אורי גלבוע סייברוואן
צילום: איציק בירן
ראיון

"תוך שנה נמכור אלפי מערכות בישראל; הפוטנציאל בחו"ל - מכירת מאות אלפי מערכות לציי רכב ברחבי העולם"

אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן מסביר בראיון לביזפורטל מה הופך את החברה לייחודית, למה לא דווח על היקף העסקה עם מילניום, מה המודל העסקי של החברה ומתי צפויה תחילת פעילות בארה"ב ואירופה?
ערן סוקול | (10)

חברת סייברוואן 0% (SaverOne) מעוררת לאחרונה עניין רב בבורסה בתל אביב. ביום חמישי דיווחה החברה על הסכם מסחרי ראשון עם קבוצות הלוגיסטיקה והשירותים - מילניום, להתקנת 250 מערכות. היקף העסקה בפועל לא דווח, אולם ככל הנראה מדובר על עסקה בסדר גודל של כ-0.5 עד 0.75 מיליון שקל בלבד. בנוסף, דווח על שיתוף פעולה עם מילניום, אשר תפעל כמפיץ וכמתקין בלעדי של מערכות סייברוואן בתחום המשאיות. במקביל, על פי דיווח הבוקר בגל"צ - משרד התחבורה מקדם חקיקה לפיה נהגים יחויבו להתקין ברכבם מערכת שתגביל שימוש בנייד בנסיעה. מדובר בתקדים עולמי, שכן טרם נחקק חוק שמחייב התקנת תוכנה שאי אפשר לבטל נגד הסחות דעת ברכבים. על רקע הדברים, מניית החברה זינקה עד 31% בגבוה היומי, אולם החלה להתממש מאז וננעלה בעליה של כ-11% "בלבד".

"אנחנו יודעים שמשרדי הממשלה עוסקים בנושא וגם הרגולטורים בעולם בכלל שוקלים חקיקה בנושא", אמר אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן בראיון לביזפורטל "למעשה שרת התחבורה מירי רגב הצהירה על כך במסגרת ועידת התחבורה של המחר שקיימנו עם קשת".

לא דיווחתם על תמורה כספית בעסקה עם מילניום מהבוקר, למה?

"לא דיווחנו על התמורה הכספית בעסקה משיקולים מסחריים. למי שרוצה לקבל קנה מידה לגבי המכירות שלנו, הצהרנו בעבר שעלות המערכת שלנו נעה בטווח של 2,500 עד 3,000 שקלים. בעסקה שדווחה הבוקר נכלל גם שיתוף פעולה, אז כמובן שהתנאים בעסקה הם שונים מעסקה רגילה".

מה המודל העסקי שאתם מתכוונים לעבוד לפיו מבחינת מקור ההכנסות?

"המודל העסקי שלנו מבוסס בשלב זה על הכנסות ממכירת מערכות בלבד. אנחנו כרגע נמצאים בעיצומם של שורה ארוכה של פיילוטים, שבהמשך מיועדים להבשיל לכדי מכירה חד פעמית של מערכות כלל צי הרכב של החברות שלוקחות חלק בפיילוטים. בטווח הבינוני, אנחנו מתכוונים גם לחייב עובר שירות, כלומר גביית דמי מנוי עבור השימוש במערכת הבקרה על המערכות שלנו".

מה הצפי שלכם לגבי מעבר לרווחיות?

"לא קבענו תאריך יעד למעבר לרווחיות. אבל אני מניח שהמעבר לרווחיות יגיע לאחר תחילת הפעילות המסחרית בחו"ל. היעד שלנו הוא תוך שנה למכור אלפי מערכות בישראל, לאחר הבשלת הפיילוטים ולאחר מכן, תחילת פיילוטים באירופה וארה"ב, כאשר לאחר כשנה נוספת אנחנו מצפים להתחיל פעילות מסחרית בחו"ל. ברגע שנתחיל את הפעילות המסחרית בחו"ל, מדובר במכירת מאות אלפי מערכות לציי רכב ברחבי העולם".

אם כבר מדברים על העולם, אז מה לגבי תחרות?

