אוטומקס: כתב האישום בסוף הוגש נגד בעל השליטה; תממן חצי מייצוגו
חברת יבוא הרכב המקביל אוטומקס 0% מעדכנת כי הייצוג המשפטי שלה ושל נושאי המשרה בה - בעל השליטה דניאל לוי, בנו סמנכ"ל הסחר והרכש חיים לוי, ומנהל העסקים הראשי ינון עמית - זאת בפרשת הזיוף לכאורה של אישור היבוא של המותג ג'יפ יעשה במשותף על ידי אותו העורך דין, והחברה תשא במחצית שכר הטרחה, והנאשמים ישאו במחציתו הנותרת. הייצוג יעשה על ידי עורכי הדין גלעד ברון ושירית טרוינר, ממשרד ברון ושות', והסכומים יתגלו רק בתום ההליך.
ועד הביקורת ודירקטוריון החברה אישרו את מתווה המימון של הייצוג המשפטי במחצית נובמבר, וכעת בדיווח לבורסה נחשפים נימוקי הוועדה. בין היתר נכתב כי "י עורך דין אחד בקיא בפרטי התיק ובהשתלשלות האירועים ולפיכך הייצוג המשותף הינו לטובת החברה", "שכר הטרחה המבוקש סביר והוגן ותנאיו זהים לחברה ולנושאי המשרה", וגם "החלוקה בשכר הטרחה סבירה והוגנת ונקבעה על בסיס הערכתו של עוה"ד את היקף הטיפול אשר היה נדרש לו היה מייצג כל אחד מן החברה ונושאי המשרה בנפרד".
כמו כן הוסבר כי המתווה שאושר זול יותר, שכן החלופה לפי עורך הדין היה מייצג את החברה וכל אחד מהנתבעים בנפרד, הייתה גוררת שכר טרחה, עבור כל אחד, ששקול ל-70% משכר הטרחה במתווה שאושר.
גלובל אוטומקס החלה להיסחר בתל אביב בראשית 2021, לאחר שמוזגה לשלד הבורסאי מטומי. בזמנו, החברה עצמה, כמו גם נושאי המשרה
יוזכר כי תחילת הפרשה עוד בימיו של ינון עמית, כיום מנהל עסקים ראשי באוטומקס, בהיותו מנכ"ל חברת אלבר. יבוא מקביל, בכללותו, נעשה על ידי רכישת מלאים עודפים מלקוחות רשמיים של מותג כלשהו, ומאחורי גבו של המותג עצמו. כך נעשה בארץ עם בקבוקים של קוקה קולה, משחות שיניים של קולגייט ועוד. לפי הנטען בכתב האישום, ב-2013, כשהוא מועסק באלבר ינון זייף אישורי יבוא מקביל מחברה אמירקאית בשם אוטוניישן, שהיו לה הסכמים מול מותגי רכב - אך מול אלבר מעולם לא עמדה בקשר.
- המספר היומי - איך 26.9 משפיע על הקניות שלנו?
- רוצים לדעת כמה האינפלציה האמיתית במדינה? תסתכלו על הנתון הזה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
1,828 המכוניות נרכשו לכאורה דרך חברות קש, וגם מחיר הרכישה שלהן זויף כביכול בספרי החברה (נקנו ב-176 מיליון שקל, יותר מ-4 מיליון מהסכום הושמט בדיווחים). זאת ועוד, על אף שמדבור בסחורה שהוברחה, שכן יובאה שלא כחוק, הכירו בה בכל זאת בספרי אלבר. כך, כתב האישום טפח גם לעבירות הכוללות רישום כוזב במסמך תאגיד, הברחה, הלבנת הון ועבירות מכס, כל אלה בנסיבות מחמירות.
עוד מתאר כתב האישום כי עמית התקשר אז מול אוטומקס ומכר לה 155 מהרכבים שיובאו שלא כחוק ארצה ב-27 מיליון שקל - כשזו מודעת לנסיבות הברחתן. בהמשך הצטרף ינון לחברת אוטומקס (לה מכר כאמור רכבים), ולפי הנטען, שחזר שם את השיטה עם אישור הייבוא למותג ג'יפ.
