פרארי
צילום: M unsplash

מה מתכננות חברות רכבי הספורט לעשור הקרוב?

לפני 2002 מכירותיה השנתיות של פורשה עמדו סביב ה-50-60 אלף יחידות. החברה הציגה את מודל הקאיין והמכירות נסקו השנה למעל 300 אלף, כשמודל הקאיין היווה 170 אלף מתוכו. גם חברת פרארי צפוייה להשיק מודל SUV - כיצד הוא יסייע למניה?
תומר אמן | (1)
נושאים בכתבה רכב יוקרה

מכלל המכוניות הנמכרות כל שנה, אחוז מכוניות הספורט מהווה קרוב ל-5%. על הפער הזה מפצות החברות ש מוכרות אותן על ידי ייצור של מכוניות שיחשבו מראש ליקרות יותר, בעיקר בעקבות התכולה שלהן, ובכך ימכרו במחיר גבוה יותר.  ענקיות החברות שעוסקות בתחום כמו FERRARI N.V (סימול: RACE), פורשה, למבורגיני ואסטון מרטין מאמינות כי חרף העובדה שהעולם מתכנן להקטין את פליטת הפד"ח שלו בכ-50% עד 2030, לחברות אלו יהיה עשור מרשים עד אז.  בכנס שערכה לאחרונה מסרה פרארי כיצד היא מאמינה שתגיע לייצור של 20 אלף רכבים בכל שנה וזאת עד לסוף העשור הקרוב. כמובן מדובר במספרים מצחיקים בהשוואה לשוק הרכבים הקלים - כלומר כאלו שנשקלות פחות מטון בודד - שמוכר קרוב ל-80 מיליון רכבים בשנה. מנגד, עבור פרארי, 20 אלף מכוניות בשנה זה הרבה - מאוד.  הנהלת החברה נשאלה כמה רכבים תייצר בדיוק, וזו לא מסרה תשובה מדוייקת. תמליל האירוע לא מציין בתוכו מספרים ספציפים, אם כי עושה רושם שהחברה תייצר כמה וכמה מודלים פורצי דרך.  פרארי כידוע מייצרת כמה מרכבי הספורט היקרים והמתקדמים ביותר שניתן למצוא. בשנת 2021 מכרה החברה כ-11,155 רכבים, ואלו ייצרו לה הכנסות של 4.7 מיליארד דולר, או מעל 400 אלף דולר למכונית.  מנגד, נשאלת השאלה האם ייצור של כמות כזאתי של רכבים תהיה רווחית עבור החברה? מה יקרה אם השוק בו היא פועלת יהפוך להיות עמוס בחברות נוספות, ופרארי תאלץ להוריד מחירים על מנת להמשיך ולמכור? מה אם לא תצליח למכור רכבים בכלל? בפועל, עושה רושם כי כמות הרכבים שפרארי מוכרת בכל מקרה הופכים את השאלות הללו ללא רלוונטיות וחסרות כל משמעות.  בו זמנית, פורשה מצאה דרך חדשה להפוך את עצמה לפופולארית יותר. החברה הציגה כיצד חברות רכבי הספורט יכולות להגדיל את המכירות שלהן על ידי הסתעפות - כלומר עשייה של עבודה בתחומים נוספים.  החברה הציגה לראשונה את מודל הקאיין אז בשלהי 2002. לפני הצגת המודל מכירותיה השנתיות של פורשה עמדו על בין 50 ל-60 אלף מכוניות בשנה, אך ב-2021 פורשה מכרה מעל ל-300 אלף מכוניות. מכוניות ה-SUV של פורשה היוו מעל ל-170 אלף רכבים מתוך אלו שהיא מכרה, הוכחה לכך שמודל הקאיין היה רעיון לא רע עבור החברה.  פרארי תחשוף גם היא דגם SUV חדש במהלך חודש ספטמבר, לו תקרא "Purosangue". מחיר הרכב צפוי להתחיל מ-350 אלף דולר ויכלול מנוע מסוג V-12 אשר ייצר עד ל-800 כוח סוס.  בשלב זה פרארי רק טובלת אצבע במי ה-SUV. הנהלת החברה מעריכה כי רכב הפורוזנג יהווה כ-20% מהמכירות של פרארי בשנת 2023. אנליסט בנק ההשקעות הקנדי RBC, טום נאראין, מעריך כי מדובר בהערכה נמוכה מידי, וכי יש מקום בשוק למספר רב יותר של רכבי SUV מתקדמים.  מנגד, הוא אינו מעריך כי פרארי תמכור את רכבי ה-SUV בשיעורים גבוהים כמו למבורגיני או פורשה, שם אלו נמכרות בשיעור של מעל ל-50% מכלל המכירות. מסתמן כי נאראין אוהב את האסטרטגיה ואת המניה, ולכן דירג אותה כ-"Buy". מחיר היעד שלו למניה עומד על 275 דולר, אפסייד של כ-50% על מחיר המניה כעת, 183.75 דולר.  צמיחה היא המפתח לצמיחה השורית של המניה ושל נאראין. לראייתו החברה צפויה להגיע למסירה של כ-15 אלף רכבים עד שנת 2025.  מנגד, חשוב לציין כי מחיר היעד של נאראין הוא מהגבוהים בשוק. למניה מחיר יעד ממוצע של 221 דולר למניה. כמו כן, האנליסטים אשר מדרגים את המניה חלוקים לגבי האם צריך לרכוש אותה או לא, כאשר רק 50% מדרגים אותה כ-"Buy". לצורך השוואה, שיעור ה-"Buy" על מדד ה-S&P 500 עומד על כ-58%. מחיר היעד של נאראין מעמיד את החברה במכפיל של 44 על תחזית הרווח לשנה הקרובה. לא מדובר במכפיל רווח של חברות רכב מסוג רגיל, כאשר אלו לא פעם נסחרות עבור מכפיל חד ספרתי. מנגד, עושה רושם כי פרארי מצליחה למכור במכפילים שכאלו, כאשר בשנים האחרונות נמכרה מניית החברה במכפיל של 31 על הרווחים הצפויים בשנה הקרובה.  בהיותה הנסחרת היחידה בוול-סטריט, מניותיה של פרארי צנחו בשיעור של 30% מאז תחילת השנה, כאשר ירדו ממחיר של 260 דולר למחיר של 183 דולר. החברה נסחרת בשווי של 33.6 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 23/06/2022 13:48
    הגב לתגובה זו
    אך AML,RACE,PAH.DE מוחזקות כמו RMS,KER ויוקרה אחרות חסינות מיתון
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.