טראמפ פאוול
צילום: טוויטר

טראמפ הזהיר את ג'רום פאוול לא להוריד את הריבית לפני הבחירות

החוזים על ריבית הפד מתמחרים סבירות של 96% להורדת ריבית בחודש ספטמבר, טראמפ טוען שזה יעזור לביידן בבחירות ולוחץ על יו"ר הפד להימנע מלהוריד את הריבית
אדיר בן עמי | (2)

דונאלד טראמפ הזהיר את יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לא להוריד את הריבית לפני הבחירות בנובמבר ואמר שהוא לא ינסה לגרום להדחת פאוול מתפקידו לפני סיום כהונתו ב-2026.  לפי טראמפ, הורדת ריבית לפני הבחירות תעזור לביידן לנצח. "זה משהו שהם יודעים שהם לא צריכים לעשות", אמר הנשיא לשעבר. 

הבנק המרכזי של ארה"ב העלה את הריבית באגרסיביות בשנים 2022 ו-2023 במטרה להילחם באינפלציה, שהגיעה לשיא של 9% משנה לשנה ביוני 2022. צמיחת המחירים ירדה מאז לאיזור ה-3% ונתוני האינפלציה האחרונים הציגו התקדמות רבה אל עבר היעד השנתי של הפד של 2%.

כעת, כאשר גם שוק העבודה מראה סימני התקררות, בוול-סטריט החלו לצפות להורדת ריבית ראשונה בחודש ספטמבר. החוזים העתידיים על הריבית צופים סבירות של 96% לכך שהריבית אכן תרד בספטמבר ברבע נקודת אחוז מהטווח הנוכחי של 5.25%-5.5%.

פאוול היווה לעיתים תכופות יעד להתקפות מצד טראמפ במהלך כהונתו הראשונה כנשיא, כאשר הפד החליט להעלות את הריבית. באוגוסט 2019, בשיא של מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין, שאל טראמפ בטוויטר "מי האויב הגדול ביותר שלנו, ג'יי פאוול או נשיא סין?"

 

ההתקדמות במאבק באינפלציה

יו"ר הפדרל ריזרב אמר לאחרונה בראיון כי הודות לנתוני האינפלציה האחרונים נציגי הפד קיבלו ביטחון רב יותר כי הצמיחה במחירים מואטת והאינפלציה מתקדמת בדרך ליעד ה-2%. בעוד פאוול נמנע מלענות על שאלות בנוגע להורדת ריבית אפשרית, הוא כן ציין כי בכירי הפד מתמקדים כעת יותר בלחפש סימני התקררות של שוק העבודה האמריקאי.

"במשך זמן רב, מאז הגיעה האינפלציה, היה נכון להתמקד בעיקר בה", אמר פאוול. "כעת, כאשר האינפלציה בירידה ושוק העבודה אכן התקרר, אנחנו נבחן מקרוב את שניהם. הם נמצאים באיזון הרבה יותר טוב ובמידה ונראה היחלשות בלתי צפויה בשוק העבודה, יתכן וזה יצדיק תגובה מצידנו".

ב-11 ביולי פורסם כי האינפלציה בארה"ב לחודש יוני ירדה ב-0.1% לעומת חודש מאי, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.2%, מה שאומר שהייתה אינפלציה שלילית בחודש יוני. האינפלציה השנתית ירדה ל-3%, מתחת לצפי שהיה ל-3.1%. אינפלציית הליבה עלתה ב-0.1%, לעומת הצפי שהיה לעלייה של 0.2%, ובשיעור שנתי עמדה על 3.3% לעומת הצפי שהיה ל-3.4%. מדובר על נתונים טובים שהעלו את הסבירות להורדת ריבית קרובה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"לא התקדמנו כמעט ברבעון הראשון", אמר פאוול. ,ברבעון השני כבר התקדמנו קצת יותר. עכשיו יש לנו כבר שלוש קריאות אינפלציה טובות ובמידה ועושים ממוצע מדובר בקצב די טוב". במסגרת עדות שסיפק פאוול בקונגרס ב-9 ו-10 ביולי, אמר הנגיד כי הסיכונים הפכו למאוזנים יותר, מה שמאפשר לפקידי הפדד להרחיב את המיקוד שלהם מעבר להורדת האינפלציה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בת אל 17/07/2024 21:14
    הגב לתגובה זו
    חייב להודיע על תמיכתו בגיוס כל החרדים לצבא
  • 1.
    כמה 17/07/2024 19:45
    הגב לתגובה זו
    ככה טראמפ מסוכן ולבטח בקדנציה נוספת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.