פאגאיה
צילום: דני שם טוב

הפסידו מיליארדי דולרים למשקיעים והרוויחו שכר של עשרות מיליונים

בזמן שמניית פאגאיה מחקה מעל 90% משוויה, הנהלת חברת הפינטק הישראלית, אשר נסחרת בארצות הברית, נהנתה ממשכורות בהיקף של מעל 31 מיליון דולר; כמה הרוויח מנכ"ל החברה ומה הייתה עלות השכר של הנשיא שכיהן פחות משנה וחצי?

חברת הפינטק הישראלית פאגאיה פאגאיה מחקה במהלך השנתיים האחרונות למעלה מ-90% מערכה. עם זאת, הדבר לא הפריע למנהלי החברה לשלשל לכיסם מיליוני דולרים במהלך התקופה. כאשר במהלך השנתיים האחרונות עלות שכרם של חמשת המנהלים הבכירים בחברה עמדה על מעל 31 מיליון דולר.

על פי דוחות החברה במהלך השנתיים האחרונות, נהנה מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, גל קורבינר ממשכרות שנתית של 1 מיליון דולר. לכך ניתן לצרף את הבונוסים בהם זכה במהלך תקופה זו בהיקף של 2.97 מיליון דולר (782 אלף דולר ב-2023 וכ-2.2 מיליון ב-2022). מספרים אלו מתגמדים ביחס לתגמולים להם זכה אשוק ואסוואני, מי ששימש עד השנה שעברה כנשיא החברה. במשך תקופת כהונתו כנשיא, שנמשכה פחות מחצי שנה, שלשל לכיסו ואסוואני סכום של מעל 17 מיליון דולר. עם זאת, מרבית הסכום מגיע מאופציות, שניתנו לו לפני הנפקת החברה, במחיר גבוה בהרבה ממחיר המנייה הנוכחי.

עלות השכר של תמי רוזן, מי ששימשה עד לאחרונה כסמנכ"לית משאבי אנוש, עמדה במהלך השנה החולפת על כ-2.6 מיליון דולר. על אף שמשכורת הבסיס שלה עמדה על 650 אלף דולר, קיבלה רוזן במהלך השנה החולפת תגמולים מבוססי מניות בהיקף של כ-1.5 מיליון דולר אשר הצטרפו לבונוסים של 400 אלף דולר. זאת לאחר שבשנה קודם לכן, הסתכמה עלות השכר של רוזן בכ-1 מיליון דולר בלבד.

עלות שכרו של מיכאל קורלנדר אשר שימש כסמנכ"ל הכספים של החברה, עמדה על כ-2 מיליון דולר במהלך שנת 2023. כאשר בדומה לרוזן, משכורת הבסיס שלו עמדה על כ-650 אלף דולר, אשר הצטרפה לתגמולים ובונוסים מבוססי מניות בהיקף של 1.4 מיליון דולר. על אף השנה הקשה של פאגאיה גם במקרה של קורלנדר עלות השכר שלו קפצה משמעותית במהלך שנת הכספים האחרונה לאחר שב-2022 עמדה על כ-1 מיליון דולר.

מי שעוד נהנה מחגיגת השכר בפאגאיה הוא אמול נאיק, סמנכ"ל התפעול של החברה שעלות שכרו השנתית מעורכת בכ-1.9 מיליון דולר. כמו חבריו להנהלה הבכירה של החברה גם נאיק זכה למניות בהיקף של 1 מיליון דולר, אשר הצטרפו למשכורת שנתית של 650 אלף דולר ובנוס נוסף של 250 אלף דולר.

תוצאות ידועות מראש

בשנת 2022 רשמה פאגאיה, העוסקת בהערכת סיכונים לנותני אשראי, את מניותיה למסחר באמצעות מיזוג עם חברת SPAC. במסגרת המיזוג גייסה החברה סכום של 488 מיליון דולר, אשר שיקף לה שווי של 8.5 מיליארד דולר. מלבד העיתוי הבעיתי של המיזוג, שנערך לאחר ששוק ההנפקות התקרר, הוא לווה בשורה של סימנים מדאיגים ובראשם דיווחים על מכירת מניות מוקדמת של בעלי המניות הקיימים, והתפטרותו של החתם המוביל בעסקה.

