פוסט השקה: אפל הציגה מכשירים חדשים - מה המשקיעים חושבים?
ביום שלישי האחרון (ב-9.9), כמקובל מאז צאת מכשיר האייפון לעולם, השיקה אפל את הדור הבא של מכשיריה, שנמכרים יותר ויותר שנה אחרי שנה, ומהווים חלק מהותי בהפיכתה מחברה בינונית ומתקשה לחברה (הנסחרת) הגדולה בעולם עם שווי שוק של כ-600 מיליארד דולר (במכפיל 16 לערך). כדי לקבל פרופורציה רק נציין שגוגל מפלרטטת עם שווי שוק של כ-400 מיליארד, מיקרוסופט האגדית מתקרבת לאותו סכום וברקשייר הת'אווי של וורן באפט המככב במקומות הראשונים של פורבס עומדת על כ-330 מיליארד דולר "בלבד". טקטיקה מפורסמת מעולם מרוצי הסירות גורסת שכאשר אתה במקום הראשון, חלק גדול מהזמן עדיף לבצע את אותם המהלכים של המתחרים, שכן כך אתה שומר על היתרון היחסי שלך במקום הראשון ומחכה להזדמנות להגדיל את הפער ולהבטיח את הנצחון. ובכן, אפשר בהחלט לומר שמכשיר האייפון החדש מגלם במדוייק את אותה הטקטיקה. בעוד שבמהלך השנים גודל המסך לא השתנה מהותית, בעקבות הכרזה של סטיב ג'ובס ז"ל ש"איש, אינו מעוניין בטלפון גדול"("...גודל של 3.5 ולאחר מכן 4 אינץ' הוא הגודל המושלם של מסך לטלפון סלולרי..."), החליטה אפל ליישר קו לפי האנדרואידים עם מסכים של 5-5.5 אינץ' כסטנדרט שנמכרים היטב. בסה"כ אפשר לומר שלא מדובר בצעד משמעותי קדימה מבחינה טכנית, שכן רזולוציית המסך מחווירה ביחס לתחרות, חיי הסוללה נשארו אותו הדבר ויכולות עיבוד המידע והעיבוד הגרפי התקדמו בצעד סביר ותו לא. בנוסף, השעון המדובר אינו מציע דבר שלא ניתן למצוא בשעונים מבית היוצר של מוטורולה ו-LG, וזאת לפני שעון נוסף של גוגל שבדרך. התגובות היו פושרות, ולא מעטים החלו להספיד את המניה בהתאם. כאן אציין ואתמקד בהבדל המשמעותי עבורי, והוא ההשקה של ה"ארנק" החדש של אפל שמאפשר לחברה לשמור על היתרון ואף להגדילו. מדובר בשירות תשלומים טלפוני ביומטרי, שיאפשר תיאורטית בעתיד להחליף את השימוש בכרטיס אשראי ואו מזומן. בעוד שלא מדובר ברעיון חדש (מספר חברות פתחו פתרונות דומים. וה-NFC שמאפשר כמעט את אותו הדבר), הרי שהמומחיות של אפל היא בלקחת קונספטים קיימים ולגרום להם לעבוד בצורה מיטבית באמצעות ארגז הכלים הענקי העומד לרשותה. בניגוד לפעמים אחרות, אני מאמין שהפעם מדובר במשהו גדול שייתכן וישנה סדרי עולם בצורה בה אנו רגילים לרכוש, לחסוך ולהשתמש בכסף באופן כללי. למרות העיתוי האירוני של הפריצה המפורסמת לשירות הענן של אפל, שמעלה שאלות נוקבות לגבי היכולת לאבטח את האופרציה עצמה ובו בעת לתת למשתמש את תחושת הביטחון הקריטית כל כך להצלחה של מבצע בסדר גודל כזה. טרם הוצאת השירות לפועל, מיהרו מספר חברות גדולות, וביניהן חברות אשראי, להצטרף למעגל. הדבר בהחלט מראה על הרצינות וגודל הפוטנציאל הטמון בו. האתגר המהותי טמון בתגובה של גוגל ופייפאל למהלך, ואולי השקה של שירות דומה בעצמן (ואו שכלול של פרוטוקול ה-NFC). עם זאת, לדעתי מדובר בדבר הבא - מאז השקתו הראשונה של האייפון עצמו, המשמעות שלו גדולה לא פחות ואף אולי יותר. כתוצאה מכך, ההצלחה של הפרוייקט הספציפי הזה תשפיע על המניה בשנים הקרובות באופן ניכר, ולכן אפל היא חברה שיש להתחשב בה בכובד ראש בכל הרכבה של תיק המתיר סיכון מנייתי. ***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
על נבואות הזעם, על המשק הישראלי ועל הישראלים - הכלכלה הישראלית מפגינה עוצמה
בסוף ינואר 2023 יצא נייר עמדה שהתפרסם בכל כותרות העיתונים ותפס את הבמה המרכזית גם בערוצי הטלוויזיה ובו אזהרה חריפה "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, ובאיכות החיים של תושבי ישראל".
החותמים, קבוצה של 270 פרופסורים ודוקטורים לכלכלה ומנהל עסקים שמהווים את רוב האקדמיה הישראלית בתחומים אלו.
מה יגרום לפגיעה הזו בצמיחה? "הפגיעה ביכולת הממשלה והחברות לממן את עצמם, תביא לירידה בהיקף ההשקעות, והירידה תפגע בענף ההייטק הישראלי המהווה את הקטר של המשק ... וחברות ההייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ למדינה".
מה קרה בפועל?
חלפו שנתיים וחצי. זמן מספק לבחון את הדברים. רבים מאמינים שמעשי הממשלה גרמו לכך שמערכת המשפט נפגעה באופן חסר תקנה (נקווה שהם טועים ובכל מקרה דברים ניתנים לתיקון במהלך הזמן). אין כל ספק שרוטמן ולוין שהובילו את הקו ולאחריהם מספר שרי ממשלה, פעלו בשחצנות, בדורסנות ועשו כמיטב יכולתם על מנת לצמצם ולדחוק את כוחה של מערכת המשפט.
התקיפות משולחות הרסן, ההתעלמות החמורה מפסיקות בג"ץ, הניסיון לפוליטיזציה של המערכת והחשש העצום מלא פחות מאשר פירוק המדינה שחשים ציבורים מסוימים - נראה שכל אלו לא ממש הטרידו את מנוחתם של לוין, רוטמן ונוספים.
- בנק אוף אמריקה: "צפויה צמיחה חזקה בישראל ביחס לעולם; האינפלציה תהיה 2.9%"
- מודי'ס: הסכם הפסקת האש מקטין את הסיכונים לכלכלה הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שהחששות של הכלכלנים הבכירים בנוגע לפגיעה במערכת המשפט התממשו. אך מה קרה למשק הישראלי - תחום מומחיותם שבגינו התריעו?