רכבת ישראל
צילום: רכבת ישראל

אושרה חלופה למסילת מנשה באורך של כ-45 ק"מ שתחבר בין בת חפר לשדה התעופה המתוכנן ברמת דוד

המסילה תאפשר לתושבי הצפון להגיע למרכז הארץ ישירות מבלי לעבור בחיפה; במסגרת החלופה שנחברה, תוקם תחנת רכבת חדשה לעיר חריש

דור עצמון | (3)

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה לקדם חלופה למסילת מנשה אשר תשרת את העיר חריש וכן את יישובי הסביבה.

אורכה של מסילת מנשה כ-45 ק"מ, והיא מיועדת לחבר בין המסילה המזרחית, המוקמת בימים אלו, למסילת העמק, נועדה להשלים את הרצף המסילתי ממרכז ומזרח המדינה וצפונה, בכדי ליצור שדרה מקבילה לשדרת החוף ובלתי תלויה בה. מסילת מנשה מסתיימת במסילת העמק באזור בו מתוכנן בעתיד גם שדה התעופה הבינלאומי הנוסף ברמת דוד. המסילה תאפשר לתושבי הצפון, בעיקר לחלקו המזרחי של הגליל, להגיע למרכז הארץ ישירות ללא מעבר בחיפה.

בנוסף להסעת נוסעים, מתוכננת המסילה גם להובלה של מטענים, אשר יגיעו מהדרום באמצעות המסילה המזרחית לאזורי התעשיה ואל נמלי חיפה.

מסילת מנשה מחליפה את מסילת עירון אשר תוכננה להסתעף מצומת רמז לכיוון צפון-מזרח ולהתחבר למסילת העמק בקרבת תחנת הרכבת בעפולה. עם השנים התפשט הבינוי גם על תוואי המסילה וכיום אין אפשרות להעביר את המסילה בתוואי זה.

באזור חריש הוצעו בעבר שתי חלופות שונות, אחת העוברת במינהור תחת העיר חריש, אך אינה מאפשרת תחנה בה, בשל העומק בה עוברת המסילה, והשנייה העוברת בקרבת אזור התעשיה ברקאי. בדיקה נוספת, לאור בקשת המועצה הארצית לתכנון ולבניה הביאה לחלופה נוספת, אשר מקובלת על רוב הצדדים - החלופה החדשה, כוללת תחנת נוסעים בסמוך לקניון בכניסה לעיר חריש ותוואי מסילה שיוצמד ברובו לכביש 6. תחנת הנוסעים תמוקם בצידו המערבי של כביש 6 והתוכנית המוצעת כוללת גם הקמת גשר הולכי רגל שיחלוף מעל כביש 6 ויחבר את משתמשי הרכבת בין חריש לתחנה.

החלופה החדשה, המכונה חלופה 4.1, זכתה לציון המשוקלל הגבוה ביותר מבין החלופות, על פי גורמי המקצוע שבחנו אותה בהיבטי תחבורה, הנדסה ותפעול והיבטים סטטוטוריים. היא מאפשרת נגישות גבוהה לתושבי חריש, ברקאי ומענית ולכל תושבי ואדי ערה. בהיבטים הסביבתיים התוואי החדש המוצע, מבטיח שמירה על שטחי יער ומסדרונות אקולוגיים.

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "מברך על כך שנמצאה חלופה ראוה המקובלת על ידי כלל השותפים. הקמת תחנת רכבת בעיר חריש תיתן מענה לתושבי העיר והיישובים הסמוכים ותחזק את מערכת התחבורה הציבורית בישראל".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "לאחר עבודה מאומצת של מינהל התכנון בשיתוף נתיבי ישראל, אושרה היום החלופה הראויה שתיתן מענה הן לטובת משתמשי התחבורה הציבורית והן לשינוע של מטענים. החלופה תאפשר הקמת תחנת רכבת על כביש 6, שתשרת את העיר והאזור בו זמנית, תוך פיתוח מוטה תחבורה ציבורית".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נתב"ג 2 בנבטים 09/05/2024 22:25
    הגב לתגובה זו
    שדה התעופה האסוני שמדובר עליו ברמת דוד לא קשור.
  • 2.
    לקחו בחשבון את הרחבת כביש 6 והכפלת המסילה בעתיד ? (ל"ת)
    אילן 08/05/2024 23:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וככה ידחפו לנו לגרון שדה תעופה בינלאומי שיהרוס את 08/05/2024 12:36
    הגב לתגובה זו
    וככה ידחפו לנו לגרון שדה תעופה בינלאומי שיהרוס את עמק יזרעאל ויהפוך למטרה לגיטימית לאוייבינו בגלל קירבתו לבסיס חיל האויר ברמת דוד
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.