צמצום השתתפות המדינה בהוצאות אל על - ההשפעה מינורית; הדיבידנד בדרך
לפני מספר חודשים דווח כי המדינה רוצה לצמצם את ההשתתפות בהוצאות הביטחון של אל על, שעמדו נכון להסכם הקודם על כ-97.5%; היום מפרסמת החברה את ההסכמות מהן עולה כי הפגיעה צפויה להיות מינורית - אל על צופה שהגידול בהוצאות בעקבות המהלכים יסתכם בין 5-10 מיליון דולר לשנה בין 2025-2031
אל על אל על -2.6% דיווחה בעבר שהיא במשא ומתן עם המדינה שרוצה להקטין את ההשתתפות בהוצאות הביטחון של החברה, שעמדו אז על כ-97.5% מסך ההוצאות. המשא ומתן הוא במסגרת הדיונים להארכת ההסכמים שנחתמו בין 2021-2022.
עכשיו אל על מפרסמת את ההסכמות אליהן הגיעה עם המדינה. ראשית, הפחתת ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון של אל על תיעשה בצורה הדרגתית, כאשר ב-2025 ירד שיעור ההשתתפות של המדינה ל-95%, ב-2025 ל-94% וכן הלאה (בהפרשים לא קבועים) עד לשיעור של 92.5% מ-2029 ואילך.אלו חדשות טובות יחסית כי החשש היה שהסבסוד של המדינה ייפחת דרמטית ומדובר על הוצאות כבדות.
בנוסף, סוכם כי סכום נשיאת החברה בעלויות תקציב אבטחת התעופה לא יעלה על תקרת תשלום שנתית של 13 מיליון דולר (נכון לשנת 2025), כאשר במידה ויהיו הוצאות עודפות על סכום זה, החלוקה בסכום העודף תהיה בשיעור של 97.5% למדינה ו-2.5% לאל על.
אל על ציינה כי היא צופה שהתוספת להוצאות שלה בגין צמצום ההשתתפות של המדינה ינוע בין 5-10 מיליון דולר בשנה בין השנים 2025-2031.
מדובר בסכומים מזעריים עבור אל על שצפויה לרשום ב-2024 רווח של מעל 550 מיליון דולר שחלקו יזרום לבעלי המניות כדיבידנד. אל על מתקדמת במשא ומתן מול המדינה לקראת קבלת אישור לחלוקת דיבידנד כבר בסוף 2025, זאת לאחר שנים של הגבלות שהוטלו עליה בעקבות הסיוע שקיבלה בתקופת הקורונה. במסגרת ההסכם המתגבש, חברת התעופה תסכים במקביל להגדיל את השתתפותה בהוצאות האבטחה, שהמדינה מממנת כיום כמעט במלואן.
אל על בשיא למרות הדיווחים על החזרה המדורגת של חברות התעופה הזרות והמומנטום החיובי שלה נמשך. המנכ"לית דינה בן טל גננסיה הצליחה לייעל את החברה ולהמשיך הלאה מהימים בהם נשלטה על ידי ועדי העובדים, וב-2024 היא הביאה את אל על לתוצאות שיא - ההכנסות שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2024 הסתכמו ב-2.58 מיליארד דולר לעומת 1.82 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרווח הנקי שלה בתקופה זו הסתכם ב-415 מיליון דולר. מה שהביא להצטברות של מוזמנים בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר. בהתאם, ראתה החברה כיצד מנייתה מזנקת בשנה האחרונה בכ-120% לשווי שיא של כ-5.82 מיליארד שקל.
בשיחה שערכנו עם גננסיה לפני כמה חודשים היא התייחסה לתקופה הזו וגם דיברה על העתיד: "יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו. מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה, והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו".
- 1.אנונימי 03/03/2025 19:15הגב לתגובה זומכונת שחיתות משומנת היטב מלמעלה עד למטה

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה
לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"
בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%. בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".
מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.
"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת.
האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים. ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך.
- מכליס על הפוטנציאל של אלביט ואיך מניה במכפיל 40 ממשיכה לזנק?
- חרם? אלביט זכתה בחוזה של 1.635 מיליארד דולר לפתרונות הגנה באירופה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.
"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.

אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"
מאחורי התוצאות הרבעוניות המעולות של ליברה "אין קסמים - יש עבודה קשה" מסבירה לנו המנכ"לית אתי אלישקוב; "השחיקה בפרמיות - יזומה" ליברה הוגנת ועדיין תחרותית; לא נבהלת מהמימושים בענף "טבעי להיפגש עם הכסף - הקונים מאמינים בענף"; היא גם מתייחסת ל'עד כמה הרבעון מייצג?' ו'איך משמרים ומשפרים את המספרים?'
אתי אלישקוב נכנסה לעולם הביטוח עם מטרה אחת: לשבור את התפיסה המסורתית של הענף ולהביא אותו לעידן דיגיטלי הרבה יותר שקוף ויעיל. ב־2017 היא הקימה את ליברה, חברה "רזה ודינמית" כמו שהיא אוהבת להגדיר אותה.
בלי מערכים כבדים של גבייה ובקרה. חברה שמתבססת
על אוטומציה וטכנולוגיה כדי לנהל את כל תהליכי ההצטרפות, התביעות והשירות העצמי ללקוחות. זה מאפשר לליברה להתחרות בענקיות הביטוח כשהיא ממוקדת בעיקר במגזרי ביטוחי הרכב. כשהחברות הוותיקות מנסות להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי, ליברה כבר "נולדה" ככה. התוצאות הרבעוניות
האחרונות, עם זינוק ברווח הנקי ויחס חיתום מרשים של 76%, מוכיחות שהמודל של ליברה עובד.
אבל עדיין לא הכל וורוד, אפשר לראות שחיקה בפרמיות, יש יותר "ראשים" אבל עלות הפרמיה נשחקת. אלישקוב לא מנסה להסתיר את זה, להפך: היא מציינת כי זה מהלך יזום, חלק מאסטרטגיה שתבטיח תחרותיות ארוכת טווח ותשמור על הדרך את המיצוב של החברה ככזאת שמציעה מחירים הוגנים.
ההנפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 סימנה את הכניסה של ליברה לליגה של החברות הציבוריות. ב-12 החודשים האחרונים המניה כמעט ושילשה את עצמה ושווי השוק של החברה מתקרב ל-700 מיליון שקל. ברבעון השני של 2025 רשמה ליברה עלייה של כ-14% בפרמיות ברוטו שהסתכמו בכ-208 מיליון שקל, והרווח הכולל קפץ ב-68% ל-35.1 מיליון שקל. גם בתשואה להון ליברה מציגה 67% במונחים שנתיים ובמקביל מכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל - לתוצאות הרבעון השני של ליברה.
- "אפשר להרוויח בביטוח רכב ועדיין להיות הוגנים"
- ליברה: הרווח ברבעון עלה ב-32% ל-25 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון לביזפורטל, אתי אלישקוב מנכ"לית ליברה פותחת את כל הקלפים. היא מסבירה על האסטרטגיה של החברה מאחורי השחיקה בפרמיות ומה הם עושים כדי לשמור על היתרון התחרותי מול הקולגות שלא יושבות בשקט וגם הן צועדות ומרחיבות את הדיגיטציה.