איציק מרמלשטיין
צילום: באדיבות החברה

אשטרום הפעילה את פרויקט האנרגיה בארה"ב - יניב 2.5 מיליארד דולר

הקבוצה דיווחה על תחילת הפעלה מסחרית של פרויקט האנרגיה המתחדשת הראשון בטקסס; הפרויקט צפוי להניב 2.5 מיליארד דולר על פני 40 שנה מתוכן כ-60 מיליון דולר בשנה הראשונה
רוי שיינמן | (1)

קבוצת אשטרום  אשטרום קבוצה 0.66% מדווחת כי פרויקט האנרגיה הראשון בטיירה בוניטה (Tierra Bonita) שבמדינת טקסס שהקימה בארה"ב חברת הבת, אשטרום אנרגיה מתחדשת, התחיל הפעלה מסחרית, זאת, בהמשך לחיבור הפרויקט לרשת ההולכה ולהשלמת בדיקות ההרצה של הפרויקט שבוצעו בחודשים האחרונים. 

להערכת החברה, ההכנסות הכוללות הצפויות לאורך כל חיי הפרויקט, כ-40 שנה, הינן כ-2.5 מיליארד דולר וה-EBITDA לאורך התקופה צפוי לעמוד על כ-2.1 מיליארד דולר. סך ההכנסות בשנת הפעילות המלאה הראשונה של הפרויקט, צפוי לעמוד על כ-60 מיליון דולר, כאשר ה-EBITDA השנתית צפויה להסתכם בסך של כ-55 מיליון דולר.  

פרויקט טיירה בוניטה של אשטרום בטקסס; קרדיט: יח

פרויקט טיירה בוניטה של אשטרום בטקסס; קרדיט: יח"צ

פרויקט Tierra Bonita, הינו פרויקט סולארי הממוקם בטקסס, ארה"ב, והיקפו כ-400 מגה-וואט מותקן (MWdc). הפרויקט משתרע על שטח של כ-9,000 דונם וצפוי להפחית את היקף פליטות הפחמן הדו חמצני ב-500 אלף טון בשנה. הפרויקט הוקם בעלות כוללת של כ-435 מיליון דולר, מתוכו השקיעה החברה כ-165 מיליון דולר כהון עצמי. 

אשטרום הבטיחה כבר את מכירת כ-60% מהחשמל שייוצר בפרויקט לאחר שחתמה על הסכם עם חברת CPS Energy, לתקופה של 20 שנה במחיר שסוכם בין הצדדים. חברת CPS Energy היא חברת החשמל העירונית של עיריית סאן אנטוניו, העיר השביעית בגודלה בארה"ב, עם אוכלוסייה של כ-1.5 מיליון תושבים. יתרת החשמל המיוצר מהפרויקט יימכר בשוק החופשי.

בנוסף, חתמה אשטרום על הסכם ראשוני בהתאם לחקיקת ה-IRA בארה"ב (מאוגוסט 2022), למכירת זיכויי המס בגין הפרויקט לגוף מוסדי אמריקאי בדירוג אשראי Aa3 (Moody's), בתמורה כוללת של כ-300 מיליון דולר לאורך תקופה של 10 שנים.  

פרויקט טיירה בוניטה הוא חלק משישה פרויקטים בהם מחזיקה החברה בארה"ב. היקפם של פרויקטים אלו עומד על סך של כ-1,800 מגה וואט. בנוסף על אחזקותיה בארה"ב, אשטרום אנרגיה מתחדשת מחזיקה בכ-11% מפרויקט אנרגיית רוח בפולין בהספק של 257 מגה ואט.  

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איציק מרמלשטיין, מנכ

איציק מרמלשטיין, מנכ"ל אשטרום; קרדיט: יח"צ

"מדובר בציון דרך מהותי עבור פעילות האנרגיה המתחדשת של קבוצת אשטרום", מסר איציק מרמלשטיין, מנכ"ל אשטרום אנרגיה מתחדשת. "תוך שלוש שנים בלבד לאחר הקמת החברה, אנחנו יוצאים לדרך עם פרויקט ענק שהקמנו, בהיקף של 9,000 דונם ובהספק של כ-400 מגה וואט, והוא צפוי להניב בשלב ראשון EBITDA משמעותי של כ-55 מיליון דולר בשנה, כשלמעלה ממחצית החשמל המיוצר מובטחת ללקוח עוגן חזק ולתקופה ארוכה. הפרויקט, אותו אנו מתחילים להפעיל מסחרית חודשים לפני המועד ההסכמי, תורם לייצור חשמל ירוק ונקי יותר, והינו חלק מפעילות שתהווה את אחד ממנועי הצמיחה החשובים של קבוצת אשטרום בשנים הקרובות". 

מניית אשטרום נסחרת לפי שווי של 5.1 מיליארד שקל אחרי ירידה של 11% מתחילת השנה ושל 1.5% בשנה האחרונה.

מניית אשטרום בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמיר 09/10/2024 00:22
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הריבית הבנקאית באיזור ה7%-9% אז הרווח התזרימי לפני מס הוא בערך 30 מ' $. יפה מאוד אבל לא מזיז את המחט בחברה ששווה 5 מיליארד שח
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.