שיכון ובינוי גייסה מימון לפרויקט כבישי אגרה בארה"ב המוערך בכמיליארד דולר

ענת דניאלי |

קבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון מדווחת היום (א') כי הושלם גיוס המימון לפרויקט לתכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של כבישי אגרה בעיר יוסטון במדינת טקסס, ארה"ב. מדובר בפרויקט תשתית ראשון לקבוצה בארה"ב, בהיקף מוערך של כמיליארד דולר. כאשר הקמת הפרויקט תארך כ-3 שנים וזיכיון ההפעלה של הכבישים הוא ל-52 שנים. 

חברת הזכיין של הפרויקט, Blueridge Transportation Group, שותפים, מלבד החברה, קבלן תשתיות בינלאומי ומשקיעים פיננסיים. שיעור האחזקות של שיכון ובינוי -0.16% בזכיין הוא כ-21.62%. כמו כן, 50% מהביצוע הקבלני של הפרויקט יבוצע על-ידי זרוע הקבלנות הבינלאומית של הקבוצה, SBI. יתרת ה- 50% מוחזקים על-ידי קבלן תשתיות בינלאומי. 

הזכיין בפרויקט התחייב להקים, לממן, לתחזק ולתפעל את קטע הכביש האמור (לרבות נתיבי האגרה המהירים) לתקופה של כ-52 שנים מתוכן 3 שנים להקמת הכבישים, תמורת הזכות לגבות אגרה ממשתמשי הנתיבים המהירים.

שיכון ובינוי מדווחת כי השלמת הסגירה הפיננסית לרבות ביצוע המשיכה הראשונה מכספי המימון, צפויה בשבועות הקרובים, בכפוף להשלמת תנאים מקובלים שונים שנקבעו בהסכמי המימון, לרבות קבלת אישור סופי של משרד היועץ המשפטי של מדינת טקסס להנפקת אגרות חוב. בנוסף, במועד חתימת הסכמי המימון לפרויקט כאמור, הועמדו על ידי השותפים בזכיין ערבויות להבטחת התחייבויותיהם, ובכלל זה הועמדו על ידי החברה ערבויות להעמדת ההון העצמי לפרויקט, לפי חלקה היחסי בסך ההון העצמי בהתאם לשיעור החזקתה בזכיין.

כמו כן, נמסר כי פרויקט זה בטקסס מצטרף לפרויקט תשתיות נוסף של הזכיינות בקולומביה, במתווה BOT להקמה ותפעול למשך 25 שנים של כביש אגרה סביב העיר בוגוטה, בהיקף כולל  של כ-550 מיליון דולר(טרם התקיימה סגירה פיננסית).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דירות בבת ים. צילום: צלי אהרוןדירות בבת ים. צילום: צלי אהרון

אבי שמחון: מחירי הדירות בדרך לירידה של 10%

היועץ הכלכלי לראש הממשלה מעריך כי הירידות בשוק הדיור יימשכו, תקף את מתנגדי סבסוד המשכנתאות והזהיר מפגיעה הולכת וגוברת במשקי הבית על רקע יוקר המימון והוצאות המלחמה

אדיר בן עמי |

בוועידת מרכז הבנייה הישראלי שהתקיימה באילת, התייחס פרופ' אבי שמחון, היועץ הכלכלי לראש הממשלה, למצב שוק הדיור ולכיוון שאליו הוא מעריך שהמחירים ינועו בשנה הקרובה. שמחון ציין כי לדבריו, ירידת המחירים כבר החלה, וכי המגמה צפויה להעמיק משמעותית. "מחירי הדירות כבר ירדו בכ־2.5%, ואני מעריך שהם יירדו בכ־10% נוספים במהלך השנה וחצי הקרובות," אמר. לדבריו, השילוב בין האטה בביקושים לבין תנאי המימון המכבידים מוביל לשינוי כיוון בשוק שהתאפיין בעליות רצופות במשך שנים.


שמחון הדגיש כי הוא אינו מרבה לפרסם תחזיות, אך ציין שהנתונים בשטח תומכים בהערכה כי מדובר בתחילת מגמה. גורמים בענף מסכימים כי שינויי הריבית, אי־הוודאות הכלכלית והמלחמה השפיעו על קצב העסקאות והביאו לירידה הדרגתית במחירי הדירות, אף אם לא תמיד באופן אחיד בכל אזורי הארץ.


בהתייחסות רחבה יותר למצב הכלכלי, אמר שמחון כי תקציב המדינה שהושפע עמוקות מהוצאות המלחמה, משקף את המחירים הכלכליים הכבדים של הלחימה. לדבריו, ההחלטה לסיים את גיבוש התקציב עם גירעון של 3.9% התקבלה לאחר התלבטות משמעותית, אך הוא הדגיש כי מדובר ברמה שאינה גבוהה בהשוואה למדינות מערביות אחרות שלא התמודדו עם מלחמה. שמחון ציין כי הממשלה בחרה להימנע מצעדי הרחבה משמעותיים כדי שלא להגדיל את יחס החוב־תוצר מעבר למצבו הנוכחי.


סבסוד המשכנתאות 

שמחון התייחס ליוזמת הסבסוד למשכנתאות המוצעת על ידיו, נושא שהוביל לעימות מול משרד האוצר ובנק ישראל. "יש מאות אלפי משפחות שנפגעו קשות מעליית הריבית. משקי בית ששילמו כ־5,000 שקלים בחודש רק לפני שנתיים משלמים היום מעל 6,000 שקלים," אמר. לדבריו, מדובר בפגיעה שמצמצמת צריכה ומכבידה על הכלכלה. הוא טען כי המדינה חייבת להתערב, אך ציין כי ההתנגדות המקצועית של האוצר ושל הייעוץ המשפטי מבוססת על עקרונות שוויוניות ועל החשש מתקדים תקציבי.


בכירי האוצר והבנק המרכזי טוענים כי סבסוד משכנתאות יטיל על התקציב נטל משמעותי, ועלול להוביל להטיה בשוק הדיור. שמחון, מנגד, הדגיש כי בעיניו מדובר בתמיכה חברתית וכלכלית נדרשת, וכי הפגיעה במשקי הבית הפכה לבלתי נסבלת. לדבריו, היוזמה ממשיכה להיבחן, אך הסיכויים לאישורה עדיין אינם ברורים.