פאואל
צילום: gettyimages

מאזן הפד' חושף: הבנק יצטרך להשיק תוכנית רכישות בקרוב

העדכון השבועי של הבנק המרכזי בארה"ב מסביר היטב את האירועים האחרונים בשוקי המימון. רזרבות הבנקים ירדו ב-110 מיליארד דולר בשבועיים האחרונים, וללא ההתערבות של הבנק הירידה הייתה חדה יותר. צפי הגיוסים של הממשל לחודשים הקרובים לא צפוי להותיר לבנק ברירה. הערב מודיע הבנק על הגדלת ההתערבות החל משבוע הבא
עמית נעם טל | (8)

שוק המימון בארה"ב עלה לכותרות בימים האחרונים ברקע לזינוק החד בריביות, כאשר נראה כי אין משקיע אחד שלא שמע את המושג "REPO RATE". לפד' לא הייתה כל כך ברירה לנוכח ההתרחשויות האחרונות, והוא נחלץ לעזרת השווקים ב-4 ימי המסחר האחרונים עם הזרמה של 75 מיליארד דולר בכל בוקר. בתוך כך, העדכון השבועי של מאזן הפד' חושב סיטואציה בה הפד' יהיה חייב להודיע כבר בחודשיים הקרובים על השקה של תוכנית רכישות חדשה (QE). 

ברגע שהממשל האמריקני חזר לגייס כסף ולהגדיל את קופת המזומנים שלו, הסיטואציה בשוקי המימון הפכה להיות לחוצה במיוחד, והזינוק החד שהתרחש השבוע בריביות ומהלכי החירום של הפד' המחישו עד כמה המערכת הבנקאית בארה"ב לא יציבה. קופת האוצר האמריקני עלתה בשבוע וחצי האחרונים מרמה של 190 מיליארד דולר לרמה של 310 מיליארד דולר. במקביל, רזרבות הבנקים ירדו לפי הדו"חות של הפד' בכ-110 מיליארד דולר מתחילת החודש, וכעת הן מסתכמות בכ-1.385 טריליון דולר.

רזרבות הבנקים בחשבון הפד': ירידה חדה בשבועיים האחרונים, המגמה צפויה להמשיך ללא השקת תוכנית רכישות חדשה

מדוע הנתון של רזרבות הבנקים חשוב כל כך? חזרה למשבר 2008

בעקבות הנפילה של הבנקים הגדולים באותה תקופה, דרש הפד' להגדיל את הרזרבות של הבנקים, דבר שימנע מצוקת נזילות אצל הבנקים/ימנע התקפה ספקולטיבית על הבנקים. הפד' הגדיל את רזרבות הבנקים ע"י ביצוע 3 תוכניות רכישות בין 2008 ל-2014. במקביל, הרגולציה על הבנקים התגברה משמעותית בעשור האחרון, והם נדרשים לעמוד בתקנות הון מחמירות יותר. 

ביוני האחרון ביצע הפד' סקר בקרב הבנקים הגדולים והדילרים בארה"ב (לסקר), ושאל אותם מה הצפי שלהם לרמה הנמוכה ביותר לנתון הרזרבות של הבנקים בחשבון הפד' בשנים הקרובות. סקר זה עוזר לפד' לנווט את מדיניותו המוניטרית, ולמעשה קובע מאותת למקבלי ההחלטות מתי התנאים בשוק הופכים ללחוצים במיוחד. כ-75% מהנשאלים בסקר טענו כי הרמה הנמוכה ביותר היא 1.25 טריליון דולר. 

הירידה של רזרבות הבנקים בשבוע האחרון לרמה של 1.385 כוללת הזרמה חד פעמית של הפד' בגובה של 75 מיליארד דולר. כלומר ללא ההתערבות של הפד' בימים האחרונים, רף הרזרבות של הבנקים היה על 65 מיליארד דולר בלבד מעל לרף המסוכן עבור הבנקים. 

נתון זה מסביר את הסיבה מדוע הדילרים בארה"ב התקשו לגייס בשבוע האחרון מזומנים בשוק ה-REPO. אף אחד לא ייתן הלוואות כאשר הוא בעצמו נמצא בקשיי נזילות (לכתבה המלאה). נוסיף כי הורדת ריבית ה-IOER השבוע בכ-30 נק' בסיס במטרה לגרום לבנקים לשחרר מזומנים לשווקים לא אפקטיבית לנוכח נתון זה.

זה לא נגמר

התאריכים הבאים שצפויים לעניין את הפד' צפויים להתרחש בסוף החודש הקרוב, כאשר עוד כ-60-70 מיליארד דולר צפויים לרדת מהרזרבות של הבנקים. לטווח קצר, חבילת החילוץ בגובה של 75 מיליארד דולר מהפד' צריכה לגדול משמעותית אם מקבלי ההחלטות רוצים למנוע קפיצה נוספת בריביות בשוק. 

לטווח ארוך יותר, בעקבות העובדה כי הגירעון הממשלתי של ארה"ב צפוי להמשיך לעלות, לפד' לא תהיה ברירה אלא להתחיל לממן חלק מהחוב הממשלתי. במילים פשוטות: להשיק תוכנית רכישות כבר בחודשים הקרובים.

2 מהבנקים הגדולים בארה"ב, בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס, טוענים כי הפד' יצטרך להשיק תוכנית כזו כבר בנובמבר הקרוב. בבנק אוף אמריקה מציגים את הגישה התקיפה ביותר, כאשר הם טוענים כי הפד' יצטרך להגדיל מאזנו ב-250 מיליארד דולר בשביל לאזן את השווקים, ועוד רכישות בהיקף של 150 מיליארד דולר במשך שנה במטרה למנוע ירידה של רזרבות הבנקים.  

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לכל המספרים והניתוחים-השווקים-לא מסכימים עם הכתב-מדוע? (ל"ת)
    כותב א 21/09/2019 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אסי 21/09/2019 10:11
    הגב לתגובה זו
    האם הכוונה שהבנק המרכזי יקנה אגח מהציבור או מהבנקים הגדולים על מנת לספק להם מזומנים (זו בעצם תוכנית הרכ^שות).. מצד שני אם יש כזו מילה של מזומנים למה אנחנו חא רואים עלייה חזקה בתשואות של ממשלת ארהב ?????
  • 5.
    אופיר 21/09/2019 07:26
    הגב לתגובה זו
    טראמפ צודק. לפאוול אין מושג מהחיים שלו. רצה לצמצם את מאזן הפד ולהגדיל ריבית והביא למפולת. הוא מגיב ואינו יוזם - ללא אסטרטגיה בכלל.
  • 4.
    הלובי הפיננסי בעבודה 20/09/2019 22:54
    הגב לתגובה זו
    התשובה לשדוד את משלמי המיסים האמריקאים הלא מחוברים ולייצר לעם חובות
  • 3.
    האזרח הפשוט 20/09/2019 22:20
    הגב לתגובה זו
    אז אם הוא רוכש , ממי הוא רוכש ? הרי כבר הדפיסו בעבר כסף, אז חוזרים לזה , ולמה זה רע ? ולמה נגמר להם הכסף ?
  • 2.
    2008 מהדורה 20/09/2019 21:27
    הגב לתגובה זו
    במשך עשר שנים כלכלת בלוף הצלופן מחכה לברבור
  • 1.
    כיף לקרוא (ל"ת)
    שמע שמע שמע שמע 20/09/2019 17:41
    הגב לתגובה זו
  • החברים שלך הלוזרים מזנבים בעליבותם בכותב. (ל"ת)
    לכייף לקרוא 20/09/2019 18:55
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: