גוגל
צילום: Pawel Czerwinski on Unsplash

איום ה-ChatGPT על גוגל: האם מניית אלפאבית בסיכון?

מאז השקתו בנובמבר 2022, ChatGPT של OpenAI שינה את כללי המשחק גם בתחום החיפוש. עם למעלה ממיליארד שאילתות ביום, הצמיחה המהירה של המודל מעוררת דאגות בקרב המשקיעים במניית אלפבית, החברה האם של גוגל. 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה גוגל מנוע חיפוש

ChatGPT, שחגג שנתיים להשקתו, הפך לאיום ממשי על השליטה של גוגל בחיפוש מקוון. בעוד שגוגל רשמה 8.5 מיליארד שאילתות ביום, ChatGPT הצליח להגיע למיליארד שאילתות ביום תוך שנתיים בלבד - הישג שגוגל עצמה הגיעה אליו רק לאחר עשור.

נוסף על כך, ChatGPT מציע גם מוצרי מנויים ושוקל לשלב פרסומות בתשובותיו, דבר שעשוי לשנות את מודל ההכנסות של החיפוש המקוון. אנליסטים מזהירים כי אם ChatGPT ימשיך לצמוח, ייתכן והוא יהפוך למתחרה מרכזי בשוק החיפוש בתוך פחות מעשור.

התמודדות של אלפאבית עם התחרות - אלפאבית לא עומדת במקום. החברה פיתחה מודלים מתקדמים משלה כמו ה-Gemini, צ'אטבוט המתחרה ל-ChatGPT, ואף מציעה שירותי פרימיום בתשלום חודשי. נתונים עדכניים מצביעים על כך שחלקה של גוגל בשוק החיפוש עלה בחודש נובמבר בכמעט אחוז אחד והגיע ל-90%.

לדברי ג'סטין פוסט, אנליסט מ-BofA Securities, ה-ChatGPT אמנם גדל במהירות, אך גוגל מצליחה לשמור על יציבות יחסית. מניית אלפאבית נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של 19.2, נמוך יחסית למתחרות כמו מיקרוסופט, אפל ואמזון, שנעות בין מכפילים של 24 ל-35.5. אנליסטים מציינים כי המחיר הנמוך משקף הן לחצים רגולטוריים והן את התחרות ההולכת וגוברת.

רוב מהאנליסטים מספקים המלצת "קנייה" למניית אלפאבית, עם מחיר יעד ממוצע של 210 דולר למניה. יחד עם זאת, ישנם אנליסטים כמו בן רייצ'ס ממליוס ריסרץ', המזהירים מפני התחרות עם ChatGPT ושומרים על גישה זהירה יותר עם המלצת "החזק" ומחיר יעד של 200 דולר.

העתיד של AI בעולם החיפוש

התחזקות הצ'אטבוטים מבוססי AI אינה בהכרח חדשות רעות לגוגל. כפי שמציין פוסט, "עליית הבינה המלאכותית עשויה להגדיל את נפח החיפושים הכולל, מה שמשאיר מקום לשחקנים נוספים."

לא בטוח שזה יימשך. עליית נפח החיפושים נובעת כנראה גם משלב הלמידה של המערכות החדשות - הצ'אטים למינהם. בשלב מסוים החיפוש יהפוך להיות יותר ממוקד וקורקטי. הפתרון של גוגל הוא שילוב של הג'ימיני שהוא הצ'אט שלה לצד מנוע החיפוש הרגיל, אלא שזה עשוי לשנות את המודל העסקי שלה לצד צריכת התוכן ממנוע החיפוש.

קיראו עוד ב"גלובל"

בינתיים לגוגל יש יתרון אחד גדול על המתחרות בתחום:

 

היתרון של גוגל

לגוגל יש יתרון משמעותי על פני המתחרות החדשות - היא עסק רווחי. OpenAI ו-Perplexity עדיין בשלבים מוקדמים של פיתוח עסקי ואינן רווחיות. יתרה מכך, Perplexity נתבעת על שימוש בתוכן ללא תשלום. התחזיות מראות שפרסום בחיפוש ימשיך לצמוח ב-6% ב-2025 וב-5% בממוצע עד סוף העשור. ה-AI לא צפוי להחליף את החיפוש המסורתי, אלא להוות פורמט נוסף לקבלת תשובות.

גוגל כבר פועלת במודל הכנסות כפול - פרסום ומנויים. שירות Google One עבר את רף 100 מיליון המנויים, כשהגרסה הפרימיום כוללת את יכולות ה-AI המתקדמות ביותר תמורת 20 דולר לחודש.

לחברה יש גם יתרון של שנות ניסיון עם פרויקטי AI כמו Google Brain ו-DeepMind, וחומרה ייעודית משלה. היא גם רכשה לאחרונה את character.ai תמורת 2.7 מיליארד דולר. עם תזרים מזומנים תפעולי צפוי של 154 מיליארד דולר ב-2025, גוגל מתכננת להשקיע 59 מיליארד דולר בעתיד ה-AI שלה - סכום דומה להשקעות מיקרוסופט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

טסלה
צילום: טוויטר
דוחות

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק

ענקית הרכבים החשמליים עקפה את תחזיות ההכנסות אך פספסה את ציפיות הרווח למניה. המשקיעים ממתינים לעדכונים על שירותי הרובוטקסי, בעוד החברה מתמודדת עם השפעת ביטול הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ועם אתגרי השוק הגלובליים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלהTesla -0.82%   פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.


החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.


מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.

בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.