עוד הרים גבוהים יש לפנינו - לא בעולם הריביות
אז מתי תעלה הריבית בארצות הברית? הימים חולפים, שנה עוברת, אך השאלה בעינה עומדת. בסוף השבוע שעבר סיפק אחד מבכירי הפד את ההערכה התורנית - אמצע 2015 - אך לנו נדמה כי בסרט הזה כבר היינו כמה פעמים.
ובכל זאת, כולם עוסקים בכך. בשוק מאמינים כי אנו לפני שיפור כלכלי של ממש בארצות הברית, כזה שיגרום סוף-סוף לריבית האפסית של 6 השנים האחרונות להתחיל לזוז. אבל האם זה באמת יקרה בעוד שנה ורבע?
ובכלל, האם נכון לצפות שהריבית תעלה מעבר לים? בטור זה אנו טוענים - לא בהכרח.
הריבית בכל מדינה היא גולת הכותרת ותעודת הזהות של המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי. הבנק קובע שער לריבית בה הוא מלווה כסף לבנקים, או לווה מהם. כך הוא משפיע בעקיפין על כמות הכסף במשק. במאמר מוסגר - לכמות הכסף הגדרות שונות. ההגדרה הנפוצה ביותר היא מזומן וחשבונות עו"ש של הציבור.
בפני הבנקים המרכזיים במדינות המפותחות ניצבת זה מספר שנים משימה מורכבת ביותר: קביעת גובה הריבית בעולם של אינפלציה נמוכה ופוחתת, מול פעילות כלכלית שיוצאת ממשבר ממושך ומראה סימני התאוששות. הריבית משפיעה ברמת היום-יום, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים, וצריכה ליישב בין השניים. בה בעת עליה לפקוח עין על מטרת העל של המדיניות המוניטארית - שמירה על יציבות מחירים ויציבות פיננסית לאורך זמן.
- הברבור הלבן של טאלב: "החוב האמריקאי יוביל למשבר"
- ארה"ב אישרה מכירת שבבי אנבידיה לאיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשבוחנים את הריביות בעולם בימים אלו, רואים כי ברוב המדינות המפותחות רמתן נמוכה היסטורית (או קרובה לכך). אנו נוהגים לייחס זאת למשבר הסאב פריים הקשה והטראומטי, שפרץ לפני כ-7 שנים והכריח את הבנקים המרכזיים להגיב במהירות ובנמרצות, על מנת להפשיר את השווקים שקפאו. לעניות דעתנו, המשבר היה רק טריגר שהאיץ את התהליך, הריביות כבר היו לפני כן במגמת ירידה מתמשכת.
חזרנו "אחורה בזמן" 35 שנים לתחילת שנות ה-80 ,ומצאנו, כי כמו הדיסקו, עולם של ריביות גבוהות הופך חלק מההיסטוריה. הריביות יורדות מאז בעקביות. נכון, מדובר שהתהליך שמתאפיין על ידי גלים של עליות וירידות, אך הירידות נוטות להיות חדות יותר מהעליות שקדמו להן.
התרשים המצורף ממחיש זאת במספר מדינות מפתח, עבור השנים 1980 ואילך. יצוין, כי מטבע גוש האירו הושק ב-1999. ניתן לראות כי הריביות בארה"ב, גוש האירו, בריטניה וקנדה תנודתיות למדי, אך בכל זאת יורדות לאורך השנים. הדינאמיקה היא אומרת כי בתקופות משבר, מיתון או האטה - הריביות יורדות לטובת הוזלת עלות הכסף. לעיתים רחוקות יותר, הבנקים המרכזיים מגדילים את כמות הכסף ישירות על ידי רכישת ניירות ערך, כדי לעודד צרכנים לצרוך ולהגדיל את הייצור המקומי ולצמצם את האבטלה.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
בתום המשבר, האינפלציה מאיימת להרים ראש והריביות עולות, לעיתים במהירות, על מנת לבלום את לחצי המחירים. מדובר בתהליך מסובך מאוד, הכרוך לא אחת בניסוי ותהייה: ריבית גבוהה מדי, לדוגמא, תסכן את ההתאוששות השברירית, כי הצרכנים ימהרו לעבור מצריכה שוטפת לחיסכון, שנעשה אטרקטיבי יותר.