"כרגע ידוע לנו על קיומן של 3 סוגי מערכות, חלקן מבוססות על מצלמות חלקן על אפליקציות. אבל מה שייחודי במערכת שלנו, הוא שילוב של תוכנה עם חומרה. כלומר, מעבר להתקנת אפליקציה בסלולרי, ישנו גם רכיב חיצוני שמותקן ברכב, מה שהופך את השימוש במערכת שלנו לבלתי תלוי בשיתוף הפעולה של הנהג. למיטב ידיעתי, נכון לכרגע, רק המערכת שלנו לא תלויה בשיתוף פעולה של הנהג (אפליקציות ניתן להסיר מהנייד, לנטרל אותן וכו') ובנוסף, רק המערכת שלנו מסוגלת לזהות רק את המכשיר הסלולרי של הנהג ולהגביל את השימוש בו".

ואם נניח שאני נהג משאית, שלא ממש אוהב את ההגבלות שהחברה שאני עובד בה הטילה עלי, אז קניתי טלפון נוסף, בלי לדווח על כך לאף אחד... המערכת שלכם יודעת להתמודד עם זה? 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"כן. המערכת יודעת לטפל במספר מכשירים בו זמנית כי היא משפיעה על אזור הנהג ולא על מכשיר נייד ספציפי".

כמה מוצרים יש לכם כרגע ומה הסטטוס שלהם מבחינת הפיתוח?

"יש לנו כרגע מוצר לרכב פרטי ולמשאית, מדובר במוצרים די דומים מבחינה טכנולוגית, כאשר ההבדל ביניהם נובע בעיקר מההבדל בתצורת אזור הנהג. בנוסף, יש לנו כרגע מוצר שמיועד לאוטובוסים שעדיין נמצא בשלבי פיתוח - מדובר במערכת הרבה יותר מורכבת מבחינה טכנולוגית, בגלל הצורך לזהות את המכשירים הרלוונטיים מתוך כמות גדולה של טלפונים שנמצאים באוטובוס במקביל. בעניין פיתוח המוצר לאוטובוסים, חשוב לי לציין שקיבלנו השתתפות במימון ממשרד התחבורה ורשות החדשנות".

במסגרת הפיילוטים שאתם עורכים מול חברות בישראל, יש לך כבר אינדיקציה לגבי שיעור ההצלחה? כלומר, כמה מהחברות שנחשפו למוצר הביעו עניין להמשיך להשתמש בו לאחר הפיילוט?

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מע חבר מרכז הליכוד שמרוויח מזה? מישהו יודע,, (ל"ת)
    אפק 07/09/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חסר חוש ריח 07/09/2020 13:17
    הגב לתגובה זו
    אין שום צורך במערכת שכבר קיימת בטלפונים שלנו.... "המצאת השנה"
  • אחד שיודע 07/09/2020 23:09
    הגב לתגובה זו
    מוצר יקר. לא עונה על אף רגולציה. פשוט לא ברור איך הבורסה בארץ מתנהלת
  • 4.
    מי שיודע 06/09/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
    אפשר לפתור הבעיה הזאת בתוכנה בטלפון
  • 3.
    יורם 06/09/2020 11:50
    הגב לתגובה זו
    השותפים הם חברת איתוראן שיכולה לתת למוצר גב חזק והפצה לשוק הנכון דעתי בלבד
  • חסר חוש ריח 07/09/2020 13:19
    הגב לתגובה זו
    גם יבואנית הרכבים UMI בסיפור...מוזר שלמרות שקיימות מערכות דומות לא רצו לחייב את הנהגים. ועכשיו כן !! מעניין לא ?
  • טכנולוג 07/09/2020 12:23
    הגב לתגובה זו
    ניתן לעשות פתרון בגרושים שעובד לא פחות טוב. על פניו ממה ששמעתי לכאורה הפתרון גם לא הכי מתפקד במאת האחוזים.
  • 2.
    יואל 06/09/2020 11:43
    הגב לתגובה זו
    גם אצלם משהו פיזי במושב הנהג?
  • זה פטנט רשום אז בעייתי כרגע (ל"ת)
    יורם 06/09/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עמוס 06/09/2020 09:43
    הגב לתגובה זו
    יש אפליקציות בחינם סתם הרצת מניות ראו את איותראן - פח זבל
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות

החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל


ליאור דנקנר |

וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.


תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת

התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.

הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.

בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.

ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות השבבים מתחזקות, הבנקים והביטוח יורדים עד 1.8% - יציבות במדדים

ראלי סנטה בוול סטריט וסגירה מוקדמת היום. רשות ני״ע פשטה על משרדי אירודרום; ארית על רקע תותח ה״רועם״. רגולציה חדשה תכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים. המומנטום השלילי במגזר הפיננסים נמשך אחרי נפילות של עד 2% אמש - הבנקים וחברות הביטוח ממשיכים לרדת; שיכון ובינוי מחפשת עסקה בפרמיה לשוב אנרגיה; איי.סי.אל תספק לסין 750,000 טונות של אשלג - שער הדולר בשפל של 4 שנים

מערכת ביזפורטל |

מניות השבבים מתחזקות על רקע “ראלי סנטה” בוול סטריט, כשהסנטימנט החיובי ממשיך לחלחל גם לסקטור הטכנולוגיה. היום המסחר בניו יורק יינעל מוקדם, בשעה 20:00 שעון ישראל, ומחר הבורסות יישארו סגורות לרגל חג המולד, מה שעשוי להשאיר את התנודות בעיקר על מחזורים דקים יותר. טאואר 0.69%  , קמטק 2.33%  ו-נובה 1.28%  בעלייה ומושכות עניין כחלק מהתנועה בסקטור.


פשיטה על משרדי אירודרום - אמרנו לכם שיש סימני שאלה על עסקת הכטב"מים. חוקרי רשות ניירות ערך פשטו אתמול על משרדי אירודרום קבוצה -3.57%  , במסגרת חקירה בחשד לעבירות לכאורה לפי חוק ניירות ערך וחוק העונשין, ועיכבו לחקירה גם נושאי משרה נוכחיים ולשעבר. החקירה קשורה למכרז משרד הביטחון שבו זכתה החברה באוקטובר 2024 ודיווחה אז על זכייה בהיקף של כ-137 מיליון שקל לאספקת כטב"מים, שנחשבה לאבן דרך. בהמשך התברר שחלק מההזמנה הועבר למתחרה, בנדא מגנטיק, ובתנאי המכרז הייתה אפשרות לצמצם או לבטל את ההתקשרות. ברקע נטען גם כי החברה דיווחה למשקיעים באיחור של כ-שבועיים, בעקבות “תקלה טכנית”


התותחים החדשים של צה"ל והאם ארית תספק את המרעומיםצה״ל מתקדם לדור חדש של תותחים עם כניסת תותח ה״רועם״ לשירות, ובמקביל מתגבשת גם שרשרת האספקה שתלווה את המערכת לשנים קדימה. לפי מידע שהגיע לידנו ממקורבים לחברה, ארית תעשיות 1.07%   באמצעות הבת רשף טכנולוגיות כבר קיבלה הזמנות ראשוניות למרעומים לתותח החדש, וצפויה להפוך לספקית בלעדית של מרעומי הארטילריה למערכת. רשף קיבלה הזמנה ראשונה כבר ב-2022, ובהמשך נחתמה הזמנה נוספת במהלך 2025 לקראת הכניסה לשירות מבצעי, מה שמסמן הרחבה של הפעילות מעבר לליבת המרעומים למרגמות אל עולם הארטילריה, עם פוטנציאל להיקפים גדולים יותר לאורך זמן.


מהפכה בפרסומות, נזיפה בביהמ"ש: ליברה תשלם 100 אלף שקלבפסק דין חריג בחריפותו, שופט השלום בנתניה גיא אבנון קבע כי ליברה -2.35%   ניהלה “הגנת סרק” בתיק תאונת דרכים פשוטה, שבו האחריות לא הייתה במחלוקת, אך החברה סירבה לשלם וטענה למרמה. השופט דחה את הטענות אחת לאחת, מתח ביקורת על הקו הלוחמני של החברה ועל בקשות “גורפות” שפגעו בפרטיות ללא תשתית ראייתית, וציין גם את ניסיונות הדחייה והעיכוב של ההליך. בסופו של דבר ליברה חויבה בכ-100 אלף שקל פיצויים והוצאות, כולל שכר טרחת עורך דין, בפסק דין שלא חסך מילים על התנהלותה.


סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסיםהרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי גם כשהמערכת מגיעה מספק חיצוני. מעבר לנושאים המוכרים כמו פרטיות והטיה, הדוח נכנס גם לניהול סיכונים ותפעול בפועל, כולל התמודדות עם הונאות ודיסאינפורמציה שמגיעות דרך ערוצים דיגיטליים ומשפיעות על פעילות פיננסית יומיומית.