אייל דבי
צילום: יח"צ

מחפשים השקעה? איל דבי מסמן מניה בת"א שנסחרת בזול - והיא דבר פשוט נדיר

בטור מיוחד ל-Bizportal מתייחס מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון למניה גדולה - שלא כדאי לפספס
אייל דבי | (21)
נושאים בכתבה כלי רכב

הפתעות, בדומה לאכזבות, הן בעיקר עניין של ציפיות. מדובר בהתנהגות אנושית, אבל הנוכחות שלה בשוקי ההון היא מהיותר בולטות. עונת הדוחות נראית לי לעתים כמו תחרות מוזרה, בה מרוממים את החברות שהפתיעו לטובה - בעוד שהמאכזבות סופגות מהלומה.

אני, כשלעצמי, מייחס חשיבות מועטה לדוח כספי נקודתי, שכן מה שחשוב לטעמי זו המגמה הארוכה ושיווי המשקל אליו תתכנס החברה. אז נכון, בהחלט ניתן ללמוד דברים מתוצאות של רבעון, אבל הן לא יותר מחוליה יחידה בשרשרת ארוכה - זו שמציירת את התמונה הרחבה. עם זאת, מאחר שאין לי לא את היומרה ולא את הכלים לשנות הרגלים, בחרתי להציג בפניכם חברה שנראית לי השקעה פונדמנטלית מעולה - וש"על הדרך" גם הפתיעה ברבעון האחרון לטובה.

דלק רכב - תמורה למחיר

קצרה היריעה מלצלול לעומק הנתונים, אבל אין עוד הרבה חברות מקומיות כמו דלק רכב שיודעות לייצר כזה תזרים מזומנים. כשבוחנים את תוצאות הפעילות בשלוש השנים האחרונות, בהן היקף המסירות של דלק רכב היה ברמות יחסית צנועות, רואים כי גם אז תזרים המזומנים השוטף הסתכם בממוצע לכדי 800 מיליוני שקל בשנה. ביחס לשווי השוק של החברה, שנמוך מ- 3.5 מיליארדי ש"ח, זו תשואה נפלאה. יתרה מכך, גם אם מביטים על נקודת הזמן הכי מאתגרת במהלך התקופה, בה תזרים המזומנים ירד לכדי 450 מיליוני שקלים "בלבד", הרי שגם אז תשואת התזרים הייתה דו ספרתית נאה - זו בוודאי תמורה ראויה.

הפתעה לטובה בתחילת השנה

מאחר שמסירות הרכבים קטנו, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ובנוסף גם שערו של מטבע היבוא המרכזי התחזק (הין היפני), הרי שהציפייה הטבעית הייתה להרעה בתוצאות - הן של הרווחיות והן של ההכנסות. אז זו בדיוק הנקודה, שדלק רכב דיווחה על שיפור ועלייה - ההכנסות צמחו בלא פחות משישה אחוזים, וגם הרווחיות השתפרה, שילוב שהוביל לעלייה של כמעט 10% ברווח התפעולי.

השקעה במניה - הפיצוי גבוה לעין ערוך מהסיכון

אין חולק, הרווחים האחרונים של דלק רכב גבוהים ואינם מייצגים, מה שיגרור לשחיקת הביצועים. העניין הוא, וזו בדיוק הסיבה שהמניה אטרקטיבית להשקעה, שגם תחת הנחות שמרניות מתקבלת מסקנה ברורה - שווי השוק הנוכחי נמוך משמעותית מערכה הכלכלי של החברה. גם את אניח שהרווחיות התפעולית תתכווץ בלא פחות משלושים אחוזים, הרי שגם אז הרווח התפעולי המייצג יתכנס לכדי חצי מיליארד שקל בשנה. וגם לגבי ההכנסות, אין כאן שום הנחות חריגות, שכן הנחתי כי היקף המסירות השנתי יוותר ברמות הנוכחיות - 28,000 רכבים בממוצע.

משלמת במזומן

דלק רכב היא אחת מחברות הדיבידנד הנדיבות שיש בבורסה המקומית, שכן לא רק שהיא מאד רווחית - היא גם מחלקת את רובו המכריע של הרווח בצורה עקבית. אין צורך בהרבה חישובים, כל שצריך הוא לקחת את הרווח התפעולי המייצג ולהוריד מיסים, ואז פשוט לחלק את מה שמתקבל בשווייה הבורסאי של החברה. מה התוצאה? תשואת דיבידנד חריגה של 12% על ההשקעה. וחשוב לזכור, התמורה הנדיבה הזו מקפלת בתוכה הנחה לשחיקה עמוקה ברווחיות הליבה.

