הפדרל ריזרב
צילום: Federalreserve

בעד ונגד: מה חושבים בכירי הפד' על הורדות הריבית?

הוועדה המוניטרית של הפד תתכנס שוב ב-17-18 בדצמבר. שוק החוזים העתידיים משקף כרגע הסתברות של כ-55% להורדת ריבית נוספת של רבע נקודת אחוז, לעומת 45% סיכוי שהריבית תישאר ללא שינוי
אדיר בן עמי |

בכירי הבנק הפדרלי האמריקאי מציגים תמונה מורכבת של כלכלה במעבר, כאשר השפעות מגפת הקורונה והתאוששות הכלכלה דועכות. הם מצביעים על כך שצפויות הורדות ריבית נוספות, אך קצב ההורדות עשוי להיות איטי יותר מאשר בסתיו האחרון.

בחודשים האחרונים כבר ראינו שתי הורדות ריבית משמעותיות: חצי אחוז בספטמבר ורבע אחוז בתחילת נובמבר, מה שהביא את הריבית לטווח של 4.5%-4.75%. זה קרה אחרי שנה שלמה שבה הריבית לא זזה. לפי הערכות השוק, עד סוף 2025 נראה עוד הורדה של 0.75 נקודות אחוז, עם סיכוי קל להורדה נוספת של רבע אחוז כבר בדצמבר הקרוב.

שוק החוזים העתידיים על הריבית מעריך כי צפויה הורדת ריבית נוספת של 0.75 נקודות אחוז עד סוף 2025, כאשר לקראת הישיבה בדצמבר השוק מעריך בסבירות קלה שתתבצע הורדה נוספת של רבע נקודת אחוז.

ליסה קוק: תומכת בהורדות ריבית הדרגתיות

המושלת ליסה קוק, חברת ועדת השוק הפתוח של הפד מאז מאי 2022, מציגה עמדה תומכת בהמשך הורדות הריבית, אך מדגישה את הצורך בגמישות ותגובה לנתונים. "אני עדיין רואה את מסלול הריבית המתאים כלפי מטה," אמרה קוק, "אך היקף ועיתוי ההורדות יהיו תלויים בנתונים הנכנסים, בתחזית המתפתחת ובמאזן הסיכונים. איני רואה את המדיניות כמוגדרת מראש, ואני מוכנה להגיב לשינויים בתחזית."

קוק מתארת מצב מורכב בו האינפלציה אמנם יורדת, אך עדיין נדרשת זהירות. לדבריה, אם ההתקדמות בהאטת האינפלציה תיעצר, הפד עשוי להשהות את הורדות הריבית. מאידך, החלשות בשוק העבודה עלולה לדרוש האצה בהקלה המוניטרית.

בהתייחסה לכלכלה בכללותה, קוק מציינת: "באופן כללי, אני רואה את הכלכלה במצב טוב. האינפלציה ירדה משמעותית משיאה באמצע 2022, אם כי אינפלציית הליבה נותרה מעט מוגבהת. האבטלה נשארת נמוכה היסטורית, אך שוק העבודה כבר אינו מחומם יתר על המידה."

קוק מדגישה את חשיבות הנתונים משוק העבודה. היא מעריכה כי נדרשת תוספת של 200,000 משרות בחודש כדי לשמור על יציבות בשיעור האבטלה, בעוד שבששת החודשים האחרונים נוספו בממוצע רק 132,000 משרות בחודש.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנושא האינפלציה, המושלת צופה ירידה הדרגתית לכיוון היעד של 2%, כאשר היא מעריכה שגם אינפלציית הליבה וגם האינפלציה הכללית יגיעו ל-2.2% בשנה הבאה. היא מייחסת חלק ניכר מהאינפלציה הנותרת למגזר הדיור.

 

אוסטן גולסבי: קורא לזהירות בקצב הורדות הריבית

נשיא הפד של שיקגו, אוסטן גולסבי, שיצטרף לוועדה המוניטרית כחבר מצביע ב-2025, מציג גישה מאוזנת המשלבת תמיכה בהורדות ריבית עם קריאה להאטה בקצב ההורדות.

