ההסתערות נבלמה: לפי הלמ"ס נרשמה ירידה של 9.5% בביקוש לדירות בישראל, בתל אביב - ירידה דרסטית של 46%
שוק הדירות חזר לשיגרה - לאחר שבחודש מאי נרשם זינוק של 23% בכמות המבוקשת של דירות חדשות עם 3,726 דירות שנמכרו, וזאת כתוצאה מהקדמת הרכישות עקב העלאת המע"מ ב-1% ביוני, בחודש יוני הכמות המבוקשת הסתכמה ב-3,282 דירות, ירידה של 12%. בניכוי עונתיות נרשמה ירידה של כ-3.7% בכמות המבוקשת. בהשוואה ליוני 2012 נרשמה ירידה של 9.5% בביקוש לדירות חדשות.
בקרב דירות מקבלן נרשמה ירידה משמעותית יותר ברמת הביקושים - 1,936 דירות, לעומת 2,466 בחודש מאי, ירידה של 21.5% ושל 7.8% בהשוואה ליוני 2012. בניכוי עונתיות נרשמה ירידה של 6.6% בביקושים. בדירות חדשות שאינן למכירה (בנה ביתך, קבוצות רכישה, השכרה, מעונות, בתי אבות וכו') נרשמה עלייה של 6.8% ברמות הביקושים ל-1,346 דירות.
אזור הדרום - היחיד בו נרשם גידול במכירות
מלבד אזור הדרום בו נרשם גידול של 31% במכירתן של דירות חדשות (עלייה של 4.3% בהשוואה לאשתקד), בשאר האזורים בארץ נרשמה ירידה באזור תל אביב נרשמה צניחה של 41% בכמות הדירות החדשות שנמכרו (צניחה של 46% בהשוואה לאשתקד) , באזור המרכז נרשמה ירידה של 26% (ירידה של 14% בהשוואה לאשתקד), באזור הצפון 25% (עלייה של 45% בהשוואה לאשתקד) בירושלים 22% (עלייה של 21% בהשוואה לאשתקד) ובחיפה 19.2%(עלייה של 17.4% בהשוואה לאשתקד).
מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף יוני 2013 (כ-22,080 דירות) היה נמוך בכ-1.1% מזה שנרשם בסוף יוני 2012. מתוך הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף יוני 2013, כ-15,580 דירות בבנייה ביזמה פרטית וכ-6,500 דירות בבנייה ביזמה ציבורית.
גידול של 85% במספר הדירות שנותרו למכירה בצפון
מכלל הדירות החדשות, שנותרו למכירה, כ-35% מוצעות למכירה במחוז המרכז, כ-16% וכ-15% בכל אחד מהמחוזות תל אביב וירושלים, בהתאמה, כ-13% במחוז הדרום, כ-11% במחוז חיפה וכ-6% במחוז הצפון. בהשוואה לסוף יוני 2012, נרשמה עלייה של כ-85% במחוז הצפון ושל כ-34% בכל אחד מהמחוזות ירושלים וחיפה. לעומת זאת, נרשמה ירידה של כ- 19% בכל אחד מהמחוזות הדרום והמרכז ושל כ-5% במחוז תל אביב.
על פי מספר ממוצע של הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים ינואר-יוני 2013, מספר חודשי ההיצע היה 11 חודשים; כלומר, מספר החודשים שיעברו עד מכירת כל הדירות החדשות שנותרו למכירה ביוני 2013, הוא כ-17 חודשים במחוז ירושלים, כ-13 במחוז תל אביב, כ-11 במחוז הדרום, כ-10 חודשים במחוז המרכז, כ-8 חודשים במחוז חיפה וכ-6 חודשים במחוז הצפון; זאת בהנחה שקצב מכירתן יהיה זהה לקצב מכירתן בשלושת החודשים האחרונים ולא יהיו התחלות חדשות.
- 14.חה חה חה אהבתי את חוש ההומור שלך.... (ל"ת)משולם 02/08/2013 17:37הגב לתגובה זו
- 13.צביקה 01/08/2013 14:45הגב לתגובה זויותר קשה ממה שהיה בעבר, כבר ירדתי קצת במחיר .
- 12.שמוליק 01/08/2013 12:17הגב לתגובה זו"הביקושים" זה מדד סינטטי שלא ברור האם יש לו קשר למחירים. השיא המחאה הביקושים האלה ירדו חזק מאוד אבל המחירים לא.
