סקטור הקנאביס - האם אחרי הירידות הוא מעניין?
עולם הקנאביס עבר טלטלות רבות מאז שנת 2018 שהייתה "שנת הקנאביס", בה מניות הקנאביס שברו שיאים ונסחרו במכפילי רווח גבוהים ביותר, המזכירים את המצב של חברות הטק ב-2021. כיום רבות מהמניות הללו איבדו מעל ל-90% מערכן והחברות אף נמצאות לקראת מחיקה מהבורסה. למרות הירידות, חברות רבות סבורות שצריכת הקנאביס בעולם תגיע ל-57 מיליארד דולר תוך עשור בעקבות הביקוש הגובר ברחבי העולם והתקדמות הלגליזציה.
בהינתן הירידות החדות, יצרניות הקנאביס בארה"ב אולי נסחרות בזול, זאת לפי קנטור פ'יצג'רלד (Cantor Fitzgerald), אנליסט של פבלו זואניק (Pablo Zuanic), בתחזית שהוא מפרסם לשנת 2023 על תעשיית הקנאביס. לדבריו, "יצרניות קנאביס בארה"ב ובקנדה נאבקות עם תמחור קמעונאי חלש, הון מועט והגבלות פדרליות מתמשכות בארה"ב. אבל על פני תקופה של 18 עד 24 חודשים, מפעילים בארה"ב ממומנים היטב עשויים להיות יכולים לאחד מספר גופים חלשים ולהשיג משקיעים מוסדיים עם רישום בורסות גדולות".
יש כמה דברים שיכולים לאותת לנו על כדאיות השקעה בסקטור הקנאביס ביניהם:
כמות המיזוגים והרכישות:
בשנת 2022 בוצעו מיזוגים ורכישות בשווי כולל של 3.2 מיליארד דולר. מדובר בירידה חדה משנת 2021, אז עמד השווי על 10.3 מיליארד דולר. הירידה החדה התרחשה בעקבות הקשיים אליהן נקלעו חברות רבות, מה שגרם ליזמים רבים למכור את החברות שלהם במכירת חיסול. עלייה בכמות המיזוגים והרכישות יכולה לסמן לנו על התעוררות מחדש של שוק הקנאביס.
מימון של חברות קנאביס בידי מוסדות פיננסיים:
רוב המוסדות הפיננסיים נמנעים ממימון חברות קנאביס בעקבות העובדה שבמדינות רבות הקנאביס עדיין לא חוקי. גופים שילוו כסף לחברות הללו יכולים למצוא עצמם נקלעים לבלגן משפטי ולכן לרוב הם לא יקחו את הסיכון. תיקונים לחוקי הלגליזציה, בעיקר בשוק האמריקאי, יכולים להגדיל את הסיכוי להפיכת הקנאביס לחוקי ולתת לנו עוד סימן חיובי לגבי סקטור.
שנת 2022 הסתיימה בשפל, שכן הצעת החוק בנוגע לקנאביס הוצאה ברגע האחרון של תוכנית הסיוע הענקית של 1.7 טריליון דולר. פ'יצג'רלד סבור כי "שנת 2022 הייתה שנה של התקדמות עבור התעשייה, כאשר הנשיא ג'ו ביידן ביקש מסוכנויות פדרליות לבחון אם אפשר להתייחס לשנות את היחס לקנאביס בחוק הפדרלי ולהחשיב אותו בתור סם פחות חמור".
"חישוב מסלול מחדש של הממשל יסיר עומסים מכבידים מהמפעילים המורשים כעת על ידי ארה"ב, וגם יוביל לשיפור יחס המס הפדרלי הרע שמנו החברות סובלות כעת". פ'יצג'רלד משער שהנשיא ביידן עשוי לנסות להעביר את שינוי היחס לקנאביס עוד לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר 2024. עד אז, כמה מהיצרנים האמריקנים בתחום הקנאביס עשויים גם להירשם ברישום כפול בבורסת TSX של טורונטו - שנחשבת לשוק הכי פרו קנאביס וגם הכי גדול כעת בעולם.
השוואה בין כמה מחברות הקנאביס:
TILRAY INC Tilray brands
חברת טילריי ברנדס, עוסקת במחקר, ייצור ושיווק של מוצרי קנאביס רפואי בכל העולם. לחברה מספר מגזרים בהם היא מתעסקת: עסקי הקנאביס, הפצה, משקאות אלכוהוליים, תחום הבריאות. החברה מעסיקה כ-1,750 עובדים. ירדה כ98% משיא כל הזמנים שאליו הגיעה לאחר ההנפקה בשנת 2018 (כ-300 דולר). כיום מנית החברה נסחרת במחיר של 2.7 דולר.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
CANOPY GROWTH CORP Canopy Growth Coporation
חברת קאנופי עוסקת בייצור, הפצה ומכירה של מוצרי קנאביס רפואי, בעיקר בקנדה, ארצות הברית וגרמניה. מעסיקה כ-3,100 עובדים. לאחרונה הודיעה על הסכם עם משקיע מוסדי על רכישת אגרות חוב להמרה בגובה של 150 מיליון דולר, מהלך שנועד להגדיל את המזומנים של החברה ולעזור לה להאיץ את קצב הגדילה.
CRONOS GROUP INC Cronos group
מייצרת, מפיצה ומוכרת מוצרי קנאביס ותוספי מזון מבוססי זרעי המפ. מעסיקה כ-450 עובדים. בדוחותיה האחרונים דיווחה על הפסד למניה של 0.14 דולר לעומת צפי אנליסטים ל-0.05 דולר למניה והפסד למניה בשנה הקודמת של 0.36 דולר. מניית החברה ירדה כ46% מתחילת השנה.
AURORA CANNABIS INC Aurora Cannabis
חברת אורורה מייצרת, מפיצה ומוכרת מוצרי קנאביס בעיקר בקנדה. החברה מעורבת בהפצת מוצרי קנאביס בכמה שווקים ברחבי העולם ביניהם שוק הקנאביס בישראל. מעסיקה כ-1,300 עובדים. לאחרונה שיחררה החברה מוצר חדש מבוסס קנאביס רפואי שנועד לחיילים משוחררים. המהלכים החדשים שמתרחשים בגרמניה בנוגע ללגליזציה של מריחואנה יכולים להוות מקפצה בשביל החברה.
- 1.לרון 07/03/2023 11:47הגב לתגובה זועל המסוכן...והמפסיד,קנאביס ,קריפטו,אופציות PUT,ואח"כ להתפלא שמפסידים,שכחתי כמובן את קאטי ומניות ה"חלום"
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
