איך ג'נרל מוטורס הפכה למניית הרכב המובילה ב-2024?
ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS השאירה אבק ב-2024 לחברות הרכב בארה"ב. למרבה ההפתעה, מוצרים חדשים, אסטרטגיית רכבים חשמליים, נתח שוק ושיפור הרווחיות הם לא הסיבה היחידה לביצועי המניה, אלא האופן בו הנהלת החברה השתמשה בהון שלה. מניית ג'נרל מוטורס עלתה ב-31% עד היום וניצחה את ה-S&P 500 ב-16 נקודות אחוז.
מניית החברה היא המניה היחידה מבין חברות הרכב האמריקאיות הגדולות שנסחרה במגמה חיובית. מניית טסלה TESLA INC נפלה ב-28%, פורד FORD MOTOR איבדה 4% ומניות ספקיות הרכב Aptiv APTIV PLC ו-Magna MAGNA INTERNAT INC CL A נפלו ב-20%, ו-29%. ללא הביצועים של ג'נרל מוטורס, התנועה הממוצעת של מניית רכב אמריקאית היא ירידה של 23%.
זו הייתה עד כה שנה קשה בתעשיית הרכב. המשקיעים חוששים מההשפעה של הריבית הגבוהה, הירידה במחירי הרכבים וכתוצאה מכך הירידה ברווחיות והאטה במכירות של כלי רכב חשמליים. מכירות ה-EV צמחו רק בכ-3% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לאחר צמיחה של 46% בשנת 2023. הרווח התפעולי הצפוי של טסלה ב-2024 הוא כ-8.2 מיליארד דולר, ירידה מכ-8.9 מיליארד דולר ב-2023.
כל זה לא השפיע על מניית ג'נרל מוטורס ויש לכך כמה סיבות טובות.
בתור התחלה, השיפור ברווחים. בוול-סטריט צופים רווח תפעולי של 13.5 מיליארד דולר ב-2024, לעומת 12.4 מיליארד דולר ב-2023. רווחים גבוהים יותר תורמים לסנטימנט החיובי בקרב המשקיעים וכתוצאה מכך התחזיות עולות. לפי מספר חודשים הצפי בוול-סטריט היה לרווח תפעולי של 12.1 מיליארד דולר.- חושבים שהריבית בארה"ב גבוהה? זה היום שבו היא טיפסה לשיא של 21%
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סיבה נוספת, שאולי אפילו חשובה יותר, היא שההנהלה מעלה את ערך המניה על ידי בייבאקים וזה מגדיל את הרווח למניה. בנובמבר הודיעה ג'נרל מוטורס על רכישה חוזרת של מניות בסך 10 מיליארד דולר. מוקדם יותר השבוע הוסיפה החברה עוד 6 מיליארד דולר. הסך של 16 מיליארד דולר, הגיע לכ-50% משווי השוק של ג'נרל מוטורס בחודש נובמבר.
האפקטיביות של בייבאקים
המשקיעים יכולים להתווכח על האפקטיביות של בייבאקים בקרב חברות גדולות עם צמיחה איטית ומחזורית כמו GM. עם זאת, הבייבאק עליו הודיעה החברה הוא פשוט גדול מדי בשביל להתעלם ממנו. "אמרנו בעקביות כי אנו מאמינים כי המניה מוערכת בחסר", אמר סמנכ"ל הכספים פול ג'ייקובסון כשהוא מצביע על מכפיל רווח עתידי של 4 או 5. ג'ייקובסון מיהר גם להבהיר כי הרכישות החוזרות ממומנות מרווחים ולא מחובות ונעשות אחרי ש-GM משקיעה איפה שנדרש במערך המוצרים ובעובדים.
החזר ההון לבעלי המניות, בין אם בצורה של רכישות חוזרות או דיבידנדים, הוא לא חד פעמי. "מה שאנחנו באמת מנסים לעשות זה לגרום לשוק להבין כי ביצועי החברה הם עקביים יותר ממה שהשוק מעריך", הוסיף סמנכ"ל הכספים. העקביות, לפחות לפי מה שג'ייקובסון מקווה, תביא למכפיל רווח גבוה יותר. מכפילים גבוהים יותר בהמשך הדרך יהיו דבר מעולה למשקיעים.
- הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?
- טים קוק רוכש מניות נייקי: אמון אישי או מהלך של דירקטור וותיק בחברה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הלקח העיקרי מהמהלך של החברה הוא כי בייבאקים בהיקף גדול ביחס לשווי שהשוק של חברה יכולים להזיז מניה באופן משמעותי וכדאי לשים לב לחברות המכריזות על רכישות חוזרות גדולות.
הדוחות לרבעון הראשון
בדוחותיה האחרונים עקפה ג'נרל מוטורס את ציפיות האנליסטים והעלתה את התחזית לשנה כולה. החברה רשמה רווח למניה של 2.62 דולר, עם רווח תפעולי של 3.9 מיליארד דולר על מכירות של 43 מיליארד. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 2.12 דולר ורווח תפעולי של 3.1 מיליארד דולר על הכנסות של 42.1 מיליארד דולר. שנה קודם לכן, ג'נרל מוטורס דיווחה על רווח למניה של 2.21 דולר ורווח תפעולי של 3.6 מיליארד דולר, על מכירות של 40 מיליארד דולר.
