תשואת החסר: הפוטנציאל הלא ממומש של מדד מניות היתר

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר, MORE בית השקעות, דן בשאלה, האם הפערים הקיימים כיום במדדים השונים אכן מוצדקים?
צחי קלמין | (2)

לאחרונה, פרסמה הבורסה לני"ע מחקר מקיף אודות ביצועי מדדי המניות המובילים בבורסה המקומית. על פי המחקר, השקעה במניות "קטנות" (הכלולות במדד היתר) הניבה תשואה שנתית ריאלית עודפת על פני השקעה במניות "הגדולות" הכלולות במדד ת"א 25 ובהשקעה במניות "הבינוניות" הכלולות במדד ת"א 75. על אף שמסקנות המחקר אינן מחדשות לנו דבר, הן מספקות לנו אינדיקציה נהדרת בכדי לבחון את תמונת המצב הנוכחית בבורסה.

מבדיקת נתוני תשואות העבר, ניתן לראות כי מדד ת"א יתר 50 הגיב בצורה רגישה ואגרסיבית יותר להתפתחויות מאקרו-כלכליות ומגמות מסחר. כאשר מגמת שוק הייתה חיובית, הציגו מניות היתר תשואה עודפת. מנגד, כאשר השוק הצביע על מגמת ירידה, זכו אותן המניות הקטנות לתיקון מהותי כלפי מטה.

אמנם, המחקר שפרסמה הבורסה אינו שופך אור על הסיבות שגורמות לרגישות המתוארת במדדי מניות היתר, אך יש המייחסים זאת לאופיין של חברות מדדי היתר, אשר מתבטאת בין השאר, בכמות נמוכה של מניות צפות ולרמות מסחר דלילות בהן. חדי העין ישימו לב לסגמנט השונה שחל מתחילת השנה הנוכחית במדד מניות היתר - לראשונה, אנו עדים לפתיחת פער מסחרי בין מדד מניות היתר למדדי המניות המובילים, כאשר מדד מניות ת"א 25 רושם תשואה של 4.4%, ואילו מדד מניות היתר 50 מזדנב מאחוריו עם תשואה של 0.94% בלבד.בטור זה נאמוד את הסיבות לפערי התשואות וננסה לענות על השאלה, האם הפער הקיים אכן מוצדק?

פעילי השוק המשקיעים במניות מאופיינים כבעלי אורך רוח, ידע וניסיון רב, אשר מודעים היטב לסיכונים הגלומים בהשקעה באפיקי המניות השונים. בעבר, הם נהגו להסיט כספים מאפיקי המניות המובילות לעבר מניות היתר, מתוך רצון להגביר את פוטנציאל התשואה בתיק ההשקעות. כיום, הם מעדיפים לחפש את פוטנציאל הרווח מעבר לים ולהשקיע במניות בשוקי ארה"ב ואירופה, רובם המכריע עושה זאת באמצעות השקעה ישירה במוצרים עוקבי מדד או באמצעות השקעה בקרנות נאמנות מתמחות.

תעשיית קרנות הנאמנות משמשת כברומטר לטעם המשקיעים השונים. במשך שנים, נהג הציבור להגדיל את רמות הסיכון ולהפנות חלק מכספו לעבר קרנות הנאמנות, אשר מתמחות במניות יתר. בימינו, מרבית היצירות הכספיות בתעשיית הקרנות מופנות לעבר הקרנות המעורבות. נדגיש, כי מנהלי קרנות אלו, מעדיפים למקד את השקעתם במניות השורה הראשונה ובהשקעה במניות זרות על פני השקעה במניות יתר.

אפקט ה"כסף החדש"

תהליך גיבוש תוכניות הדיור הממשלתיות, קרי מחיר המטרה ו-0% מע"מ לזוגות צעירים, יוצר סיטואציה בה "כסף חדש" יושב על הגדר וממתין להתפתחויות בענף הנדל"ן. ציבור זה של משקיעים, אשר מתאפיין בידע מועט בעולם ההשקעות, משאבים כספיים נמוכים ורגישות גבוהה להפסדי הון, מוצא מפלט זמני בשוק ההון באמצעות השקעה במוצרים בעלי רמות סיכון נמוכות יחסית, כגון אגרות חוב ומניות עוגן בעלות איתנות פיננסית. סיטואציה זו, תורמת אף היא לפער המסחרי שנוצר מול מניות היתר.

לסיכום, השבוע מציינת הבורסה את חציה הראשון של שנת המסחר הנוכחית. על פי הערכות, סביבת הריבית הנמוכה והעדר אלטרנטיבות השקעה, ימשיכו לספק רוח גבית למדדי המניות. בטווח הקצר, אנו צופים כי שוק המניות יכנס לקיפאון מסוים, אשר יאופיין במחזורי מסחר דלילים ורמת תנודתיות נמוכה. בטווח הארוך, תימשך המגמה החיובית במדדי המניות המובילים, אשר תסחף עמה את מניות השורה השלישית והרביעית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גנזו 02/07/2014 16:28
    הגב לתגובה זו
    לא למדתי ממנו כלום
  • 1.
    תיקון אלים לפנינו.... (ל"ת)
    סטנלי 02/07/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע