עו"ד פיני יניב ועו"ד אייל רוזובסקי, שותפים, מיתר עורכי דין
צילום: תומר יעקבסון

סכנת חדלות פירעון בימי קורונה – סיכונים והגנות לנושאי משרה

המשבר שפוקד את העולם שם את נושאי המשרה, בהם מנכ"לים, מנהלים בכירים וחברי דירקטוריון, תחת המון לחץ. כך תוכלו לעבור את התקופה בשלום

משבר הקורונה שיתק את המשק הישראלי, כמו גם שווקים בעולם כולו. על שולחנם של הנהלות ודירקטוריונים רבים מונחת בימים אלה החובה לקבל החלטות בתנאים קשים. הקושי נובע הן מהמצב האובייקטיבי שבו נמצאת החברה, והן מחוסר הוודאות ביחס להמשך התנהלות השווקים והמשק.

 

מדובר במשבר מקיף המשפיע על החברה, עובדיה, לקוחותיה וספקיה. התוצאה הפוטנציאלית היא מיתון עמוק. פירושו של מיתון מבחינתה של חברה עסקית הוא בדרך כלל ירידה, ואף ירידה חדה, בהכנסות. כאשר אל זו מתלווה גם אי-וודאות לגבי תזרים הכנסות עתידי, אזי שילוב מסוכן זה מביא עמו ספקות בדבר כושר הפירעון של החברה ובדבר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה במועדן.

 

חוק חדלות פרעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקפו אך לפני כמה חודשים, מטיל על מנכ"לים, על דירקטורים, ואף על מי שממלאים בפועל תפקיד של דירקטור, היודעים – או שהיה עליהם לדעת – כי החברה נמצאת בחדלות פרעון, חובה חדשה, אשר לא היתה קיימת, לפחות לא בניסוח כה ברור ומפורש עד כה.

 

מהן החובות של נושאי המשרה?

חובתם היא לנקוט אמצעים סבירים לצמצום היקפה של חדלות הפרעון. זוהי חקיקה מתבקשת, שהיתה צריכה להיכלל זה מכבר בספר החוקים, אך עד כה היה צריך להסיק את קיומה מתוך חובת הזהירות החלה על דירקטורים מכח הוראות חוק החברות. אם יפרו הדירקטורים חובה זו הם עלולים לשאת באחריות לנזקים שנגרמו לנושי החברה בשל מחדלם זה.

 

מכך שהחברה אינה רשאית לפטור אותם מאחריות זו ואף לא לשפותם בשל הפרת חובה זו, אפשר ללמוד שמדובר בחובה שהמחוקק מייחס לה חשיבות וחומרה. מכיוון שהחובה החדשה חלה רק במצב שבו החברה כבר מצויה בחדלות פרעון – לא על סף חדלות פרעון ולא באזור דמדומים מטושטש – יש חשיבות רבה לכך שנושאי משרה ידעו בוודאות אם החברה מצויה בחדלות פרעון או שמא טרם הגיעה למצב זה.

 

מה אומר הרגולטור?

תהליך החקיקה של החוק יצר קושי רציני וסיכון ממשי לנושאי משרה. בהצעת החוק אשר בה נכללה חובה זו הוצע גם שחדלות פרעון תוגדר רק באמצעות המבחן התזרימי. כלומר, שהחברה אינה יכולה לשלם את חובותיה במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו. זהו מבחן קל יחסית לבדיקה, והוא נותן לנושאי המשרה ודאות ביחס למצבה של החברה.

 

אלא שבסופו של תהליך החקיקה אומץ לבסוף מבחן כפול, הכולל, לחלופין, גם את המבחן המאזני, לפיו התחייבויות החברה, לרבות התחייבויותיה העתידיות והמותנות, עולות על שווי נכסיה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

בדיקה זו אינה פשוטה ועשויה להניב תוצאות שונות בניסיון לאמוד את שווי הנכסים ושווי ההתחייבויות. שני המבחנים חלים זה בצד זה, והדבר יוצר קושי רציני לנושאי המשרה, מפני שבמציאות אכן יש חברות במצב של חדלות פרעון תזרימית, אך לא מאזנית, ולהיפך.

 

אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא חברות סטארט-אפ אשר התחייבויותיהן המאזניות עולות בדרך כלל על נכסיהן במאזן. החוק אמנם קובע כי נושא המשרה לא יחוב באחריות אם הסתמך בתום לב ובסבירות על מידע שלפיו החברה אינה חדלת פרעון, אך אינו נותן מענה חד משמעי לשאלה כיצד יש לבחון מידע זה.

 

בסוף הכול תלוי בבית המשפט

בסופו של דבר, רק בית המשפט יקבע מהו המבחן שנכון להחילו במקרה הספציפי. קביעה זו תיעשה רק כאשר החברה תיקלע להליך משפטי של חדלות פרעון, ורק כאשר ידון בית המשפט בתיק העתידי, בחכמה שבדיעבד. מצב זה יוצר מציאות לא פשוטה עבור נושאי משרה.

 

ואולם, החוק מקנה גם הגנות מסויימות לנושאי משרה. כך, למשל, קובע החוק כי נושאי משרה ייחשבו כאילו נקטו אמצעים סבירים לצמצום היקף חדלות הפירעון, אם נקטו אמצעים להערכת מצבה הכלכלי של החברה ופעלו כדי שהחברה תסתייע ביועצים ומומחים לחדלות פרעון ושיקום חברות.

 

לכן, דירקטורים ומנהלים חייבים לבחון את מצב החברה על בסיס מידע עדכני ואמין, לבחון מהי למעשה אותה חדלות פרעון אשר מפניה עליהם להישמר, ובעיקר כיצד עליהם לפעול על מנת שיוכלו ליהנות מן ההגנות השונות שמעניק להם החוק.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.