ארהב ארצות הברית
צילום: mromerorta, Pixabay

האינפלציה בארה"ב ממשיכה להתמתן: מתקרבת ליעד של הפד

מדד המחירים לצריכה פרטית (PCE) עלה ב-0.2% בספטמבר, לעומת עלייה של 0.1% באוגוסט, בהתאם לתחזיות האנליסטים
אדיר בן עמי | (2)

נתוני האינפלציה בארצות הברית לחודש ספטמבר ממשיכים להצביע על התקרבות ליעד השנתי של הפדרל ריזרב העומד על 2%, למרות עלייה קלה בקצב הגידול החודשי במחירים. לקראת ישיבת הריבית הקרובה של הפד ב-6-7 בנובמבר, השוק צופה הורדת ריבית, כשהמשקיעים ממתינים לנתוני התעסוקה של אוקטובר שיפורסמו ביום שישי.

על פי נתוני לשכת הניתוח הכלכלי האמריקאית שפורסמו ביום חמישי, מדד המחירים לצריכה פרטית (PCE) עלה ב-0.2% בספטמבר, לעומת עלייה של 0.1% באוגוסט, בהתאם לתחזיות האנליסטים. בהשוואה שנתית, המדד עלה ב-2.1%, הקצב הנמוך ביותר מאז תחילת 2021, ירידה מ-2.3% בחודש הקודם.

מדד הליבה, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה, רשם עלייה חודשית של 0.3% בספטמבר, האצה לעומת העלייה של 0.2% בחודש הקודם. בהשוואה שנתית, קצב העלייה נותר יציב על 2.7%.

על פי הערכות כלכלנים, קצב אינפלציה חודשי של כ-0.17% תואם את היעד השנתי של הפד העומד על 2%. נתון זה מצביע על התקדמות משמעותית במאמצי הבנק המרכזי לרסן את האינפלציה.

 

מחירי הליבה נותרו עקשניים

מחירי הליבה נותרו עקשניים יותר מהאינפלציה הכללית בתקופה האחרונה. ירידה של 2% במחירי האנרגיה בספטמבר לבדו - ו-8.1% בהשוואה לשנה שעברה - תרמה להורדת מדד ה-PCE הכללי. מחירי המזון עלו ב-0.4% בספטמבר, אך היו גבוהים רק ב-1.2% בהשוואה לשנה שעברה.

האינפלציה השנתית הכללית האטה בארבע עשיריות האחוז מאז יולי, ל-2.1% בספטמבר. לעומת זאת, אינפלציית הליבה נותרה תקועה על 2.7% בהשוואה שנתית במשך שלושה חודשים רצופים.

המגזר השירותים ממשיך להיות המנוע העיקרי של האינפלציה, כפי שהיה ברוב השנתיים האחרונות. עלויות השירותים במדד ה-PCE עלו ב-3.7% בהשוואה לשנה שעברה, בעוד שעלויות המוצרים עלו ב-2.1%.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההאצה באינפלציית הליבה של מדד ה-PCE בספטמבר משקפת את המגמה שנראתה גם במדד המחירים לצרכן (CPI), מדד אינפלציה חלופי. נתונים שפורסמו ב-10 באוקטובר הראו עלייה גבוהה מהצפוי של 0.3% במדד הליבה של ה-CPI בחודש שעבר, או עלייה של 3.3% בהשוואה לשנה שעברה.

ההבדלים בין שני המדדים נובעים מהמשקלות השונים שניתנים לקטגוריות מחירים שונות. במיוחד, החשיפה הנמוכה יותר לעלויות דיור במדד ה-PCE תרמה לכך שהוא נמוך באופן עקבי ממדד ה-CPI השנה.

 

הכנסות הצרכנים עלו ב-0.3%, ההוצאות ב-0.5%

בהתייחס להכנסות הצרכנים, נרשמה עלייה של 0.3% בספטמבר, בהתאם לתחזיות, בעוד שההוצאות עלו ב-0.5%, עשירית האחוז מעל לצפי. שיעור החיסכון האישי של האמריקאים ירד ל-4.6%, הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2023.

הוועדה המוניטרית של הפד הורידה את טווח היעד לריבית הפדרלית בחצי נקודת אחוז ב-18 בספטמבר, ל-4.75% עד 5.0%, לאחר שהשאירה את הריבית ללא שינוי מאז יולי 2023. חוזי הריבית העתידיים מתמחרים כעת הסתברות גבוהה מאוד להורדת ריבית נוספת של רבע נקודת אחוז בישיבת נובמבר, מה שמשקף את האופטימיות בשוק לגבי המשך מגמת ההתמתנות באינפלציה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    SHIKA 31/10/2024 17:09
    הגב לתגובה זו
    מה שאני רואה ששיעור ה PCE עלה ב 0.3%. מאיפה לקחת 0.2%?
  • 1.
    כלכלן 31/10/2024 16:41
    הגב לתגובה זו
    העובדה שהאוכלוסיה בכל המערב קטנה ומזדקנת בקצב מהיר, בעיקר גוררת דפלציה ולא אינפלציה. בקיצור, הבנקים רוצים להרוויח מהרבה אנשים שנטלו ונתקעו הלוואות בזמן הקוביד כשהריבית היתה אפסית, בהינתן ובסוף אצל אותם הבנקים הגדולים עובדים הפוליטיקאים הממשלות נבחרי הציבור והבנקים המרכזיים בארה״ב ובישראל (אגב רובם יהודים) עושה את שלה והרווחים שלהם טסים על חשבון הציבור הנשדד...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.