שיכון ובינוי גייסה מימון לפרויקט כבישי אגרה בארה"ב המוערך בכמיליארד דולר

ענת דניאלי |

קבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון מדווחת היום (א') כי הושלם גיוס המימון לפרויקט לתכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של כבישי אגרה בעיר יוסטון במדינת טקסס, ארה"ב. מדובר בפרויקט תשתית ראשון לקבוצה בארה"ב, בהיקף מוערך של כמיליארד דולר. כאשר הקמת הפרויקט תארך כ-3 שנים וזיכיון ההפעלה של הכבישים הוא ל-52 שנים. 

חברת הזכיין של הפרויקט, Blueridge Transportation Group, שותפים, מלבד החברה, קבלן תשתיות בינלאומי ומשקיעים פיננסיים. שיעור האחזקות של שיכון ובינוי 0.77% בזכיין הוא כ-21.62%. כמו כן, 50% מהביצוע הקבלני של הפרויקט יבוצע על-ידי זרוע הקבלנות הבינלאומית של הקבוצה, SBI. יתרת ה- 50% מוחזקים על-ידי קבלן תשתיות בינלאומי. 

הזכיין בפרויקט התחייב להקים, לממן, לתחזק ולתפעל את קטע הכביש האמור (לרבות נתיבי האגרה המהירים) לתקופה של כ-52 שנים מתוכן 3 שנים להקמת הכבישים, תמורת הזכות לגבות אגרה ממשתמשי הנתיבים המהירים.

שיכון ובינוי מדווחת כי השלמת הסגירה הפיננסית לרבות ביצוע המשיכה הראשונה מכספי המימון, צפויה בשבועות הקרובים, בכפוף להשלמת תנאים מקובלים שונים שנקבעו בהסכמי המימון, לרבות קבלת אישור סופי של משרד היועץ המשפטי של מדינת טקסס להנפקת אגרות חוב. בנוסף, במועד חתימת הסכמי המימון לפרויקט כאמור, הועמדו על ידי השותפים בזכיין ערבויות להבטחת התחייבויותיהם, ובכלל זה הועמדו על ידי החברה ערבויות להעמדת ההון העצמי לפרויקט, לפי חלקה היחסי בסך ההון העצמי בהתאם לשיעור החזקתה בזכיין.

כמו כן, נמסר כי פרויקט זה בטקסס מצטרף לפרויקט תשתיות נוסף של הזכיינות בקולומביה, במתווה BOT להקמה ותפעול למשך 25 שנים של כביש אגרה סביב העיר בוגוטה, בהיקף כולל  של כ-550 מיליון דולר(טרם התקיימה סגירה פיננסית).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מסירת מפתח דירה נדל"ן תיווך מתווך מתווכים עסקה
צילום: Istock

קיבלתם דירה בירושה? כך תנהלו נכון את הנכס

בישראל מועברות בכל שנה אלפי דירות ליורשים - חלקן נמכרות מיד וחלקן מצטרפות לשוק ההשכרה. מה עושים כשהדירה לא תואמת את הצרכים, איך מתמודדים עם שותפות כפויה, מה המשמעות המיסויית, ואיך נערכים מראש? באנו לעשות לכם סדר וגם - הטרנד החדש של העברת ירושה ישירות לנכדים

ענת גלעד |

ישראלים רבים חולמים שתיפול עליהם דירה מהשמיים או לפחות לקבל אחת בירושה מקרוב שנפטר בשיבה טובה, אבל כשזה קורה זה לא תמיד כל כך פשוט, וצריך לדעת להתמודד עם האתגרים הנלווים. 

לפי נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בכל שנה נמכרות בישראל כ-8,000 דירות בממוצע שהתקבלו בירושה. מדובר על מספר משמעותי, שאם משווים אותו לשוק החופשי - הוא שווה לנתח של כ-10 אחוזים מסך העסקאות. העניין הרב שדירות בירושה מעוררות בשוק מתרחש בעיקר כי דירות אלה משפיעות על המחירים, על היצע הדירות להשכרה וגם על קצב התחלופה בשוק. לצד הדירות שנמכרות, חלק גדול מהיורשים בוחרים להשכיר את הנכס. בתקופה של ריבית גבוהה, דירה מניבה יכולה להיות השקעה משתלמת יחסית, עם תשואה שנתית של 2.5-4%, לעיתים אפילו יותר - בעיקר בפריפריה הרחוקה. מצד שני, לא כל יורש מעוניין להפוך למשכיר, והמורכבות מתעצמת כשמדובר בכמה יורשים שמחזיקים בנכס במשותף.