נכס חוץ מאזני

יכולתי לדבר על המותגים החזקים שבבעלות החברה, על "ב.מ.וו" שנרכשה ועברה מהפכה, על איתנות המאזן ועל פרופיל הלקוחות שהפך ליותר מאוזן. אז זה בדיוק העניין, שלמרות הנטייה הטבעית להתמקד בנתונים ובמספרים, ניסיון החיים מלמד כי בסופו של יום אנו משקיעים באנשים. מההיבט הזה, לדלק רכב יש "נכס" בעל משקל ייחודי ותרומה אדירה - מי שהיה שנים רבות המנכ"ל, וכיום הוא בעל השליטה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

שורה תחתונה

דלק רכב היא חברה מנוסה וותיקה, עם פעילות רווחית ויציבה, שמחלקת דיבידנדים ביד נדיבה - ומשום מה נסחרת מתחת לשווייה. אציג זאת על דרך השאלה - כמה חברות מקומיות כבר יש, עם רמת סיכון דומה, שמייצרות באופן עקבי תשואה דו-ספרתית על ההשקעה?

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ירוחם 16/06/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שנבין שדיבידנד בארץ הוא אשליה. כי ביום האקס השער נופל בסוף היום שרירותית לפי גובה הדיבידנד. אז מה הרווחנו. לעומת זאת בניו יורק השער ביום האקס משתנה לפי המסחר היומי. מישהו יכול להסביר למה בארץ זה כך. זו פיקציה.
  • dw 19/06/2016 08:58
    הגב לתגובה זו
    מדיניות חלוקת דיבידנד חשובה למי שמתכוון להחזיק לאורך זמן (לא יומיים לפני ואחרי החלוקה), ולהיות פחות תלוי בשגיונות שוק ההון. החשיבה היא שבטווח הארוך המניה תתקן את הירידה שחלה בגין הדיבידנד, כי הפירמה תהיה יעילה יותר - לא מחזיקה בבטן מזומן שאין לה מה לעשות איתו. כמובן שאם דלק רכב היתה מצליחה לרכוש מותג קטן נוסף, נגיד סוזוקי, אז זה היה שימוש טוב יותר לכסף שהצטבר, במקום לחלק אותו למשקיעים.
  • שרון 17/06/2016 22:55
    הגב לתגובה זו
    דווקא בגלל זה. נכון ששער המניה יורד אבל גם הפרמטרים הפיננסיים נראים יותר טוב כמו מכפיל רווח וכו'ואז המניה נראת יותר טוב..
  • 9.
    הכתום 16/06/2016 14:12
    הגב לתגובה זו
    אז רשמו ומאז המניה ירדה עוד 4% אז אמרו!!!!! הכל הבל הבלים כשיש כסף על הרצפה אף אחד לא יגלה .אותו אדם יאסוף את הכל לעצמו והמבין יבין
  • 8.
    משקיע אומלל 16/06/2016 11:31
    הגב לתגובה זו
    כנראה הפרסום בביזפורטל-עובד..
  • 7.
    לאוהבי התיספורות..? (ל"ת)
    n 16/06/2016 09:44
    הגב לתגובה זו
  • dw 16/06/2016 09:56
    הגב לתגובה זו
    גיל אגמון רכש אותה ממנו לפני כמה שנים. כדי לממן את הרכישה הוא נטל חוב מהבנקים, ולכן הוא תלוי בתזרים דיבידנדים, בדיוק כמו אחרון המשקיעים הקטנים. אני מנחש שגם בגלל זה אייל דבי מחבב את המניה. זה קצת כמו אגח. אז אם זה עוזר לך פסיכולוגית אז תקרא למניה "גיל רכב" :-)
  • 6.
    סוחר נוסטרו 16/06/2016 09:34
    הגב לתגובה זו
    זולה אחושרמוטה יש לחברה צבר פסיכי של הזמנות עבודה ועסקה עם IBM קרובה לחתימה. הבעלים תותח פריצות מגיל 13 יודע לשכנע בדרכים יצירתיות את החברות להשתמש בשירותיו
  • 5.
    dw 16/06/2016 09:31
    הגב לתגובה זו
    העליתיהו גם בפורום בורסה ושוק ההון בתפוז. אני יכול לנחש שהמניה ירדה מכיוון שהרווחים ממובילאיי היו חד פעמיים + חולשה במותג פורד. אם וכאשר פורד תציע ליבואן רכבים בתמחור תחרותי יותר אז המכירות יוכלו לצמוח.
