לקראת עונת המדדים הנמוכים, גם המשקיעים מנמיכים ציפיות
בזמן שאנחנו עסוקים באישורי תקציב ובהפתעות מכיוונו של מדד המחירים לצרכן, הנתונים הכלכליים שמגיעים מהעולם ממשיכים להיות פושרים פלוס. לאחר הנתונים החזקים משוק העבודה האמריקאי בשבוע שעבר, קיבלנו השבוע מספר נתונים פושרים. כך למשל, המכירות הקמעונאיות בארצות הברית לא עלו ושברו רצף חיובי של חודשים. אם מנטרלים את מכירות הרכבים אזי המכירות הקמעונאיות בכלל ירדו ב-0.3%. לעומת זאת, הסנטימנט הצרכני דווקא עלה יותר מהציפיות ומספר דורשי העבודה החדשים הנו פחות או יותר בצפי.
להערכתנו, מבחינה השקעתית הנתונים המעורבים מהווים חדשות טובות שכן היעדר הניצוצות בצמיחה שומר על הציפיות שהריבית תישאר אפסית לאורך זמן, וממשיך לתמוך בשוקי המניות ובאיגרות החוב הקונצרניות, זאת במיוחד לאור העובדה שחוץ מברבורים שחורים שתמיד מסתובבים, לא נראה שיש כרגע איזשהו אירוע ממשי שמאיים על השווקים.
בינתיים, בישראל, פורסם אתמול מדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.4% בניגוד לתחזיות הכלכלנים שעמדו על 0.2%, בעוד שיעור עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים עדיין שלילי ועומד על -0.6%. ככל הנראה זהו המדד האחרון ברצף המדדים החיוביים. על פי הערכות הקונצנזוס, מדד אוגוסט כבר צפוי להישאר ללא שינוי וספטמבר כבר יחזור להיות שלילי, כאשר לרוב, עונת המדדים הנמוכים מתחילה בספטמבר ומסתיימת במרץ.
לאחר שאסטרטגיית המדדים לא עבדה בשנתיים האחרונות בשל ירידה חדה באינפלציה אל מתחת לאפס, לעונת המדדים השנה, הגיעו המשקיעים עם ציפיות נמוכות במיוחד. הציפיות הנמוכות אפשרו לאינפלציה מצטברת נמוכה של כ- 0.8% בלבד, לעומת ממוצע של 1.2% בשלוש השנים האחרונות, להוביל את האפיק הצמוד ליתרון קל, לפחות עד סוף השבוע.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאז חודש מרץ עלו איגרות החוב הממשלתיות הצמודות לטווח של 2 - 5 שנים בכ-0.7%, לעומת עלייה של 0.6% באיגרות החוב השקליות, וזאת למרות ירידה של כ-15% במחיר הנפט בחודשיים האחרונים.
להערכתנו, לאחר 22 חודשים של אינפלציה שלילית, ובמיוחד נוכח העובדה שהאינפלציה במרבית מדינות העולם נמצאת ברמה נמוכה, המשקיעים מנמיכים ציפיות גם לעתיד. אלא שאפקט העיגון של המשקיעים והנחתם שמה שהיה הוא שיהיה, עשויים להעניק יתרון לאפיק הצמוד, זאת במיוחד לאור העובדה שבנקים מרכזיים עיקריים בעולם ממשיכים לתדלק את הכלכלות בריבית אפסית (ואף שלילית) ובהדפסת כסף. מכאן, שאם מסתכלים על איגרות החוב הצמודות למדד כסוג של הגנה אינפלציונית, הרי שהיום ניתן לרכוש הגנה זו בזול יחסית. בהקשר זה נציין שכניסת עונת המדדים הנמוכים עשויה ללחוץ את ציפיות האינפלציה עוד קצת למטה, כך שייתכן והאפיק השקלי יתנהג טוב יותר בתקופה הקרובה.
המס על דירה שלישית – השלכות על האינפלציה
אחד הסעיפים המעניינים שמיתנו את שלושת המדדים האחרונים היה הדיור אשר עלה פחות מציפיות חזאי המקרו. משקל סעיף הדיור, שעיקרו הוא שכר הדירה, הוא כ-26% מסך המדד, מכאן גם שלסעיף החדש שהכניס שר האוצר, משה כחלון, לתקציב המדינה ועיקרו להטיל מס על בעלי שלוש דירות ומעלה, יש השלכות על האינפלציה הצפויה ולכן גם על העדפות הקצאת הנכסים. הטענה הנשמעת היא שחלק מהמשכירים יגלגלו את המס על השוכרים ולכן מחירי השכירות יעלו וכך גם האינפלציה. להערכתנו, טענה זו קצת מוזרה שכן בעלי הנכסים לא היו צריכים שימסו אותם על הדירה השלישית בכדי לנסות ולהעלות את דמי השכירות, הרי אלו תמיד שואפים למקסם את תועלתם. אכן, שכר הדירה עלה בשנים האחרונות, אבל פחות ממחירי הדירות.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
למעשה, בעשר השנים האחרונות עלו מחירי הרכישה בכ- 107% לעומת כ-41% בדמי השכירות. אז האם ניתן לייחס את העלייה המתונה יחסית במחירי השכירות לנדיבות של בעלי שלוש הדירות ומעלה? כנראה שלא. מחירי הדירות בבעלות אומנם הכפילו את עצמם בתקופת המדידה אך צריך לזכור שירידת הריבית החדה מאפשרת היום לקחת משכנתאות גדולות ביחס לעבר ולשלם תשלום חודשי נמוך יותר. בנוסף, את ההון העצמי מגייסים חלק גדול מהרוכשים מהוריהם, מהסבים והסבתות. לעומת זאת, את שכר הדירה צריך לשלם מהשכר השוטף והוא כבר לא עלה באופן המאפשר עליית מחירים משמעותית. יתרה מזאת, התשואות על ההשקעה בדירות ירדו באופן משמעותי בדומה לירידת התשואות באיגרות החוב שמהוות אלטרנטיבת השקעה לדיור.
מכאן שתנוח דעתם של אנשי האוצר, שכר הדירה יעלה להערכתנו רק אם בעלי הדירות יראו שיש ביקוש גם במחירים גבוהים יותר, הם עשו את זה תמיד והם ימשיכו לעשות זאת בעתיד. מבחינת ההשפעה על האינפלציה, כמו גם על שכר הדירה, נכון יותר להערכתנו להתייחס לעלייה של כ-3.5% בשכר הריאלי בשנה האחרונה.
גלעד גרומר מכהן כמנהל שיווק ולקוחות במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ, והוא ו/או מנורה קרנות נאמנות או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי ענין אישי בנושאי הסקירה. שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 1.Z 17/08/2016 12:11הגב לתגובה זו1. עד עכשיו כבודדים אתה לא יכול להעלות שכ"ד.. עכשיו כשזה לכולם.. ולכולם יש סיבה.. הוא יעלה.. מסכים שלא בכל המס... הוא יתחלק בעמצע... 2. ש"כד הוא כמו אגח.. כשהריביות יורדות לאפס ברור שהוא עולה פחות מהנדלן עצמו.. אבל זה עוד יתהפך... ואחרי שכול הזוגות הצעירים יושחלו פנימה בתוכנית כזו או אחרת...
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
