צו איסור פרסום
צילום: פנימי
טור

לא יכולים לאכוף צו איסור פרסום? אז פשוט אל תוציאו אותו

בטח כבר נחשפתם לפרטי-פרטיה של הפרשה המשפטית למרות צו איסור הפרסום. מה שמוביל לכרסום בצווי האיסור זו התחושה שבסופו של דבר לא תהיה ענישה על הפרתו. האם יש לכך פתרון?
יובל לידור |

הפרשה החדשה שמסעירה את מערכת המשפט (אבל לא רק אותה) העלתה מחדש את סוגיית האפקטיביות של צווי איסור פרסום, שמבקשות להוציא היחידות החוקרות במשטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי, בזירה הציבורית ובעולם התקשורתי. מצד אחד, לצווי איסור הפרסום יש ערך חקירתי ומשפטי רב, והם נועדו לאפשר ליחידות החוקרות לבצע את עבודת חקר האמת בצורה נקייה וללא רעשי רק תקשורתיים וציבוריים. מהצד השני, צווים שמתקבלים בבתי המשפט חייבים להיות בעלי שיניים והאכיפה כלפיהם חייבת להיות מיושמת. אחרת, דינו של צו איסור הפרסום הוא להיות מופר ברגל גסה או בתום לב על ידי גורמים תקשורתיים, אישי ציבור וגם הציבור הרחב ורב סרן שמועתי.

 

החידלון באכיפה כלפי הפרה של צווי איסור הפרסום הוא זה שגרם לאובדן האפקטיביות של הכלי הזה. צווים והחלטות שמוציא בית המשפט צריכים להיות מכובדים בכל רחבי הזירה הציבורית, אבל כאשר מערכות האכיפה והשיפוט אינן פותחות בחקירה, מעמידות לדין ומרשיעות את מי שלא מכבד את הצו, הן עצמן פוגעות ביישום שלו. למעשה, מה שמוביל את התקשורת הישראלית לכרסם ולחבל בצווי איסור פרסום זו התחושה שבסופו של דבר לא תהיה ענישה על הפרתו. וכאשר הרסן מותר, כל יודע דבר מרשה לעצמו לצייץ, לעלות פוסט, ולהפיץ מידע לא מדויק ולא מוסמך, כי זירת הרשתות החברתיות והאפליקציות השיתופיות הפכו לקרקע פרוצה לחלוטין לשמועות, רמיזות ואינטרסים שסמויים מהעין.

 

פעולת צה"ל וכוחות הביטחון בלב עזה בחודש נובמבר האחרון, שבמהלכה נפל קצין צה"ל סא"ל מ', מוכיחים שכאשר מדובר באירועים ביטחוניים, ועולה חשש כלשהו לפגיעה בביטחון המדינה, דווקא ניתן לביית את התקשורת והזירה הציבורית הישראלית. אז מדוע באירועים ביטחוניים התקשורת והזירה הציבורית מכבדים את ההוראות והבקשות של הצנזורה הצבאית ולא מפרסמים מידע שמגיע מגורם לא מוסמך, אבל בחקירות משטרה צווי איסור הפרסום נרמסים?

 

התשובה לכך, לטעמי, לא נעוצה רק בהרתעה הקיימת של הצנזורה כלפי כלי התקשורת. הצנזורה, בהתנהלותה מול כלי התקשורת בישראל, הצליחה במהלך השנים האחרונות לשמור על כוחה ולשכנע כי היא מקיימת חשיבה עמוקה, ולא מקבלת החלטות לצנזר ולמנוע מידע מהציבור באופן גורף ושרירותי. לעומת זאת, השימוש התכוף שעושה המשטרה בהוצאת צווי איסור הפרסום, דבר שהתרבה והפך שכיח עוד יותר במהלך תקופת כהונתו של רב ניצב רוני אלשיך כמפכ"ל, גם גרמו לכך שהכלי המשפטי הזה לא יכובד.

 

לסיום: אי האכיפה כלפי מפירי החלטות בתי המשפט והתדירות הגבוהה שמבקשים להוציא צווים הם אלו שהפכו בסופו של דבר את הצא"פ לצו אישור פרסום.

 

יובל לידור הוא שותף ומנהל מקצועי בפרו אסטרטגיה - פירמה לייעוץ תקשורת, ניהול משברים ויחסי ציבור

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.