אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן
ראיון

אלקטריאון חושפת: "טויוטה מאמינה בנו, זו השקעה לטווח בינוני-ארוך"

אחרי שדיווחה בספטמבר כי "יצרנית רכב גדולה" השקיעה בה 50 מיליון שקל, היום טויוטה חושפת במסמכים שלה שהיא זו שרכשה מניות אלקטריאון; החברה אישרה, והמניה קופצת ב-5%

רוי שיינמן | (15)

בספטמבר האחרון אלקטריאון אלקטריאון -2.11%   דיווחה כי אחת מיצרניות הרכב הגדולות רכשה מניות החברה בסך של כ-50 מיליון שקל. המניה אז קפצה ב-10%, בעיקר בגלל התחושה בקרב המשקיעים שחברת רכב גדולה מביעה אמון באלקטריאון. היום ענקית הרכב טויוטה חשפה שהיא זו שהשקיעה באלקטריאון, שאישרה את הדיווח, והמניה קופצת ב-6%.


החשיפה דוחפת את המניה שסבלה מלחץ כלפי מטה בתקופה האחרונה עם ירידות של 65% מתחילת השנה, זאת על רקע תוצאות מאכזבות וגיוסים שנועדו לספק לה אוויר לנשימה, אך בדרך מדללים את המשקיעים הקיימים. 


"טויוטה ציינה שמדובר בהשקעה אסטרטגית לטווח בינוני-ארוך, הם מאמינים בטכנולוגיה", מסר בשיחה לביזפורטל אורן עזר, מנכ"ל החברה. "עשינו איתם כבר כמה דברים - יש 61 פטנטים משותפים שנכתבו מאז ההשקעה, זה כרך הרבה מאוד משאבים מצד דנסו וטויוטה, וכל זה כדי לייצר עליונות טכנולוגית. דבר נוסף זה שרכבי טויוטה כבר הולכים להיות מותאמים למערכת שלנו - הרכב ייחשף לראשונה בפרויקט מוניות באזור המרכז בהמשך. זו בעצם השלמה של תהליך האפטר מרקט, זה הרכב הראשון שהמערכת תהיה מותקנת עליו", מוסיף עזר.


"דבר נוסף - הרכב הזה וטיוטה יתחילו להשתתף בפרויקטים שלנו ברחבי העולם, הראשון זה הפרויקט בצרפת, כביש A10 ליד פריז. הם גם ישמשו בהדגמה של הטכנולוגיה והם גם יהיו למשל כלים בפרויקט מסחרי - נניח שסוגרים למשל פרויקט עם צי מוניות, אנחנו נוכל להמליץ ללקוח על הרכב של טויוטה".


אחת המכות המשמעותיות שספגה אלקטריאון בתקופה האחרונה היא השקת טכנולוגיות הטעינה המהירה של ענקיות כמו BYD ו-CATL. חברת BYD למשל הצהירה שהטכנולוגיה שלה מסוגלת לספק טעינה לטווח של 400 ק"מ תוך 5 דקות, מה שככל הנראה הופך את הטכנולוגיה של אלקטריאון ללא רלוונטית - למה לשלם לה כדי לחפור מתחת לכביש ולהתקין את המערכת כשאפשר לפזר מערכות טעינה מהירה לאורך הכבישים? אלקטריאון מצדה טוענת שלא מדובר באיום מהותי עליה, אך המשקיעים לא התרשמו והמניה צללה בעקבות הדיווחים.


עם זאת, לדבריו של עזר, גם בטויוטה לא מתרגשים מהאיום: "טויוטה לא מאמינים בטעינה המהירה, הם ממשיכים עם ההיברידי. הם אפילו ציינו שרכב חשמלי עם בטריות ענק יותר מזהם מרכב רגיל, הם מאמינים בהיברדי, וטעינה אלחוטית עונה בדיוק על הצורך הזה".


מנתוני הדוח לרבעון הראשון לחברה יתרות מזומנים ופיקדונות בסך של כ-72.2 מיליון שקל, אליהם יצטרפו כ 31 מיליון שקל מההנפקה הפרטית האחרונה עליה הודיעה החברה, כך שסך המזומנים יסתכם בכ- 103 מיליון שקל. בינתיים, קצב שריפת המזומנים ממשיך להיות גבוה ומספיק לבערך ארבעה רבעונים של פעילות לפי שתיקלע לבעיות תזרימיות. שאלנו את עזר למה טויוטה לא מבצעת השקעות המשך כדי לעזור לחברה אם היא כל כך מאמינה בה, והוא השיב: "אם נצטרך לגייס סכומים גדולים יותר, טויוטה היא אופציה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


ברבעון הראשון של 2024 רשמה אלקטריאון הכנסות של 2.3 מיליון שקל בלבד, ירידה חדה של כ-75% לעומת הכנסות של 9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לפי החברה, הצניחה בהכנסות נובעת בעיקר מהתמשכות הליך אישור התקציב בפרויקט המטרונית בחיפה, אשר עדיין ממתין לאישורים ממשלתיים. כמו כן, נרשמו עיכובים בהכרזת מכרזים חדשים ובתהליכי מכירה שנמצאים לדבריה בשלבים מתקדמים וצפויים להבשיל רק במהלך הרבעונים הקרובים.


הרווח הגולמי עמד על 675 אלף שקל בלבד, ירידה משמעותית לעומת 2.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד התפעולי העמיק והסתכם ב-31.8 מיליון שקל - לעומת הפסד של 18 מיליון שקל באותו רבעון בשנה שעברה. ההפסד הכולל של החברה עמד על 28.9 מיליון שקל, לעומת 18.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.


הביצועים החלשים של אלקטריאון לא התחילו עם סערת הטענה מהירה - החברה פספסה בפער גדול את יעד ההכנסות שהציבה לעצמה לשנים 2023-2024, שעמד על 102 מיליון שקל - אף שזה לא הפתיע לגמרי את המשקיעים, מאחר שהזהירה מראש על כך. ובכל זאת, כפי שכתבנו כאן בעבר, מצופה היה לראות שינוי מגמה - מימוש של צבר הפרויקטים, חתימות על הסכמים חדשים, וכניסה של הזמנות חדשות, אבל זה לא קרה.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אין דרעק כזה 19/06/2025 14:33
    הגב לתגובה זו
    נראה לי יותר כמו משחק פירמידה מאשר חברה שיכולה לעשות כסף.
  • 12.
    אורן עזרי 19/06/2025 11:15
    הגב לתגובה זו
    הביא שוב כסף יש משכורת לעוד שנה.
  • 11.
    מפרגן ומשקיע 18/06/2025 21:58
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שאני קורא תגובות לא טובות אני שואל את עצמי מה יקרה ביום שהחברה הזו תסגור עסקת ענק תגיע לנאסדק. מה אז יהיה למלעיזים הקטנים רוחשי השורטים לכתוב
  • 10.
    לפני BYD 18/06/2025 21:02
    הגב לתגובה זו
    באיחור מטורף משקיעה ברכבי מימן... והיא השקיעה לפני שידעה ש BYD מייצרת מטענים אולטרה מהירים. ועזר שלא עוזר מדבר על טווח בינוני ארוך. כלומר תשכחו מהכסף.
  • 9.
    יום לפני דיללו ויום אחרי הודעה שאמורה להקפיץ. להקיא על החברות הללו. (ל"ת)
    אנונימי 18/06/2025 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טויוטה באופסייד 18/06/2025 17:25
    הגב לתגובה זו
    שנים חשבו שלא צריך להשקיע בחשמליות ראינו כמה הם דייקו זו חברה הפוכה
  • 7.
    אלעד דביר 18/06/2025 17:21
    הגב לתגובה זו
    עשור ורק קשקושים אין מוצר אבל יש שריפת כסף סתם
  • 6.
    ממש נו ניוז 18/06/2025 17:20
    הגב לתגובה זו
    סיפרו להם סיפור אחלה. לא צריך להיות מהנדס כדי להבין שאין כאן מוצר. הם יגלו בקרוב וימחקו. עבורם זה לא אפצי גם
  • 5.
    גוני 18/06/2025 15:07
    הגב לתגובה זו
    אבל בשבילה זו כמו אופציה להשקעה במחיר אפסי ביחס לשווי של טויוטה סיכון להפסד קטן החברה הזו איתנו כבר מעל ל 5 שנים ולא רואה אותה מצדיקה את הבאז עליה
  • 4.
    חברה מצויינת 18/06/2025 14:55
    הגב לתגובה זו
    יש כאן מוצר מעולה שיפרוץ בקרוב
  • 3.
    אנונימי 18/06/2025 14:23
    הגב לתגובה זו
    רק מרורים איתה..
  • והתאמצת להגיב 18/06/2025 14:55
    הגב לתגובה זו
    כנראה שזה מעניין אותך
  • 2.
    אנונימי 18/06/2025 13:55
    הגב לתגובה זו
    תמשיך להשחיל אנשים בחברה המדומיינת הזו בטח למה לא
  • מה אוכל אותך 18/06/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
    זה לא עולה כסף וטוב לעור הפנים
  • 1.
    פסטיבל מספרי הסיפורים (ל"ת)
    אלי 18/06/2025 13:33
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -0.46%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אודיוקודס מזנקת 10%, גילת מוסיפה 7.3%; מדד הביטוח מזנק 3.7% ומדד הבנקים מאבד 1.4%

