מיקרוסופט וגוגל
צילום: אדיר בן עמי

קרב הענקיות: גוגל ומיקרוסופט נאבקות על עתיד הטכנולוגיה

המערכה בין שתי החברות מתנהלת בשתי חזיתות עיקריות: שוק החיפוש המקוון ושירותי המחשוב בענן, כאשר הבינה המלאכותית משחקת תפקיד מרכזי בשתיהן 
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה גוגל מיקרוסופט

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, שתי ענקיות מובילות - גוגל GOOGLE ומיקרוסופט MICROSOFT - מוצאות את עצמן במאבק על השליטה בעתיד הדיגיטלי. המערכה מתנהלת בשתי חזיתות עיקריות: שוק החיפוש המקוון ושירותי המחשוב בענן, כאשר הבינה המלאכותית משחקת תפקיד מרכזי בשתיהן. 

 

עולם החיפוש באינטרנט משתנה

הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש, שנמשכה למעלה משני עשורים, מתחילה להראות סימני חולשה. לאחרונה, סקר חדש של חברת Evercore חשף תמונה מטרידה עבור ענקית החיפוש: נתח השוק שלה ירד מ-80% ל-74%, בעוד השימוש בפתרונות מבוססי בינה מלאכותית כמו ChatGPT זינק מ-1% ל-8% בתוך חודשים ספורים. נתונים אלה מסמנים שינוי משמעותי בהרגלי החיפוש של המשתמשים ומעלים שאלות לגבי עתיד השליטה בשוק.

הצ'אטים הופכים לחלק אינטגרלי מעולם צריכת התוכן - במקום לחפש נושא מסוים בגוגל ולקבל מספר תשובות ואז להתחיל בבדיקתן, שואלים את השאלה ומקבלים תשובה. מעבר לכך, בצ'אט יש גם אפשרות חיפוש בדומה לגוגל וזה נוח במרים שמדובר על נושא מתעדכן, ניוזי. האמת שזו תחרות מאוד גדולה לגוגל, וזה עומד לשנות לחלוטין את צריכת התוכן והמידע ברשת ובין היתר זה עלול לפגוע באתרי האינטרנט. אתי התוכן מקבלים חלק מהתנועה שלהם מגוגל דרך חיפוש אורגני, כשזה ייפחת והצ'אטים במקביל יתחזקו כבר לא יהיה צורך להיכנס לאתרי האינטרנט. המידע יהיה בצ'אט. 

כאן בדיוק אמורה להיכנס הרגולציה, אבל הצ'אטים מספקים פתרון רגולטורי - הם מציינים את מקורות המידע. הבעיה של האתרים שמעטים מאוד נכנסים למקוורת המידע, אחרי הכל, יש להם הכל בצ'אט. 

מיקרוסופט, בשיתוף פעולה אסטרטגי עם OpenAI, מאתגרת את ההגמוניה של גוגל באמצעות שילוב טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות במנוע החיפוש Bing. גוגל מצידה משיבה מלחמה עם Gemini, מודל הבינה המלאכותית שלה, בניסיון לסגור את הפער הטכנולוגי. המאבק הזה מייצר תחרות חסרת תקדים בתחום החיפוש, כאשר כל חברה משקיעה משאבים עצומים בפיתוח ושיפור הטכנולוגיות שלה.

 

SearchGPT

SearchGPT, שהושק לאחרונה לאחר פיילוט מוצלח שהחל ביולי, מציע חוויית חיפוש מהפכנית המשלבת את העוצמה של GPT-4 עם יכולת גישה למידע בזמן אמת. המערכת מסוגלת לספק תשובות מקיפות במגוון תחומים, החל מתוצאות ספורט עדכניות, דרך נתוני מניות ועד לתחזיות מזג אוויר. בניגוד לגרסאות קודמות של ChatGPT, שהתבססו על מידע היסטורי בלבד, השירות החדש מחובר באופן פעיל לאינטרנט ומספק מידע עדכני ורלוונטי.

החידוש המשמעותי בשירות הוא שילוב של שקיפות ואמינות - כל תשובה מגובה בקישורים למקורות המידע המקוריים, מה שמאפשר למשתמשים לאמת את המידע ולהעמיק בו. זוהי תשובה ישירה לביקורת שנמתחה על מודלי AI בעבר בנוגע ל"הזיות" ומידע לא מדויק. השירות זמין תחילה למנויי ChatGPT Plus ו-Team, עם תוכניות להרחבה הדרגתית למשתמשי Enterprise ו-Edu בשבועות הקרובים, ולמשתמשי הגרסה החינמית בהמשך.

