תשואת החסר: הפוטנציאל הלא ממומש של מדד מניות היתר

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר, MORE בית השקעות, דן בשאלה, האם הפערים הקיימים כיום במדדים השונים אכן מוצדקים?
צחי קלמין | (2)

לאחרונה, פרסמה הבורסה לני"ע מחקר מקיף אודות ביצועי מדדי המניות המובילים בבורסה המקומית. על פי המחקר, השקעה במניות "קטנות" (הכלולות במדד היתר) הניבה תשואה שנתית ריאלית עודפת על פני השקעה במניות "הגדולות" הכלולות במדד ת"א 25 ובהשקעה במניות "הבינוניות" הכלולות במדד ת"א 75. על אף שמסקנות המחקר אינן מחדשות לנו דבר, הן מספקות לנו אינדיקציה נהדרת בכדי לבחון את תמונת המצב הנוכחית בבורסה.

מבדיקת נתוני תשואות העבר, ניתן לראות כי מדד ת"א יתר 50 הגיב בצורה רגישה ואגרסיבית יותר להתפתחויות מאקרו-כלכליות ומגמות מסחר. כאשר מגמת שוק הייתה חיובית, הציגו מניות היתר תשואה עודפת. מנגד, כאשר השוק הצביע על מגמת ירידה, זכו אותן המניות הקטנות לתיקון מהותי כלפי מטה.

אמנם, המחקר שפרסמה הבורסה אינו שופך אור על הסיבות שגורמות לרגישות המתוארת במדדי מניות היתר, אך יש המייחסים זאת לאופיין של חברות מדדי היתר, אשר מתבטאת בין השאר, בכמות נמוכה של מניות צפות ולרמות מסחר דלילות בהן. חדי העין ישימו לב לסגמנט השונה שחל מתחילת השנה הנוכחית במדד מניות היתר - לראשונה, אנו עדים לפתיחת פער מסחרי בין מדד מניות היתר למדדי המניות המובילים, כאשר מדד מניות ת"א 25 רושם תשואה של 4.4%, ואילו מדד מניות היתר 50 מזדנב מאחוריו עם תשואה של 0.94% בלבד.בטור זה נאמוד את הסיבות לפערי התשואות וננסה לענות על השאלה, האם הפער הקיים אכן מוצדק?

פעילי השוק המשקיעים במניות מאופיינים כבעלי אורך רוח, ידע וניסיון רב, אשר מודעים היטב לסיכונים הגלומים בהשקעה באפיקי המניות השונים. בעבר, הם נהגו להסיט כספים מאפיקי המניות המובילות לעבר מניות היתר, מתוך רצון להגביר את פוטנציאל התשואה בתיק ההשקעות. כיום, הם מעדיפים לחפש את פוטנציאל הרווח מעבר לים ולהשקיע במניות בשוקי ארה"ב ואירופה, רובם המכריע עושה זאת באמצעות השקעה ישירה במוצרים עוקבי מדד או באמצעות השקעה בקרנות נאמנות מתמחות.

תעשיית קרנות הנאמנות משמשת כברומטר לטעם המשקיעים השונים. במשך שנים, נהג הציבור להגדיל את רמות הסיכון ולהפנות חלק מכספו לעבר קרנות הנאמנות, אשר מתמחות במניות יתר. בימינו, מרבית היצירות הכספיות בתעשיית הקרנות מופנות לעבר הקרנות המעורבות. נדגיש, כי מנהלי קרנות אלו, מעדיפים למקד את השקעתם במניות השורה הראשונה ובהשקעה במניות זרות על פני השקעה במניות יתר.

אפקט ה"כסף החדש"

תהליך גיבוש תוכניות הדיור הממשלתיות, קרי מחיר המטרה ו-0% מע"מ לזוגות צעירים, יוצר סיטואציה בה "כסף חדש" יושב על הגדר וממתין להתפתחויות בענף הנדל"ן. ציבור זה של משקיעים, אשר מתאפיין בידע מועט בעולם ההשקעות, משאבים כספיים נמוכים ורגישות גבוהה להפסדי הון, מוצא מפלט זמני בשוק ההון באמצעות השקעה במוצרים בעלי רמות סיכון נמוכות יחסית, כגון אגרות חוב ומניות עוגן בעלות איתנות פיננסית. סיטואציה זו, תורמת אף היא לפער המסחרי שנוצר מול מניות היתר.

לסיכום, השבוע מציינת הבורסה את חציה הראשון של שנת המסחר הנוכחית. על פי הערכות, סביבת הריבית הנמוכה והעדר אלטרנטיבות השקעה, ימשיכו לספק רוח גבית למדדי המניות. בטווח הקצר, אנו צופים כי שוק המניות יכנס לקיפאון מסוים, אשר יאופיין במחזורי מסחר דלילים ורמת תנודתיות נמוכה. בטווח הארוך, תימשך המגמה החיובית במדדי המניות המובילים, אשר תסחף עמה את מניות השורה השלישית והרביעית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גנזו 02/07/2014 16:28
    הגב לתגובה זו
    לא למדתי ממנו כלום
  • 1.
    תיקון אלים לפנינו.... (ל"ת)
    סטנלי 02/07/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.