איציק מרמלשטיין
צילום: באדיבות החברה

אשטרום תמכור חשמל בטקסס במיליארד דולר ל-20 שנה

אשטרום אנרגיה מתחדשת חתמה על הסכם נוסף עם CPS Energy למכירת חשמל מטקסס ב-1 מיליארד דולר ל-20 שנה; ההסכם, עבור פרויקט El-Patrimonio שיחל לפעול ב-2027, ממשיך את שיתוף הפעולה עם CPS אחרי ההסכם הדומה בפרויקט Tierra Bonita

רוי שיינמן |

קבוצת אשטרום אשטרום קבוצה -0.21%   מדווחת על המשך הרחבת פעילות האנרגיה שלה בארה"ב עם הסכם למכירת חשמל בטקסס בתמורה לכ-1 מיליארד דולר על פני 20 שנה. חברת הבת, אשטרום אנרגיה מתחדשת, תמכור חשמל ל-CPS Energy, חברת החשמל העירונית של סאן אנטוניו. ההסכם נחתם עבור פרויקט El-Patrimonio שבארה"ב, אותו מפתחת ויוזמת אשטרום אנרגיה מתחדשת, ויימשך לתקופה של 20 שנים ממועד תחילת ההפעלה המסחרית, הצפוי בשנת 2027.


הפרויקט הסולארי El-Patrimonio צפוי לקום בטקסס, ארה"ב, בהספק מתוכנן של כ-195 מגה וואט (DC). הקמת הפרויקט צפויה להתחיל במהלך שנת 2025 וזאת לאחר שהושגו אבני דרך מרכזיות, כולל זכויות מקרקעין והסכם חיבור לרשת. במקביל, החברה מנהלת מו"מ עם תאגידים בנקאיים למימון הקמת הפרויקט. הפרויקט צפוי לספק חשמל בהיקף צריכה מוערך של כ-37,000 בתים בשנה ולהפחית את פליטות הפחמן בכ- 194 טון בשנה.


CPS Energy תרכוש כ-70% מהחשמל המיוצר בפרויקט, לצד רכישת תעודות ירוקות לתקופה של 20 שנה ובמחיר קבוע מראש. יתרת החשמל תימכר במסגרת שוק החשמל הפתוח של טקסס. במסגרת ההסכם, התחייבה החברה להשלים את ההפעלה המסחרית של הפרויקט עד למחצית השנייה של שנת 2027, ותעמיד ערבויות כנדרש בהסכמים מסוג זה. לפרויקט אורך חיים מוערך של כ-40 שנה והכנסות צפויות של כ-1.2 מיליארד דולר.


פעילות האנרגיה של אשטרום בארה"ב כוללת גם את פרויקט Tierra Bonita שנכנס להפעלה מסחרית לפני כחצי שנה - היקף הפרויקט הוא כ-400 מגה-וואט מותקן (MWdc) והוא הוקם בעלות כוללת של כ-435 מיליון דולר, מתוכו השקיעה החברה כ-165 מיליון דולר כהון עצמי. להערכת החברה, ההכנסות הכוללות הצפויות לאורך כל חיי הפרויקט, כ-40 שנה, הינן כ-2.5 מיליארד דולר וה-EBITDA לאורך התקופה צפוי לעמוד על כ-2.1 מיליארד דולר. סך ההכנסות בשנת הפעילות המלאה הראשונה של הפרויקט, צפוי לעמוד על כ-60 מיליון דולר, כאשר ה-EBITDA השנתית צפויה להסתכם בסך של כ-55 מיליון דולר. אשטרום כבר הבטיחה את מכירת כ-60% מהחשמל שייוצר בפרויקט לאחר שחתמה על הסכם עם אותה חברת CPS Energy, בהסכם דומה להסכם עיו החברה מדווחת בפרויקט El-Patrimonio לתקופה של 20 שנה.


בסך הכל, צבר הפרויקטים של אשטרום בארה"ב עומד על כ-1.8 ג'יגה וואט, כאשר מעבר לשני הפרויקטים הללו החברה מחזיקה בצבר פיתוח נוסף של כ-1.2 ג'יגה-ואט בשלבים שונים של תכנון והקמה.


