קרב הענקיות: גוגל ומיקרוסופט נאבקות על עתיד הטכנולוגיה
בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, שתי ענקיות מובילות - גוגל GOOGLE ומיקרוסופט MICROSOFT - מוצאות את עצמן במאבק על השליטה בעתיד הדיגיטלי. המערכה מתנהלת בשתי חזיתות עיקריות: שוק החיפוש המקוון ושירותי המחשוב בענן, כאשר הבינה המלאכותית משחקת תפקיד מרכזי בשתיהן.
עולם החיפוש באינטרנט משתנה
הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש, שנמשכה למעלה משני עשורים, מתחילה להראות סימני חולשה. לאחרונה, סקר חדש של חברת Evercore חשף תמונה מטרידה עבור ענקית החיפוש: נתח השוק שלה ירד מ-80% ל-74%, בעוד השימוש בפתרונות מבוססי בינה מלאכותית כמו ChatGPT זינק מ-1% ל-8% בתוך חודשים ספורים. נתונים אלה מסמנים שינוי משמעותי בהרגלי החיפוש של המשתמשים ומעלים שאלות לגבי עתיד השליטה בשוק.
הצ'אטים הופכים לחלק אינטגרלי מעולם צריכת התוכן - במקום לחפש נושא מסוים בגוגל ולקבל מספר תשובות ואז להתחיל בבדיקתן, שואלים את השאלה ומקבלים תשובה. מעבר לכך, בצ'אט יש גם אפשרות חיפוש בדומה לגוגל וזה נוח במרים שמדובר על נושא מתעדכן, ניוזי. האמת שזו תחרות מאוד גדולה לגוגל, וזה עומד לשנות לחלוטין את צריכת התוכן והמידע ברשת ובין היתר זה עלול לפגוע באתרי האינטרנט. אתי התוכן מקבלים חלק מהתנועה שלהם מגוגל דרך חיפוש אורגני, כשזה ייפחת והצ'אטים במקביל יתחזקו כבר לא יהיה צורך להיכנס לאתרי האינטרנט. המידע יהיה בצ'אט.
כאן בדיוק אמורה להיכנס הרגולציה, אבל הצ'אטים מספקים פתרון רגולטורי - הם מציינים את מקורות המידע. הבעיה של האתרים שמעטים מאוד נכנסים למקוורת המידע, אחרי הכל, יש להם הכל בצ'אט.
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מיקרוסופט, בשיתוף פעולה אסטרטגי עם OpenAI, מאתגרת את ההגמוניה של גוגל באמצעות שילוב טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות במנוע החיפוש Bing. גוגל מצידה משיבה מלחמה עם Gemini, מודל הבינה המלאכותית שלה, בניסיון לסגור את הפער הטכנולוגי. המאבק הזה מייצר תחרות חסרת תקדים בתחום החיפוש, כאשר כל חברה משקיעה משאבים עצומים בפיתוח ושיפור הטכנולוגיות שלה.
SearchGPT
SearchGPT, שהושק לאחרונה לאחר פיילוט מוצלח שהחל ביולי, מציע חוויית חיפוש מהפכנית המשלבת את העוצמה של GPT-4 עם יכולת גישה למידע בזמן אמת. המערכת מסוגלת לספק תשובות מקיפות במגוון תחומים, החל מתוצאות ספורט עדכניות, דרך נתוני מניות ועד לתחזיות מזג אוויר. בניגוד לגרסאות קודמות של ChatGPT, שהתבססו על מידע היסטורי בלבד, השירות החדש מחובר באופן פעיל לאינטרנט ומספק מידע עדכני ורלוונטי.
החידוש המשמעותי בשירות הוא שילוב של שקיפות ואמינות - כל תשובה מגובה בקישורים למקורות המידע המקוריים, מה שמאפשר למשתמשים לאמת את המידע ולהעמיק בו. זוהי תשובה ישירה לביקורת שנמתחה על מודלי AI בעבר בנוגע ל"הזיות" ומידע לא מדויק. השירות זמין תחילה למנויי ChatGPT Plus ו-Team, עם תוכניות להרחבה הדרגתית למשתמשי Enterprise ו-Edu בשבועות הקרובים, ולמשתמשי הגרסה החינמית בהמשך.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
OpenAI מתכננת להרחיב משמעותית את יכולות השירות, עם דגש מיוחד על תחומי הקניות והתיירות - שני תחומים שמהווים מקור הכנסה משמעותי עבור גוגל. החברה מתכוונת לנצל את עוצמת המחשוב של סדרת OpenAI o1 כדי לבצע מחקרים מעמיקים יותר ולספק תוצאות מדויקות יותר. עם זאת, האתגר המשמעותי נותר כלכלי - עלויות התפעול הגבוהות של המערכת, שצפויות לתרום להפסד של מיליארדי דולרים השנה, מחייבות את החברה למצוא מודל עסקי בר-קיימא בהקדם.
שירותי הענן
שוק שירותי הענן הפך לאחד משדות הקרב המרכזיים בין ענקיות הטכנולוגיה. בעוד Amazon Web Services (AWS) מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר, המאבק בין Microsoft Azure ל-Google Cloud Platform (GCP) הופך לעז יותר, במיוחד לאור ההתפתחויות האחרונות בתחום הבינה המלאכותית.
Microsoft Azure, המדורגת במקום השני בשוק הענן העולמי, מנצלת את יתרונה המסורתי בשוק התאגידי. החברה משלבת את שירותי הענן שלה עם חבילת Office 365 ומוצרי התוכנה הפופולריים שלה, מה שמספק לה יתרון משמעותי בשוק העסקי. עם זאת, גישה זו היא גם מקור למחלוקת, כפי שעולה מהתלונה האחרונה של גוגל לנציבות האירופית.
Google Cloud, למרות היותה השחקנית הקטנה יותר מבין השלוש, מציגה את הקצב המהיר ביותר של צמיחה. החברה מתמקדת בחדשנות טכנולוגית, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית וניתוח הנתונים. יתרונה הגדול טמון ביכולות המתקדמות שלה בתחום הבינה המלאכותית, המבוססות על תשתית הענן שלה.
בתחום הבינה המלאכותית, שתי החברות משקיעות משאבים עצומים. Azure משלבת את טכנולוגיות OpenAI במוצריה, מה שמעניק לה יתרון בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית. Google Cloud, מצידה, מציעה פתרונות מתקדמים המבוססים על טכנולוגיית Gemini ומודלים נוספים שפותחו על ידי Google DeepMind.
בהיבט הגלובלי, שתי החברות ממשיכות להרחיב את פריסת מרכזי הנתונים שלהן ברחבי העולם. Google Cloud מתמקדת בהרחבת נוכחותה באסיה ואירופה, בעוד Azure נהנית מפריסה רחבה יותר של אזורי זמינות גלובליים.
לא משחק סכום אפס
מעניין לציין כי העלייה בשימוש בכלי בינה מלאכותית אינה בהכרח מהווה משחק סכום אפס. הנתונים מראים כי משתמשי בינה מלאכותית נוטים לבצע יותר חיפושים באופן כללי, מה שמרחיב את השוק כולו. תופעה זו מרמזת על אפשרות שהתחרות המוגברת עשויה למעשה להועיל לכל השחקנים בשוק.
הנתונים מראים כי בתחומים קריטיים כמו חיפושים הקשורים לקניות ונסיעות - שהם בעלי ערך רב למפרסמים - המעבר לפתרונות בינה מלאכותית היה פחות משמעותי. זוהי נקודת אור עבור גוגל, שכן אלו התחומים שמניבים את ההכנסות הגבוהות ביותר מפרסום.
מה הדוחות האחרונים מספרים?
המאבק בין גוגל למיקרוסופט על הבכורה בעולם הטכנולוגיה קיבל תפנית מעניינת עם פרסום הדוחות הכספיים האחרונים של שתי החברות. התוצאות מדגישות את ההשקעות המאסיביות של שתי הענקיות בתחום הבינה המלאכותית, תוך שהן מציגות צמיחה משמעותית בהכנסות - במיוחד בתחום שירותי הענן.
אלפאבית, חברת האם של גוגל, הציגה תוצאות מרשימות שעלו על תחזיות וול סטריט. החברה דיווחה על רווח למניה של 2.12 דולר, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 1.84 דולר, ועלייה ניכרת לעומת 1.55 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות הסתכמו ב-88.27 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 86.39 מיליארד דולר.
במקביל, מיקרוסופט גם היא הציגה תוצאות חזקות עם רווח למניה של 3.30 דולר והכנסות של 65.6 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים. עם זאת, המניה ירדה בעקבות תחזית להוצאות גבוהות יותר הקשורות להשקעות בבינה מלאכותית.
ענן ובינה מלאכותית
בתחום הענן, שתי החברות הציגו צמיחה מרשימה. הכנסות הענן של גוגל זינקו ב-35% ל-11.35 מיליארד דולר, בעוד Azure של מיקרוסופט צמח ב-33%. נתונים אלו מדגישים את התחרות העזה בשוק הענן, כאשר שתי החברות משקיעות משאבים עצומים בתשתיות AI ובפיתוח שירותים חדשים.
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית, הדגיש בהודעת החברה כי "המחויבות שלנו לחדשנות, לצד המיקוד וההשקעה ארוכת הטווח בבינה מלאכותית, משתלמים כאשר צרכנים ושותפים נהנים מכלי ה-AI שלנו." מנגד, סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, ציין כי החברה "מרחיבה את ההזדמנויות וזוכה בלקוחות חדשים תוך כדי יישום פלטפורמות וכלי ה-AI שלנו."
ההשקעות בתשתיות AI ניכרות בהוצאות ההוניות של שתי החברות. מיקרוסופט דיווחה על הוצאות הוניות של 14.92 מיליארד דולר, עלייה משמעותית מ-9.9 מיליארד דולר בשנה שעברה. גוגל השקיעה 13.06 מיליארד דולר, עלייה חדה מ-8.06 מיליארד דולר בשנה הקודמת.
בתחום החיפוש, הליבה המסורתית של גוגל, החברה הציגה הכנסות של 49.39 מיליארד דולר, מעל לתחזיות. עם זאת, האיום התחרותי גובר עם דיווחים על כך שמטא (פייסבוק לשעבר) מפתחת מנוע חיפוש מבוסס AI עבור הפלטפורמות שלה, מה שמצטרף לתחרות הגוברת מצד מיקרוסופט עם Bing המשודרג.
ההשקעות המאסיביות ב-AI משפיעות על הרווחיות של שתי החברות. מיקרוסופט הזהירה כי שולי הרווח בענן צפויים לרדת ברבעון הבא בשל השקעות בתשתיות AI, מה שהוביל לירידה במחיר המניה. למרות זאת, האנליסטים נשארים אופטימיים לגבי הפוטנציאל ארוך הטווח של השקעות אלו.
- 1.חנן 03/11/2024 22:22הגב לתגובה זוברוב החיפושים שעשיתי לאחרונה בגוגל, לא מצאתי ום תוצאה רלבנטית בעמוד הראשון. גוגל מנסה למכור מוצרים בכל דרך ורק עם קשר קלוש לחיפוש.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
