מיקרוסופט וגוגל
צילום: אדיר בן עמי

קרב הענקיות: גוגל ומיקרוסופט נאבקות על עתיד הטכנולוגיה

המערכה בין שתי החברות מתנהלת בשתי חזיתות עיקריות: שוק החיפוש המקוון ושירותי המחשוב בענן, כאשר הבינה המלאכותית משחקת תפקיד מרכזי בשתיהן 
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה גוגל מיקרוסופט

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, שתי ענקיות מובילות - גוגל GOOGLE ומיקרוסופט MICROSOFT - מוצאות את עצמן במאבק על השליטה בעתיד הדיגיטלי. המערכה מתנהלת בשתי חזיתות עיקריות: שוק החיפוש המקוון ושירותי המחשוב בענן, כאשר הבינה המלאכותית משחקת תפקיד מרכזי בשתיהן. 

 

עולם החיפוש באינטרנט משתנה

הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש, שנמשכה למעלה משני עשורים, מתחילה להראות סימני חולשה. לאחרונה, סקר חדש של חברת Evercore חשף תמונה מטרידה עבור ענקית החיפוש: נתח השוק שלה ירד מ-80% ל-74%, בעוד השימוש בפתרונות מבוססי בינה מלאכותית כמו ChatGPT זינק מ-1% ל-8% בתוך חודשים ספורים. נתונים אלה מסמנים שינוי משמעותי בהרגלי החיפוש של המשתמשים ומעלים שאלות לגבי עתיד השליטה בשוק.

הצ'אטים הופכים לחלק אינטגרלי מעולם צריכת התוכן - במקום לחפש נושא מסוים בגוגל ולקבל מספר תשובות ואז להתחיל בבדיקתן, שואלים את השאלה ומקבלים תשובה. מעבר לכך, בצ'אט יש גם אפשרות חיפוש בדומה לגוגל וזה נוח במרים שמדובר על נושא מתעדכן, ניוזי. האמת שזו תחרות מאוד גדולה לגוגל, וזה עומד לשנות לחלוטין את צריכת התוכן והמידע ברשת ובין היתר זה עלול לפגוע באתרי האינטרנט. אתי התוכן מקבלים חלק מהתנועה שלהם מגוגל דרך חיפוש אורגני, כשזה ייפחת והצ'אטים במקביל יתחזקו כבר לא יהיה צורך להיכנס לאתרי האינטרנט. המידע יהיה בצ'אט. 

כאן בדיוק אמורה להיכנס הרגולציה, אבל הצ'אטים מספקים פתרון רגולטורי - הם מציינים את מקורות המידע. הבעיה של האתרים שמעטים מאוד נכנסים למקוורת המידע, אחרי הכל, יש להם הכל בצ'אט. 

מיקרוסופט, בשיתוף פעולה אסטרטגי עם OpenAI, מאתגרת את ההגמוניה של גוגל באמצעות שילוב טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות במנוע החיפוש Bing. גוגל מצידה משיבה מלחמה עם Gemini, מודל הבינה המלאכותית שלה, בניסיון לסגור את הפער הטכנולוגי. המאבק הזה מייצר תחרות חסרת תקדים בתחום החיפוש, כאשר כל חברה משקיעה משאבים עצומים בפיתוח ושיפור הטכנולוגיות שלה.

 

SearchGPT

SearchGPT, שהושק לאחרונה לאחר פיילוט מוצלח שהחל ביולי, מציע חוויית חיפוש מהפכנית המשלבת את העוצמה של GPT-4 עם יכולת גישה למידע בזמן אמת. המערכת מסוגלת לספק תשובות מקיפות במגוון תחומים, החל מתוצאות ספורט עדכניות, דרך נתוני מניות ועד לתחזיות מזג אוויר. בניגוד לגרסאות קודמות של ChatGPT, שהתבססו על מידע היסטורי בלבד, השירות החדש מחובר באופן פעיל לאינטרנט ומספק מידע עדכני ורלוונטי.

