ניתוח מידע סוחר בורסה משקיע
צילום: Istock

שוק האג"ח רותח: הנפקה חלשה במיוחד ל-30 שנה

זה מתחיל להיות בעייתי: הממשל האמריקני ניסה לבצע את הגיוס הגדול עד כה לתקופה של 30 שנה. הביקושים בהנפקה היו נמוכים במיוחד. הדילרים בהנפקה היו צריכים לקחת סכום גבוה. בתגובה - תשואות האג"חים מזנקות. האם הפד' יצטרך להתערב מוקדם מהצפוי?
עמית נעם טל | (6)

שוק האג"ח הממשלתי בארה"ב נמצא במוקד גם הערב, כאשר התשואות חזרו לזנק: התשואה ל-10 שנים מטפסת כעת מעל לרמה של 0.7%, כאשר נזכיר שרק בשבוע שעבר התשואה עמדה על 0.52% בלבד. התשואה ל-30 שנה מטפסת לרמה של 1.43% - שיא של קרוב לחודשיים. 

ברקע לזינוק: הנפקה חלשה במיוחד של אגרות חוב לתקופה של 30 שנה מעלה שוב את החששות בנוגע לביקושים לחוב של ארה"ב. 

בדומה למשבר של 2008, משרד האוצר האמריקני הנפיק בחודשים האחרונים בעיקר אגרות חוב לטווח קצר (T-BIIL). החל מהתקופה הקרובה, הממשל האמריקני מתחיל להעביר חלק ניכר מהמימון לאגרות החוב ארוכות יותר של 10-20-30 שנים. לפיכך, הצפי הוא לגידול משמעותי בהנפקות לטווח ארוך. הערב כאמור התבצעה הנפקה לתקופה של 30 שנים ונראה כי השוק מתקשה עם המעבר ממימון של טווח קצר למימון בטווח ארוך.

התשואה בהנפקה עמדה על 1.406%, לעומת תשואה של 1.35% בהנפקה הקודמת הפער בין ההצעה הנמוכה ביותר לסגירה (tail) עמד על 2.4 נק' בסיס - הגבוה ביותר בהנפקות האחרונות. יחס הביקוש להיצע עמד בהנפקה ירד מרמה של 2.5 לרמה של 2.13 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2019 ואחד הנתונים החלשים שתועדו. 

הביקושים העקיפים (Indirect Bidsׂ) שנובעים ממוסדיים מחוץ לארה"ב צנח ב-72% לרמה של 59.8% - השיעור הנמוך ביותר מאז נובמבר האחרון ונמוך משמעותית משיעור ממוצע של 66% בהנפקות האחרונות. הביקושים מגופים מוסדיים בארה"ב היה גם נמוך מה שחייב את הדילרים בהנפקה לקחת כ-28.3% מכלל הסכום - הנתון הגבוה ביותר מאז יולי 2019. 

עוד מוקדם לקבוע אם מדובר כבר במגמה אך מה שבטוח הוא שבימים האחרונים השוק מתקשה עם ההנפקות של ארה"ב. נזכיר כי את הפד' מימן לבדו את החוב האמריקני והוא הוריד "רגל מהגז" בתקופה האחרונה. האם זה אומר שהפד' יצטרך להכריז על תוכנית חדשה כבר בתקופה הקרובה? 

הרכישות של הפד' מול הנפקות האג"ח של הממשל: הסקטור הפרטי יכול לממן את החוב הממשלתי לבד?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לכסף יש מחיר והריבית תעלה (ל"ת)
    אבגד 15/08/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רק זהב כסף ביטקוין יגנו על קריסת המטבעות (ל"ת)
    RESET 14/08/2020 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הנביא 14/08/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    כשהעולם מבין שמניות זה הכסף האמיתי, המניות עולות ואגחים לאשפה. הרבה מוסדיים קונים ומה לעשות כשהפנסיה שלנו גם חלקה באגחים מטופשים, כי זה חוק.
  • 3.
    איציק 14/08/2020 06:32
    הגב לתגובה זו
    להערכתי השוק צופה אינפלציה שתגרום להפסדים ניכרים לאלה שירכשו אג"ח ל 30 שנה
  • 2.
    הריביות היו צריכים להיות עכשיו 5% לפחות. ומי אמר א 14/08/2020 00:26
    הגב לתגובה זו
    הריביות היו צריכים להיות עכשיו 5% לפחות. ומי אמר אין אנפלציה והמחירים לא עולים. אולי השרוך של הנעל לא עולה וזה גם בספק.
  • 1.
    עד אוקטובר 13/08/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
    אף פראייר לא קונה חוב אסטרונומי
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.