אודיוקודס מזנקת אחרי שיחה אופטימית של המנכ״ל עם ביזפורטל: ״מחיר המניה יקפוץ ב-50%-100% בשנה שנתיים הקרובות״ - על השיפט שחברת התקשורת עושה ולאן היא צועדת; במקביל, הבנקים מתממשים אחרי ששר האוצר איים בהטלת מיסוי על הרווחים

מערכת ביזפורטל |

אודיוקודס, שבעבר נחשבה לשחקנית שעוסקת בעיקר בחומרה ותקשורת קולית לארגונים, עוברת בשנים האחרונות מהפך. החברה, שנולדה בעידן המרכזיות והטלפוניה, מנסה להפוך לשחקנית תוכנה ו-AI. היא רוצה לספק לא רק תשתית לתקשורת בשביל הארגונים, אלא גם כלים שמבינים את השיחות, מתמללים, מנתחים את התוכן ומחברים אותו ישירות לתהליכי העבודה של הארגון.  אודיוקודס 9.24%  דיווחה על הכנסות שעלו ב-2.2% ל-61.5 מיליון דולר, גם הרווח למניה עקף את הצפי הרווח הנקי עמד על 2.7 מיליון דולר והרווח למניה על בסיס Non-GAAP הגיע ל-0.17 דולר.

אבל לצד המספרים, בשוק יש גם ספקות. בעיקר סביב השאלה האם אודיוקודס תצליח לבדל את עצמה בעולם שבו פתרונות תמלול, סיכום ואוטומציה כבר הפכו למוצר שיש כמעט בכל פלטפורמה. מנכ"ל החברה, שבתאי אדלרסברג, דווקא משדר ביטחון מלא:  "אני מעריך שהמניה תעלה ב-50%-100%"  הוא אומר בראיון לביזפורטל. "המחיר בשוק דפוק, אבל הפוטנציאל עצום." - מנכ"ל אודיוקדס שולח אתכם לרכוש את המניה - הנה הסיבות


שר האוצר מפיל את מניות הבנקים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את מתווה התקציב לשנה הבאה והתמקד במסר חברתי: הפחתת מיסים לשכבות העובדות ומילואימניקים, לצד כוונה למיסוי גבוה יותר על גופים רווחיים, ובראשם הבנקים. לדבריו, “אי אפשר לתפוס שהרווח גדל מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד רק כי הנגיד העלה ריבית”, תוך ביקורת חריפה על שולי הרווח של הבנקים ועל כך שבנק לאומי הגיע לשווי שוק של 100 מיליארד שקל “על חשבון הציבור”. סמוטריץ' הבטיח כי תקציב 2026 יכלול הורדת מס הכנסה לעידוד צמיחה, רפורמות ביוקר המחיה ובמשק החלב, והתייעלות בתקציב הביטחון, הכל תוך שמירה על המסגרות הפיסקליות. להרחבה "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"

מדד הבנקים יורד כ-1.4%, ובכך לאומי לאומי -1.29%  מאבדת את התואר ״החברה הראשונה בבורסה בשווי של 100 מיליארד שקל״. מדד ת״א ביטוח נהנה מהיחסיות ומתחזק ב-3.7%.

במדדי הדגל נרשמת מגמה שלילית, שמתמתנת מעט - ת״א 35 מאבד 0.1% כשהבנקים מושכים אותו ללמטה בעוד הביטוח מושך מעלה, ת״א 90 בירידה של 0.4%.


האם אנחנו בעיצומו של גל פיטורים רחב בגלל ה-AI? אלפים פוטרו באחרונה מאמזון, UPS וחברות נוספות בגלל הכניסה של ה-AI לעולם העבודה, והסערה מתחילה להגיע גם בישראל, אז איך נערכים אליה? "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל