ראייה לטווח הארוך: התחומים בוול סטריט שצפויים להרקיע שחקים

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, על הסקטורים החמים הבאים בבורסות וול סטריט
נושאים בכתבה וול סטריט

בעיית בחירת "ההשקעות המנצחות", ולא משנה באיזה מכשיר השקעה מדובר, הולכת ונעשית קשה מיום ליום, ממגוון רחב של סיבות, חלקן כלכליות, רובן לא. הסיבה העיקרית קשורה למהפכות הטכנולוגיה, האינפורמציה ותהליך הגלובליזציה, שגורמות לשינויים במערך הכוחות בין המשתנים הכלכליים, ולהצטרפותם של מיליוני סוחרים - רובם חסרי ידע בסיסי.

סטיב ג'ובס ואלון מאסק הם הנרי פורד והאחים רייט של ימינו

מערכות חוקי הכלכלה לא משתנות, אבל היחסים (המקדמים) בין תעסוקה לאינפלציה, בין היצע לביקוש, בין תמחור לעלות וכו', שעזרו לכלכלנים במשך המאה האחרונה בייצור תחזיות וקבלת החלטות השקעה, משתנים. רק כדוגמא, במהלך 6 השנים האחרונות כלכלת ארה"ב צמחה מ-10.5 טריליון ל-15 טריליון דולרים והאינפלציה ירדה ביותר מ-50%. עלויות בחברות (בכל הסעיפים) יורדות בהתמדה אל מול מכירות שהולכות וגדלות. לצד כל אלו ניצב המשקיע עם עוד בעיה שהולכת וגדלה - בעיית ההבנה ברמת המאקרו והמיקרו. איזה אחוז מהמשקיעים יכול לנחש מה הולך לקרות ברמת המאקרו? האם האייפון יחליף את הבנקים? האם הרפואה תישאר כפי שאנחנו מכירים אותה? האם המכונית החשמלית תחסל את טיוטה וג'נרל אלקטריק?

איזה אחוז מהמשקיעים מבין מה הולך ברמת המיקרו? מה בדיוק עושות החברות שבמניותיהן הוא מושקע? מילא שמעטים מאוד מבינים מה עושות חברות כמו אלוט (סימול: ALLT) או מלאנוקס (סימול: MLNX), אבל גם מעט מאוד משקיעים מבינים מה משפיע על מחיר מניה כמו IBM או MSFT? לאן הולכות AAPL ו-GOOG? כמה משקיעים העריכו לפני שנה ש-FB תיסחר במחירה הנוכחי? מה יש ל-TEVA שדווקא כעת, משנכנסה לשנה בה ההכנסות מקופאקסון 'אמורות' לרדת משמעותית, המניה עולה? לבסוף, ובנוסף לכל הבעיות שהזכרנו עד כה, צצה לה בעשור האחרון בעיה ענקית נוספת - התנודתיות שניזונה מ"תרבות הכותרות", שנכפתה על התקשורת באמצעות מהפכות האינפורמציה והטכנולוגיה, הולכת ומחריפה בגלל הצטרפותם של מיליוני משקיעים בורים שחיים מאותן כותרות.

כלכלת העולם עוברת את אותם שינויים כמו בתחילת המאה שעברה, אך עם שינוי בהיקף ובגודל. הנרי פורד החל למכור את מודל T של פורד באוקטובר 1908 - זה היה סיומו של מהפך תעשייתי שהתחיל 150 שנה קודם, עם תחילת המהפכה התעשייתית. המודל T שינה את כלכלת ארה"ב מהקצה אל הקצה, לא פחות ממה שעושה הטלפון האלחוטי החכם שפרץ ב-2007. רק מעטים מהמשקיעים המוסדיים הגדולים של תחילת המאה שעברה העבירו השקעותיהם מהפוני אקספרס לפורד. שנה לאחר מכן, ב-1909, האחים רייט הקימו את "Wright company", ששני שלישים ממנה הונפקו לציבור. האם מישהו בוול סטריט לקח אותם ברצינות? זו הייתה השקעת חלום אז בדיוק כפי שמשקיעים של היום רוכשים מניות תאי גזע. סטיב ג'ובס ואלון מאסק הם הנרי פורד והאחים רייט של תחילת המאה הקודמת, עמוד העשן שלפני המחנה. איך משקיע יכול לקלוע נכון בסביבה משתנה שכזו? איך עושים זאת מבלי להבין את מבול הטכנולוגיות? מבלי להבין את השפעתן על הכלכלה? "ההשקעות בבורסה", צועקות הכותרות, "הפכו לקזינו". בטח שהפכו לקזינו, איך לא?! נוכח כמויות המידע שנשפכות על המשקיעים.

אנחנו מאמינים שיש פתרון. המשקיעים יכולים לנצל את התנודות המטורפות ולהגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה שלהם, בזכות תעשיית הסלים והקרנות שמתפתחת במהירות ומתמחה במגזרים השונים. הסלים והקרנות מפחיתים בצורה משמעותית את סיכון התנודות, כיוון שהפיזור שבהם מפחית את הסכנה שמניה ספציפית תחטוף ירידה פתאומית של עשרות אחוזים בעקבות כותרת, נכונה או לא. אז איך בונים תיק השקעות שמתאים להתרחשויות? התשובה אינה מסובכת כפי שזה נראה. היא מכוונת אך ורק למשקיע הסולידי - למשקיע הספקולטיבי אין צורך לדאוג, התנודות תמשכנה וביתר שאת.

לעניות דעתנו התיק המומלץ לעשור הבא חייב להתבסס על סלים ו/או קרנות שמייצגים את מדדי המניות המובילות גלובלית. סלים וקרנות אלו כוללים בתוכם את כל מגוון ההתפתחויות העתידיות. יש שורה ארוכה של סלים וקרנות שכאלו, בכולם תמצאו את המניות המובילות גלובלית. ההבדל בין המכשירים הוא רק במשקל המניות שבתיק. מבחינת התשואה, כל הסלים והקרנות שכוללות את החברות המובילות בעולם מניבות תשואות דומות. המשקיע יכול לרכוש, כבסיס לתיק, סל דוגמת ה-SPY, שמייצג את מדד ה-500S&P וכולל את כל החברות המובילות בעולם בכל התחומים.

בנוסף, ישנה שורה ארוכה של קרנות וסלים דומים, כמו FDSTX (SunAmerica Focused Dividend Strategy), DVY (I-Share select Dividends) או קרן הנאמנות VEIPX (Vanguard Equity-Income Inv ) של קבוצת ונגרד. כל זמן שהסל / קרן מגובים בדירוג 5 כוכבים של מורנינג סטאר - זה בסדר. בתנאים "נורמליים" היינו מייעצים למשקיע שירכוש גם סל / קרן אגרות חוב של מדינות וחברות מובילות, לצד סל / קרן המניות הבסיסי, אלא שכרגע ולאור הציפיות שבמהלך 2015 הריבית תתחיל לטפס בארה"ב, אנחנו מעדיפים להמתין. לסיכום ביניים, בשנים הקרובות חשוב לשים דגש על סלים / קרנות בהם רוב המניות הינן אמריקניות מובילות. נכון, סין והודו רצות קדימה, אירופה עוד צפויה להתאושש ויפן טרם אמרה את המילה האחרונה, אבל ארה"ב היא עדיין במרכז (!) ומנוע הצריכה שלה ימשיך להוביל בעתיד הנראה לעין, לבטח לאחר שאובמה יישכח.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לצד קרנות הבסיס הנ"ל, המשקיע חייב לאסוף סלים / קרנות המתמחים בתחומי תעשייה ומסחר, שיובילו לדעתו (ובעזרת יועציו ומנועי החיפוש באינטרנט) את הכלכלה הגלובלית קדימה. הדרך הסולידית והבטוחה ביותר לעשות זאת היא להשקיע בסלים / קרנות שמייצגים את הסקטורים השונים של ה-500S&P, כמו ה-XLK, שכולל את כל חברות הטכנולוגיה המובילות, XLE שכולל את כל חברות האנרגיה המובילות, XLV שכולל את כל חברות הבריאות, XLU של שירותי האנרגיה והחשמל ועוד (כל הסלים הללו כוללים גם חברות לא אמריקניות מובילות). אנחנו מאמינים שמשקיע שמחפש תשואה גבוהה יצטרך לעבוד טיפה יותר קשה בזיהוי מנועי הצמיחה הגדולים שנמצאים עדיין בינקותם, כמו האנרגיה הנקייה, החקלאות, הטיפול במים, הרפואה, התקשורת וכן, גם הטיפול בפסולת. לבחור היום "מניה מנצחת" בכל אלה זו פעולה כמעט בלתי אפשרית, אבל בכל תחום עתידי שכזה יש סלים וקרנות.

לדעתנו תחום הטיפול במים יהפוך למרכזי בכלכלה הגלובלית. יש בו אינספור קרנות וסלים, 2 מתוכם הם PHO והקרן השווייצרית של בנק פיקטאט, פיקטק ווטר (סימול: PICWAPA:LX), שהוקמה בשנת 2000, מנהלת כ-2.7 מיליארד אירו ומניסיוננו הטובה שיש (מכסה גם השקעות בחברות ישראליות קטנות וגדולות). הקרן, כמו PHO, נמצאת קרוב לשיא, נא לחכות לתיקון הבא.

אילו אופציות השקעה קיימות בתחום בעיית הטיפול בפסולת?

בדומה לטיפול במים, גם הטיפול והמחזור באשפה צפוי להפוך לעניין לא קטן. היה לו בעבר סטיב ג'ובס משלו, Wayne Huizenga שמו. בשנת 1968 האיש הפך את משאית האשפה שלו לחברת הענק Waste management (סימול: WM) שהיום מובילה גלובלית בתחום. הויזנגה הבין שבין הגידול באוכלוסייה לצמיחה הכלכלית הגלובלית הביקוש לטיפול באשפה ירקיע שחקים. בדיוק כמו ג'ובס ומקינטוש, הוא עזב את החברה כי לא הסתדר עם בעלי המניות (עזב עם כ-3 מיליארד דולרים) לטובת ייסוד בלוקבאסטר, אותה מכר בשיא ומאוחר יותר רכש חברת מכוניות משומשות קטנה,AutoNation (סימול: AN), אותה הפך לחברת הרכב המשומש הגדולה בעולם.

הויזנגה צדק, פסולת ומיחזורה הופכות במהירות לאחת הבעיות הגדולות של הכלכלה הגלובלית, ולא פחות מזה - של האנושות כולה. העלות הגלובלית רק של פינוי פסולת מוצקה (ללא פסולת נוזלית וללא מחזור) צפויה להגיע ב-2025 ל-375 מיליארד דולר - 58.7% מזה מארצות ה-OECD ובראשן ארה"ב עם עלייה של 84% לעומת 2010. הבעיה, שאצל הארצות העניות (שסין, הודו ואמריקה הלטינית עדיין נכללו בתוכן כשהבנק העולמי ערך את הסקר ב-2010) קצב הגידול נאמד בפי 5 כמעט, כמויות הפסולת גדלות עם האוכלוסייה והצמיחה הכלכלית וכל זה לפני ההוצאה על מחזור ופינוי נוזלים רעילים.

כמו המים כך בעיית הפסולת קיומית לאנושות וחייבת להיפטר, אחרת לא יעזרו לנו לא אייפונים 10, 11 וגם לא מכוניות חשמליות. לכן, השקעה בפסולת חשובה לא פחות מהשקעה במים. המשקיע חייב להבין שההשקעה, בדיוק כמו מים, אנרגיה חילופית או תאי גזע, היא עדיין לטווח הארוך, כי ה"התעוררות" בתחום רק מתחילה. זו גם הסיבה מדוע קשה לבחור מניה אחת מנצחת. היינו יכולים למשל לכתוב, "תקנו את Waste management (סימול: WM) או את המתחרהRepublic Services (סימול: RSG )", אלא שתחום הטיפול בפסולת מושפע גם הוא בגדול ממהפכת הטכנולוגיה, וגם שם, כמו ב-IT או באפליקציות, אין לדעת מה יקרה. לכן עדיף להשקיע בסל או קרן מתמחה שמכסים את המגזר כולו.

להבדיל מתחום המים או האנרגיה החילופית, שמשופעים בסלים וקרנות, הרי שתשומת לבה של וול סטריט לתחום האשפה וסילוקה מתקדם באיטיות מרגיזה. יש רק סל רציני אחד שהונפק ב-2007 ומכיל 28 חברות שפרושות על כל התחום - ה-Market Vectors Environmental Services (סימול: EVX) מתאים למשימה. הוא באמת מכסה את התחום כולו. ההחזקות הגדולות בסל הן WM, סטרסייקל (סימול: SRCL) ו-Republic Services (סימול: RSG) האמריקניות וויאולה הענקית מצרפת (סימול: VE).