קיראו עוד ב"גלובל"

OpenAI מתכננת להרחיב משמעותית את יכולות השירות, עם דגש מיוחד על תחומי הקניות והתיירות - שני תחומים שמהווים מקור הכנסה משמעותי עבור גוגל. החברה מתכוונת לנצל את עוצמת המחשוב של סדרת OpenAI o1 כדי לבצע מחקרים מעמיקים יותר ולספק תוצאות מדויקות יותר. עם זאת, האתגר המשמעותי נותר כלכלי - עלויות התפעול הגבוהות של המערכת, שצפויות לתרום להפסד של מיליארדי דולרים השנה, מחייבות את החברה למצוא מודל עסקי בר-קיימא בהקדם.

 

שירותי הענן

שוק שירותי הענן הפך לאחד משדות הקרב המרכזיים בין ענקיות הטכנולוגיה. בעוד Amazon Web Services (AWS) מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר, המאבק בין Microsoft Azure ל-Google Cloud Platform (GCP) הופך לעז יותר, במיוחד לאור ההתפתחויות האחרונות בתחום הבינה המלאכותית.

Microsoft Azure, המדורגת במקום השני בשוק הענן העולמי, מנצלת את יתרונה המסורתי בשוק התאגידי. החברה משלבת את שירותי הענן שלה עם חבילת Office 365 ומוצרי התוכנה הפופולריים שלה, מה שמספק לה יתרון משמעותי בשוק העסקי. עם זאת, גישה זו היא גם מקור למחלוקת, כפי שעולה מהתלונה האחרונה של גוגל לנציבות האירופית.

Google Cloud, למרות היותה השחקנית הקטנה יותר מבין השלוש, מציגה את הקצב המהיר ביותר של צמיחה. החברה מתמקדת בחדשנות טכנולוגית, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית וניתוח הנתונים. יתרונה הגדול טמון ביכולות המתקדמות שלה בתחום הבינה המלאכותית, המבוססות על תשתית הענן שלה.

בתחום הבינה המלאכותית, שתי החברות משקיעות משאבים עצומים. Azure משלבת את טכנולוגיות OpenAI במוצריה, מה שמעניק לה יתרון בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית. Google Cloud, מצידה, מציעה פתרונות מתקדמים המבוססים על טכנולוגיית Gemini ומודלים נוספים שפותחו על ידי Google DeepMind.

בהיבט הגלובלי, שתי החברות ממשיכות להרחיב את פריסת מרכזי הנתונים שלהן ברחבי העולם. Google Cloud מתמקדת בהרחבת נוכחותה באסיה ואירופה, בעוד Azure נהנית מפריסה רחבה יותר של אזורי זמינות גלובליים.

 

לא משחק סכום אפס

מעניין לציין כי העלייה בשימוש בכלי בינה מלאכותית אינה בהכרח מהווה משחק סכום אפס. הנתונים מראים כי משתמשי בינה מלאכותית נוטים לבצע יותר חיפושים באופן כללי, מה שמרחיב את השוק כולו. תופעה זו מרמזת על אפשרות שהתחרות המוגברת עשויה למעשה להועיל לכל השחקנים בשוק.

הנתונים מראים כי בתחומים קריטיים כמו חיפושים הקשורים לקניות ונסיעות - שהם בעלי ערך רב למפרסמים - המעבר לפתרונות בינה מלאכותית היה פחות משמעותי. זוהי נקודת אור עבור גוגל, שכן אלו התחומים שמניבים את ההכנסות הגבוהות ביותר מפרסום.

 

מה הדוחות האחרונים מספרים?

המאבק בין גוגל למיקרוסופט על הבכורה בעולם הטכנולוגיה קיבל תפנית מעניינת עם פרסום הדוחות הכספיים האחרונים של שתי החברות. התוצאות מדגישות את ההשקעות המאסיביות של שתי הענקיות בתחום הבינה המלאכותית, תוך שהן מציגות צמיחה משמעותית בהכנסות - במיוחד בתחום שירותי הענן.

אלפאבית, חברת האם של גוגל, הציגה תוצאות מרשימות שעלו על תחזיות וול סטריט. החברה דיווחה על רווח למניה של 2.12 דולר, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שעמדו על 1.84 דולר, ועלייה ניכרת לעומת 1.55 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות הסתכמו ב-88.27 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 86.39 מיליארד דולר.

