יצחק הרצוג
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

75 רבנים ורבניות קוראים לאמץ את מתווה הנשיא למען שמירת אחדות עם ישראל

75 רבנים ורבניות בגילוי דעת ראשון קוראים לאמץ את מתווה הנשיא ולפתוח בהדברות למען שמירת אחדות עם ישראל. בהצהרה פומבית ראשונה, קוראים מעל 70 רבניות ורבנים המשתייכים לציבור הדתי-לאומי להידברות לפני שייגרם קרע בעם, וקוראים לאפשר מיצוי מלא של מתווה הנשיא הרצוג שהוצג ציבורית ביום ראשון האחרון. בין החותמים דמויות מרכזיות במגזר כמו  הרב משה ליכטנשטיין (מראשי ישיבת הר עציון), הרב אהד טהרלב (ראש מדרשת  או"ת לינדנבאום) הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, הרב מאיר נהוראי (ראש רבני בית הלל),  והרב דוד סתיו (יו"ר ארגון רבני צהר) ואף שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון

במכתבם מציינים הרבניות והרבנים:

אנו החתומים מטה קוראים לחברי הכנסת מכל סיעות הבית, לפתוח לאלתר בדיאלוג ברוח קריאתו של הנשיא הרצוג, ולאפשר את מיצויו המלא.  זאת, כדי לנסות ולהגיע לתמיכה רחבה חוצת מחנות בשינויים במערכת המשפט ובמערך האיזונים בין הרשויות, שישמרו על עצמאות הרשויות השונות. השינויים נדרשים כדי להשיב את האיזון בין הרשות המחוקקת והרשות המבצעת לרשות השופטת, וכדי לחזק את אמון העם במוסדות המדינה. שינויים ללא הסכמה רחבה ככל שניתן עלולים לפרום את החוט המקשר בין חלקי העם, לגרום לקרע וליצור שבר, שאחריתו, מי ישורנו! שלמות העם היא תנאי מהותי לאיתנות מדינת ישראל ולעוצמתה.

רב המאחד על המפריד. כי אנשים אחים אנחנו! 

הרשימה המלאה:

1. הרבנית ד"ר חנה אדלר לזרוביץ'

2. הרב יצחק אייזנר

3. הרבנית שרה אליאש

4. הרבנית ד"ר תהילה אליצור

5. הרב דניאל בוסקילה

6. הרב ד"ר חיים בורגנסקי

7. הרב אמנון בזק

8. הרבנית אריאלה ביגמן

9. הרב דוד ביגמן

10. הרבנית מלכה בינה

11. הרב אסי בלנק

12. הרב יצחק בן דוד

13. הרב יואל בן נון

14. הרב שלמה ברין

15. הרבנית זיוית ברלינר

16. הרב דב ברקוביץ'

17. הרב פרופ' חיים (ג'יי) ברקוביץ'

18. הרבנית נחמה גולדמן ברש

19. הרב ברוך גיגי

20. הרב יהודה גלעד

21. הרבנית ד"ר טובה גנזל

22. הרב בני הולצמן

23. הרב אביה הכהן

24. הרב ראובן הכהן אוריה

25. הרב פרופ' ג'פרי וולף

26. הרב ד"ר אברהם וולפיש

27. הרב זאב וייטמן

28. הרב שלמה וילק

29. הרב אהד טהרלב

30. הרב משה כהן

31. הרבנית ד"ר רחל לבמור

32. הרב מאיר לדאני

33. הרב בנימין להמן

34. הרב רונן לוביץ'

35. הרב אהרון ליבוביץ'

36. הרב משה ליכנטשטיין

37. הרבנית תמר מאיר

38. הרב יעקב נגן

39. הרב מאיר נהוראי

40. הרבנית ד"ר איילת סג"ל

41. הרב יאיר סילברמן

42. הרב ד"ר יוסף סלוטניק

43. הרב ישראל סמט

44. הרבנית תמי סמט

45. הרב אביע"ד סנדרס

46. הרב דוד סתיו

47. הרבנית דבורה עברון

48. הרב שמואל פויכטונגר

49. הרבנית שלומית פיאמנטה

50. הרבנית מלכה פיוטרקובסקי

51. הרבנית כרמית פיינטוך

52. הרב שי פירון

53. הרבנית ד"ר אסתר פישר

54. הרבנית שלומית פלינט

55. הרבנית מישל פרבר

56. הרב שאול פרבר

57. הרבנית הדסה פרומן

58. הרב יוסי פרומן

59. הרבנית שרה פרידלנד בן-ארזה

60. הרב יאיר קאהן

61. הרב עמית קולא

62. הרבנית אושרה קורן

63. הרב צבי קורן

64. הרב יצחק קליימן

65. הרבנית ד"ר תרצה קלמן

66. הרב אביה רוזן

67. הרבנית אסתי רוזנברג

68. הרב הלל רחמני

69. הרב שמואל ריינר

70. הרבנית מלי שטריגלר

71. הרב משה שפטר

72. הרב ירחם שמשוביץ'

