משבר האקלים
צילום: unsplash

משבר האקלים יגבה 38 טריליון דולר בשנה עד 2050

לפי מחקר חדש של מכון פוסטדאם לחקר השפעות משבר האקלים, הכלכלה העולמית צפויה להתמודד עם ירידה של 19% בהכנסות כתוצאה מנזקי משבר האקלים עד לשנת 2050
רוי שיינמן | (1)

מחקר חדש של מכון פוסטדאם לחקר השפעות משבר האקלים שפורסם בכתב העת "Nature" מצא כי אפילו אם פליטות הפחמן הדו-חמצני יופחתו באופן דרסטי החל מהיום, הכלכלה העולמית כבר צפויה להתמודד עם ירידה של 19% בהכנסה עד שנת 2050 עקב שינויי האקלים - סכום של 38 טריליון דולר מדי שנה בנזקים ובאובדן הכנסות. מדובר בסכומים הגדולים פי 6 מהסכומים שיידרשו להשקיע בשביל להוריד את הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ בכ-2 מעלות.

המדענים ממכון פוטסדאם (PIK) ניתחו נתונים אמפיריים מיותר מ-1600 אזורים ברחבי העולם ב-40 השנים האחרונות, והעריכו את ההשפעות העתידיות של שינויי האקלים על הצמיחה הכלכלית ואת העמידות שלהם לאורך זמן.

"ירידות הכנסה משמעותיות צפויות לרוב האזורים, כולל צפון אמריקה ואירופה, כאשר דרום אסיה ואפריקה ייפגעו בצורה החמורה ביותר. נזקים אלה נובעים מההשפעה של שינויי האקלים על תחומים שונים המשפיעים על הצמיחה הכלכלית, כגון תנובות חקלאיות, פריון עבודה ותשתיות", אומר מקסימיליאן קוץ, מדען ב-PIK והחוקר הראשי של המחקר. סך הכל, הנזקים השנתיים העולמיים מוערכים ב-38 טריליון דולר, עם טווח סביר של 19-59 טריליון דולר בשנת 2050. נזקים אלה נובעים בעיקר מעליית הטמפרטורות אך גם משינויים במשקעים ובתנודות הטמפרטורה. לקיחה בחשבון של אירועי מזג אוויר קיצוניים אחרים כמו סערות או שריפות יער עלולה להעלות אותם עוד יותר.

עלויות כלכליות עצומות גם עבור ארצות הברית והאיחוד האירופי

"הניתוח שלנו מראה ששינויי האקלים יגרמו לנזקים כלכליים עצומים ב-25 השנים הקרובות כמעט בכל המדינות בעולם, כולל מדינות מפותחות מאוד כמו גרמניה, צרפת וארצות הברית", אומרת ליאוני וונץ, מדענית ב-PIK שהובילה את המחקר. "נזקים אלה בטווח הקצר הם תוצאה של פליטות העבר שלנו. קיים צורך במאמצי הסתגלות נוספים אם נרצה להימנע מחלקם לפחות. ועלינו להפחית את הפליטות שלנו באופן דרסטי ומיידי - אחרת, האובדן הכלכלי יהפוך לגדול עוד יותר במחצית השנייה של המאה, ויגיע לכ-60% בממוצע עולמי עד שנת 2100. זה מראה בבירור שהגנה על האקלים שלנו זולה בהרבה מאי-עשייה, וזה בלי בכלל לקחת בחשבון השפעות לא כלכליות כמו אובדן חיי אדם או מגוון ביולוגי".

עד כה, התחזיות הגלובליות של נזקים כלכליים הנגרמים משינויי אקלים התמקדו בדרך כלל בהשפעות לאומיות מטמפרטורות שנתיות ממוצעות לאורך אופקים ארוכי טווח. על ידי הכללת הממצאים האמפיריים העדכניים ביותר מהשפעות האקלים על צמיחה כלכלית ביותר מ-1600 אזורים תת-לאומיים ברחבי העולם ב-40 השנים האחרונות, ובהתמקדות ב-26 השנים הבאות, החוקרים הצליחו לספק תחזיות נזקים תת-לאומיים משינויי טמפרטורה ומשקעים בפירוט רב לאורך זמן ומרחב תוך כדי צמצום חוסר הוודאות הגדול הקשור לתחזיות לטווח ארוך. המדענים שילבו מודלים אמפיריים עם סימולציות אקלים מתקדמות (CMIP-6). חשוב לציין שהם גם העריכו באיזו עקביות השפיעו שינויי האקלים על הכלכלה בעבר ולקחו זאת בחשבון גם כן.