במקביל, מיקרוסופט גם היא הציגה תוצאות חזקות עם רווח למניה של 3.30 דולר והכנסות של 65.6 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים. עם זאת, המניה ירדה בעקבות תחזית להוצאות גבוהות יותר הקשורות להשקעות בבינה מלאכותית.

ענן ובינה מלאכותית

בתחום הענן, שתי החברות הציגו צמיחה מרשימה. הכנסות הענן של גוגל זינקו ב-35% ל-11.35 מיליארד דולר, בעוד Azure של מיקרוסופט צמח ב-33%. נתונים אלו מדגישים את התחרות העזה בשוק הענן, כאשר שתי החברות משקיעות משאבים עצומים בתשתיות AI ובפיתוח שירותים חדשים.

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית, הדגיש בהודעת החברה כי "המחויבות שלנו לחדשנות, לצד המיקוד וההשקעה ארוכת הטווח בבינה מלאכותית, משתלמים כאשר צרכנים ושותפים נהנים מכלי ה-AI שלנו." מנגד, סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, ציין כי החברה "מרחיבה את ההזדמנויות וזוכה בלקוחות חדשים תוך כדי יישום פלטפורמות וכלי ה-AI שלנו."

ההשקעות בתשתיות AI ניכרות בהוצאות ההוניות של שתי החברות. מיקרוסופט דיווחה על הוצאות הוניות של 14.92 מיליארד דולר, עלייה משמעותית מ-9.9 מיליארד דולר בשנה שעברה. גוגל השקיעה 13.06 מיליארד דולר, עלייה חדה מ-8.06 מיליארד דולר בשנה הקודמת.

בתחום החיפוש, הליבה המסורתית של גוגל, החברה הציגה הכנסות של 49.39 מיליארד דולר, מעל לתחזיות. עם זאת, האיום התחרותי גובר עם דיווחים על כך שמטא (פייסבוק לשעבר) מפתחת מנוע חיפוש מבוסס AI עבור הפלטפורמות שלה, מה שמצטרף לתחרות הגוברת מצד מיקרוסופט עם Bing המשודרג.

ההשקעות המאסיביות ב-AI משפיעות על הרווחיות של שתי החברות. מיקרוסופט הזהירה כי שולי הרווח בענן צפויים לרדת ברבעון הבא בשל השקעות בתשתיות AI, מה שהוביל לירידה במחיר המניה. למרות זאת, האנליסטים נשארים אופטימיים לגבי הפוטנציאל ארוך הטווח של השקעות אלו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חנן 03/11/2024 22:22
    הגב לתגובה זו
    ברוב החיפושים שעשיתי לאחרונה בגוגל, לא מצאתי ום תוצאה רלבנטית בעמוד הראשון. גוגל מנסה למכור מוצרים בכל דרך ורק עם קשר קלוש לחיפוש.
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


גיימי דיימון
צילום: Getty images Israel

"הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"

ג’יימי דיימון נפגש עם סנאטורים רפובליקנים וסיפק תובנות - "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך" 

צוות גלובל |

ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארצות הברית ג'יי.פי מורגן צ’ייס, הגיע ביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב.

דיימון, אחד הקולות המשפיעים ביותר בוול סטריט ובמערכת הבנקאות האמריקאית, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.

בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה,  טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך". מנהיג הרוב בסנאט, ג’ון טון, אמר לאחר הפגישה כי תמיד חשוב לקבל את הערכתו של דיימון לגבי התמונה המאקרו־כלכלית: “זה מוסיף נקודת מבט מהשטח של המערכת הפיננסית”.

עם זאת, ברקע הנתונים הכלכליים שהתפרסמו השבוע מצביעים על חולשה מתמשכת. התחלות הבנייה ירדו לרמה הנמוכה מאז מאי, על רקע עודפי מלאי בשוק הדיור שמאט את קצב העבודה של הקבלנים. בנוסף, סנטימנט הצרכנים ירד בספטמבר לשפל מאז מאי, בעוד הציפיות לאינפלציה לטווח ארוך טיפסו חודש שני ברציפות. המשמעות היא שהציבור האמריקאי פחות אופטימי, בעיקר בשל חששות לגבי שוק העבודה והמשך העליות במחירים.

דיימון התייחס גם לסוגיה רגישה נוספת, קשרי עבר של ג’יי.פי מורגן עם הפיננסייר המורשע ג’פרי אפשטיין. לדבריו, החברה “מצרה על כל קשר שהיה בעבר” ותשתף פעולה עם כל דרישה של הקונגרס בנושא.