טראמפ פאוול
צילום: טוויטר

טראמפ הזהיר את ג'רום פאוול לא להוריד את הריבית לפני הבחירות

החוזים על ריבית הפד מתמחרים סבירות של 96% להורדת ריבית בחודש ספטמבר, טראמפ טוען שזה יעזור לביידן בבחירות ולוחץ על יו"ר הפד להימנע מלהוריד את הריבית
אדיר בן עמי | (2)

דונאלד טראמפ הזהיר את יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לא להוריד את הריבית לפני הבחירות בנובמבר ואמר שהוא לא ינסה לגרום להדחת פאוול מתפקידו לפני סיום כהונתו ב-2026.  לפי טראמפ, הורדת ריבית לפני הבחירות תעזור לביידן לנצח. "זה משהו שהם יודעים שהם לא צריכים לעשות", אמר הנשיא לשעבר. 

הבנק המרכזי של ארה"ב העלה את הריבית באגרסיביות בשנים 2022 ו-2023 במטרה להילחם באינפלציה, שהגיעה לשיא של 9% משנה לשנה ביוני 2022. צמיחת המחירים ירדה מאז לאיזור ה-3% ונתוני האינפלציה האחרונים הציגו התקדמות רבה אל עבר היעד השנתי של הפד של 2%.

כעת, כאשר גם שוק העבודה מראה סימני התקררות, בוול-סטריט החלו לצפות להורדת ריבית ראשונה בחודש ספטמבר. החוזים העתידיים על הריבית צופים סבירות של 96% לכך שהריבית אכן תרד בספטמבר ברבע נקודת אחוז מהטווח הנוכחי של 5.25%-5.5%.

פאוול היווה לעיתים תכופות יעד להתקפות מצד טראמפ במהלך כהונתו הראשונה כנשיא, כאשר הפד החליט להעלות את הריבית. באוגוסט 2019, בשיא של מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין, שאל טראמפ בטוויטר "מי האויב הגדול ביותר שלנו, ג'יי פאוול או נשיא סין?"

 

ההתקדמות במאבק באינפלציה

יו"ר הפדרל ריזרב אמר לאחרונה בראיון כי הודות לנתוני האינפלציה האחרונים נציגי הפד קיבלו ביטחון רב יותר כי הצמיחה במחירים מואטת והאינפלציה מתקדמת בדרך ליעד ה-2%. בעוד פאוול נמנע מלענות על שאלות בנוגע להורדת ריבית אפשרית, הוא כן ציין כי בכירי הפד מתמקדים כעת יותר בלחפש סימני התקררות של שוק העבודה האמריקאי.

"במשך זמן רב, מאז הגיעה האינפלציה, היה נכון להתמקד בעיקר בה", אמר פאוול. "כעת, כאשר האינפלציה בירידה ושוק העבודה אכן התקרר, אנחנו נבחן מקרוב את שניהם. הם נמצאים באיזון הרבה יותר טוב ובמידה ונראה היחלשות בלתי צפויה בשוק העבודה, יתכן וזה יצדיק תגובה מצידנו".

ב-11 ביולי פורסם כי האינפלציה בארה"ב לחודש יוני ירדה ב-0.1% לעומת חודש מאי, מתחת לצפי שהיה לעלייה של 0.2%, מה שאומר שהייתה אינפלציה שלילית בחודש יוני. האינפלציה השנתית ירדה ל-3%, מתחת לצפי שהיה ל-3.1%. אינפלציית הליבה עלתה ב-0.1%, לעומת הצפי שהיה לעלייה של 0.2%, ובשיעור שנתי עמדה על 3.3% לעומת הצפי שהיה ל-3.4%. מדובר על נתונים טובים שהעלו את הסבירות להורדת ריבית קרובה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"לא התקדמנו כמעט ברבעון הראשון", אמר פאוול. ,ברבעון השני כבר התקדמנו קצת יותר. עכשיו יש לנו כבר שלוש קריאות אינפלציה טובות ובמידה ועושים ממוצע מדובר בקצב די טוב". במסגרת עדות שסיפק פאוול בקונגרס ב-9 ו-10 ביולי, אמר הנגיד כי הסיכונים הפכו למאוזנים יותר, מה שמאפשר לפקידי הפדד להרחיב את המיקוד שלהם מעבר להורדת האינפלציה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בת אל 17/07/2024 21:14
    הגב לתגובה זו
    חייב להודיע על תמיכתו בגיוס כל החרדים לצבא
  • 1.
    כמה 17/07/2024 19:45
    הגב לתגובה זו
    ככה טראמפ מסוכן ולבטח בקדנציה נוספת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".