האינפלציה בארה"ב ממשיכה להתמתן: מתקרבת ליעד של הפד
נתוני האינפלציה בארצות הברית לחודש ספטמבר ממשיכים להצביע על התקרבות ליעד השנתי של הפדרל ריזרב העומד על 2%, למרות עלייה קלה בקצב הגידול החודשי במחירים. לקראת ישיבת הריבית הקרובה של הפד ב-6-7 בנובמבר, השוק צופה הורדת ריבית, כשהמשקיעים ממתינים לנתוני התעסוקה של אוקטובר שיפורסמו ביום שישי.
על פי נתוני לשכת הניתוח הכלכלי האמריקאית שפורסמו ביום חמישי, מדד המחירים לצריכה פרטית (PCE) עלה ב-0.2% בספטמבר, לעומת עלייה של 0.1% באוגוסט, בהתאם לתחזיות האנליסטים. בהשוואה שנתית, המדד עלה ב-2.1%, הקצב הנמוך ביותר מאז תחילת 2021, ירידה מ-2.3% בחודש הקודם.
מדד הליבה, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה, רשם עלייה חודשית של 0.3% בספטמבר, האצה לעומת העלייה של 0.2% בחודש הקודם. בהשוואה שנתית, קצב העלייה נותר יציב על 2.7%.
על פי הערכות כלכלנים, קצב אינפלציה חודשי של כ-0.17% תואם את היעד השנתי של הפד העומד על 2%. נתון זה מצביע על התקדמות משמעותית במאמצי הבנק המרכזי לרסן את האינפלציה.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחירי הליבה נותרו עקשניים
מחירי הליבה נותרו עקשניים יותר מהאינפלציה הכללית בתקופה האחרונה. ירידה של 2% במחירי האנרגיה בספטמבר לבדו - ו-8.1% בהשוואה לשנה שעברה - תרמה להורדת מדד ה-PCE הכללי. מחירי המזון עלו ב-0.4% בספטמבר, אך היו גבוהים רק ב-1.2% בהשוואה לשנה שעברה.
האינפלציה השנתית הכללית האטה בארבע עשיריות האחוז מאז יולי, ל-2.1% בספטמבר. לעומת זאת, אינפלציית הליבה נותרה תקועה על 2.7% בהשוואה שנתית במשך שלושה חודשים רצופים.
המגזר השירותים ממשיך להיות המנוע העיקרי של האינפלציה, כפי שהיה ברוב השנתיים האחרונות. עלויות השירותים במדד ה-PCE עלו ב-3.7% בהשוואה לשנה שעברה, בעוד שעלויות המוצרים עלו ב-2.1%.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ההאצה באינפלציית הליבה של מדד ה-PCE בספטמבר משקפת את המגמה שנראתה גם במדד המחירים לצרכן (CPI), מדד אינפלציה חלופי. נתונים שפורסמו ב-10 באוקטובר הראו עלייה גבוהה מהצפוי של 0.3% במדד הליבה של ה-CPI בחודש שעבר, או עלייה של 3.3% בהשוואה לשנה שעברה.
ההבדלים בין שני המדדים נובעים מהמשקלות השונים שניתנים לקטגוריות מחירים שונות. במיוחד, החשיפה הנמוכה יותר לעלויות דיור במדד ה-PCE תרמה לכך שהוא נמוך באופן עקבי ממדד ה-CPI השנה.
הכנסות הצרכנים עלו ב-0.3%, ההוצאות ב-0.5%
בהתייחס להכנסות הצרכנים, נרשמה עלייה של 0.3% בספטמבר, בהתאם לתחזיות, בעוד שההוצאות עלו ב-0.5%, עשירית האחוז מעל לצפי. שיעור החיסכון האישי של האמריקאים ירד ל-4.6%, הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2023.
הוועדה המוניטרית של הפד הורידה את טווח היעד לריבית הפדרלית בחצי נקודת אחוז ב-18 בספטמבר, ל-4.75% עד 5.0%, לאחר שהשאירה את הריבית ללא שינוי מאז יולי 2023. חוזי הריבית העתידיים מתמחרים כעת הסתברות גבוהה מאוד להורדת ריבית נוספת של רבע נקודת אחוז בישיבת נובמבר, מה שמשקף את האופטימיות בשוק לגבי המשך מגמת ההתמתנות באינפלציה.
- 2.SHIKA 31/10/2024 17:09הגב לתגובה זומה שאני רואה ששיעור ה PCE עלה ב 0.3%. מאיפה לקחת 0.2%?
- 1.כלכלן 31/10/2024 16:41הגב לתגובה זוהעובדה שהאוכלוסיה בכל המערב קטנה ומזדקנת בקצב מהיר, בעיקר גוררת דפלציה ולא אינפלציה. בקיצור, הבנקים רוצים להרוויח מהרבה אנשים שנטלו ונתקעו הלוואות בזמן הקוביד כשהריבית היתה אפסית, בהינתן ובסוף אצל אותם הבנקים הגדולים עובדים הפוליטיקאים הממשלות נבחרי הציבור והבנקים המרכזיים בארה״ב ובישראל (אגב רובם יהודים) עושה את שלה והרווחים שלהם טסים על חשבון הציבור הנשדד...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
