הבורסה רוצה להציף ערך בפעילות המדדים - בוחנת מכירת הפעילות
הנהלת הבורסה תצא למו"מ בליווי בנק ההשקעות ג'פריס, במטרה למצוא שותף אסטרטגי בינלאומי - קצב ההכנסות של הפעילות כ-28 מיליון שקל והיא צומחת ורווחית מאוד
צעד לא שגרתי יוצא לדרך בבורסה לניירות ערך - דירקטוריון הבורסה אישר היום להנהלה לפתוח במהלך לבחינת מכירה – חלקית או מלאה – של פעילות עריכת המדדים. מדובר בהחלטה שעשויה לשנות את מבנה הבעלות והשליטה בתחום משמעותי לשוק ולמשקיעים. הבורסה מדגישה כי מדובר רק בתחילתו של תהליך, אך עצם קבלת ההרשאה לנהל מו"מ – בליווי בנק ההשקעות ג'פריס – מאותתת שמדובר במהלך אסטרטגי כשהתמורה עשויה להפתיע לטובה. פעילות המדדים בגופים שונים בעולם רווחית מאוד ואין סיבה שזה לא כך גם בבורסה. המחזור הולך ועולה, כשקצב ההכנסות השנתי מגיע לכ-28 מיליון שקל, לעומת כ-25 מיליון שקל בשנה שעברה. אין מידע על הרווח, אבל הוא עשוי להיות במרווח של 20%-25% ומעלה בשורה התחתונה.
אם משתמשים במכפיל הרווח של הבורסה כדי להעריך את הפעילות, מקבלים שהיא יכולה להיות שווה כמה מאות מיליוני שקלים. מכפיל מאוד צנוע ייתן שווי של 100 מיליון שקל. הבורסה לא היתה הולכת למהלך כזה אלא אם ההצפה היתה משמעותית - כלומר, נראה שהיא מכוונת לעסקה של כמה מאות מיליונים, ונראה שהיא היתה מעדיפה שותף שיגדיל את הפעילות הזו וישביח אותה כשיש גם ערכים נוספים - חשיפה של המדדים דרך הרוכש-שותף למשקיעים בינלאומיים נוספים ובכך עידוד-דחיפה להשקעה זרה בבורסה המקומית.
פעילות המדדים כוללת יצירת מדדי מניות ואג"ח על ניירות ערך ישראליים, כאשר הגופים שמנפיקים קרנות סל ומכשירים פסיביים משלמים עמלה עבור שימוש באותם מדדים. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2025, שווי הנכסים שמנוהלים לפי מדדי הבורסה עמד על כ-102.9 מיליארד שקל. מחצית מהסכום הזה (51.7 מיליארד שקל) מתייחסת למדדי מניות, והחצי השני לאגרות חוב ומק"מים.
הפעילות הזו אחראית על כ-80% מהנכסים שמנוהלים בשוק המקומי על ידי הקרנות הפאסיביות. אם לוקחים בחשבון את ההיקף הכולל של הנכסים המנוהלים בקרנות הסל והמחקות, לרבות הנכסים בחו"ל, אז חלקה של הבורסה יורד לכשליש מסך נכסי הקרנות האלו.
- "מהלך העליות בבורסה המקומית מוצה"; הבורסה בת"א זינקה כמו וול סטריט, לאן הולכים מכאן?
- הבורסה תאפשר מסחר בקריפטו - דרך בתי ההשקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבורסה רשמה הכנסות של 25.1 מיליון שקל בשנת 2024 מפעילות המדדים, לעומת 10.2 מיליון שקל בלבד ב-2023. ברבעון הראשון של השנה נרשמו הכנסות של 6.7 מיליון שקל בתחום.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
