אורי פז מכלול
צילום: דניאל לילה

"המוסדות הפיננסים הגדולים מאמינים בנו"

אורי פז, מנכ"ל מכלול: "ליווינו כבר כ‑300 פרויקטים, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית. התחום הזה תופס כבר 30‑40% מהבנייה למגורים בישראל. זה אחד הסיפורים הגדולים של העשור הקרוב"

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מכלול אורי פז

חברת האשראי החוץ בנקאי מכלול מימון, בראשות אורי פז, גייסה אג"ח בסכום של 400 מיליון שקל בריבית של 4.95%, קרובה מאוד לריבית בנק ישראל שעומדת על 4.5%. מצד אחד, זה מבטא את הביקושים הגדולים של מוסדיים לסחורה. יש להם זרימת כסף גדולה כל חודש והם מחפשים השקעות. קל היום לגייס אג"ח. מצד שני, זו נקודת זכות לחברת האשראי. השוק תופס אותה כהשקעה עם סיכון יחסית נמוך. 

אורי פז, מנכ"ל החברה, אומר בראיון לביזפורטל כי "הגיוס הזה לא נועד כדי להרחיב את הפעילות, יש לנו כבר מספיק קווי אשראי בנקאיים לצמוח. הוא נועד דווקא להוזיל את עלות הגיוס, ובכך לשפר שוב את התשואות שלנו, לקרב אותנו לסטנדרט של בנק, ולשדר אמון לשוק. כשאתה מגייס ככה - זה סימן שמוסדות פיננסים גדולים מאמינים בנו".

מה לגבי התשואה על הכספים שאתם מלווה? ריבית של 4.95% נשמעת טוב, אבל מה מרוויחים באמת?

"הפעילות המרכזית שלנו היא ליווי פרויקטים נדל"ניים -תמ"א, פינוי‑בינוי, קומבינציה, בכל הגדלים. אנחנו גובים ריבית של כ‑7%, בנוסף לעמלות ליווי משמעותיות. כשמתוך כל התיק (הריביות והעמלות ביחד), ההכנסות נעות סביב 10‑11%".

במילים אחרות, המרווח של מכלול הוא כ-5%. מקבלים מימון של 5% ומלווים ב-10%. לא רע. אבל השאלה גם מה הסיכון שקיים בהלוואות.  "אנחנו אחת מהחברות הגדולות בתחום הליווי של פרויקטי הנדל"ן. ליווינו כבר כ‑300 פרויקטים, בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית - תמ"א, קומבינציה, פינוי‑בינוי. התחום הזה תופס כבר 30‑40% מהבנייה למגורים בישראל. זה אחד הסיפורים הגדולים של העשור הקרוב.

"שוק הנדל"ן מגיב לכוחות מאקרו כלכליים רחבים, ויש בו תנודתיות. אבל אצלנו יש הפרשות אשראי מאוד נמוכות - הממוצע בארבע השנים האחרונות עומד על 0.12%". 

יש נתונים על עלייה במלאי הדירות הלא מכורות, עלייה בעלויות הבנייה, ירידה במחירי הדירות. זה משפיע על היזמים. איך אתם מתמודדים?

"יש בהחלט לחצים - בנקים פחות שמים כסף, חלק מהיזמים בשלבי המתנה. אבל יזמים עם 'כרית'  יכולים ומתכננים קדימה, ולכאן אנחנו נכנסים. יש פחות רכישת דירות, אבל בסוף זה לא מתפוצץ, ועם הזמן כל דבר מתאזן כשהביקוש גדול מההיצע.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מה התחזיות שלכם קדימה? 

"מאז ההנפקה לפני ארבע שנים גדלנו פי שלוש. כרגע התחזית קדימה היא להגיע לרווח שנתי של 90‑120 מיליון ש"ח. זה כולל גם את התחלת הפעילות בתחום המשכנתאות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.89%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)

עמית בירק פורש מאקוואריוס - מה המשכורת של המנכ"ל החדש?

אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקוואריוס

אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע  . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?

צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת. 

במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית. מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.

אבל הכי חשוב זה כמה המנכ"ל החדש עומד להשתכר. אתם קוראים נכון - 90,000 שקל בחודש, וזה עוד לפני בונוסים שנתיים של 3-6 משכורות חודשיות כלומר כ-400 אלף שקל בשנה לפחות. קשה להאמין אבל זו חברה ששורפת מיליוני שקלים ברבעון וזה השכר שהיא מציעה למנכ"ל החדש: