תשואת החסר: הפוטנציאל הלא ממומש של מדד מניות היתר
לאחרונה, פרסמה הבורסה לני"ע מחקר מקיף אודות ביצועי מדדי המניות המובילים בבורסה המקומית. על פי המחקר, השקעה במניות "קטנות" (הכלולות במדד היתר) הניבה תשואה שנתית ריאלית עודפת על פני השקעה במניות "הגדולות" הכלולות במדד ת"א 25 ובהשקעה במניות "הבינוניות" הכלולות במדד ת"א 75. על אף שמסקנות המחקר אינן מחדשות לנו דבר, הן מספקות לנו אינדיקציה נהדרת בכדי לבחון את תמונת המצב הנוכחית בבורסה.
מבדיקת נתוני תשואות העבר, ניתן לראות כי מדד ת"א יתר 50 הגיב בצורה רגישה ואגרסיבית יותר להתפתחויות מאקרו-כלכליות ומגמות מסחר. כאשר מגמת שוק הייתה חיובית, הציגו מניות היתר תשואה עודפת. מנגד, כאשר השוק הצביע על מגמת ירידה, זכו אותן המניות הקטנות לתיקון מהותי כלפי מטה.
אמנם, המחקר שפרסמה הבורסה אינו שופך אור על הסיבות שגורמות לרגישות המתוארת במדדי מניות היתר, אך יש המייחסים זאת לאופיין של חברות מדדי היתר, אשר מתבטאת בין השאר, בכמות נמוכה של מניות צפות ולרמות מסחר דלילות בהן. חדי העין ישימו לב לסגמנט השונה שחל מתחילת השנה הנוכחית במדד מניות היתר - לראשונה, אנו עדים לפתיחת פער מסחרי בין מדד מניות היתר למדדי המניות המובילים, כאשר מדד מניות ת"א 25 רושם תשואה של 4.4%, ואילו מדד מניות היתר 50 מזדנב מאחוריו עם תשואה של 0.94% בלבד.בטור זה נאמוד את הסיבות לפערי התשואות וננסה לענות על השאלה, האם הפער הקיים אכן מוצדק?
פעילי השוק המשקיעים במניות מאופיינים כבעלי אורך רוח, ידע וניסיון רב, אשר מודעים היטב לסיכונים הגלומים בהשקעה באפיקי המניות השונים. בעבר, הם נהגו להסיט כספים מאפיקי המניות המובילות לעבר מניות היתר, מתוך רצון להגביר את פוטנציאל התשואה בתיק ההשקעות. כיום, הם מעדיפים לחפש את פוטנציאל הרווח מעבר לים ולהשקיע במניות בשוקי ארה"ב ואירופה, רובם המכריע עושה זאת באמצעות השקעה ישירה במוצרים עוקבי מדד או באמצעות השקעה בקרנות נאמנות מתמחות.
תעשיית קרנות הנאמנות משמשת כברומטר לטעם המשקיעים השונים. במשך שנים, נהג הציבור להגדיל את רמות הסיכון ולהפנות חלק מכספו לעבר קרנות הנאמנות, אשר מתמחות במניות יתר. בימינו, מרבית היצירות הכספיות בתעשיית הקרנות מופנות לעבר הקרנות המעורבות. נדגיש, כי מנהלי קרנות אלו, מעדיפים למקד את השקעתם במניות השורה הראשונה ובהשקעה במניות זרות על פני השקעה במניות יתר.
אפקט ה"כסף החדש"
תהליך גיבוש תוכניות הדיור הממשלתיות, קרי מחיר המטרה ו-0% מע"מ לזוגות צעירים, יוצר סיטואציה בה "כסף חדש" יושב על הגדר וממתין להתפתחויות בענף הנדל"ן. ציבור זה של משקיעים, אשר מתאפיין בידע מועט בעולם ההשקעות, משאבים כספיים נמוכים ורגישות גבוהה להפסדי הון, מוצא מפלט זמני בשוק ההון באמצעות השקעה במוצרים בעלי רמות סיכון נמוכות יחסית, כגון אגרות חוב ומניות עוגן בעלות איתנות פיננסית. סיטואציה זו, תורמת אף היא לפער המסחרי שנוצר מול מניות היתר.
לסיכום, השבוע מציינת הבורסה את חציה הראשון של שנת המסחר הנוכחית. על פי הערכות, סביבת הריבית הנמוכה והעדר אלטרנטיבות השקעה, ימשיכו לספק רוח גבית למדדי המניות. בטווח הקצר, אנו צופים כי שוק המניות יכנס לקיפאון מסוים, אשר יאופיין במחזורי מסחר דלילים ורמת תנודתיות נמוכה. בטווח הארוך, תימשך המגמה החיובית במדדי המניות המובילים, אשר תסחף עמה את מניות השורה השלישית והרביעית.
- 2.גנזו 02/07/2014 16:28הגב לתגובה זולא למדתי ממנו כלום
- 1.תיקון אלים לפנינו.... (ל"ת)סטנלי 02/07/2014 13:44הגב לתגובה זו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