תהליך זה חוזר על עצמו מדי מספר שנים, אך מתברר כי בכל פעם נקודת המוצא היא בריבית נמוכה יותר
מדוע זה קורה? לדעתנו, אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ירידה הדרגתית במידת האפקטיביות של הריביות, שפוחתות עם הזמן, ולכן כבר משתנות פחות. עם הזמן, יש צורך בריביות נמוכות יותר ויותר על מנת לבלום משברים ולהניע מחדש את גלגלי המשק.
בנוסף, ככל שהמשברים נעשים קשים ומקיפים יותר (אחת התוצאות של תהליך הגלובליזציה, המביא להידבקות מהירה בין מדינות), הבנקים המרכזיים מהססים יותר ויותר להעלות שוב את הריביות, מחשש כי ההתאוששות עדיין לא חזקה מספיק.
לבסוף, משברים קשים יותר מאלצים את החברות לנקוט צעדי התייעלות מקיפים יותר, תוך הגדלת העצימות הטכנולוגית בתהליכי הייצור. כתוצאה, בעת שיבה לשגרה, הן יכולות לייצר את מוצריהן בעלות נמוכה יותר מאשר לפני המשבר, וכך להציע ללקוחותיהן מחירים נמוכים ביותר, בעולם של תחרותיות גבוהה ברוב הענפים.
כאמור, מדובר בתהליך איטי, הנמשך כבר מספר עשורים ומכה שורשים בכלכלה הגלובלית. לכן, ייתכן מאוד כי נצטרך להסתגל, בעשורים הבאים, לריביות נמוכות יותר ודינאמיות פחות. המשברים הבאים יצריכו כבר פתרונות מורכבים יותר, עם שילוב זרועות של הזרוע הפיסקאלית והמוניטארית, תחכום, יצירתיות ומנגנוני זיהוי מוקדם. זו תהיה המציאות החדשה אליה יצטרכו הרשויות, החברות ומשקי הבית להתרגל.
- 6.סוף סוף כתבה מחכימה ובעלת ערך. (ל"ת)כל הכבוד 15/03/2014 14:41הגב לתגובה זו
- 5.הבורר 13/03/2014 22:31הגב לתגובה זופשוט תענוג לקרוא כל מילה ...נושא מעניין ביותר עם משקל רב על הכלכלה העולמית,האמת הצדק איתכם העולם פשוט משתנה .תודה רונן אוהב אותך הבורר.אם תוכל לנתח קצת מניות כגון כיל בביליון תודה חג שמחחחחחח
- 4.כתבה ברורה ומובנת (ל"ת)סתם אחד 13/03/2014 21:25הגב לתגובה זו
- 3.החרטטן 13/03/2014 21:04הגב לתגובה זורונן מנחם אתה מטעה את הציבור - בשנות הארבעים החוב הלאומי של ארהב היה עצום בגלל המלחמה והריכית היתה כמו היום. רק מה - שאחרי המלחמה הכלכלה טסה קדימה והיה צריך לצנן את הלחצים האינפלציוניים וגם ארהב הקטין את החוב הלאומי - עד שנות השמונים. אחר כך הכל התחיל לצלוע והחוב גדל אז הורידו את הריבית. אין שום סיבה שכאש האינלפציה תרים ראש הריבית תעלה.
- בררן 14/03/2014 14:02הגב לתגובה זוהכתבה מדברת על שינוי מגמה בעולם משנות השמונים ואילך...ולא משנת 48..מגמה שהתפתחה בעשורים האחרונים
- 2.אחיקם 13/03/2014 15:48הגב לתגובה זוכתבה ענינית , סוף סוף .
- 1.ממש נכון, צריך להתרגל למציאות חדשה. (ל"ת)יורי 13/03/2014 13:18הגב לתגובה זו

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.