אנחנו לא באים ואומרים, "תמכרו את התיק ותעברו לסלים..". אבל אנחנו כן אומרים, "נצלו העליות לשחרור מזומנים, ובתיקון הבא התחילו לבנות את פורטפוליו הסלים שלכם. לא לשכוח, גם כאן, כמו תמיד, החלק הארי של התיק בסלים המובילים". בהצלחה. בכתבות עתידיות נדבר גם על מנועי העתיד האחרים.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    ערן 06/11/2014 08:50
    הגב לתגובה זו
    היי שלמה נשמח לשמוע את דעתך על אלוט לאחר דוח טוב המניה רק יורדת,מה דעתך? תודה
  • 18.
    שלמה גרינברג 03/11/2014 13:30
    הגב לתגובה זו
    XLK מייצג את כול מניות הטכנולוגיה (76) במדד ה - 500 S&P (שחלק מתוכן אינן נסחרות בנאסד"ק). המובילות ב XLK הן: אפל, מייקרוסופט וארייזון, AT&T, גוגל, פייסבוק, IBM, אינטל, קוואלקום ואוראקל. ה QQQ, מייצג את 100 החברות המובילות במדד הנאסד"ק (לפי ערך שוק) שממזמן אינו "מדד טכנולוגי" פרופר. חברות כמו סטארבקס, פוקס וטסלה מהוות חלק מה QQQ. חברות טכנולוגיה ענקיות כמו IBM, T, VZ הן חלק מה XLK ואינן נסחרות בנאסד"ק. לדעתי ה XLK הניב פחות בגלל חברות הענק שהזכרתי.
  • 17.
    תודה, שלמה, על היסודיות שלך. לומדת ממך כל פעם . (ל"ת)
    צפונית 02/11/2014 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אבי 31/10/2014 16:41
    הגב לתגובה זו
    דווקא qqq הניבה בשנה האחרונה תשואה טובה יותר. מה ההבדל אם בכלל? תודה
  • 15.
    Joy Global 31/10/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
    לשלמה שלום וברכה:שאלוקים יאריך ימי חייך בטוב ושנות חייך בנעימים,מה דעתך(לא המלצה) על PBR? תודה.
  • 14.
    שלמה גרינברג 30/10/2014 20:03
    הגב לתגובה זו
    לגיא ואיציק על BLSP : החברה מנסה לפתח נישה ייחודית בתחום הטיפול באשפה. הם פיתחו מודל עסקי שלדעתם ייחודי, מה שקרוי "גישת ה one-stop shop" או "turn-key solution to project owners" מה שנראה לי מוכר מחברה פרטית בשם Harvest Power מבוסטון. למרות העניין והוותק ולמרות הסכמים שחתמה עדיין לא מכרה מאומה אז כדאי להמתין. אין אפשרות ריאלית להעריך עסק כזה, זה עדיין חלום. למודאג (5): עניתי לך ליוני (6): באמת? אתה מדבר על סקנדל שנעשה בשנת 1996 עם כותרות אימים ושהסתיים ב 2002 בקול ענות חלושה
  • 13.
    רמון 30/10/2014 17:58
    הגב לתגובה זו
    שמתי לב כי ת.הסל EVX אין בה כמעט מחזורים ?
  • 12.
    קורא 1 30/10/2014 17:09
    הגב לתגובה זו
    כתבה מענינת !
  • 11.
    מוריד את הכובע 30/10/2014 22:10
    הגב לתגובה זו
    פעם ראשונה שיש באמת משהו בלי פרסום מוביל פירסומי. הפעם זה אכן מקצועי ושנון. הפעם באמת אהבתי ומצדיע. לא שחידשת לי הרבה אבל בכל זאת מגיע שאפו אמיתי .תודה
  • 10.
    יובל 30/10/2014 16:08
    הגב לתגובה זו
    שלמה ... תודה על המאמרסרגון יורדת 30% עקב הדוח.האם כל כך גרוע הדוח?
  • 9.
    עמי 30/10/2014 16:07
    הגב לתגובה זו
    אני לא מוצא את הסימבול של פיקטאט מים במערכת ברוקר שלי... יש לה סימבול אמריקאיגם ?תודה רבה
  • 8.
    cj 30/10/2014 14:22
    הגב לתגובה זו
    אני שם לב שהצמיחה בהכנסות לא מגיעה לידי ביטוי ברווח הנקי למניה
  • 7.
    יוני 30/10/2014 14:20
    הגב לתגובה זו
    לפני שקונים כדאי לחפש בגוגל waste management accounting scandal עם כל הכבוד לתחזיות הוורודות - יותר חשוב לבדוק את ההנהלה.
  • 6.
    המודאג 30/10/2014 14:14
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך על מניית VE ? תודה מראש
  • 5.
    איציק 30/10/2014 12:30
    הגב לתגובה זו
    קורא קבוע את מאמריך המלומדים . א- האם BLSP שייכת לסקטור טיפול בפסולת ? ב- דעתך על החברה(בזמנו אמרת שתכתוב עליה) ג- האם מחיר המניה 0.19 אטרקטיבי לקניה , ולאן לדעתך יכולה להגיע ? תודה וחורף בריא
  • 4.
    תודה שלמה - אין כמוך!!! (ל"ת)
    עינת 30/10/2014 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא חידשת שום דבר.זה בדיוק מה שאומרים בבנקים (ל"ת)
    מאוכזב 30/10/2014 11:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיא 30/10/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
    שלמה בנושא פסולת מה דעתך על בלוספייר
  • 1.
    אורי 30/10/2014 11:18
    הגב לתגובה זו
    תודה שלמה אשתדל ליסמם מה שכתבת
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.