דינה בן טל אל על
צילום: יחצ

צמצום השתתפות המדינה בהוצאות אל על - ההשפעה מינורית; הדיבידנד בדרך

לפני מספר חודשים דווח כי המדינה רוצה לצמצם את ההשתתפות בהוצאות הביטחון של אל על, שעמדו נכון להסכם הקודם על כ-97.5%; היום מפרסמת החברה את ההסכמות מהן עולה כי הפגיעה צפויה להיות מינורית - אל על צופה שהגידול בהוצאות בעקבות המהלכים יסתכם בין 5-10 מיליון דולר לשנה בין 2025-2031

רוי שיינמן | (1)

אל על אל על 3.14%   דיווחה בעבר שהיא במשא ומתן עם המדינה שרוצה להקטין את ההשתתפות בהוצאות הביטחון של החברה, שעמדו אז על כ-97.5% מסך ההוצאות. המשא ומתן הוא במסגרת הדיונים להארכת ההסכמים שנחתמו בין 2021-2022.


עכשיו אל על מפרסמת את ההסכמות אליהן הגיעה עם המדינה. ראשית, הפחתת ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון של אל על תיעשה בצורה הדרגתית, כאשר ב-2025 ירד שיעור ההשתתפות של המדינה ל-95%, ב-2025 ל-94% וכן הלאה (בהפרשים לא קבועים) עד לשיעור של 92.5% מ-2029 ואילך.אלו חדשות טובות יחסית כי החשש היה שהסבסוד של המדינה ייפחת דרמטית ומדובר על הוצאות כבדות. 


בנוסף, סוכם כי סכום נשיאת החברה בעלויות תקציב אבטחת התעופה לא יעלה על תקרת תשלום שנתית של 13 מיליון דולר (נכון לשנת 2025), כאשר במידה ויהיו הוצאות עודפות על סכום זה, החלוקה בסכום העודף תהיה בשיעור של 97.5% למדינה ו-2.5% לאל על.


אל על ציינה כי היא צופה שהתוספת להוצאות שלה בגין צמצום ההשתתפות של המדינה ינוע בין 5-10 מיליון דולר בשנה בין השנים 2025-2031.


מדובר בסכומים מזעריים עבור אל על שצפויה לרשום ב-2024 רווח של מעל 550 מיליון דולר שחלקו יזרום לבעלי המניות כדיבידנד. אל על מתקדמת במשא ומתן מול המדינה לקראת קבלת אישור לחלוקת דיבידנד כבר בסוף 2025, זאת לאחר שנים של הגבלות שהוטלו עליה בעקבות הסיוע שקיבלה בתקופת הקורונה. במסגרת ההסכם המתגבש, חברת התעופה תסכים במקביל להגדיל את השתתפותה בהוצאות האבטחה, שהמדינה מממנת כיום כמעט במלואן.


אל על בשיא למרות הדיווחים על החזרה המדורגת של חברות התעופה הזרות והמומנטום החיובי שלה נמשך. המנכ"לית דינה בן טל גננסיה הצליחה לייעל את החברה ולהמשיך הלאה מהימים בהם נשלטה על ידי ועדי העובדים, וב-2024 היא הביאה את אל על לתוצאות שיא - ההכנסות שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2024 הסתכמו ב-2.58 מיליארד דולר לעומת 1.82 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרווח הנקי שלה בתקופה זו הסתכם ב-415 מיליון דולר. מה שהביא להצטברות של מוזמנים בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר. בהתאם, ראתה החברה כיצד מנייתה מזנקת בשנה האחרונה בכ-120% לשווי שיא של כ-5.82 מיליארד שקל.


בשיחה שערכנו עם גננסיה לפני כמה חודשים היא התייחסה לתקופה הזו וגם דיברה על העתיד: "יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו. מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה, והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 03/03/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
    מכונת שחיתות משומנת היטב מלמעלה עד למטה
גדעון תדמור - יור נאוויטס
צילום: שלומי יוסף

פרויקט Sea Lion יוצא לדרך: נאוויטס מאשרת FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר

התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה יוצאת לפיתוח בהובלת נאוויטס פטרוליום (65%) המשמשת כמפעילת הפרויקט; תחילת הפקה צפויה ברבעון הראשון של 2028, חלקה של נאוויטס בעתודות: כ-220 מיליון חביות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נאוויטס

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש 2.21%   מודיעה כי קיבלה החלטת השקעה סופית בפרויקט הנפט Sea Lion באיי פוקלנד, התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה. החברה מחזיקה ב-65 אחוז מהפרויקט וגם משמשת כמפעילה, אחרי שקיבלה את אישור ממשלת פוקלנד לתכנית הפיתוח המפורטת ולצד חתימה על הסכם הגנת השקעות. במסגרת ההחלטה הוארך תוקף הרישיון ל-35 שנה, מה שמסמן את המעבר לשלב ביצוע מלא.

היקף הפיתוח לשלב א' עומד על כשני מיליארד דולר, מתוכם חלקה של נאוויטס הוא כ-1.17 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה, העתודות (2P) הצפויות לה מהפרויקט יעמדו על כ-220 מיליון חביות נפט אקוויוולנטיות, כשהפקה ראשונה מתוכננת לרבעון הראשון של 2028. במקביל להסכם ההשקעה גובשה מסגרת מימון רחבה: כ-650 מיליון דולר יועמדו כהלוואות לטובת הפיתוח, ואילו ההון העצמי שנאוויטס צפויה להזרים יעמוד על כ-734 מיליון דולר, כולל רכיב הלוואה למימון חלקה של השותפה Rockhopper, שיוחזר בהמשך מהתזרים החופשי.

החברה כבר החלה להיערך תפעולית לשלב הפיתוח וחתמה על הסכמים משמעותיים, בהם חכירה והיערכות לשדרוג מתקן FPSO שיפעל באתר למשך עד 20 שנה. בנוסף נחתמו חוזים לקידוחים, לשירותי השלמות, לציוד תת-ימי, לצנרת ולמערכות תפעוליות נלוות, מה שמצביע על כניסה למתווה ביצוע מואץ לקראת 2027 ו-2028.

יו"ר נאוויטס, גדעון תדמור: "החלטת ה-FID בפרוייקט SEA LION מהווה הוכחה נוספת ליצירתיות לנחישות של נאוויטס וליכולתה להפוך תגליות שטרם פותחו להצלחות יוצאות דופן. נאוויטס מובילה כעת את פרויקט SEA LION לפיתוח שצפוי לייצר ערך רב למשקיעים ולהביא בשורה גדולה של צמיחה ושגשוג כלכלי חסר תקדים לתושבי פוקלנד"

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ת"א 35 זינק 1% ונעל בשיא של 3,604 נק'; הבנקים הוסיפו 1.5%, ת"א ביטוח זינק כ-3%

נעילה מעורבת במדדים אך ת"א 35 זינק אחוז וחצה את רף ה-3,600 נקודות; המיזוג בין מטריקס למג'יק אושר כצפוי וברוב מוחץ ע"י בעלי המניות מטריקס התממשה מעט ומג'יק טיפסה; נאוויטס אישרה FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר ב- Sea Lion ; אחרי הסיקור בביזפורטל פינרג'י מחקה את הזינוק ונעלה בעליה של 1.3%
מערכת ביזפורטל |

  

התנועות במדדים:מדד ת"א 35 1%    מדד ת"א 90 -0.58%    מדד ת"א 125 


דולר שקל רציף 0.3%      


מחזור המסחר הסתכם על 3.578 מיליארד שקל