"הדבר הקשה ביותר שבנק מרכזי צריך לעשות הוא לתזמן נכון את המהלכים ברגעי מעבר בכלכלה," אמר גולסבי בהרצאה באינדיאנה. "אנחנו נמצאים ברגע קריטי למדיניות המוניטרית." גולסבי מזהה שני תהליכים מקבילים: התקרבות שוק העבודה ל"תעסוקה מלאה יציבה" והתכנסות האינפלציה ליעד של 2%. לדעתו, זהו מצב רצוי שיש לשמר, תוך מניעת התמתנות יתר של הכלכלה.

בהתייחסו לריבית העתידית, גולסבי מעריך כי "נצטרך להביא את הריבית לרמה שבה אנו חושבים שהיא צריכה להתייצב. אין צורך להגיע לשם מיד, אבל כשמסתכלים שנה קדימה, נראה לי שהריבית תהיה נמוכה משמעותית מרמתה הנוכחית."

גולסבי מדגיש את חשיבות הזהירות בקביעת קצב הורדות הריבית: "כאשר יש אי-ודאות או מחלוקת לגבי היכן הריבית תתייצב בסופו של דבר, ייתכן שיהיה הגיוני להאט את קצב ההורדות כשמתקרבים ליעד." הוא מתייחס גם לשינויים המבניים בכלכלה, ומציין כי הריבית הניטרלית - הרמה שאינה מעודדת או מרסנת את הפעילות הכלכלית - עשויה להיות גבוהה יותר כיום מאשר בעבר, בזכות שיפורים בפריון וגורמים נוספים.

 

אבטלה, אינפלציה ועוד

שיעור האבטלה עלה משפל של 3.4% באפריל 2023 ל-4.1% באוקטובר. צמיחת המשרות האטה אך נשארה חיובית בכל חודשי השנה, עם ממוצע של 132,000 משרות חדשות בחודש בששת החודשים האחרונים. קוק מציינת כי היא פחות מודאגת כעת מהחלשות נוספת בשוק העבודה מאשר לפני מספר חודשים, אך הסיכונים עדיין נוטים כלפי מטה.

מדד המחירים המועדף על הפד (PCE) הגיע לשיא של 7.2% באמצע 2022. על פי הערכות, באוקטובר הוא צפוי לרדת ל-2.3% בחישוב שנתי. אינפלציית הליבה, שאינה כוללת מזון ואנרגיה, נותרה גבוהה יותר מהמדד הכללי. היא צפויה לעמוד על כ-2.8% באוקטובר, ירידה של כמחצית משיאה ב-2022.

קוק ציינה כי שירותי הדיור אחראים לרוב החריגה של אינפלציית הליבה מעל היעד. זהו מדד איטי יחסית, כאשר חוזי שכירות מתחדשים בדרך כלל רק פעם בשנה ומכירות בתים אף פחות מכך. לדעתה, אינפלציית שירותי הדיור תרד בהדרגה במהלך השנתיים הקרובות, כאשר ההאטה בקצב הגידול בשכר הדירה החדש תחלחל לשיעור הכולל.

 

הריבית 

בכירי הפד מדברים על היעד להורדות הריבית כ"ריבית ניטרלית" - רמה תיאורטית של ריבית שאינה מעודדת או מגבילה את הפעילות הכלכלית. זוהי אינה רמה שניתן למדוד ישירות, אלא יותר תופעה שמזהים כשרואים אותה. רבים מהכלכלנים טוענים כי הריבית הניטרלית בארה"ב גבוהה כיום מאשר לפני מספר שנים, בזכות צמיחה מהירה יותר בפריון וגורמים נוספים.

הוועדה המוניטרית של הפד תתכנס שוב ב-17-18 בדצמבר. שוק החוזים העתידיים משקף כרגע הסתברות של כ-55% להורדת ריבית נוספת של רבע נקודת אחוז, לעומת 45% סיכוי שהריבית תישאר ללא שינוי.

גולסבי, שיהיה בעל זכות הצבעה בוועדה בשנה הבאה, מציין כי "כאשר יש אי-ודאות או מחלוקת לגבי היכן הריבית תתייצב בסופו של דבר, ייתכן שיהיה הגיוני להאט את קצב הורדות הריבית כשמתקרבים ליעד."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.