דו"חות אסם: צניחה ברווח הנקי על רקע מספר מגמות - המניה יורדת

חוק המזון, האטה בצמיחה, מותגים פרטיים - מגמות רבות הובילו לפגיעה ברווחי אסם ברבעון האחרון
גיא ארז |
נושאים בכתבה אסם

הטלטלה בבורסות העולם נרגעה מעט (לפחות כרגע...) ואפשר להחזיר את הזרקור אל המניות עצמן, ואל דו"חותיהן הכספיים. הבוקר פרסמה חברת אסםאת דו"חותיה, ובשורה התחתונה שלהם -  ירידה ברווח הגולמי: הרווח הגולמי של הקבוצה בששת החודשים הראשונים של שנת 2015 הסתכם ל-849 מיליון שקל, זאת בהשוואה ל-880 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של 3.5%. הבוקר פתחה המניה בירידות של קרוב ל-1%.

נראה כי אסם בפתחה של תקופה לא קלה - כאשר ההאטה במשק מתקרבת, הצרכן צורך פחות ומחפש מחירים נוחים יותר. כראייה, אסם כבר חוותה זאת על בשרה ברבעון האחרון, עם ירידה ברווח הנקי בגובה 10%. 

מאסם נמסר בשיחה עם Bizportal כי "המשק נמצא בסביבה של האטה, והדבר משפיע על ענף המזון. ראינו  ירידה בצריכה במקביל לתחרות מחירים. כל אלו משפיעים על כל החברות בענף, ואסם לא מנותקת. בדוח"ות באמת יש שחיקה במכירות וברווח הגולמי, כתוצאה מחוק המזון.  ברבעון האחרון -  הייתה ירידה ברווח הנקי ב-10 אחוז. הוצאות המימון היו גבוהות יותר השנה, כי בשנה קודמת היו החזרים מהרשויות".

לגבי הירידה במכירות של החברה - דוח 'נורמקס' מצביע על ירידה של 5% במחירי אסם במחצית השנה האחרונה. תחרות המחירים שחקו את המכירות עצמן ואת הרווח גם כן.

הרווח הנקי לתקופה של הרבעון השני של שנת 2015 ירד אף הוא, והסתכם לסך של 88 מיליון שקל, לעומת של 98 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כ-10%. הירידה ברווח הנקי נובעת כתוצאה מעליה בהוצאות המימון.

אסם הוזכרה לאחרונה כמניה 'דפנסיבית', בתקופה משוגעת זו בה נמצאת הבורסה (אנשים צורכים מזון גם בתקופת טלטלה בשווקים), ולכן המניה צפויה לרכז עניין מסוים בקרב המשקיעים. לכתבה על מניות דפנסיביות בתקופת אי ודאות בבורסות - לחץ כאן. מצד שני, נראה כי הפרמטרים שגרמו לירידה ברווחי החברה, בהם חוק המזון, האטה אפשרית במשק, ירידת מחירים ועוד - רק יתחזקו בעתיד הנראה לעין.

בתגובה לטענות אלו של Bizportal ,ענו באסם כי "אסם תמיד נקטה בתהליכים של חדשנות, השקת מוצרים חדשים לשוק וכדומה. יצאנו עם לא מעט כאלה פעולות השנה, בכל התחומים. החדשנות הזו היא ההתמודדות הן מול המותג הפרטי ומול המגמות הנ"ל. ביצענו גם תהליכי התייעלות, ובזכות האסטרטגיה הזו אסם מצליחה לשמור על יציבות, כשביחס ליצרני מזון אחרים הפגיעה בנו פחות חזקה".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נעילה מעורבת בת"א: ת"א 35 ירד 0.2%, ת"א 90 עלה בשיעור דומה

הבורסה נעה כמטולטלת והמשקיעים הגיבו לכל רמז שיצא מחדרי המו"מ בקהיר - ירידות חדות בשעות הראשונות הוחלפו בעליות חדות אך המדדים ננעלו בקירוב לשערי הפתיחה כשהאי-וודאות גברה; במקביל שער הדולר המשיך להחלש ואיבד כ-0.1% לרמה של 3.28   

מערכת ביזפורטל |

אחרי תנודתיות משמעותית לאורך יום המסחר המקוצר המדדים המרכזיים נעלו במגמה מעורבת. ת"א 35 ירד 0.21% כאשר ת"א 90 עלה ב-0.20%. 

