על הקשר בין כישלון הנפקת "שלנו גרופ" לבין אחריות שומרי הסף
בתחילת החודש, נאלצה חברת הטכנולוגיה "שלנו גרופ" להודיע על ביטול הנפקתה המתוכננת. הסערה התקשורתית סביב ביטול ההנפקה חשפה את יחסי הגומלין הבעייתיים בין החברות המנפיקות, החתמים אשר אחראים על שיווק ההנפקה, גופי ההשקעות אשר מנהלים את כספי הפנסיה והגמל וקברניטי הרשות לניירות ערך. הראשונים לספוג את מטח הביקורת חסרת הפרופורציה היו גופי החיתום. במסמך זה ננסה לבדוק, הכצעקתה?
חוק ניירות ערך מטיל אחריות אזרחית ופלילית על החתם שמוביל את ההנפקה, כמי שחתום על התשקיף ועל הפרטים המתוארים בו, ולכן מובילת ההנפקה נדרשת לבצע בדיקות נאותות כדי לוודא שהתשקיף אינו כולל פרטים מטעים למשקיעים הפוטנציאליים. כאן למעשה מסתיימת תחום אחריותה של חברת החיתום ומתחילה אחריותם של שאר שומרי הסף:
רואי החשבון ומעריכי השווי: היועצים החיצוניים שזוכים לשכר טרחה גבוה במיוחד בתמורה לצירוף הערכותיהם המקצועיות לתשקיפי החברות המנפיקות, ממחישים יותר מכל את הפער הכלכלי הקיים כאשר בוחנים את חוסנו הפיננסי של תאגיד עסקי כלשהו. אמנם, בדוחותיה הכספיים של "שלנו גרופ" הובהר כי ללא גיוס כספים, קיים ספק משמעותי בדבר המשך קיומה כ"עסק חי" אך זה לא מנע מפירמת רואי החשבון BDO לספק תג מחיר נדיב של 177 מיליון דולר לחברה אשר מתהדרת בפורטפוליו של 4 אפליקציות פעילות בלבד ומציגה אפס הכנסות, הפסד של 15 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2016 והוצאות שכר מפליגות.
הגופים המוסדיים ומנהלי ההשקעות: גופים אלו חבים בחובת הנאמנות כלפי לקוחותיהם, הם אחראיים באופן ישיר על תמהיל תיק ההשקעות של המשקיעים והחוסכים וביכולתם לנהל מו"מ עקשני עם החברות המנפיקות בנוגע לתמחור ההנפקה ולהרכבה. לדוגמה, כך נאלצו קבוצת אשטרום ושפיר הנדסה לקצץ אחוזים נכבדים מערכן, כדי לרצות את המשקיעים (טרם הנפקת ה-IPO). על גופי ההשקעות מוטלת החובה לבצע אנליזות ומפגשים יזומים עם החברות הבורסאיות טרם ביצוע ההשקעה בפועל. בנוסף, הם לוקחים חלק פעיל באספות בעלי המניות, ובאפשרותם להשפיע על עניינים מהותיים בפעילות העסקית של החברה, לרבות אישורי שכר.
- סוגת בדרך לבורסה לפי שווי של 1.2-1.3 מיליארד שקל
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרגולטורים: קברניטי הרשות לניירות ערך נמצאים באופן קבוע בניגוד אינטרסים. הם אמונים על טובת ציבור המשקיעים, ולשם כך, הם קבעו תקנות מחמירות הנוגעות לכללי הדיווח, השקיפות ושמירה על כללי ממשל תאגידי תקין של החברות הבורסאיות. מנגד, הם פועלים ללא לאות כדי להעלות את מחזורי המסחר ואת מספר החברות הנסחרות בבורסה. כך נפגשו המשקיעים הישראלים עם חברות תמוהות כמו מנקייד, ביוטיים, נבידאה ואחרות.
יחד עם זאת, על הרגולטור למצוא פתרון יצירתי למשקיעים בתעודות הסל ובקרנות המחקות, שכן להבדיל מניהול השקעות מסורתי, למנהלי תעודות הסל אין האפשרות לבצע Stock Picking ועליהם לרכוש באופן גורף את כל המניות אשר נמצאות במדדים השונים. החיסרון המבני הנ"ל חושף את ציבור המשקיעים למניות בעלות סיכון גבוה. אנו סבורים כי על הרגולטור לקבוע תקנות מרסנות להצטרפותן של מניות חדשות למדדי המניות המובילים. כך לדוגמv ניתן יהיה לקבוע כי חברה מפסידה או כזאת הנושאת הערת "עסק חי", לא תוכלנה להצטרף אל מדדי המניות המובילים, כל עוד היא לא מציגה שיפור בתוצאותיה הכספיים.
שורה תחתונה
סאגת ניסיון הנפקתה של חברת "שלנו גרופ" בבורסת אחוזת בית חשפה את הבטן הרכה של תעשיית שוק ההון המקומית. אנו סבורים כי הביקורות הקשות אשר נכתבו כנגד החתמים אינן מוצדקות ומסיטות את האחריות משאר שומרי הסף הרלוונטיים. על הרגולטור להימנע ככל האפשר מהתערבות אקטיבית בשוק ההנפקות ולהניח לכוחות השוק לקבוע איזה חברה תונפק ואיזו לא. בסופו של יום, כל תאגיד עסקי ראוי ובשל להיסחר בבורסה.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
מסמך זה הוכן על ידי צחי קלמין. מסמך זה אינו מהווה הזמנה לקנות או למכור ניירות ערך או נכסים פיננסיים כלשהם. צחי קלמין, אינו לוקח על עצמו כל אחריות להפסד ישיר או נסיבתי או לאי רווח כלשהו הנובע משימוש במסמך זה. צחי קלמין, עשוי, בהתאם למגבלות החוק, להיות בעלים, להחזיק, להשקיע או להתעניין, לקנות ולמכור במסחר בניירות ערך או בנכסים פיננסיים הקשורים במישרין או בעקיפין לנושא הדוח הזה. ידוע לקוראי המסמך כי אין הוא מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם, ולצרכיו האישיים.
- 5.יצחק קמלון 21/09/2016 19:27הגב לתגובה זונושא מעניין, כתיבה יפה ומקורית, ישר כח
- 4.מלא סתירות 21/09/2016 15:35הגב לתגובה זואם הרגולטור הוא שומר הסף הוא חייב לעצור הנפקות חסרות ערך שמגיעות לידי החוסכים,אז על מה ההתבכיינות?מדובר בחברה מחורבנת חסרת ערך שבזכות עבודה עיתונאית טובה של גלובס נמנעה מבוכה גדולה.
- 3.מנהלי ההשקעות מפקירים את הלקוחות. (ל"ת)אבשלום 21/09/2016 13:54הגב לתגובה זו
- 2.אורן 21/09/2016 11:37הגב לתגובה זואנו סבורים שאתה משתמש במילים "אנו סבורים" יותר מידי פעמים ולא ברור בשם מי
- 1.החבר'ה במור 21/09/2016 11:35הגב לתגובה זומה קורה צחי? למה אתה לא בא להגיד שלום, מאז שהלכת הביתה שקט פה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
