אסטרהזנקה צופה הכנסות של 80 מיליארד דולר עד 2030 - איך היא תעשה זאת?
ענקית התרופות הבריטית-שוודית אסטרהזניקה, שמתקשה למצוא אפיקי פעילות חדשים בעידן הפוסט-קורונה, הודיעה כי היא מתכננת להגדיל את סך ההכנסות שלה ל-80 מיליארד דולר עד 2030 - גידול של 75% מ-45.8 מיליארד דולר ב-2023. "אנחנו מאוד בטוחים ביעד של 80 מיליארד דולר הודות לתיק התרופות הרחב והמגוון שלנו שקיים היום", אמרה ארדנה סארין, סמנכ"לית הכספים של אסטרהזנקה.
אסטרהזניקה הצהירה שהיא תתמקד בתחומי האונקולוגיה, התרופות הביו-פרמצבטיות והמחלות הנדירות, והיא צופה להשיק 20 תרופות חדשות נוספות בשש השנים הקרובות. "לרבות מהן יש פוטנציאל להיות תרופות בשווי 5 מיליארד דולר", ציינה סארין. בהצהרת החברה צוין, שנתון הכנסה זה עשוי להתקבל מדי שנה עבור רבות מהתרופות החדשות בשיא פעילותן.
תכניותיה של אסטרהזניקה כוללות פיתוח תרופות לטיפול לפחות במחצית מהסרטנים הפוטנציאליים ופיתוח חלופות לטיפולים קלאסיים כמו כימותרפיה וקרנות. "ייקח זמן שכל השוק יוחלף, אבל אנחנו חושבים שיש לנו היום את הטכנולוגיה להתחיל להחליף אותם", אמרה סארין ל-CNBC. כמה טיפולים לסרטן שפותחו על ידי אסטרהזניקה כבר אושרו על ידי ה-FDA האמריקאי, כולל התרופה Enhertu, תרופה שפותחה בשיתוף עם יצרנית התרופות היפנית דאיצ'י סנקיו, שמטרתה לטפל בסרטן השד.
אסטרהזניקה הודיעה גם על רכישות של חברות תרופות, כולל Fusion Pharmaceuticals Inc, המתמקדת בטיפול בסרטן. לאחרונה החברה חשפה תוכניות לבנות מתקן ייצור תרופות נוגדן-תרופה מצומדת בסינגפור. "זו הטכנולוגיה החדשה שתתפוס את מקומה של הכימותרפיה. מדובר בייצור מורכב מאוד, ולכן נדרש תהליך מקיף מההתחלה עד הסוף, ולכן החלטנו לבצע את ההשקעה הזו בסינגפור", אמרה סארין. היא הוסיפה כי נעשו השקעות גם במתקנים אחרים של אסטרהזניקה.
עידן הפוסט קורונה
- איך יכלו הקוראים של ביזפורטל להרוויח פי 3 ולמה נפלה אתמול קומפיוג'ן ב-18%
- בוול-סטריט אופטימיים - מה קורה אצל אסטרהזניקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אסטרהזניקה הפכה לשם דבר במהלך מגפת הקורונה, כאשר פיתחה יחד עם אוניברסיטת אוקספורד את אחד החיסונים הראשונים נגד המחלה, שאומנם לא היו פופולאריים כמו אלה של פייזר ומודרנה, אך בהחלט הניבו לה הכנסות יפות. התרופה, המוכרת בשם Vaxzevria, תצא מייצור, בהתחשב בביקוש הפוחת ועלייתם של חיסונים אחרים המותאמים לווריאנטים ספציפיים.
עבור ענקית התרופות מגפת הקורונה היא כבר נחלת העבר. כך אמרה מנכ"לית החברה: "מבחינתנו, ללא ספק, זו תקופת הפוסט-קורונה", אמרה סורין. "סיפקנו חיסונים במהלך המגפה בעיקר בגלל שמדובר היה במשבר בריאות ציבור חמור. חיסוני קורונה הם לא באמת התחום העסקי שלנו".
אסטרהזניקה מתמקדת באופן מסורתי בתחומים כמו אונקולוגיה (חקר הסרטן) ובריאות לב וכלי דם, וזה יישאר במוקד החברה גם בעתיד, אמרה סורין. היא ציינה שתרופות לסוכרת ולמחלות מטבוליות ימלאו אף הן תפקיד חשוב בפיתוח החברה. "אנחנו בודקים גם תרופות לניהול משקל, ואולי אף משלבים אותן עם תרופות שמסייעות למחלות רקע שיש להרבה מהחולים עם בעיות של עודף משקל", אמרה.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.