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


השותפים שלא בחרתם

אחת הבעיות המרכזיות בירושות היא השותפות הכפויה. כשאחים או קרובי משפחה יורשים נכס ביחד, הם הופכים לשותפים בניהולו - למרות שלא בחרו בכך. בשלב הזה נולדות מרבית המחלוקות: אחד רוצה למכור, אחר מעוניין להשכיר, ולעיתים מישהו מבקש לגור בדירה. האינטרסים השונים מובילים למתח במשפחה, שבמקרים רבים גולש לסכסוכים משפטיים.

בדרך כלל הפתרון המועדף הוא חלוקה ברורה - באמצעות אמנה משפחתית שמסדירה מראש את ההתנהלות או באמצעות חלוקה של הנכסים, כך שכל יורש יקבל דירה או נכס אחר. כאשר אין הסכמה, ניתן להגיש תביעה לפירוק שיתוף, אבל החסרון בכך הוא שהנכס נמכר כמעט תמיד במחיר שנמוך משמעותית ממחיר השוק - בעיקר בגלל שרוצים למכור מהר ולא לחכות לתנאי שוק אופטימליים. בנוסף, התהליך כרוך בשכר טרחה גבוה, ובסופו של דבר כל הצדדים מפסידים.


הדמיית הפרויקט. קרדיט: צחי וזאנה אדריכליםהדמיית הפרויקט. קרדיט: צחי וזאנה אדריכלים
התחדשות עירונית

טירת הכרמל: במקום 48 דירות, שני מגדלים עם 280 דירות

הוועדה המחוזית חיפה נתנה אור ירוק להקמת שני מגדלי מגורים בני 30 קומות עם מסחר ושטחי ציבור, לצד הקמת מוסדות חינוך חדשים; שלב נוסף בקידום ההתחדשות העירונית בשכונות הוותיקות של העיר

צלי אהרון |

אושרה תכנית להתחדשות במתחם שרת בטירת כרמל, צעד שמסמן עוד חוליה בשרשרת פרויקטים שמקדמת העיר בשנים האחרונות בשכונות הוותיקות. מדובר במתחם ברחוב שרת 41-45, שבו שלושה מבני שיכון ישנים בני 5 קומות ובהם 48 דירות ללא ממ"ד ועם תשתיות מיושנות. במקומם יוקמו שני מגדלי מגורים בני 30 קומות, עם 280 דירות חדשות, קומת מסחר פעילה ושטחי ציבור. לצד המגורים ישולבו שטחים למעונות/גני ילדים, תכנון לבית ספר חדש ושטחים פתוחים עבור תושבי האזור.

הוועדה המחוזית חיפה אישרה את התכנית לאחר בחינת עמדת העירייה, ובחרה להדגיש את האיזון בין מתן זכויות בנייה רחבות לבין שמירה על איכות החיים במרחב העירוני. ההחלטה מציינת את חשיבות "עוצמות הבנייה במתחם, תוך יצירת מרחב ציבורי ראוי ושילוב שימושים תומכים", כך שהפרויקט ישתלב במרקם הקיים ולא יהפוך לעומס תכנוני שאינו תואם את יכולת הקליטה של התשתיות.

צעד משמעותי בשכונה ותיקה

טירת כרמל נמצאת בעיצומו של תהליך שינוי: מיישוב קטן עם מלאי דירות ישנות - לעיר שמקדמת בשנים האחרונות פרויקטים משמעותיים של בנייה רוויה והתחדשות עירונית. המתחם שאושר מייצג במידה רבה את הדנ"א החדש של העיר: פינוי מבנים נמוכים, תוספת משמעותית של יחידות דיור וציפוף עירוני, לצד יצירת שירותי ציבור, תנועה רגלית ופעילות מסחרית בשטח. במקרה הזה, הציפוף קיצוני יחסית – מכ־50 דירות ל־280 – יחס הממחיש את הפוטנציאל בעיר אך גם את האתגר.

מעבר להיקף הבנייה, מדובר בתכנון המשלב מסחר בקומת הקרקע, שנועד לייצר רחוב פעיל ולשפר את רמת השירותים המקומיים. אלמנט זה נחשב בשנים האחרונות לאחד המבחנים המרכזיים לפרויקטים גדולים: האם הם מתכנסים פנימה ומשמרים מודל "איים מגוריים", או יוצרים חיבור לעיר, מייצרים תנועה והופכים חלק אינטגרלי מהמרחב הציבורי.