גו ביידן
צילום: צילום מסך דף הפייסבוק הרשמי, לפי סעיף 27.א לחוק זכויות יוצרים

מעט טוב מהצפי: האינפלציה בארה"ב ירדה ל-4%. הרמה הנמוכה מאז אפריל 2021

אינפלציית הליבה (בנטרול מזון ואנרגיה) ירדה קלות ל-5.3%, בהתאם לצפי - וזו הבשורה הפחות טובה, כי היא הופכת 'דביקה' ולא יורדת מהר מספיק; מחירי השכירות עלו בעוד 0.6%; החוזים בוול סטריט מגיבים בעליות של עד 0.6% במדדים; מחר: החלטת הריבית - החוזים על הריבית מזנקים ל-97% סיכוי שהריבית תישאר מחר ללא שינוי
נתנאל אריאל | (4)

האינפלציה בארה"ב יורדת ל-4% בחודש מאי (לעומת 4.9% בחודש אפריל וירידה משמעותית מ-9.1% בחודש יולי בשנה שעברה), לאחר שמדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1%. אינפלציית הליבה (בנטרול מזון ואנרגיה) ירדה קלות בהתאם לצפי ל-5.3% (מ-5.5%). עם זאת, מחירי השכירות המשיכו לעלות ב-0.6% והשלימו עליה שנתית של 8%. מחירי המכוניות המשומשות עלו ב-4.4% אבל רשמו ירידה שנתית של 4.2%, ושירותי התחבורה עלו ב-0.8% והשלימו עליה שנתית של 10.2%. מחירי האנרגיה מנגד ירדו ב-3.6% והשלימו עליה שנתית של 11.7%. 

החוזים בוול סטריט מגיבים בעליות של עד 0.6% במדדים (בהובלת הנאסד"ק). מדובר בהמשך השיפור והירידה באינפלציה, אבל הירידה היא בגבולות הצפי ולא מפתיעה במיוחד לטובה ובינתיים המדדים לא מגיבים בהתלהבות יתרה. ייתכן שהסיבה היא שאינפלציית הליבה לא יורדת מהר מספיק מהר - האינפלציה הופכת להיות 'דביקה'. והאינפלציה ממשיכה להיות גבוה בהרבה מטווח היעד של 2% בממוצע.

מחר: החלטת הריבית בארה"ב - הצפי: תישאר ללא שינוי בטווח של 5% עד 5.25%

מחר (רביעי) בשעה 21:00 יפרסם הפד' את גובה הריבית במשק. החוזים על ריבית הפד' מראים כעת על סיכוי של 97% שריבית מחר תישאר על ברמה הנוכחית בטווח של 5% עד 5.25%. עד לפני שעה קלה החוזים נתנו סיכויים של 77% שהריבית תישאר כפי שהיא. הסיבה לכך שהפד' כנראה צפוי בינתיים לא להעלות ריבית פעם נוספת היא שהאינפלציה ממשיכה לרדת וזו בשורה טובה לציבור.

השווקים גם יעקבו מחר בדריכות אחרי מסיבת העיתונאים של ג'רום פאואל, יו"ר הפד. בהחלט ייתכן שהפד' ימתין עם העלאת הריבית כדי לראות את ההשפעה של מהלך העלאת הריבית המהירה מ-0.1% ל-5.25% בתוך שנה ולתת לריבית להשפיע. אבל אם זה לא יספיק - אולי הפד' ייאלץ בהמשך כן לחזור ולהמשיך להעלות את הריבית.

עוד קודם לכן, יתפרסמו מחר בארה"ב נתוני מדד המחירים ליצרן כאשר הצפי לירידה של 0.1% כל שהקצב השנתי יירד ל-1.5%, טוב יותר מ-2.3% בחודש הקודם. מדד הליבה יעלה צפוי לרשום ירידה ל-2.9%, טוב יותר מ-3.2% בחודש הקודם.

לדברי רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות: "האינפלציה תאפשר לבנק הפדראלי לא רק להותיר מחר את הריבית ללא שינוי ואולי גם לנקוט טון מעודד יותר בדברי ההסבר ובתחזית הכלכלית החדשה שיפרסם יחד עם הודעת הריבית.

"עם זאת, מוקדם לחגוג. יש לזכור כי התחזית הנוכחית מדברת על אינפלציה של 3.3% השנה (או 3.6% ללא מזון ואנרגיה – מדד שהפד מכוון אליו יותר) ויעד האינפלציה עומד על 2%. נצטרך לראות איך תתעדכן תחזית זו מחר. כמו כן, רכיב הדיור במדד עלה 8% ב-12 החודשים האחרונים וממשיך להוביל יחד עם סעיפי שירותים אחרים את עליות המחירים בארה"ב. זו האינפלציה המשקפת את הביקוש בתוך המשק האמריקאי ואותה רוצה הפד לבלום. זה עוד לא קורה.

"צריך גם לזכור כי ירידה של 11.7% בסעיף האנרגיה ב-12 החודשים האחרונים סייעה להתמתנות קצב האינפלציה וצריך יהיה לבחון את הממצב אם מחירי הנפט בעולם ישנו כיוון. הפד חוזר כל הזמן על מחויבותו להגיע ליעד האינפלציה בהקדם והדרך לשם עוד ארוכה גם אחרי המדד האחרון. מן הסתם הפד ייתן את הדעת גם על כך ולכן גם אם המדד האחרון יאפשר לו לקחת פסק זמן , אין לצפות כי ירמוז על מעבר קרוב למדיניות פחות מרסנת. שוק עבודה צר ונתונים כלכליים סבירים, פחות או יותר, יקשו עליו לעשות זאת."

ביום חמישי: החלטת הריבית באירופה, ובשישי: אינפלציה באירופה

ביום חמישי תתפרסם החלטת הריבית באירופה, שם הצפי הוא לעליה של רבע אחוז נוסף ל-4% ושהריבית על הפיקדונות תעלה גם היא ברבע אחוז ל-3.5%. ולאחריו תתקיים גם שם מסיבת עיתונאים. גוש האירו אמנם נכנס ל'מיתון טכני' אחרי שהתמ"ג ירד פעמיים ב-0.1% (הנתון של הרבעון הקודם עודכן כלפי מטה קלות למינוס 0.1%) אבל זה עוד לא אומר שיש מיתון בפועל. המספרים עוד נמוכים מאוד והשאלה מה יקרה בחודשים הבאים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

יום לאחר מכן, שישי, יתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן בגוש האירו, שם האינפלציה צפויה לעמוד על 6.1%, ירידה מ-7% בחודש הקודם. המדד בחודש מאי צפוי להישאר מאוזן, ללא עלייה וללא ירידה, לעומת עליה של 0.6% במדד הקודם. מדד הליבה צפוי להישאר ברמה של לרדת ל-5.3% לעומת 5.6% בחודש שעבר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בישראל המחירים ימשיכו לעלות והמדדים יהיו גבוהים (ל"ת)
    משגב 13/06/2023 16:51
    הגב לתגובה זו
  • רק העניים ישלמו,מהנדסי הייטק איכותיים חיים באירופה בזול (ל"ת)
    ארכי פרחי, קץ הימים 14/06/2023 03:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 13/06/2023 16:11
    הגב לתגובה זו
    אחרי התפרצות מחירים ....עסקים במשבר ....אבטלה .....צורכים פחות .....אינפלציה יורדת .....מיתון עולמי !!!
  • 1.
    אם היו מכניסים את המזון היו רואים עלייה חדה 13/06/2023 15:41
    הגב לתגובה זו
    אם היו מכניסים את המזון היו רואים עלייה חדה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.