במבט על הסקטורים - מדד הבנקים איבד 0.99% בעוד מדד ת"א ביטוח הוסיף 0.30%. בסקטור הנדל"ן המשיך המומנטום החיובי - ת"א נדל"ן הוסיף 0.51% ות"א בניה עלה 0.7%. ת"א נפט וגז עלה גם הוא ב-0.28%.


אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים - שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?


תשתיות זה עולם ענק. עולם ענק עם תדמית משעממת. תשתיות זה כבישים, קבלני ביצוע, נדל"ן, תחבורה, תקשורת, מים. אנרגיה. תשתיות הן הבסיס שעליו בונים את כל התפעול. התשתית היא האדמה ובה נוטעים את העץ שמניב פירות. הסיבים האופטיים הם התשתית שעליה מייצרים תקשורת מהירה בין אנשים ובין עסקים. הכבישים הם התשתית שעליה מייצרים תנועה כדי להיפגש, כדי להעביר דברים. אי אפשר בלי זה.

לפני פחות מחודש, באמצע ספטמבר, ערכנו ועידה במתחם הבורסה בה התמקדנו בהזדמנויות שיש בעולם התשתיות גם ובעיקר בחברות מקומיות. השקנו גם ניתוח רוחבי על הענף ובוועידה נכחו בכירים מכל הקשת כדי לדבר על המגמות וההזדמנויות בתחום. מאז שכתבנו לכם על זה המדד הספיק לטפס עוד 9.2%, ומתחילת השנה הוא השיג תשואה של 46% - השקעה במניות תשתית - מה היה ומה צפוי?


דן וינטרניץ, ראש תחום ניהול התיקים, אושן יצירה בית השקעותדן וינטרניץ, ראש תחום ניהול התיקים, אושן יצירה בית השקעות

מניה על הכוונת: ההזדמנות של ברן - מהערבה לסוואנה

ברן נכנסת לעידן חדש: אחרי שנים של פעילות הנדסית בעיקר בישראל, החברה מציגה צבר הזמנות מתרחב, עסקת ענק באפריקה ורווחיות במגמת עלייה המסע שלה מחבר בין חול, מים ורוח - האם היא הזדמנות?

דן וינטרניץ |
נושאים בכתבה ברן אושן

לאחרונה הח'ותים מתימן סימנו את "שדה התעופה על שם אילן ואסף רמון" כיעד מרכזי לתקיפות הטילים שלהם. יש חברה אחת שמכירה מקרוב מאוד את היעד המדובר- חברת ברן.

קבוצת ברן פועלת כבר 46 שנה כחברת הנדסה מובילה בישראל, המציעה פתרונות מלאים לפרויקטים הנדסיים – תכנון, ניהול, הקמה ותפעול. ובין היתר הייתה אחראית לפרויקט של "שדה התעופה אילן ואסף רמון" שבערבה. לצד זה החברה פועלת במגוון תחומים הנדסיים ופרויקטים מורכבים, ביניהם תשתיות לאומיות, תעשייה וייצור מים, נכסים נדל"ן, תקשורת וטכנולוגיה, ואנרגיה / גז.

קבוצת ברן שואפת להיות מומחית בפתרונות הנדסיים רבend-to-end") - מעניקה שירותים מהשלבים הראשוניים של בדיקת תכנות ותכנון, דרך רכש, ניהול וביצוע, ועד הפעלה, פיקוח ואפילו שירותי תחזוקה בהיקף מסוים.

לחברה יכולת לבצע פרויקטים במתכונות כמו EPC, EPCM, KeyTurn וכו׳ - מה שמאפשר ללקוח אחד לקבל את רוב הדרישות מהחברה ולצמצם צורך ליבוא שירותים חיצוניים.

ניסיון רחב וותק בינלאומי - ברן פעילה בישראל וגם בחו"ל (אפריקה, אירופה וכו׳) עם פרויקטים גדולים. הניסיון שמאפשר לה להתמודד עם אתגרים פרויקטים שונים: רגולציות חוץ ישראליות, תכנון מגוון, תנאי סביבה משתנים, דרישות טכניות מגוונות. זה מוסיף אמינות מול לקוחות שמחפשים שותף שיכול “להרים” פרויקט לא רק בארץ.