את הרבעון השלישי של 2024 סיימה אשטרום עם הכנסות של כ-1.09 מיליארד שקל, לעומת כ-1.3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. מתוך סכום זה, תחום האנרגיה המתחדשת של אשטרום הניב הכנסות של כ-17 מיליון שקל. 


"אנו גאים להכריז היום על שיתוף פעולה משמעותי וחתימה על הסכם חשוב נוסף עם חברת החשמל העירונית הגדולה בארה"ב", מסר איציק מרמלשטיין, מנכ"ל אשטרום אנרגיה מתחדשת. "ההסכם אינו רק ביטוי לאמון שהשוק האמריקאי מעניק לנו, בייחוד לאור הצלחת ההפעלה המוקדמת של פרויקט Tierra Bonita, אלא מהווה נדבך מרכזי במימוש החזון האסטרטגי שלנו להרחבת פעילות האנרגיה המתחדשת במדינה. צעד זה מחזק את מעמדנו כשחקן מוביל בענף וזוהי אבן דרך משמעותית במסע הצמיחה של החברה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


מניית אשטרום נסחרת לפי שווי של 7.06 מיליארד שקל אחרי עלייה של 17.5% בשנה האחרונה, והיא ללא שינוי מתחילת השנה.

מניית אשטרום בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בזק
צילום: לילך צור

תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר: בי קום בדרך לפירוק אחרי מכירת בזק

אחרי מכירת יתרת ההחזקה בבזק, הערך הנכסי עומד על 27 שקל למניה מול כ 25 שקל בשוק. הפער מגלם 8%, כששורה של הוצאות ותשלומים משפטיים יכולה לצמצם את המספר לאזור 5% עד 6% בחישוב שמרני מאוד

ליאור דנקנר |

בי קומיוניקיישנס 5.8%  מתקדמת לפירוק וחלוקה לבעלי המניות אחרי שמכרה את יתרת המניות שלה בבזק 5.1% . לפי מצגת החברה הערך הנכסי למניה עומד על 27 שקל, בזמן שבשוק היא נסחרת סביב 25 שקל. הפער מגלם תשואה סולידית של 8% בחצי שנה על הנייר, עם שחיקה אפשרית בגלל הוצאות ותשלומים משפטיים.

המכירה של בי קומיוניקיישנס מסמנת יציאה סופית של קרן סרצ'לייט ודוד פורר מההחזקה בבזק, אחרי קבלת אישורים שאפשרו ירידה מתחת לרף שמגדיר גרעין שליטה והפצה רחבה בשוק. בזק נשארת חברה בלי גרעין שליטה, והשאלה שחוזרת היא אם יתגבש בעל בית חדש דרך איסוף מניות מהמוסדיים ובמסחר בשוק.

במקביל, זה שבזק בלי גרעין שליטה לא מחייב מהלך מיידי. אבל זה כן מעלה מחדש את הדיון על גופים שמסתכלים על עסקה ארוכת טווח, בעיקר כאלה שיודעים לעבוד עם תזרים יציב ומינוף.


גרעין השליטה והאם בזק יכולה להתייעל

בין השמות שעולים בשיחות בשוק מופיעות קיסטון וקרן תש"י. ההיגיון של קרנות תשתית בבזק נשען על שני דברים שנוטים לעבוד להן טוב. הראשון הוא יציבות תזרימית של עסק תקשורת גדול עם תשתיות לאומיות. השני הוא יכולת לבצע רכישה במינוף, כלומר לשלב הון עצמי עם חוב, מתוך הנחה שמימון זול יחסית משפר את התשואה לאורך זמן.

אבל מול ההיגיון הזה עומדת נקודה פשוטה. בזק לא נסחרת כאילו היא מציאה. שווי השוק שלה סביב 18.5 מיליארד שקל והמניה במכפיל רווח של כ-13 עד 14. בהשוואה עולמית, מכפילים בענף התקשורת נוטים להיות נמוכים יותר, ולכן קשה לבנות תרחיש של אפסייד מהיר רק מתמחור מחדש.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.