על הקשר בין כישלון הנפקת "שלנו גרופ" לבין אחריות שומרי הסף
בתחילת החודש, נאלצה חברת הטכנולוגיה "שלנו גרופ" להודיע על ביטול הנפקתה המתוכננת. הסערה התקשורתית סביב ביטול ההנפקה חשפה את יחסי הגומלין הבעייתיים בין החברות המנפיקות, החתמים אשר אחראים על שיווק ההנפקה, גופי ההשקעות אשר מנהלים את כספי הפנסיה והגמל וקברניטי הרשות לניירות ערך. הראשונים לספוג את מטח הביקורת חסרת הפרופורציה היו גופי החיתום. במסמך זה ננסה לבדוק, הכצעקתה?
חוק ניירות ערך מטיל אחריות אזרחית ופלילית על החתם שמוביל את ההנפקה, כמי שחתום על התשקיף ועל הפרטים המתוארים בו, ולכן מובילת ההנפקה נדרשת לבצע בדיקות נאותות כדי לוודא שהתשקיף אינו כולל פרטים מטעים למשקיעים הפוטנציאליים. כאן למעשה מסתיימת תחום אחריותה של חברת החיתום ומתחילה אחריותם של שאר שומרי הסף:
רואי החשבון ומעריכי השווי: היועצים החיצוניים שזוכים לשכר טרחה גבוה במיוחד בתמורה לצירוף הערכותיהם המקצועיות לתשקיפי החברות המנפיקות, ממחישים יותר מכל את הפער הכלכלי הקיים כאשר בוחנים את חוסנו הפיננסי של תאגיד עסקי כלשהו. אמנם, בדוחותיה הכספיים של "שלנו גרופ" הובהר כי ללא גיוס כספים, קיים ספק משמעותי בדבר המשך קיומה כ"עסק חי" אך זה לא מנע מפירמת רואי החשבון BDO לספק תג מחיר נדיב של 177 מיליון דולר לחברה אשר מתהדרת בפורטפוליו של 4 אפליקציות פעילות בלבד ומציגה אפס הכנסות, הפסד של 15 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2016 והוצאות שכר מפליגות.
הגופים המוסדיים ומנהלי ההשקעות: גופים אלו חבים בחובת הנאמנות כלפי לקוחותיהם, הם אחראיים באופן ישיר על תמהיל תיק ההשקעות של המשקיעים והחוסכים וביכולתם לנהל מו"מ עקשני עם החברות המנפיקות בנוגע לתמחור ההנפקה ולהרכבה. לדוגמה, כך נאלצו קבוצת אשטרום ושפיר הנדסה לקצץ אחוזים נכבדים מערכן, כדי לרצות את המשקיעים (טרם הנפקת ה-IPO). על גופי ההשקעות מוטלת החובה לבצע אנליזות ומפגשים יזומים עם החברות הבורסאיות טרם ביצוע ההשקעה בפועל. בנוסף, הם לוקחים חלק פעיל באספות בעלי המניות, ובאפשרותם להשפיע על עניינים מהותיים בפעילות העסקית של החברה, לרבות אישורי שכר.
- צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%
- חברת הבלוקצ'יין שמזנקת 30% ביומה הראשון בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרגולטורים: קברניטי הרשות לניירות ערך נמצאים באופן קבוע בניגוד אינטרסים. הם אמונים על טובת ציבור המשקיעים, ולשם כך, הם קבעו תקנות מחמירות הנוגעות לכללי הדיווח, השקיפות ושמירה על כללי ממשל תאגידי תקין של החברות הבורסאיות. מנגד, הם פועלים ללא לאות כדי להעלות את מחזורי המסחר ואת מספר החברות הנסחרות בבורסה. כך נפגשו המשקיעים הישראלים עם חברות תמוהות כמו מנקייד, ביוטיים, נבידאה ואחרות.
יחד עם זאת, על הרגולטור למצוא פתרון יצירתי למשקיעים בתעודות הסל ובקרנות המחקות, שכן להבדיל מניהול השקעות מסורתי, למנהלי תעודות הסל אין האפשרות לבצע Stock Picking ועליהם לרכוש באופן גורף את כל המניות אשר נמצאות במדדים השונים. החיסרון המבני הנ"ל חושף את ציבור המשקיעים למניות בעלות סיכון גבוה. אנו סבורים כי על הרגולטור לקבוע תקנות מרסנות להצטרפותן של מניות חדשות למדדי המניות המובילים. כך לדוגמv ניתן יהיה לקבוע כי חברה מפסידה או כזאת הנושאת הערת "עסק חי", לא תוכלנה להצטרף אל מדדי המניות המובילים, כל עוד היא לא מציגה שיפור בתוצאותיה הכספיים.
שורה תחתונה
סאגת ניסיון הנפקתה של חברת "שלנו גרופ" בבורסת אחוזת בית חשפה את הבטן הרכה של תעשיית שוק ההון המקומית. אנו סבורים כי הביקורות הקשות אשר נכתבו כנגד החתמים אינן מוצדקות ומסיטות את האחריות משאר שומרי הסף הרלוונטיים. על הרגולטור להימנע ככל האפשר מהתערבות אקטיבית בשוק ההנפקות ולהניח לכוחות השוק לקבוע איזה חברה תונפק ואיזו לא. בסופו של יום, כל תאגיד עסקי ראוי ובשל להיסחר בבורסה.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
מסמך זה הוכן על ידי צחי קלמין. מסמך זה אינו מהווה הזמנה לקנות או למכור ניירות ערך או נכסים פיננסיים כלשהם. צחי קלמין, אינו לוקח על עצמו כל אחריות להפסד ישיר או נסיבתי או לאי רווח כלשהו הנובע משימוש במסמך זה. צחי קלמין, עשוי, בהתאם למגבלות החוק, להיות בעלים, להחזיק, להשקיע או להתעניין, לקנות ולמכור במסחר בניירות ערך או בנכסים פיננסיים הקשורים במישרין או בעקיפין לנושא הדוח הזה. ידוע לקוראי המסמך כי אין הוא מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם, ולצרכיו האישיים.
- 5.יצחק קמלון 21/09/2016 19:27הגב לתגובה זונושא מעניין, כתיבה יפה ומקורית, ישר כח
- 4.מלא סתירות 21/09/2016 15:35הגב לתגובה זואם הרגולטור הוא שומר הסף הוא חייב לעצור הנפקות חסרות ערך שמגיעות לידי החוסכים,אז על מה ההתבכיינות?מדובר בחברה מחורבנת חסרת ערך שבזכות עבודה עיתונאית טובה של גלובס נמנעה מבוכה גדולה.
- 3.מנהלי ההשקעות מפקירים את הלקוחות. (ל"ת)אבשלום 21/09/2016 13:54הגב לתגובה זו
- 2.אורן 21/09/2016 11:37הגב לתגובה זואנו סבורים שאתה משתמש במילים "אנו סבורים" יותר מידי פעמים ולא ברור בשם מי
- 1.החבר'ה במור 21/09/2016 11:35הגב לתגובה זומה קורה צחי? למה אתה לא בא להגיד שלום, מאז שהלכת הביתה שקט פה

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.