילוב של מסילות, פלטפורמות ותנועה אופקית ואנכית מוגבלת. זה מתאים לפרויקטים קטנים יותר או לשוק שמחפש פתרון ביניים.
.jpg)