קרוז
צילום: kevin-bluer from unsplash

מניות הקרוזים קרובות לעלייה של 100% מתחילת השנה - הפעם המגמה תמשך?

מניית קרניבל מזנקת היום ב-12% לאחר קבלת שדרוג מג'יי פי מורגן, אך המניה עדיין נמצאת במרחק של יותר מ-70% מהיכן שהייתה טרום הקורונה; למרות החששות ממיתון - למה בוול סטריט חושבים שהעליות צפויות להמשיך
מתן קובי | (1)

בדומה לחברות התעופה, שנת 2020 הייתה שנה כואבת מאוד עבור חברות הקרוזים - מניית קרניבל CARNIVAL CORP למשל איבדה כ-85% בחודשיים הראשונים של השנה. ברגע הראשון שהמשקיעים הבינו מה עומד לפניהם (או לפחות ניסו להבין את קנה המידה) הם מכרו את מניות הקרוזים במהירות - הם הבינו את המשמעות של הפגיעה בתיירות, יותר ספציפית בטיולי השיט, שבניגוד לטיסות, משמשים לפנאי ופחות כאמצעי תחבורה.

מאז השפל של מרץ 2020 מניות הקרוזים הספיקו לעלות במאות אחוזים על רקע הציפיות מההשפעה של החיסונים, אך סביב חודש ינואר 2021 נרשם שיא שנתי עבור רוב המניות בתחום, ממנו שוב נרשמו של ירידות, בשיעור של יותר מ-65%. מגמת הירידה נמשכה עד סוף הקיץ של שנה שעברה ומאז, למרות מצב האינפלציה והריבית ולמרות החששות ממיתון, מניות החברות הספיקו (בדומה למה שקרה לאחר מרץ 2020) לעלות במאות אחוזים. 

היום נרשמות עליות נוספות על רקע שדרוג חלק מהמניות על ידי האנליסטים בג'יי פי מורגן ובנק אוף אמריקה. האנליסט מתיו בוס מ-JPM דירג את מניית קרניבל כ"משקל עודף" והעלה את מחיר היעד מ-11 ל-16 דולר. על פי בוס, בכנס אותו ארגן הבנק למנהלים הבכירים של חברות הקרוז, התבטאו אותם המנהלים "בטון שורי". בוס טוען כי לפי דברי המנהלים יש "אפס סימנים" להאטה בתחום, על רקע ביקושים גדולים עוד משנה שעברה שמגיעים כעת אל החברות. 

אנדרו דידורה מבנק אוף אמריקה העלה גם הוא את דירוג מניית קרניבל - מ"ניטרלי" אל "קניה", כשהוא מעלה את מחיר היעד מ-11 ל-20 דולר. דידורה כתב עם ההמלצה: "לדעתנו, חלון ההזמנות הארוך של תעשיית השייט והביקוש הנוכחי החזק יכולים לאפשר לה להיות פחות רגישה להאטה בביקושים, ביחס לתחומי נסיעות אחרים (טיולים לחו"ל למשל)". 

מניית קרניבל עלתה מתחילת השנה ב-85%, מה שמייצג שווי שוק של 19.5 מיליארד דולר, והחברה תפרסם את תוצאותיה לרבעון שהסתיים בחודש מאי בעוד עשרה ימים - האנליסטים מצפים להפסד של 0.34 דולר למניה על הכנסות של 4.76 מיליארד דולר. ברבעון המקביל החברה רשמה הפסד של 1.64 דולר למניה והכנסות של 2.4 מיליארד דולר, הרבה מתחת לצפי להפסד של 1.21 דולר למניה והכנסות של 2.72 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה רשמה הפסד למניה של 0.55 דולר על הכנסות של 4.43 מיליארד דולר.

גם מניית  נורוויג'ן קרוז  NORWEGIAN CRUISE מזנקת היום לאחר שבבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית החברה מ-17 ל-19 דולר. עם הזינוק היום המניה משלימה עלייה של 52% מתחילת השנה אל שווי שוק של 7.9 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה נורוויג'ן עקפה את צפי האנליסטים כשרשמה הפסד של 0.3 דולר למניה על הכנסות של 1.82 מיליארד דולר - הצפי היה להפסד של 0.42 דולר למניה על הכנסות של 1.74 מיליארד דולר. 

