מנכ"ל ביג על עסקת הרכישה: "רגעים אחרונים לעסקאות זולות בספרד"

איתן בר זאב על ההשקעה של כ-400 מיליון שקל בספרד ופורטוגל. "מדובר בשוק של 60 מיליון תושבים עם מספר זהה של תיירים"
לירן סהר | (2)

חברת ביג מרכזי קניות הודיעה היום (א') כי היא מצויה במשא ומתן לרכישת 50% מהזכויות בחברה ספרדית העוסקת בתחום בתחום ייזום, אחזקה וניהול של מרכזי קניות פתוחים בספרד ופורטוגל תמורת כ-60 מיליון אירו, או כ-285 מיליון שקל . בסך הכול החברה צפויה להשקיע ברכישת הפרויקט 400-500 מיליון שקל. לאחר שינוי מבני באחזקות החברה הנרכשת, היא תחזיק בתיק נכסים הכולל את מלוא הזכויות ב-10 מרכזי קניות פתוחים בספרד ובפורטוגל, וכן בניין משרדים ומספר קרקעות לפיתוח בספרד.

שטחו הכולל של תיק הנכסים המניב הינו כ-162,000 מ"ר מסחר וכ-15,500 מ"ר בבניין המשרדים. שיעור התפוסה בתיק הנכסים כאמור הינו גבוה ועומד על כ-97%, והוא מניב NOI שנתי לפי החוזים הקיימים בגובה של כ-15 מיליון יורו.

מחיר הרכישה נגזר לפי שווי נקי כולל של כ-120 מיליון יורו לחברה הנרכשת, ומשקף תשואה של כ-8.5% על ה-NOI הקיים. לחברה הנרכשת חוב כולל בגין נכסיה בגובה כ-101 מיליון יורו. נכסי החברה, להם נקבע שווי כולל של כ-221 מיליון יורו, כוללים בנוסף לשטחים המניבים, סך של כ-45 מיליון יורו שיועד בגין שתי קרקעות בשטח של כ-120,000 מ"ר עליהן מתכננת החברה הנרכשת לפתח שני מרכזי קניות, השטחים הריקים במרכזים, וכן אופציות לרכישת קרקעות נוספות המהוות פוטנציאל פיתוח עתידי.

הזרמת ההון הכוללת על ידי החברה טרם נקבעה. להערכת החברה, חלק מהתמורה צפוי להיות מוזרם אל מחוץ לחברה, וחלקו יוזרם פנימה, כל זאת על פי שווי החברה הנרכשת האמור לעיל.

השלמת העסקה מותנית, בין היתר, בחתימת הסכמי רכישה ובעלי מניות בין הצדדים, בהשלמת בדיקת נאותות לשביעות רצון החברה, וכן אישורים להסבת המימון הקיים על הנכסים המניבים. להערכת החברה, ככל שתושלם העסקה, יהיה הדבר בפרק של זמן של כ-3 חודשים.

איתן בר זאב, מנכ"ל ביג, אמר ל-Bizportal: "במקום בו יש משבר יש הזדמנות. את העיניים על האזור שמנו מזמן עוד לפני המשבר. בספרד ופורטוגל יש כ-6 מיליון תושבים ואות מספר של תיירים. מכיוון שישראל מוגבלת בשטחה ובאוכלוסייתה אז יש מקום לכניסה לשם. להבדיל מהכניסה למרכזי קניות קיימים בארצות הברית, בספרד ופורטוגל הגידול הוא חלק מהעניין."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זה גם אמרו על רומניה לפני כעשור... (ל"ת)
    יריב 06/04/2014 13:32
    הגב לתגובה זו
  • רן 06/04/2014 14:57
    הגב לתגובה זו
    הזדמנויות.לפעמים זה מצליח ופעמים לא. בסופו של דבר המשבר בספרד ובארופה לא ישאר לנצח.
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.