בשלב מוקדם יותר עמית עצמו יוצג על ידי עו"ד ירון גולדמן ועו"ד גיל אייזנברג וכתב האישום שהגישה הפרקליטות מייחס לשניים עבירות של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, בידוי ראיות וקשירת קשר לביצוע פשע ועוון (המיוחסות גם לינון עצמו). זאת, בשל ניסיונם להפוך לאחר מעשה את המסמכים שזויפו מול אוטונויישן להתקשרות אמיתית מולה, ובתוך כך להדיח כביכול עובד בחברה לעדות לפיה חתם על המסמך.
- מנורה בשינוי מבני שיחזק את הקשר עם סוכני הביטוח
- "המשקיעים אופטימיים מדי לגבי תוואי הריבית"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
גולדמן, אייזנברג ועמית קשרו קשר לנסות ולהכשיר בדיעבד את החוזה והמסמכים המזויפים שהוגשו על-ידי אלבר למשרד התחבורה, ולנסות ולהדיח את מי מאנשי אוטוניישן לתת עדות שקר ולפיה החוזה המזויף נחתם על-ידם. עוד נכתב בכתב האישום כי השניים ערכו הקלטות שנמסרו למשטרה כך שיתאימו לגרסת הנאשמים. עתה כאמור, ינון ייוצג במשותף עם לוי האב ובנו חיים, לצד אוטומקס עצמה.
אוטומקס, שהוקמה ב-2016, היא היבואנית המקבילה הגדולה בארץ בתחום הרכב ומוכרת את המותגים טויוטה, מרצדס, יונדאי, פיאט קרייזלר, וולוו, פורד, פולקסווגן, אאודי, סקודה, סיאט וב.מ.וו. לקראת סוף 2021 קיבלה אישור יבוא רשמי לכלי רכב מסחריים ומשאיות של המותג הרוסי גא"ז (GAZ Automobile Plant).
באלבר התנערו מהפעולות של ינון וכן של אירית פרנקו ורעות בנודיס, לשעבר סמנכ"לית הכספים ומנהלת הרכש, בהתאמה, ואילו התיק נגד אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר הנוכחי ואלי אלעזרא נסגר, זאת לאחר שימוע שנערך לשניים.
עם הגשת כתב האישום נגד אוטומקס ונושאי המשרה, מסרו עוה"ד גלעד ברון ושירית טרוינר, ממשרד ברון ושות': "אין אלא להצר על כך שמקרה זה בכלל מגיע לדיון במישור הפלילי שלו. משפחת לוי, וחברת גלובל אוטומקס בע"מ - היו והינם מהחלוצים שקידמו את תחום היבוא המקביל של רכבים בישראל, כחלק מהרצון של הרגולטור לפתוח שוק זה לתחרות, ולאפשר מאזרחי ישראל ליהנות מתחרות ומחירים תחרותיים בתחום.
"כתב האישום עוסק באירועים נקודתיים, שקרו לפני יותר מ- 8 שנים - תקופה בה רק החלה הפעילות בתחום היבוא המקביל, בה גם הרגולטור עדין היה בשלב של גיבוש אופן ההתנהלות והרגולציה בתחום, עם פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל ובטרם הוסדרה באופן מלא החקיקה והרגולציה בנוגע אליו. גלובל אוטומקס בע"מ, המשיכה להתפתח במהלך השנים ממועד האירוע האמור, וכיום הינה בשליטה חברה ציבורית - והיא הינה אחד הגורמים המובילים בתחום היבוא העקיף, ותמשיך להוביל ולפתח את הענף.
חנן פרידמן צילום אורן דאיציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל
במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב
מניית בנק לאומי לאומי 2.27% מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.
המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.
גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.
מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.
- פיץ' מעלה את אופק הדירוג של הבנקים; קדימון לעדכון הדירוג של ישראל?
- הרווחים של הבנקים - מה גרם לקפיצה הגדולה ולמה יש סיכוי שהם יעלו בהמשך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשבחה של חנן פרידמן
מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת
תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת
הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.73% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
