האם פיצול פעילות עסקית מוביל להשבחת ערך הפירמה?
אחד האינדיקטורים העיקריים למדידת רמת איכותם ומקצועיותם של מנהלי ההשקעות והמחקר בשוק ההון, הינה היכולת שלהם לאתר מניות זולות שנסחרות בדיסקאונט משמעותי מתחת לשוויין הכלכלי. גל עליות השערים במדדי המניות המובילות בשנה האחרונה, העלה את רף הקושי בזיהוי חברות בעלות פוטנציאל להצפת הערך. כעת משימה זו הפכה למאתגרת יותר - מנהלי החברות הציבוריות נדרשים לסוגיית השבחת ערך הפירמה, שכן מחזיקי המניות בוחנים אותם בתרומתם לגידול בשווי המניות.
אחת השיטות בהן מנסים מנהלי החברות להציף ערך לבעלי המניות, היא באמצעות פיצול תחומי הפעילות העסקית של החברה. תהליך זה, מתבסס על ההנחה כי הפרדת פעילויות שונות לחברות נפרדות תורמת להשבחת השווי ולהצפת ערך בחברות שיש להן יותר מעיסוק מרכזי אחד. קיימות מס' סיבות העומדות בבסיס ההחלטה להפרדת הפעילויות:
- התמקדות עסקית . הפרדת הפעילות מאפשרת מיקוד של כל חברה בתחום העיסוק הייחודי לה וניהול יעיל של כל תחום פעילות בנפרד. סיבה זו הובילה את הנהלת דלק קבוצה להתניע את תחילתו של תהליך הפיצול בחברה. הרעיון המרכזי שעומד מאחורי הפיצול, הוא הפרדת פעילות חיפושי הגז והנפט לתוך חברה חדשה, כאשר יתרת נכסי קבוצת דלק יישארו בחברה הקיימת (כוללת חברת הביטוח הפניקס, דלק רכב ועוד).
- גיוס הון . חברות החזקה אשר בוחנות אפשרות של גיוס הון וצירוף משקיעים פוטנציאליים, יעדיפו לפצל את פעילותן העסקית טרם תהליך הגיוס. באמצעות אסטרטגיית פיצול הפעילות, החברה יכולה לגייס משקיעים פוטנציאליים, אשר מתאימים לסוג הפעילות הספציפית או לצאת לגיוס הון מהציבור, זאת בהתאם לצרכים הפיננסים וההתקדמות העסקית של כל תחום פעילות בנפרד. עיקרון זה, הנחה לאחרונה את חברת כלל ביו טכנולוגיה לצאת ולהנפיק את חברת הבת מידוונד בבורסה האמריקנית, במטרה לגייס כ-80 מיליון דולר לצורך המשך פעילותה העסקית.
- העירייה הפסידה, היזמית מתקדמת: מתחם אלקו יוצא לדרך
- סיפורו של בניין אחד בבני ברק: השווי שזינק מ-0 ל-100 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- הנדסה חשבונאית . פיצול פעילות עסקית מעניקה לחברה המפצלת גמישות בהגדרת הסיווגים החשבונאיים של נכסי החברה. לאחרונה, הודיעה חברת שופרסל, כי השלימה את תהליך פיצול פעילות הנדל"ן שלה, במסגרתו העבירה את מרבית הנכסים שבבעלותה לחברת הבת שופרסל נדל"ן.
אומנם, המהלך הנ"ל לא יצר שינוי בדו"חות הכספיים המאוחדים של קמעונאית המזון, אך הביא לשינוי חשבונאי בדמות אופן סיווג נכסי החברה. נכסי הנדל"ן של שופרסל כוללים, בין השאר, כ-68 סניפי סופרמרקט שסווגו עד כה במאזניה החברה כרכוש קבוע. אך ברגע שהבעלות על הנכסים פוצלה לחברת הבת, השימוש בנדל"ן הפך משימוש על ידי הבעלים לנדל"ן להשקעה. כלומר, לפני הפיצול סווגו נכסי החברה כרכוש קבוע ושוערכו לפי עלות בניכוי פחת. כעת, שינוי הסיווג החשבונאי מאפשר לשופרסל נדל"ן למדוד את שווי הנכסים שלה לפי שווי הוגן, ולשערך את שווים בהתאם למחיר השוק.
- מתן תמריץ אישי לעובדים . פיצול פעילות עסקית מאפשר להנהלת החברה לתת תמריצי שכר ממוקדים ולעודד את העובדים שלהן ע"י הענקת חבילות של אופציות לחברות בהן הם מועסקים. חברות אלו, יעדיפו להימנע מדילול בעלי המניות של חברת האם, ויעניקו את הטבת האופציות בחברות הבנות.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
- הפרדת נכסים מפסידים . חברת החזקות בעלת מס' תחומים עסקיים שונים באופן משמעותי באיכותם הכלכלית, תבחן אפשרות של הפרדה ופירוק ההחזקות, מתוך הצורך ליצור הבדלה בין העסקים המוצלחים והכישלונות העסקיים. סיטואציה זו, היא שהובילה את דירקטוריון החברה לישראל לבחון מהלך אסטרטגי של פיצול החזקות החברה, אשר במהלכו החברה תמשיך להחזיק במניות כיל ובזן, בעוד ששאר ההחזקות, לרבות זו שבחברת הספנות הכושלת צים, יועברו לניהול תחת חברה חדשה שתוקם לשם כך.
לסיכום, הפיצול כשלעצמו אינו מייצר ערך כלכלי נוסף - הוא מחלק אותו אחרת. כאשר בוחנים את ביצועי המניות של החברות, שבחרו לנקוט באסטרטגיה של פיצול פעילות עסקית, מגלים כי כמעט ולא נרשמה השפעה חיובית בשערי המניות בטווח הארוך. למעשה, רק בימים הסמוכים להכרזה על פיצול הפעילות העסקית, רשמו מניות החברות המתפצלות מחזורי מסחר ערים וגבוהים, אשר התבטאו לרוב בעליות שערים - יש המייחסים את אותן עליות לחוסר האינפורמציה הקיימת בידי המשקיעים, ולחוסר היכולת שלהם לאמוד את המשמעות הפיננסית של הפיצול.
בסופו של יום, אסטרטגיית פיצול הפעילות העסקית נושאת ערך כלכלי רק לבעלי השליטה, ואילו מחזיקי מניות המיעוט והציבור נשארים בד"כ רק עם הציפיות להצפת ערך.
- 3.יודי תפודי 05/02/2014 16:06הגב לתגובה זותשארו כאחד
- 2.שוקי הון 05/02/2014 13:24הגב לתגובה זוהיא עדיין תישאר פח זבל
- 1.חוזה לך ברח 05/02/2014 11:10הגב לתגובה זומה חדש?
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