בוול סטריט ציפו לרווח נמוך יותר על מכירות גבוהות יותר, בין היתר בגלל העלייה בעלויות העבודה. GM ואיגוד עובדי הרכב הגיעו להסכם עבודה חדש בחודש נובמבר, כאשר שכר העובדים אמור לעלות ב-25% מנובמבר 2023 ועד אפריל 2028. השכר עלה בכ-11% וכך קיזז עבור העובדים חלק מהעלות האינפלציונית שהם הרגישו בשנים האחרונות.
בנוסף לרבעון ראשון חזק, ג'נרל מוטורס הגדילה גם את התחזית שלה לשנה כולה. הנהלת החברה צופה שהרווח התפעולי יעמוד על בין 12.5 ל-14.5 מיליארד דולר, כאשר בתחזיתה הקודמת צפתה החברה רווח תפעולי של בין 12 ל-14 מיליארד דולר. נקודת האמצע של הטווח החדש גבוהה של 13.5 מיליארד דולר, טובה יותר מנקודת אמצע של 12.4 מיליארד דולר שהשיגה החברה ב-2023.
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.

הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?
מרכישות של בנקים מרכזיים ועד לריצה של משקיעים להצטייד במתכת שהוכיחה "אצירת ערך" לאורך ההיסטוריה; מה הגורמים שעומדים מאחורי הראלי ועד כמה הוא עוד יימשך?
הזהב טיפס לשיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, בראלי מרשים שמושך אחריו את כל שוק המתכות היקרות. גם הכסף, הפלטינה והפלדיום קבעו שיאים, כשהכסף עלה השנה בכ-150% והזהב ביותר מ-70% - ביצועים שלא נראו מאז 1979. מה מניע את העלייה הזו, ולמה דווקא עכשיו?
המתיחות בוונצואלה וגם הפד' דוחפים את הזהב למעלה
השילוב של סיכון גיאופוליטי וציפיות להורדות ריבית יצר סביבה אידיאלית למתכות היקרות. המתיחות המתגברת בוונצואלה, כולל צעדים אמריקאיים סביב תנועת מכליות נפט. ארצות הברית החריפה לאחרונה את הלחץ על משטרו של ניקולס מדורו, בין היתר באמצעות צעדים שמגבילים תנועת מכליות נפט וניסיון לצמצם יצוא ונצואלי בשווקים הבינלאומיים. ונצואלה אולי לא שחקנית מרכזית כמו סעודיה או רוסיה, אבל כל פגיעה בזרימת הנפט מוסיפה חוסר ודאות לשוק שגם כך מתמודד עם סיכונים גיאופוליטיים רבים. הופכת את הזהב לנכס מפלט מבוקש.
המתיחות בוונצואלה מצטרפת לרצף של מוקדים עם חוסר יציבות: המלחמה באוקראינה, גם המתיחות באזור שלנו והאי-ודאות סביב מדיניות החוץ והסחר של ארצות הברית. כשהרבה חזיתות פתוחות במקביל, המשקיעים פחות בוחרים “מי צודק” ויותר
מחפשים הגנה. זהב וכסף נכנסים בדיוק למשבצת הזו.
החשש המרכזי הוא לא רק מהלחצים על הנפט עצמו, אלא גם מהמסר. כשהעימותים עוברים לאנרגיה, המשקיעים מתחילים לתמחר תרחישים רחבים יותר, של סנקציות, תגובות נגד ושיבושים בשרשראות אספקה. זה מעלה את רמת הסיכון בכל הכלכלה הגלובלית, ודוחף משקיעים להקטין חשיפה לנכסים תנודתיים ולעבור לנכסי מקלט - כמו זהב ומתכות יקרות. במקביל, השוק מתמחר המשך הורדות ריבית בארצות הברית גם בשנה הבאה, לאחר שלוש הפחתות השנה. מכיוון שלזהב אין תשואה שוטפת, סביבת ריבית נמוכה מעניקה לו יתרון יחסי מול נכסים אחרים.
- זהב וכסף שוברים שיאים כשהמתיחות בעולם והציפיות להורדות ריבית ברקע
- הזהב בדרך לשיא היסטורי, הפלטינה מזנקת: שוק המתכות מגיב לריבית ולמתיחות הגלובלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסחר באסיה, הזהב נסחר סביב 4,489 דולר לאונקיה לאחר שנגע ב-4,526 דולר. הכסף הגיע לכ-72.2 דולר לאונקיה, והפלטינה התקדמה לכ-2,335 דולר, עם עלייה של למעלה מ-4% בפלדיום. מדד הדולר ירד בכ-0.2%, מה שמסייע למחירי סחורות המתומחרות בדולרים.
.jpg)