החידוש המשמעותי בשירות הוא שילוב של שקיפות ואמינות - כל תשובה מגובה בקישורים למקורות המידע המקוריים, מה שמאפשר למשתמשים לאמת את המידע ולהעמיק בו. זוהי תשובה ישירה לביקורת שנמתחה על מודלי AI בעבר בנוגע ל"הזיות" ומידע לא מדויק. השירות זמין תחילה למנויי ChatGPT Plus ו-Team, עם תוכניות להרחבה הדרגתית למשתמשי Enterprise ו-Edu בשבועות הקרובים, ולמשתמשי הגרסה החינמית בהמשך.

קיראו עוד ב"גלובל"

OpenAI מתכננת להרחיב משמעותית את יכולות השירות, עם דגש מיוחד על תחומי הקניות והתיירות - שני תחומים שמהווים מקור הכנסה משמעותי עבור גוגל. החברה מתכוונת לנצל את עוצמת המחשוב של סדרת OpenAI o1 כדי לבצע מחקרים מעמיקים יותר ולספק תוצאות מדויקות יותר. עם זאת, האתגר המשמעותי נותר כלכלי - עלויות התפעול הגבוהות של המערכת, שצפויות לתרום להפסד של מיליארדי דולרים השנה, מחייבות את החברה למצוא מודל עסקי בר-קיימא בהקדם.

 

שירותי הענן

שוק שירותי הענן הפך לאחד משדות הקרב המרכזיים בין ענקיות הטכנולוגיה. בעוד Amazon Web Services (AWS) מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר, המאבק בין Microsoft Azure ל-Google Cloud Platform (GCP) הופך לעז יותר, במיוחד לאור ההתפתחויות האחרונות בתחום הבינה המלאכותית.

Microsoft Azure, המדורגת במקום השני בשוק הענן העולמי, מנצלת את יתרונה המסורתי בשוק התאגידי. החברה משלבת את שירותי הענן שלה עם חבילת Office 365 ומוצרי התוכנה הפופולריים שלה, מה שמספק לה יתרון משמעותי בשוק העסקי. עם זאת, גישה זו היא גם מקור למחלוקת, כפי שעולה מהתלונה האחרונה של גוגל לנציבות האירופית.

Google Cloud, למרות היותה השחקנית הקטנה יותר מבין השלוש, מציגה את הקצב המהיר ביותר של צמיחה. החברה מתמקדת בחדשנות טכנולוגית, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית וניתוח הנתונים. יתרונה הגדול טמון ביכולות המתקדמות שלה בתחום הבינה המלאכותית, המבוססות על תשתית הענן שלה.

בתחום הבינה המלאכותית, שתי החברות משקיעות משאבים עצומים. Azure משלבת את טכנולוגיות OpenAI במוצריה, מה שמעניק לה יתרון בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית. Google Cloud, מצידה, מציעה פתרונות מתקדמים המבוססים על טכנולוגיית Gemini ומודלים נוספים שפותחו על ידי Google DeepMind.

בהיבט הגלובלי, שתי החברות ממשיכות להרחיב את פריסת מרכזי הנתונים שלהן ברחבי העולם. Google Cloud מתמקדת בהרחבת נוכחותה באסיה ואירופה, בעוד Azure נהנית מפריסה רחבה יותר של אזורי זמינות גלובליים.

 

לא משחק סכום אפס

מעניין לציין כי העלייה בשימוש בכלי בינה מלאכותית אינה בהכרח מהווה משחק סכום אפס. הנתונים מראים כי משתמשי בינה מלאכותית נוטים לבצע יותר חיפושים באופן כללי, מה שמרחיב את השוק כולו. תופעה זו מרמזת על אפשרות שהתחרות המוגברת עשויה למעשה להועיל לכל השחקנים בשוק.

הנתונים מראים כי בתחומים קריטיים כמו חיפושים הקשורים לקניות ונסיעות - שהם בעלי ערך רב למפרסמים - המעבר לפתרונות בינה מלאכותית היה פחות משמעותי. זוהי נקודת אור עבור גוגל, שכן אלו התחומים שמניבים את ההכנסות הגבוהות ביותר מפרסום.

