אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ

יביא הזמנות? אלקטריאון מרחיבה את השת"פ עם החברה הצרפתית

אלקטריאון, שמתמודדת בחודשים האחרונים עם אתגרים רבים, חתמה על המשך שיתוף הפעולה עם חברת הבנייה הצרפתית VINCI Construction אשר צפוי להביא להזמנות נוספות, לאחר שברבעון החולף לא קיבלה הזמנות כלל

איתן גרסטנפלד | (7)

חברת אלקטריאון אלקטריאון 1.72%  חתמה על המשך שיתוף הפעולה עם חברת הבנייה הצרפתית VINCI Construction. במסגרתו הצדדים ימשיכו לפעול במשותף בפרויקטים של בניית כבישים חכמים בצרפת, בלגיה וגרמניה לשלוש שנים נוספות.


על פי ההסכם החדש, החברות יחויבו להציע אחת לשנייה להצטרף לפרויקטים שהם מקדמות בתחום של כבישים חכמים (ERS), במדינות שנקבעו. כך, אלקטריאון תביא פרוייקטים בתחום של מערכות טעינה אלחוטית לרכב, ואילו החברה הצרפתית בתחום של התקנת הטכנולוגיה בכבישים. לפי החברה, ההסכם יאפשר לה "להמשיך ולהוביל בתחום ה-ERS בטריטוריה ומחוצה לה, לזכות במכרזים ופרויקטים נוספים".


ההסכמים יוציאו את החברה מהמשבר?

הדיווח היום מגיע בזמן שהחברה מתמודדת עם לא מעט אתגרים, שגם משפיעים על מחיר המניה. לפני מספר שבועות מניית אלקטריאון חוותה טלטלה וצנחה ב-20% ביומיים, הכל בגלל ההודעה של BYD הסינית, שהשיקה מערכת טעינה חדשה שיכולה לטעון רכב חשמלי עם מספיק אנרגיה לנסיעה של 400 ק"מ, וזאת תוך 5 דקות בלבד. לא סתם מניית אלקרטיאון נפלה אז. למה לשלם לאלקטריאון להפוך את כל הכביש אם אפשר לקנות את המערכת של BYD ולהטעין את הרכב תוך דקות? אפשר לפזר תחנות כאלו בכל מקום ולהפוך אותן ל"תחנות דלק" עבור רכבים חשמליים שיהיו מהירות בהרבה מעמדות הטעינה הציבוריות שיש היום, ואז לכאורה המוצר של אלקטריאון מיותר לחלוטין.


אלקטריאון זזה בכיסא והוציאה הודעה בניסיון להרגיע את השוק. היא ציינה מספר גורמים שלטענתה לא הופכים את המערכת של BYD לאיום. היא ציינה קודם כל שהמערכת של BYD פועלת על צריכת חשמל גבוהה במיוחד של כ-1.2 מגה וואט, צריכת חשמל של 2-3 בתים למשך חודש שלם. היא גם טוענת שהצריכה הגבוהה גוררת גם עלויות גבוהות יותר, להערכתה כ-3 שקל לקוט"ש לעומת 0.5 שקל לקוט"ש בטעינה ביתית רגילה. היא ציינה עוד סיבות כמו שחיקה מהירה של הסוללה, זאת כאשר לפי BYD המערכת מאפשרת מעל 3,000 מחזורי פריקה-טעינה, יותר מסוללות אחרות. אלקטריאון גם מציינת את החוסר בהתאמה לרכבים של חברות אחרות, את הקושי בתחזוקה, את אי ההתאמה לרכבים אוטונומיים ואת העובדה שעבור רשת של אוטובוסים עירוניים המערכת של אלקרטיאון עדיין טובה יותר.


