מידרוג חותכת את דירוג סאני: "ההפסד למחזיקי האג"ח יעלה על 50%"

חברת מידרוג הורידה היום את דירוג החוב של סאני לרמה הנמוכה של C המשקפת חשש כבד מחדלות פירעון. סאני חייבת למחזיקים 254 מיליון שקל
חן דרסינובר | (1)

אילן בן דב ממשיך להסתבך מול מחזיקי האג"ח, זאת למרות שחתם על עסקה למכירת השליטה בפרטנר לידי חיים סבן. חברת סאני אשר מצויה בשליטת אילן בן דב סופגת היום הורדת דירוג נוספת מצד סוכנות מידרוג. דירוג החוב של חברת האחזקות ירד לרמה C המשקפת מצב של חדלות פירעון עם סיכויים קלושים לפידיון קרן או ריבית.

סאני היא חברת אחזקות השולטת בסקיילקס אשר כיום שולטת בחברת הסלולר פרטנר. לחברה ישנו חוב של 254 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ונכון להיום לחברה אין את המקורות הכספיים לפרוע תשלומי קרן בסוף השנה.

כלכלני מידרוג מציינים כי הדירוג הנוכחי של סאני משקף הערכות להפסד צפוי של מעל 50% מערך הפארי של איגרות החוב. לדבריהם "החברה מצויה בחדלות פירעון בשל אירוע כשל בחודש יוני כאשר החברה לא שילמה תשלומי ריבית על האג"ח בהיקף של 6 מיליון שקל".

אילן בן דב מחזיק היום ב-73% ממניות סאני ונדרש למצוא פתרון מוסכם מול מחזיקי האג"ח, אחרת ייאלץ לאבד את החברה. בין מחזיקי האג"ח הבולטים נציין את יעקב לוקסנבורג, בעל השליטה בקבוצת לפידות אשר רכשה איגרות חוב של סאני ושל סקיילקס ב-35 מיליון שקל.

בתקופה האחרונה רשמו איגרות החוב של סאני עליות שערים משמעותיות, זאת בעקבות העסקה למכירת השליטה בפרטנר לאיש העסקים חיים סבן. עם זאת, גם לאחר עליות אלו, התשואה של איגרות החוב משקפת חשש באשר לתשלומי החובות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גיל 11/12/2012 22:06
    הגב לתגובה זו
    כאילו שאג"ח שנסחרות כבר תקופה ארוכה במאות אחוזים (בהנחה והן ישולמו) הן לא אינדיקציה מספיק טובה לחדלות פרעון... מקומם שסוכנות הדירוג היא האחרונה להגיב.
רמי ועדינה לוי (תמר מצפי)רמי ועדינה לוי (תמר מצפי)
ראיון

רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?

הרשת צומחת, מגדילה מכירות בחנויות זהות בניגוד לשופרסל ורשתות אחרות; מחזיקה במספר מנועי צמיחה - סלולר וגוד-פארם ומתכננת להפוך את קופיקס לגדולה ורווחית; ראיון וניתוח

מנדי הניג |

רשת רמי לוי צמחה ברבעון השני, הגדילה מכירות בחנויות הזהות והרוויחה בקצב של 250 מיליון שקל. בשנה שעברה היא הרוויחה כ-260 מיליון שקל, היא כנראה תרוויח השנה באזור הזה פחות או יותר - מול העלייה במכירות, יש שחיקה ברווחיות. הרשת השלימה את רכישת השליטה המלאה בקופיקס שהיא זרוע הפעילות של הקבוצה במרכזי הערים, והיא נערכת להרחבת הפעילות במרכזי הערים ובכלל. כשמשווים את התוצאות של הקבוצה ביחס לרשתות האחרות, הן טובות -  בשופרסל לדוגמה היתה ירידה חדה בחנויות הזהות של כ-8% אצל רמי לוי עלייה של כ-5%, וזה מדד חשוב כי בסופו של דבר הוא מודד את העוצמה של הרשת, נאמנות ואינטרקציה עם הלקוחות ואת היכולת שלה להרוויח בהמשך. 

הרווחיות של רמי לוי תמיד היתה נמוכה ביחס לאחרים ובעיקר ביחס לשופרסל, ועדיין רמי לוי מתבססת כרשת השנייה בגודלה בארץ והיא מצמצמת בהדרגה את הפער עם שופרסל. קצב המכירות שלה עומד על כ-8 מיליארד שקל, שופרסל בקצב של 14 מיליארד שקל. 


הרווח המייצג של הרשת בהינתן שווי שוק של כ-4.1 מיליארד שקל, מבטא מכפיל רווח של כ-15-16. מכפיל סביר, אבל לרמי לוי יש מנועי צמיחה מעניינים. בתוך הקבוצה יש פעילות סלולר עם קרוב ל-450 אלף מנויים שעל רקע ההתאוששות בתחום, העליות במניות סלקום ופרטנר בשוק וההצעה של פרטנר לקנות את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל,   אפשר להעריך שהיא שווה כ-600-700 מיליון שקל ואפילו יותר. כמו כן, יש בקבוצה אחזקת שליטה בגוד-פארם שלמרות הסקפטיות לפני שנים, מוכיחה שהיא מתחרה חזקה בשוק הפארמה ובהינתן הרווחים שלה (קצב של מעל 50 מיליון שקל) וקצב הצמיחה, היא  יכולה להיות מוערכת בכ-800 מיליון שקל בשמרנות.

הנכסים האלו באים לידי ביטוי חלקי בשווי של הקבוצה. הסלולר לא מקבל ביטוי - מדובר בתחום רווחי אצל רמי לוי, אבל שולי ביחס לפעילות כולה, הפארמה מקבלת ביטוי, אבל לא לפי ערכים מלאים. חוץ מזה יש לחברה מזומנים נטו של כ-1 מיליארד שקל, אך חשוב לציין שההון העצמי עומד על כ-550 מיליון שקל - היכולת להציג מזומנים מעל ההון מבטא מצד אחד את העוצמה של הרשתות האלו שמקבלות מימון שוטף מהלקוחות (מקבלת במזומן ובתנאי אשראי טובים). מצד שני- זה לא יהיה נכון להגדיר את כל הסכום כמזומנים פיננסים עודפים, ונראה שהמזומנים העודפים הם בסדרי גודל של כ-500 מיליון דולר.


מה המסקנה? רמי לוי נסחרת ב-4.1 מיליארד שקל, אבל לקבוצה הזו יש מספר פעילויות עם מזומנים. הפעילויות על פי השוק שוות כ-3.6 מיליארד שקל (שווי שוק בניכוי מזומנים), פעילות המזון והפארמה שווה כ-2.9 מיליארד שקל (בניכוי שווי הסלולר). המזון (בניכוי הפארמה) שווה כ-2-2.1 מיליארד שקל (בניכוי שווי הפארמה). אם מנתחים את הרווח המייצג של הקמעונאות מזון מקבלים סדר גודל של 220-230 - מכפיל של מתחת ל-10.