 

מה הדוחות האחרונים מספרים?

המאבק בין גוגל למיקרוסופט על הבכורה בעולם הטכנולוגיה קיבל תפנית מעניינת עם פרסום הדוחות הכספיים האחרונים של שתי החברות. התוצאות מדגישות את ההשקעות המאסיביות של שתי הענקיות בתחום הבינה המלאכותית, תוך שהן מציגות צמיחה משמעותית בהכנסות - במיוחד בתחום שירותי הענן.

אלפאבית, חברת האם של גוגל, הציגה תוצאות מרשימות שעלו על תחזיות וול סטריט. החברה דיווחה על רווח למניה של 2.12 דולר, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 1.84 דולר, ועלייה ניכרת לעומת 1.55 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות הסתכמו ב-88.27 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 86.39 מיליארד דולר.

במקביל, מיקרוסופט גם היא הציגה תוצאות חזקות עם רווח למניה של 3.30 דולר והכנסות של 65.6 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים. עם זאת, המניה ירדה בעקבות תחזית להוצאות גבוהות יותר הקשורות להשקעות בבינה מלאכותית.

ענן ובינה מלאכותית

בתחום הענן, שתי החברות הציגו צמיחה מרשימה. הכנסות הענן של גוגל זינקו ב-35% ל-11.35 מיליארד דולר, בעוד Azure של מיקרוסופט צמח ב-33%. נתונים אלו מדגישים את התחרות העזה בשוק הענן, כאשר שתי החברות משקיעות משאבים עצומים בתשתיות AI ובפיתוח שירותים חדשים.

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית, הדגיש בהודעת החברה כי "המחויבות שלנו לחדשנות, לצד המיקוד וההשקעה ארוכת הטווח בבינה מלאכותית, משתלמים כאשר צרכנים ושותפים נהנים מכלי ה-AI שלנו." מנגד, סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, ציין כי החברה "מרחיבה את ההזדמנויות וזוכה בלקוחות חדשים תוך כדי יישום פלטפורמות וכלי ה-AI שלנו."

ההשקעות בתשתיות AI ניכרות בהוצאות ההוניות של שתי החברות. מיקרוסופט דיווחה על הוצאות הוניות של 14.92 מיליארד דולר, עלייה משמעותית מ-9.9 מיליארד דולר בשנה שעברה. גוגל השקיעה 13.06 מיליארד דולר, עלייה חדה מ-8.06 מיליארד דולר בשנה הקודמת.

בתחום החיפוש, הליבה המסורתית של גוגל, החברה הציגה הכנסות של 49.39 מיליארד דולר, מעל לתחזיות. עם זאת, האיום התחרותי גובר עם דיווחים על כך שמטא (פייסבוק לשעבר) מפתחת מנוע חיפוש מבוסס AI עבור הפלטפורמות שלה, מה שמצטרף לתחרות הגוברת מצד מיקרוסופט עם Bing המשודרג.

ההשקעות המאסיביות ב-AI משפיעות על הרווחיות של שתי החברות. מיקרוסופט הזהירה כי שולי הרווח בענן צפויים לרדת ברבעון הבא בשל השקעות בתשתיות AI, מה שהוביל לירידה במחיר המניה. למרות זאת, האנליסטים נשארים אופטימיים לגבי הפוטנציאל ארוך הטווח של השקעות אלו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חנן 03/11/2024 22:22
    הגב לתגובה זו
    ברוב החיפושים שעשיתי לאחרונה בגוגל, לא מצאתי ום תוצאה רלבנטית בעמוד הראשון. גוגל מנסה למכור מוצרים בכל דרך ורק עם קשר קלוש לחיפוש.
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

דיוויד קוסטמן מנכל אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין

הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אאוטבריין

חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93%  פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.


המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.


אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.


המספרים

הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.


ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.