המדינות הפחות אחראיות למשבר האקלים יסבלו יותר

המחקר מצא נזקים כמעט בכל מקום, אך לפי הממצאים מדינות טרופיות יסבלו יותר מכיוון שהן כבר חמות יותר. לכן, עליות טמפרטורה נוספות יהיו הרסניות ביותר שם. על פי ההערכות, המדינות האחראיות פחות לשינויי אקלים צפויות לספוג אובדן הכנסה גדול בכ-60% ממדינות בעלות הכנסה גבוהה יותר וב-40% ממדינות עם פליטות גבוהות יותר. אלה הן גם המדינות עם המשאבים הפחותים ביותר להתאמה להשפעותיו. נדרש שינוי מבני לעבר מערכת אנרגיה מתחדשת לביטחון שלנו ולחיסכון בכסף. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משבר האסלם העולמי יהרוס את העולם הבנתם כל השאר חארטה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 02/05/2024 15:38
    הגב לתגובה זו
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


מאנדיי מנכליםמאנדיי מנכלים

מאנדיי צונחת ב-19% - התחזית להמשך חלשה

החברה עמדה ביעדי הרבעון, אבל סיפקה תחזית נמוכה לרבעון הבא; החשש הגדול של מאנדיי וחברות התוכנה - ה-AI מחליף את המוצר שלהם בהשקעה מאוד נמוכה

רן קידר |

מאנדיי monday.com 4.73%  דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר ברבעון השלישי, גידול של 26% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל הציפיות שעמדו על 312.5 מיליון דולר. גם הרווח למניה שעמד על 1.16 דולר למניה היה חזק מהתחזיות של הקונסנזוס שעמדו על כ-0.9 דולר למניה ובכל זאת - המניה מאבדת כעת 19%. הסיב ההיא התחזית קדימה. התחזית היא ל-328 מיליון עד 330 מיליון דולר, בעוד שהאנליסטים ציפו לכ-333 מיליון דולר.  הצמיחה היא חזות הכל בוול סטריט, וכל פיפס חשוב. עם זאת, צריך להסתכל על התמונה המלאה - אחרי הירידה בטרום, מאנדיי נסחרת במכפיל רווח של 33-34, וזאת פעם ראשונה שהיא מגיעה לרמת מכפילים יחסית נורמלית, כשעד כה המכפיל שלה היה 50-60 וצפונה.

כלומר, אולי בהדרגה החברה מצמצמת צמיחה והופכת לחברת ערך שמרוויחה ונסחרת בתמחור ערך שהוא בהגדרה נמוך יותר. אך השאלה הבאמת חשובה בקשר למאנדיי היא איך ה-AI משפיע עליה? חברות התוכנה סובלות מהסרת חסמי הכניסה של מתחרות. אפשר להרים בזכות ה-AI מערכות מתחרות בעלויות נמוכות דרמטיות. התוכנה היא כבר לא הסיפור הגדול, וזה אומר שהתחרות עשויה לגדול ושחברה בלי ייחודיות תתקשה להתחרות.

מאנדיי עם תפעול רחב, מוצר ומותג חזקים ויכולת שיווק ומכירה, ועדיין, האיום של ה-AI מאיים מאוד ולא רק עליה - על כל חברות התוכנה שרובן מאבדות ערך בוול סטריט בחודשים האחרונים בניגוד למגמה הכללית. מאנדיי גם סובלת מכך שגוגל מעצימה את החיפוש הצ'אטי שלה במנוע חיפוש על חשבון התוצאות המקודמות והאורגניות. היא מפרסמת בסכומים גדולים כדי להגיע ללקוחות והיא ככל הנראה נאלצת לפרסם בסכומים  גדולים עוד יותר אחרי השינוי שעשתה גוגל. זה השפיע מאוד ברבעון הקודם, אז הנמיכה החברה תחזית קדימה וקרסה ב-30%, ונראה שזה נמשך.

  


"תוצאות הרבעון הזה משקפות את רמת הביצועים הגבוהה שלנו ואת היישום המוצלח של האסטרטגיה שלנו להמשיך ולהתרחב ללקוחות וארגונים גדולים יותר (upmarket motion) בשילוב עם הגדלת היצע המוצרים שלנו", אמרו המייסדים והמנכ"לים המשותפים של מאנדיי, רועי מן וערן זינמן. "אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם. היכולת שלנו לשלב חדשנות עם צמיחה מתמשכת מסייעת לנו להבטיח המשך הצלחה לטווח ארוך".

"ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", אמר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של מאנדיי. "אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באופן אחראי, באמצעות איזון בין השקעה בחדשנות והרחבת אסטרטגיית ה- go-to-market שלנו לבין משמעת תפעולית חזקה. גישה זו מאפשרת לנו לשמור על הרווחיות שלנו במקביל לצמיחה יציבה וארוכת טווח".