שוק התעופה חזר לפעילות טרום הקורונה; אבל מניית דלתא איירליינס רחוקה 50% מהמחיר לפני משבר הקורונה
חברת דלתא איירליינס DELTA AIR LINES (DAL) תדווח ביום רביעי לפני המסחר את תוצאותיה הכספיות ברבעון השני של השנה, ותספר סיפור מעניין על עולם התעופה שלאחר עידן הקורונה, אם כי, בעידן לא פחות קשה של אינפלציה וחשש מהותי ממיתון.
צפי ההכנסות קונסנזוס האנליסטים לרבעון השני עומד על בין 12.37 מיליארד דולר ל-13.83 מיליארד דולר. מה שבעצם מחזיר את דלתא להכנסות טרום הקורונה. ההכנסות יבטאו צמיחה משנה לשנה של 100% (אז היו כמובן סגרים שהכבידו על העסקים). הצמיחה ביחס לרבעון קודם היא מעל 30%.
הרווח למניה צפוי לעמוד על 1.65 דולר, לאחר שבדוח הקודם אמרו מנהליה שהחברה מתכננת לחזור לרווחיות בזכות זינוק בהזמנות ועליית מחירי כרטיסי הטיסה. הנהלת דלתא מציינת שהצרכנים מוכיחים שהם מסכימים לשלם יותר בעבור כרטיס טיסה לאחר שהשהו את החופשות שלהם במהלך השנתיים האחרונות ובעקבות כך, מצליחה חברת התעופה להתגבר על עלויות הדלק הגבוהות שמגדילות את הוצאותיה. כמו כן, דלתא מתייעלת בדומה לסקטור כולו.
נפילה במניה למרות שיפור בתוצאות
למרות עליית מחירי הכרטיסים והביקוש הגדול לטיסות והשיפור בתוצאות בכלל, מניית דלתא ירדה בחודשיים האחרונים ב-30%, ביחד עם כל סקטור התעופה. תעודת הסל JETS המכילה את חברות התעופה נפלה ב-27% בשלושה החודשים האחרונים. איך זה שמניות התעופה נופלות כשהרווחים עולים?
- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כל סקטור שתלוי בצרכן ובמיוחד בצריכה של "מותרות" (צריכה מחזורית), סקטור התעופה ירד בחודשים האחרונים, כך למשל בתי המלון ורשתות האופנה. המשקיעים חוששים מהמיתון הקרב ובא, שעלול לפגוע בהכנסות חברות התעופה בצורה קשה. בתקופה של מיתון, הצרכנים שמים ברקס על ההוצאות, והוצאות שנחשבות מותרות כמובן מופסקות מיד. טיסות הן לא מוצר הכרחי.
בנוסף, כל חברות התעופה מדווחות על מחסור חריף בטייסים, דבר אשר גורם לאותן חברות לעלות בשכר אשר הן משלמות לאותם טייסים, שבסופו של דבר פוגע ברווחיות החברה. מעבר לכך, כל תחום התעופה נמצא במחסור גדול מאוד של עובדים. עובדים חדשים משתכרים יותר, כלומר מבנה עלויות השכר של חברות התעופה בעלייה.
הדוחות ברביעי הקרוב יסמנו את הדרך לכל חברות התעופה, כשהאחווה הסקטוריאלית גבוהה מאוד בסקטור התעופה, והגרפים דומים במיוחד. נשאלת השאלה האם ההתאוששות המדהימה מהקורונה והחזרה לרמת ההכנסות טרום הקורונה, לא מצדיקה תמחור גבוה מהתמחור הנוכחי? מניית דלתא, נמצאת ב-50% מתחת למחיר טרום קורונה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התשובה לא פשוטה. מצד אחד, אכן הפעילות חזרה למספרים לפני הקורונה, והרווחים עולים, אך עדין לא מגיעים למספרים של לפני הקורונה. דלתא נסחרת במכפיל רווח חזוי לשנת 2023 של 10 זה מכפיל בהחלט סביר, אבל יש גיבנת גדולה. טרום הקורונה החבר היתה עם היקף חוב של כ-8.5 מיליארד דולר. כעת היא עם היקף חוב של 32 מיליארד דולר. יש יותר חובות וזה כמובן משליך באופן ישיר על השווי.
החברה נסחרת בשווי של 30 מיליארד דולר, עם החובות היא בשווי של כ-62 מיליארד דולר. לפני הקורונה היא נסחרה ב-60 מיליארד דולר והחוב היה 8 מיליארד דולר. כלומר היא היתה עם שווי פעילות של 68 מיליארד דולר - כלומר היא באותה סביבה של שווי.
- 6.מאייר 14/07/2022 00:07הגב לתגובה זונו אז...השארת אותי במתח
- 5.למה הכתבה מסתיימת בפתאומיות באמצע ? (ל"ת)תוהה 12/07/2022 00:39הגב לתגובה זו
- 4.יריב 11/07/2022 17:57הגב לתגובה זואז ייתכן שבטווח הקצר החברות יחוו צמיחה כזו או אחרת, אבל לטווח ארוך זו בעיה גדולה.
- 3.אליאס 11/07/2022 16:03הגב לתגובה זויש ביקוש עצום ובמקרה כזה חייב להיות רווח טוב
- אתה לא ברור 12/07/2022 00:38הגב לתגובה זואז ... כאילו העלאת נעיון חדש שלא נכתב ואתה רוצה שנתיחס אליו ?
- 2.חגי 11/07/2022 16:01הגב לתגובה זוכתבה טובה שוה להשקיע בה לטווח ארוך
- 1.אא 11/07/2022 15:33הגב לתגובה זונו ו? ומה הסקנה?
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