- 11.רוני 01/08/2013 10:14הגב לתגובה זוהקבלנים בלחץ אטומי, פרסומות בטלוויזיה, מודעות בעיתונים, פלאיירים ענקיים על הדלתות, מה לא?? תבינו שהכח בידים שלנו ואסור להישבר... לא לקנות, תוך חצי שנה הכל קורס!
- משולם 02/08/2013 17:38הגב לתגובה זוומחיר שאר הדירות שנמכרות עכשיו גבוה במאה אלף שקל ומעלה, עם תנאי ריבית קשים יותר.
- 10.חי 31/07/2013 23:14הגב לתגובה זוהבועה תתפוצץ על אפם וחמתם של כול הטיקונים בנקים נתניהו ומקבלי החלטות הארץ וכל האינטרסנטים רק בגלל המיתון בארץ הכלכלה לפני משבר גדול מי שרוצה לקנות דירה קצת סבלות זה משתלם ולמי שיש דירה והוא לא משקיעה ויש לא משכנתה מנופחת עליו אני מרחם ובשקת אני יכול להמליץ לכם לעשות מה שהכסף החכם ידע לעשות בשנתיים האחרונות פשוט למכור את הדירות אבל מי יקנה עוד פרייר מסכן שבעיתון עבדו עליו שהמחירים רק עולים וכך הגלגל מסתובב לא והחכם רואה את הנולד ומבין ברמז
- את זה רומרים כבר מ 2008 (ל"ת)הצלף 01/08/2013 10:18הגב לתגובה זו
- 9.קיים היצע גדול מוסתר=תזהרו מהבלוף השיווקי להרצת פראייר! (ל"ת)נדלן=בועה בפיצוץ 31/07/2013 18:49הגב לתגובה זו
- 8.שוב דמגוגיה שיווק להרצת פראייר=תזהרו=בועה50%פיצוץ=מיתון (ל"ת)בלוף להרצת פראייר 31/07/2013 18:46הגב לתגובה זו
- 7.יש כבר כתבות מנוגדות מטעם עיתונאי החצר בשירות הקבלנים (ל"ת)בדבכט 31/07/2013 16:30הגב לתגובה זו
- 6.לא יודע בקשר למספר הדירות, אבל המחירים כול הזמן עולים (ל"ת)עמי 31/07/2013 16:05הגב לתגובה זו
- 5.תיכף יבואו הקבלנים ויורידו את הכותרת..בדוק (ל"ת)לוביסט 31/07/2013 15:02הגב לתגובה זו
- אני חושב שאין להם זמן לזה, אתרי המכירות מפוצצים (ל"ת)משולם 02/08/2013 17:40הגב לתגובה זו
- 4.ירון 31/07/2013 14:37הגב לתגובה זוהמשקיעים מתחילים לחשוש ומנסים למכור את הדירות במחירי השיא. המעבר של משקיעים מהשכרת הנכס להעמדתו למכירה, יוצרת מחסור בדירות להשכרה. ואילו שמחפשים דירות להשכרה, אינם חוגגים כשהיצע הדירות למכירה גדל, כי אין למרביתם את ההון העצמי לרכישת דירה, לאחר הזינוק המטורף במחירים בשנים האחרונות. כך שאני רואה כעת מספר חודשים של שוק תקוע. עד שמוכרי הדירות יתייאשו ויורידו את המחיר או שייקחו סיכון יוותרו על רעיון המכירה ויחזרו להשכיר את הדירות.
- מה אתה nzhi את המוח - משקיע ימשיך להשכיר גם בזמן מכירה! (ל"ת)zhhi nj 31/07/2013 16:44הגב לתגובה זו
- 3.עובדים עלינו 31/07/2013 13:58הגב לתגובה זוכשהשוק ירגע אנחנו נרגיש את זה טוב פתאם נראה הרבה אוהלים בככרות של אלו שלא עמדו בתשלומים . מזה הממשלה פוחדת מרגיעה לאט לאט בינתיים דפקו לנו המנוולים את החסכונות.
- 2.כלכלן 31/07/2013 13:54הגב לתגובה זויהיו הנתונים של חודשי החורף שידועים כזמן השפל של עסקאות נדלן למי שלא מימש נכסים איחר את הרכבת הכיוון למטה וחזק ועוד ביטול פטור ממס שבח בכלל תגדיל את ההפסדים
- 1.הפתרון פשוט- הקבלנים יחזיקו בקרקעות שקנו ולא יבנו (ל"ת)שטויות 31/07/2013 13:53הגב לתגובה זו
- רון 01/08/2013 10:11הגב לתגובה זומ2014 החוק יכנס לתוקף, ואז הקבלנים ה"חמודים" יהיו עוד יותר בלחץ
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
