סכנת חדלות פירעון בימי קורונה – סיכונים והגנות לנושאי משרה
משבר הקורונה שיתק את המשק הישראלי, כמו גם שווקים בעולם כולו. על שולחנם של הנהלות ודירקטוריונים רבים מונחת בימים אלה החובה לקבל החלטות בתנאים קשים. הקושי נובע הן מהמצב האובייקטיבי שבו נמצאת החברה, והן מחוסר הוודאות ביחס להמשך התנהלות השווקים והמשק.
מדובר במשבר מקיף המשפיע על החברה, עובדיה, לקוחותיה וספקיה. התוצאה הפוטנציאלית היא מיתון עמוק. פירושו של מיתון מבחינתה של חברה עסקית הוא בדרך כלל ירידה, ואף ירידה חדה, בהכנסות. כאשר אל זו מתלווה גם אי-וודאות לגבי תזרים הכנסות עתידי, אזי שילוב מסוכן זה מביא עמו ספקות בדבר כושר הפירעון של החברה ובדבר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה במועדן.
חוק חדלות פרעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקפו אך לפני כמה חודשים, מטיל על מנכ"לים, על דירקטורים, ואף על מי שממלאים בפועל תפקיד של דירקטור, היודעים – או שהיה עליהם לדעת – כי החברה נמצאת בחדלות פרעון, חובה חדשה, אשר לא היתה קיימת, לפחות לא בניסוח כה ברור ומפורש עד כה.
מהן החובות של נושאי המשרה?
חובתם היא לנקוט אמצעים סבירים לצמצום היקפה של חדלות הפרעון. זוהי חקיקה מתבקשת, שהיתה צריכה להיכלל זה מכבר בספר החוקים, אך עד כה היה צריך להסיק את קיומה מתוך חובת הזהירות החלה על דירקטורים מכח הוראות חוק החברות. אם יפרו הדירקטורים חובה זו הם עלולים לשאת באחריות לנזקים שנגרמו לנושי החברה בשל מחדלם זה.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכך שהחברה אינה רשאית לפטור אותם מאחריות זו ואף לא לשפותם בשל הפרת חובה זו, אפשר ללמוד שמדובר בחובה שהמחוקק מייחס לה חשיבות וחומרה. מכיוון שהחובה החדשה חלה רק במצב שבו החברה כבר מצויה בחדלות פרעון – לא על סף חדלות פרעון ולא באזור דמדומים מטושטש – יש חשיבות רבה לכך שנושאי משרה ידעו בוודאות אם החברה מצויה בחדלות פרעון או שמא טרם הגיעה למצב זה.
מה אומר הרגולטור?
תהליך החקיקה של החוק יצר קושי רציני וסיכון ממשי לנושאי משרה. בהצעת החוק אשר בה נכללה חובה זו הוצע גם שחדלות פרעון תוגדר רק באמצעות המבחן התזרימי. כלומר, שהחברה אינה יכולה לשלם את חובותיה במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו. זהו מבחן קל יחסית לבדיקה, והוא נותן לנושאי המשרה ודאות ביחס למצבה של החברה.
אלא שבסופו של תהליך החקיקה אומץ לבסוף מבחן כפול, הכולל, לחלופין, גם את המבחן המאזני, לפיו התחייבויות החברה, לרבות התחייבויותיה העתידיות והמותנות, עולות על שווי נכסיה.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
בדיקה זו אינה פשוטה ועשויה להניב תוצאות שונות בניסיון לאמוד את שווי הנכסים ושווי ההתחייבויות. שני המבחנים חלים זה בצד זה, והדבר יוצר קושי רציני לנושאי המשרה, מפני שבמציאות אכן יש חברות במצב של חדלות פרעון תזרימית, אך לא מאזנית, ולהיפך.
אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא חברות סטארט-אפ אשר התחייבויותיהן המאזניות עולות בדרך כלל על נכסיהן במאזן. החוק אמנם קובע כי נושא המשרה לא יחוב באחריות אם הסתמך בתום לב ובסבירות על מידע שלפיו החברה אינה חדלת פרעון, אך אינו נותן מענה חד משמעי לשאלה כיצד יש לבחון מידע זה.
בסוף הכול תלוי בבית המשפט
בסופו של דבר, רק בית המשפט יקבע מהו המבחן שנכון להחילו במקרה הספציפי. קביעה זו תיעשה רק כאשר החברה תיקלע להליך משפטי של חדלות פרעון, ורק כאשר ידון בית המשפט בתיק העתידי, בחכמה שבדיעבד. מצב זה יוצר מציאות לא פשוטה עבור נושאי משרה.
ואולם, החוק מקנה גם הגנות מסויימות לנושאי משרה. כך, למשל, קובע החוק כי נושאי משרה ייחשבו כאילו נקטו אמצעים סבירים לצמצום היקף חדלות הפירעון, אם נקטו אמצעים להערכת מצבה הכלכלי של החברה ופעלו כדי שהחברה תסתייע ביועצים ומומחים לחדלות פרעון ושיקום חברות.
לכן, דירקטורים ומנהלים חייבים לבחון את מצב החברה על בסיס מידע עדכני ואמין, לבחון מהי למעשה אותה חדלות פרעון אשר מפניה עליהם להישמר, ובעיקר כיצד עליהם לפעול על מנת שיוכלו ליהנות מן ההגנות השונות שמעניק להם החוק.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