מניית החברה הגדולה בתחום - רויאל קריביאן  ROYAL CARIBBEAN CRUISES עולה היום בשיעור יותר נמוך של כ-2% אל שווי שוק של 23.9 מיליארד דולר. גם מניית RCL זכתה לשיפור במחיר היעד מבנק אוף אמריקה - מ-82 ל-95 דולר. החברה עקפה את צפי האנליסטים בדוחותיה לרבעון הראשון של השנה כשרשמה הפסד של 0.23 דולר למניה על הכנסות של 2.88 מיליארד דולר - הצפי היה להפסד של 0.69 דולר למניה והכנסות של 2.82 מיליארד דולר. מתחילת השנה מניית החברה זינקה ב-90% כשבראייה שנתית מדובר על עלייה של 103%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מתוך 25 אנליסטים שמדרגים את מניית קרניבל, תשעה מדרגים אותה כ"קנייה חזקה", שישה כ"קנייה", תשעה כ"החזקה" ורק אנליסט אחד מדרג אותה ב"ביצוע חסר". מתוך 22 אנליסטים המדרגים את מניית רויאל קריביאן, עשרה מדרגים אותה כ"קנייה חזקה", שבעה כ"קנייה" וחמישה כ"החזקה", מבחינת אחוזים מדובר על תמונת מצב דומה גם לדירוג של נורוויג'ן.

קשה לצפות האם הפעם, בניגוד לעלייה שלאחר פרוץ הקורונה, מניות החברות אכן ימשיכו בעליות. מצד אחד, ישנם חששות ממיתון והריבית עדיין גבוהה (מה שמקשה על חלק מהלקוחות לממן טיולים), אך מצד שני האופוריה בוול סטריט בימים אלו חוגגת. מניות רבות מגיעות לשיאים, "המדדים בטירטוריה שורית" ורבים מאמינים כעת כי הפד' יוכל לנווט את כלכלת ארה"ב אל עבר "נחיתה רכה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עדר שוורים דוהר למעלה עד שיתקל בתהום אזהרות לא עוזרות (ל"ת)
    לילי 13/06/2023 08:18
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


זהב 1
צילום: Pixbay

הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?

מרכישות של בנקים מרכזיים ועד לריצה של משקיעים להצטייד במתכת שהוכיחה "אצירת ערך" לאורך ההיסטוריה; מה הגורמים שעומדים מאחורי הראלי ועד כמה הוא עוד יימשך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה זהב כסף

הזהב טיפס לשיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, בראלי מרשים שמושך אחריו את כל שוק המתכות היקרות. גם הכסף, הפלטינה והפלדיום קבעו שיאים, כשהכסף עלה השנה בכ-150% והזהב ביותר מ-70% - ביצועים שלא נראו מאז 1979. מה מניע את העלייה הזו, ולמה דווקא עכשיו?


המתיחות בוונצואלה וגם הפד' דוחפים את הזהב למעלה

השילוב של סיכון גיאופוליטי וציפיות להורדות ריבית יצר סביבה אידיאלית למתכות היקרות. המתיחות המתגברת בוונצואלה, כולל צעדים אמריקאיים סביב תנועת מכליות נפט. ארצות הברית החריפה לאחרונה את הלחץ על משטרו של ניקולס מדורו, בין היתר באמצעות צעדים שמגבילים תנועת מכליות נפט וניסיון לצמצם יצוא ונצואלי בשווקים הבינלאומיים. ונצואלה אולי לא שחקנית מרכזית כמו סעודיה או רוסיה, אבל כל פגיעה בזרימת הנפט מוסיפה חוסר ודאות לשוק שגם כך מתמודד עם סיכונים גיאופוליטיים רבים. הופכת את הזהב לנכס מפלט מבוקש.

המתיחות בוונצואלה מצטרפת לרצף של מוקדים עם חוסר יציבות: המלחמה באוקראינה, גם המתיחות באזור שלנו והאי-ודאות סביב מדיניות החוץ והסחר של ארצות הברית. כשהרבה חזיתות פתוחות במקביל, המשקיעים פחות בוחרים “מי צודק” ויותר מחפשים הגנה. זהב וכסף נכנסים בדיוק למשבצת הזו.

החשש המרכזי הוא לא רק מהלחצים על הנפט עצמו, אלא גם מהמסר. כשהעימותים עוברים לאנרגיה, המשקיעים מתחילים לתמחר תרחישים רחבים יותר, של סנקציות, תגובות נגד ושיבושים בשרשראות אספקה. זה מעלה את רמת הסיכון בכל הכלכלה הגלובלית, ודוחף משקיעים להקטין חשיפה לנכסים תנודתיים ולעבור לנכסי מקלט - כמו זהב ומתכות יקרות. במקביל, השוק מתמחר המשך הורדות ריבית בארצות הברית גם בשנה הבאה, לאחר שלוש הפחתות השנה. מכיוון שלזהב אין תשואה שוטפת, סביבת ריבית נמוכה מעניקה לו יתרון יחסי מול נכסים אחרים.

במסחר באסיה, הזהב נסחר סביב 4,489 דולר לאונקיה לאחר שנגע ב-4,526 דולר. הכסף הגיע לכ-72.2 דולר לאונקיה, והפלטינה התקדמה לכ-2,335 דולר, עם עלייה של למעלה מ-4% בפלדיום. מדד הדולר ירד בכ-0.2%, מה שמסייע למחירי סחורות המתומחרות בדולרים.