גרף עולה
צילום: דאלי אי

מניית שמיים בשמיים, מזנקת ב-75%; מה מנכ"ל החברה אומר על זה?

החברה דיווחה לאחרונה על פיילוטים במוסדות רפואיים בעולם, ועל כוונה להיכנס לשוק ענק עם טכנולוגיה שיכולה לייעל תהליכים; המשקיעים מגיבים בהתלהבות

אביחי טדסה | (3)
נושאים בכתבה שמיים

חברת שמיים שמיים -1.79%   משנה כיוון, ומקבלת על כך אישור מובהק מהשוק. מניית החברה מזנקת ב-75%, לאחר שדיווחה לאחרונה על התקדמות בפיילוטים בתחום בטיחות רפואית, בצד השקעה פרטית של למעלה ממיליון שקל ממשקיע מסווג. החברה, שבעבר ניסתה ליישם את תרבות התחקור של חיל האוויר במגזר העסקי אך התקשתה לייצר צמיחה, שינתה בשנה האחרונה את תחום הפעילות שלה ומתמקדת כיום בפיתוח מערכת לניהול ותחקור אירועי בטיחות בבתי חולים, בשיתוף המרכז הרפואי שיבא.


הנפילה של שמיים לא הייתה פתאומית, היא הייתה תהליך מדורג של שחיקה באמון המשקיעים, הכנסות תקועות, והפסדים שהלכו ותפחו. החברה, שהונפקה ב-2021 לפי שווי של כ-75 מיליון שקל, זינקה בשיאה לשווי של מעל 200 מיליון שקל, אך בהיעדר צמיחה משמעותית, שוויה התרסק בהדרגה לקרוב ל-10 מיליון שקל בלבד. במשך תקופה ארוכה לא היה ברור אם תצליח לשרוד, עד שהתקבלה ההחלטה האסטרטגית לשנות כיוון, לנטוש את תחום בו התחילה ולהתמקד בעולם הבריאות. רק לאחרונה החלה שמיים לראות את פירות המהלך, עם פיילוטים ראשונים, תגובת שוק חיובית, וגיוס הון שמסיר את איום "העסק החי".


“אנחנו מבשילים לכיוון הסכמים מסחריים”


לדברי מנכ"ל ומייסד החברה אופיר פלדי, החברה מפעילה כיום פיילוטים במספר מוקדים בעולם, כולל בבית חולים מהגדולים בדרום אמריקה. "אנחנו בפיילוטים בכמה מקומות בעולם, ביניהם, בבית חולים שהוא השני בגודלו בדרום אמריקה, ועוד לא מעט שבשלבים כאלה ואחרים, ואנחנו מבשילים לכיוון הסכמים מסחריים, התוצאות מראות מעל 90% הצלחה", אומר פלדי. לדבריו, המערכת נועדה להחליף תהליכים ידניים, לשפר את תהליך הדיווח ולהפנות את המאמצים של צוותי הבטיחות לשיפור איכות הטיפול ולא רק לתיעוד אירועים.


המערכת החדשה כבר פועלת ב-5 פיילוטים במדינות שונות, ועוד מספר אתרים מצויים בשלבי אישור טכנולוגי או משפטי. החברה שואפת להמיר את הפיילוטים להסכמים מסחריים, כאשר לפי תחזית ההנהלה,  רשתות גדולות של בתי חולים עשויות להניב לה הכנסות של כמיליון שקל בשנה לכל רשת, במודל רישוי שנתי.


בשוק שבו פועלות כבר מספר חברות ותיקות, ובראשן RLDatix הבריטית שמכניסה כ-750 מיליון דולר בשנה, בשמיים מאמינים שיש להם יתרון טכנולוגי מובהק. פלדי מסביר: "יש עוד 4-5 חברות מובילות, שנותנות שירותים דומים. הגדולה מביניהן היא RLDatix, שההכנסות שלה כ-750 מיליון דולר, והטכנולוגיה שלה היא יחסית מיושנת, ומבחינתנו ההזדמנות מאוד גדולה". "אנחנו מוכרים מוצר SASS מוצר שאנחנו מוכרים לו רישיון ארגוני שנתי ולרוב זה תחום שהחוזים הם רב שנתיים ולשם אנחנו מכוונים וזה הרבה יותר נהוג בעולם".


במקביל, החברה פרסמה גם לפני מספר ימים על הצעה פרטית משמעותית שהשלימה מול "יהלומי גבעתיים", במסגרתה גייסה כ-1.1 מיליון שקל לפי מחיר מניה של 3 שקלים. במסגרת ההקצאה, העניקה החברה גם 184 אלף כתבי אופציה למימוש במחיר של 6 שקלים למניה עד אפריל 2027. התמורה צפויה לשפר את חוסנה הפיננסי של החברה ולהאריך את אופק הפעילות שלה, כאשר הגיוס מבטל את הסיכון המיידי של הערת עסק חי שעמדה ברקע הדוחות הקודמים. האתגר הבא: להמיר את הפיילוטים להסכמים אמיתיים, ולתרגם את הזינוק בבורסה לצמיחה.


שווי השוק של החברה מסתכם בכ-44 מיליון שקל לאחר זינוק של כ-75% היום, וזינוק של 320% מתחילת השנה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ריץ המריץ 30/04/2025 12:07
    הגב לתגובה זו
    וואלה אין בדיחה גדולה מזו! אבל זה הבורסה הישראלית לא נשים פה שקל!
  • 2.
    אנונימי 30/04/2025 00:12
    הגב לתגובה זו
    לא משקיע
  • 1.
    אנונימי 29/04/2025 23:41
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיבה לעליית הנייר בכזה טירוף וגם רחוקה ממוצר ומרווחים כרגע זה זמן שיווק המניה
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.