קניון לכל פועל: תופעת שיעורי ההיוון הגבוהים למרות הריבית הנמוכה

אורן מולקנדוף, מנהל השקעות קרנות מנייתיות במגדל שוקי הון, על ההבדל שבין שיעורי ההיוון על שטחי מסחר להתנהגות הציבור המקומי והרגלי הקנייה שלו
אורן מולקנדוף | (2)

הרבה לפני שהחל גשם הטילים הנוכחי לנחות עלינו, נשמעה במגזר הקמעונאי בישראל אזעקת אמת. קמעונאי המזון, האופנה וכל מי שפרנסתו על הצריכה הפרטית השוטפת, יספר לכם שחל שינוי במגמות ארוכות הטווח של התחום. הישראלים הקטינו את סל הקניות בסופר ושינו את התמהיל שלו, וגם בעלי ההכנסה הגבוהה הפכו למבקרים קבועים ברשתות הדיסקאונט.

החורף שלא היה, השאיר את רשתות האופנה כשמגפיהן ומעיליהן בידיהן, ואפילו קהל צרכני האופנה האדוק ביותר מצביע ברגליים ומזמין סחורה באינטרנט. אם כל זה לא מספיק, פסח נפל השנה על הרבעון השני מה שהשתקף היטב בדו"חות הרבעון הראשון של חברות מייצגות כמו קסטרו, רמי לוי, פוקס ואלקטרה צריכה.

אך בעוד שהישראלים מצמצמים את הקניות, היזמים לא מפסיקים לבנות ומגמת ההצפה בשטחי המסחר לא חדלה ולו לרגע. היזמים מצדם נמצאים בדילמה. הגדולים שביניהם מנועים מלרכוש נכסים בשל ההגבלים העסקיים ובד בבד המימון כל כך זול, זמין ומגוון (שוק ההון מציע ריביות טובות וגם הבנקים), שכמעט קשה לעמוד בפיתוי להמשיך ליזום ולפתח שטחי מסחר.

מצד שני, הפדיון בשטחי המסחר יורד והריבוי שלהם יוצר מצב שבו כולם מרוויחים פחות. מי שכן מצליח לשפר עמדות בסיטואציה, הן כמובן הרשתות הגדולות והחזקות שמחוזרות על ידי בעלי הקניונים, ונהנות מעמדת מיקוח טובה יותר עם ריבוי הברירות על כל תא שטח. במילים אחרות, הגדולים מתחזקים על חשבון בעלי שטחי המסחר, והקטנים נמחקים כיוון שהם לא עומדים במחירי השכירות בתקופה של האטה בצריכה.

כדי להתמודד עם התופעה בעלי הקניונים משנים את תמהיל העסקים: רשתות בתי קולנוע, שהן מושכות קהל מטבען, מתקבלות היום בסבר פנים יפה מבעבר, וכנ"ל חנויות אופנה זולה מסוג 'נעליים ב-50 שקלים' שמוצאות את עצמן לראשונה בחלל המכובד והממוזג של הקניונים המרכזיים.

ואם זהו המצב, נשאלת השאלה: כיצד ייתכן שמחירי הנכסים הללו עדיין עומדים על שיעורי היוון של 7.5% ויותר?

ראשית, נסביר מה משמעותו של שיעור ההיוון בהקשר זה. שמאים מעריכים שווי של נכס נדל"ן לפי תזרים ההכנסות שהוא צפוי להניב במשך 'חייו', ולפי זה מהוונים את מחירו. זה כמובן תלוי בסוג הנכס, גודלו, מיקומו, עסקאות דומות שנערכו באזור, איכות השוכרים שלו וטווח הזמן של החוזים עליהם חתמו (מידת הוודאות של תזרים המזומנים), אבל יש איזה ממוצע ששטחי מסחר דומים מתכנסים אליו.

שיעורי היוון של 7.5% על שטחי מסחר לא מביאים לידי ביטוי את תנועת המלקחיים, שתיארתי קודם, של הצפה בשטחי מסחר מצד אחד והאטה בצריכה מצד שני. הכיצד? הסיבה העיקרית היא היעדר עסקאות אמיתיות בשוק. אנחנו נמצאים היום במצב חריג ביותר בו אין מפגש בין קונה ומוכר מרצון.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אין היום מוכר שיהיה מוכן למכור בפחות משיעור ההיוון הנוכחי. במציאות בה החזק שורד והחלש יצטרך לשנות ייעוד, שטחי מסחר אטרקטיביים שמנוהלים נכון עדיין מניבים הכנסות נאות והמרווח הגדול שמאפשר המימון הזול (המרווח הנדל"ני בישראל עומד היום על 5%%-4.5) הופך את כל העסקה ללא כדאית למוכר. מצד שני, גם לא יימצא הקונה האמיץ שיהיה מוכן לקנות נכס ל-15 שנה בשיעור היוון שלא משאיר לו מרווח ביטחון מספיק גדול בדיוק לעתות כאלו - בהן השוק המקומי מתגלה כפגיע ביותר להרעה במצב הכלכלי או בביטחון. כך קורה ששיעורי ההיוון בתחום שעובר טלטלה לא קטנה נשארים גבוהים ולא מייצגים כפי שהיינו מצפים. מי ירוויח מזה בסופו של דבר? כמו תמיד, המקצוענים, הכיסים העמוקים ובעלי הסבלנות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תופעה מעניינת - משהוא אמר ריכוזיות...? (ל"ת)
    Z 16/07/2014 21:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צודק ב-100% (ל"ת)
    צחי ק 16/07/2014 12:33
    הגב לתגובה זו
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מחאה פרו פלסטינית
צילום: טוויטר

חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?

איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע? 

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה חרם יצואנים

מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.

האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.

מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?

 

ארבעה סוגי חרמות

אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.

חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.