ואם זה לא הספיק הרי שכמה שבועות לאחר מכן החברה פרסמה דוחות חלשים לרבעון האחרון של שנת 2024, אותו סיימה ללא הזמנות. לכך, הצטרפה גם חולשה בביצועים. אלקטריאון הציגה בכל אחד מ-3 הרבעונים הראשונים הכנסות של בין 9-11 מיליון שקל, קצב הכנסות שנתי של 40.3 מיליון שקל, אבל ברבעון הרביעי - נפילה. ההכנסות ברבעון הזה הסתכמו ב-1.4 מיליון שקל והביאו את ההכנסות השנתיות להסתכם ב-31.6 מיליון שקל. בסך הכל ההכנסות ב-2023-2024 עמדו על 54.6 מיליון שקל, תוסיפו לזה עוד תקבולים שהחברה קיבלה ומגיעים ל-63 מיליון שקל. רחוק מאוד מהיעד.

מתוך דוחות אלקטריאון ל-2024


במקביל, בזמן שאלקטריאון נאבקת להגדיל את השורה העליונה, בשורה התחתונה ההפסדים ממשיכים להצטבר - היא רשמה ב-2024 הפסד של 82.7 מיליון שקל בהמשך להפסד של 77.4 מיליון שקל ב-2023. היא שרפה ב-2024 כ-90.1 מיליון שקל, כשמתוך הסכום בערך 20-21 מיליון שקל הוא בגין רכישת ציוד להזמנות קיימות, בהמשך ל-63.4 מיליון שקל שהיא שרפה ב-2023. המזומנים בקופה בסוף 2024 הסתכמו בכ-91 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


כל אלו, הביאו לכך שמניית החברה ירדה ב-56% מתחילת השנה, והיא נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.07 מיליארד שקל, שליש משוויה בשיא.



תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 18/04/2025 14:27
    הגב לתגובה זו
    הבעיה של החברה היא שהיא לא מדלברת. אין שום מוצר מסחרי יציב וכלכלי. המנכל אורן הורס את החברה בניהול מבולגן ויחס מגעיל לעובדים. אני מכיר 5 מהנדסים מעולים שברחו מהחברה וויתרו על האופציות עוד לפני הנפילה.
  • 4.
    חברה של סיפורים ואגדות (ל"ת)
    אלי 16/04/2025 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איוסינונימי 16/04/2025 15:21
    הגב לתגובה זו
    כל בעלי המניות פרטיים וכולם רוצים לברוח מבינים שהחברה שווה 0 יהיה מעניין הקצאת הון בקרוב
  • dw 17/04/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    נכון הם גם לא שווים מיליארד שקל.אפולו פאוור למשל שווה פחות מ 200 מלשח כשגם לה יש התחלה של מכירות ובשווים נמוכים יותר נמצא את אקוואריוס גנסל טורבוגן פורסייט אקסיליון סונוביה ועוד.
  • 2.
    טראבינקל 16/04/2025 14:38
    הגב לתגובה זו
    מי משקיע בה כנראה לא באמת רוצה להרוויח.מוצר יקר וכושל שהאירופאים עושים בזריזות ויעילות ובמחיר נמוך.
  • dw 17/04/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
    אלקטריאון כמו אפולו פאוור מציעה מוצר טכנולוגי מתקדם ולשתיהן יש פיילוטים בתחום הרכב החשמלי.שתיהן גם בתחילה של מכירות ושתיהן גם מפסידות כרגע אך מקוות לצמיחה עתידית.
  • 1.
    איך חברה שמפסידה עשרות מיליונים בשנה שווה מיליארד שקל (ל"ת)
    בנציון 16/04/2025 13:35
    הגב לתגובה זו
ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

פלסאנמור קופצת 8%, נקסט ויז'ן 3.4%; המדדים בירידות קלות

נקסט ויז'ן עולה אחרי הודעה על הזמנה לרכישת מצלמות בהיקף של כ-9.6 מיליון דולר

מערכת ביזפורטל |

  

התנועות במדדים:מדד ת"א 35 0.25%    מדד ת"א 90 -0.39%   מדד ת"א 125 0.1%


דולר שקל רציף     

BITCOIN 0%