73. הרבנית רחל שפרכר פרנקל

74. הרב חן שריג

75. הרב ד"ר אליעזר שריאל

שלשום נאם הנשיא לאומה, הנה חלקים מנאומו: "המציאות הישראלית המטלטלת והכואבת, הביאה אותי בשבועות האחרונים לנחם משפחות ששכלו את יקיריהן בגל הטרור הנפשע. משפחה אחר משפחה, משלל גווניה של החברה הישראלית, הביטו בי בעיניים דומעות, וביקשו ממני – בבקשה. מעומק הלב ובזעקה: לא על עצמם ולא על אבלם ביקשו, אלא לעשות הכול כדי לעצור את הטירוף, את המחלוקת שמאיימת על כולנו. המשפחות היקרות האלה, הצטרפו לקולות של מיליונים, מכל צידי המפה הפוליטית, שמבקשים בשבועות האחרונים דבר אחד – לא לצעוד לתוך התהום; להפסיק את אש הקיטוב הנפיצה, לפני שהיא תכלה אותנו. אנחנו כבר מזמן לא בוויכוח פוליטי, אלא על סף קריסה חוקתית וחברתית".

"ולכן, כפי שנהגו נשיאי ישראל בעבר במקרים קיצוניים כאלה – אני מסרב לעמוד מנגד. אני מבקש, אני מתחנן, בפני כל אחת ואחד מכם – אחיי ואחיותיי הישראלים – האיומים מבחוץ גדולים דיים. אלימות מכל סוג – ועל אחת כמה וכמה אלימות נגד משרתי ציבור ונבחריו – היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום פנים ואופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות – אני בוחר בשותפות. אנחנו בוחרים בשותפות...אני קובע בוודאות: אפשר להגיע להסכמה רחבה, שתשים את אזרחי ישראל מעל לכל ויכוח. כן – זה אפשרי!".

הרצוג הציג חמישה עקרונות שלדבריו יהיו בסיס למשא ומתן מיידי ותכליתי, שיסדיר את היחסים בין רשויות השלטון. בינתיים ההצעות לקריאה ראשונות עוברות, כאשר שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן אומרים שפניהם לדיונים ופשרות, אך לא הפסקת ההליך המשפטי.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    תמר 21/02/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה אין ספק שצריך להגיע לאחדות.
  • 7.
    שרה 21/02/2023 15:07
    הגב לתגובה זו
    לא מעניין אותי מהרבנים, כדאי לשבת כבר היום בלי תנאים מוקדמים ולא להקפיא כלום, לא צריך להקשיב לשטויות של לפיד כנראה הוא רוצה את הרס המדינה הזאת.....
  • 6.
    משהאלף 15/02/2023 05:32
    הגב לתגובה זו
    לאיזון התנאי המוקדם, להקפיא את החקיקה, שדורשים נציגי האופוזיציה ראוי להציע תנאי מוקדם נגדי (שהרי אין ארוחות חינם) לפחות להקפיא את פעילותה של היועמ"שית שמונתה מכוונת מטרה למנוע את התפוררות תיקי נתניהו, מלעסוק בענייניו, והאיזון ההכרחי יושג והדרך להבנה תתקצר מאוד.
  • שרה 21/02/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    נכון ביותר, דבר ראשון להפטר מהיועצת המשפטית, להחזיר אותה לסער. שנית לשבת כבר היום ללא תנאים מוקדמים......
  • 5.
    לילי 14/02/2023 20:44
    הגב לתגובה זו
    מתווה הנשיא יתן לגיטימציה למהלך של ביבי לחמוק מהכלא . כל משא ומתן יתן לגיטימציה למהלכים ליצירת דיקטטורה שמטרתה לחלץ מואשמים בשוחד מהכלא .
  • 4.
    מישהו 14/02/2023 20:41
    הגב לתגובה זו
    כמו ברוסיה. אדם אחד מוביל מאות אלפים אל מותם...גם פה , אדם אחד מוביל מדינה שלמה לאבדנה!
  • שרה 21/02/2023 15:09
    הגב לתגובה זו
    למי הכוונה לפיד שמפריע ומספר סיפורים רק בגלל שהפסיד בבחירות????
  • חחח 14/02/2023 21:34
    הגב לתגובה זו
    תתרכז בישראל)))
  • 3.
    תספרו כמה ספרדים יש . איפה הייתם בהתנתקות ???? איפה היה הנשיא אז ? (ל"ת)
    כ.ד 14/02/2023 20:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רון 14/02/2023 19:41
    הגב לתגובה זו
    חלקם הגדול מוגדרים כ "קלי-דת" (דתיים לייט).
  • 1.
    כל הרבנים האלה שייכים לאג'נדת בנט ושקד שקיבלה מנדט וחצי (ל"ת)
    שלמה 14/02/2023 19:37
    הגב לתגובה זו
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.