  • 4.
    לקח לי שנים להיפטר ממנה . ברוך שפטרנו (ל"ת)
    דלק זבל 16/06/2016 08:41
    הגב לתגובה זו
  • dw 16/06/2016 09:44
    הגב לתגובה זו
    אם אתה משקיע פרטי, עם השקעה של עשרות אלפים עד מאות בודדות בנייר, אז לא אמורה להיות לך בעיה מיוחדת להכנס או לצאת מהנייר, בכל יום. אם אתה קטן יותר (אלשחים עד עשרות בודדות) אז בכלל אין בעיה. נגיד להבדיל מנייר יתר קטן ונחמד בשם פרידנזון, שבו הסחירות מצומצמת בסדרי גודל.
  • הבעיה ההפרש בין שער מכירה לקניה שהוא מוגזם (ל"ת)
    ירוחם 16/06/2016 15:01
  • 3.
    דלק רכב 16/06/2016 08:39
    הגב לתגובה זו
    המניה הכי זולה זאת כיל. מניה שנפגעה מעלייהום של יחימוביץ ורוזנטל הקומוניסטים . ושל לפיד הכושל. ועל כולם ניצח השורד ביבי . 70% מכיל בידי הצבור המטומטם.
  • י. 17/06/2016 23:28
    הגב לתגובה זו
    אין שום קשר לא לביבי ולא לשלי ולא לקומוניסטים. זה בעצם אפילו להיפך, כי עכשיו כבר לא יהיה להם רווחי יתר, שה"קומוניסטים" הטילו עליהם מס נוסף.
  • dw 16/06/2016 09:51
    הגב לתגובה זו
    אתה לא חייב שהמניה תעלה כדי לייצר תשואה. קצת כמו אגח שמשלם קופון. בלי קשר אני מסכים איתך שכיל מעניינת, ונפגעה קשות בגלל רגולציה. יאיר לפיד אישית אחראי לתספורת של חסכונות הציבור בהיקף עשרות מיליארדי שקלים! היתה למדינת ישראל הזדמנות פז לבצע אקזיט בנייר לפני שנתיים, במחיר חלומי, ובאותו זמן אפשר היה לסגור עם פוטאש על המשך תנאי העסקה טובים לעובדים ב 10-20 שנה הקרובות. חבל. זה היה ממש פספוס למשק הישראלי. נחזיק אצבעות שיאשרו לכיל את שדה בריר, מה שיאפשר תעסוקה טובה לאלפי עובדים בדור הקרוב במטרופולין ב"ש. אם מדינת ישראל רוצה למשוך אנשים לדרום אז יש לספק להם תעסוקה טובה. כיל מציעה תנאי תעסוקה פנטסטיים.
  • 2.
    מושון 15/06/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    אין מצב שאני ישקיע שקל אחד.וכך אני ממליץ לכולם.איך אומרים פראירים לא מתים רק מתחלפים
  • dw 16/06/2016 09:34
    הגב לתגובה זו
    גיל אגמון רכש אותה ממנו לפני כמה שנים. כדי לממן את הרכישה הוא נטל חוב מהבנקים, ולכן הוא תלוי בתזרים דיבידנדים, בדיוק כמו אחרון המשקיעים הקטנים. אני מנחש שגם בגלל זה אייל דבי מחבב את המניה. זה קצת כמו אגח. אז אם זה עוזר לך פסיכולוגית אז תקרא למניה "גיל רכב" :-)
  • 1.
    דני 15/06/2016 14:35
    הגב לתגובה זו
    ...מאז ועד השיא לקח כ7-9 חודשים (תראו בגרף-לא זוכר) וזה לאחר דשדוש של של כמעט שנה בטווח מחירים יציב. זאת אומרת שמישהו שם אסף המון סחורה. תסבירו לי את הלך החשיבה של היועצים האלו...
  • זו כתבה פנדמנטלית, לא טכנית (ל"ת)
    dw 16/06/2016 09:36
    הגב לתגובה זו
  • יצחק 15/06/2016 16:14
    הגב לתגובה זו
    המנייה תעלה, ואז הם יוכלו לממש את ההשקעה שלהם. ואולי, הם ממש לא יכלו להגיד לך את זה לפני כי הם לא ידעו. אתה לא מכיר את הפתגם, ש"אנליסטים צודקים רק 9 מתוך חמש פעמים"? מבין. מי אמר, "הבורסה אינה עושה שום דבר מרושע; היא פשוט מבצעת את תפקידה, מפרידה טיפשים מכספם". אם תחשוב הפוך מסוחר ממוצע, תהיה הסוחר הטוב. ואין לי מושג בשוק ההון.
AI שעון חול (גרוק)AI שעון חול (גרוק)

ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?

ד"ר אדם רויטר, יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה" על הולדת המיתוס שישראל "פספסה את מרוץ ה-AI" -  ולמה הנתונים מראים את ההפך

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה AI

במסגרת דברים שהתקבעו בתודעה אצל חלק מהציבור בנוגע לכלכלה ולהייטק הישראלי ופרשנים שונים חוזרים ומעלים אותם כאילו זו אמת לאמיתה (כמו למשל סיפורי ה"משבר בהייטק"), עולה גם הנושא שישראל "פספסה" את מרוץ ה-AI, שישראל "לא שם", שישראל לא מקבלת מספיק השקעות בתחום, לא משתלבת ועוד כל מיני רעיונות מהסוג הזה.

אז בואו ננסה, בעזרת סטטיסטיקות, עובדות ומספרים, לעשות סדר וגם לפוצץ את הטענה הפיקטיבית הזו. לשם כך נצטרך גם להבין מדוע ההייטק הישראלי כמעט אינו מצוי וגם אינו יכול להיות מצוי במרוץ לבניית "המוח" של מהפכת ה-AI, אלא מתמקד בבניית נגזרות מבוססות מוח ה-AI לכלי יצירה בפני עצמם, ליישומים ולהטמעות. לסיום, גם ננסה להבין במה מועילה לנו יוזמת Pax Silica.

לוגיקה

נתחיל בקצת לוגיקה. אם ישראל היא אלופת העולם בתוצר הייטק לנפש, אלופת העולם במספר עובדי הייטק לנפש, עם מספר חברות הייטק ביחס לסך החברות במשק שהוא הגבוה בעולם, אז מדוע שישראל לא תצליח במרוץ ה-AI? חשוב מכך, אם יש באופן יחסי כ"כ הרבה אנשים שמבינים בהייטק ומצויים בעולמות ההייטק, מישהו מעלה על דעתו שישראל לא תהיה מהמדינות המובילות והזריזות בכל הקשור להטמעת AI במשק? בשימוש מושכל ב-AI?

אבל נכון, יש לא מעט מקרים בהם לוגיקה לחוד ומציאות לחוד. אז בואו נצלול ונתחיל בקצת עובדות מספרים וסטטיסטיקות.

ריכוז עובדי ה-AI המיומנים הגדול בעולם יושב בישראל, כך לפי חברת לינקדאין בהתבסס על נתוני 2024:

             ריכוז עובדי ה-AI המיומנים בעולם

למה שזה יפתיע? הרי אומרים לנו תמיד שהישראלים הכי זריזים, הכי גמישים, הכי מאלתרים וגם הכי יודעים מהר להטמיע. אז ברור שהישראלים ירוצו במהירות בראש החץ של התחום החדש והכה מבטיח הזה.

נוסיף לכך שאימוץ ה-AI בענף ההייטק הישראלי הוא מהגבוהים בעולם: ממש לאחרונה התפרסם ש-95% מהעובדים משתמשים באופן קבוע ב-AI, 78% מהם מדי יום. כך עולה מסקר מקיף שביצעה רשות החדשנות בשיתוף מכון ברוקדייל בקרב יותר מ-500 עובדי הייטק ממגוון נרחב של חברות וסטארטאפים בישראל.

נמשיך בכיוון נוסף: ישראל לא מקבלת מספיק השקעות ב-AI? זו טענה מאד נפוצה. להלן גרפים שמפריכים זאת לחלוטין:

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך

עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?

עומר מילויצקי |
נושאים בכתבה AI השקעות

עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי. 

המהפיכה הראשונה

כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי, כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.

השלב הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.

התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17 מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.

במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?