הענן השחור שריחף מעל ההנפקה, לווה בצניחה של 40% במחיר המנייה ביום המסחר הראשון. מאז ההנפקה צנח שווי החברה במעל 90% והיא נסחרת כיום במחיר של כ-10 דולר למניה (לאחר שביצעה פיצול מניות הפוך). בחודש שעבר ביצע החברה הנפקה של 7.5 מיליון מניות במחיר של 12.70 דולר למניה, אשר היוו דיסקאונט של 18% על מחיר המניה בעת ההנפקה. בעקבות ההנפקה מחקה החברה כרבע משוויה, והיא נסחרת ככיום לפי שווי של כ-700 מיליון דולר בלבד.

בשבוע הבא (9/5) צפויה החברה לפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2024. בחברה העריכו כי ההכנסות צפויות לעמוד על 225-240 מיליון דולר, בזמן שצפי האנליסטים בוול סטריט עומד על 226 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואמת צפויה לעמוד על בין 32 ל-38 מיליון דולר. את שנת 2024 כולה צופה החברה לסיים עם הכנסות של 925 מיליון דולר עד 1.02 מיליארד דולר, בזמן שצפי האנליסטים להכנסה שנתית עומד כיום על 976 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם צפוי להגיע ל-150-190 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    נוסטרדמוס 30/04/2024 19:46
    הגב לתגובה זו
    עם יש מישהו שמחזיק בחברת כלום ושום דבר הזאת אז מגיע לו שההנהלה חולבת לו את הרווחים. שום כלום בפיתה
  • 11.
    אזרח 30/04/2024 16:16
    הגב לתגובה זו
    איו בכלל נתון כמה לוקחת ההנהלה על חשבון העובדים
  • 10.
    אין בושה אולי צריך לתבוע אותם על רשלנות? (ל"ת)
    גקי 30/04/2024 13:32
    הגב לתגובה זו
  • משקיע חכם 30/04/2024 15:29
    הגב לתגובה זו
    רק את עצמם
  • 9.
    מה צריך בסך הכול עיתונות אוהדת וקהל שבוי כדי שיקנה נקוב (ל"ת)
    קשקש 30/04/2024 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כלכלן 30/04/2024 13:06
    הגב לתגובה זו
    הרפורמה המשפטית גרמה לבעיה למי שלא הבין - כמובן לא הנהיהול או המודל העיסקי
  • פגאיה לא פאפיה 30/04/2024 17:22
    הגב לתגובה זו
    פפיה העבירו לחול
  • 7.
    פונזי 30/04/2024 12:58
    הגב לתגובה זו
    זוכרים את הבנקים ב2008 איזה הפסדי עתק אבל הבונוסים המשיכו לרוץ. איזה עולם.
  • יכולים ללמד את האמריקנים (ל"ת)
    עובד 30/04/2024 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גם המושחת ביותר רואה את עצמו כתחמן ולא עבריין (ל"ת)
    קפדן בקטנות 30/04/2024 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השחיתות - קווים לדמותה. (ל"ת)
    mudale 30/04/2024 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 30/04/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    עובדים על כולם כל הזמן
  • 3.
    אהרון 30/04/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
    נוכלים מנהלים כספי משקיעים . איפה הרגולטור . כנראה גם הוא שותף למעשה הנוכלות
  • יוסי 30/04/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    הבורסה אשמה אינה ממלאת תפקידה לשמור על המשקיעים מפיני רמאים ונוכלים
  • 2.
    נחמן 30/04/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
    מה חדש בזה חצי מהמסחר בבורסה זה הונאות של מתוחכמים כי הבורסה זה לא מפעל ייצור שמרויחים מהמוצר כי בשביל שאחד ירויח השני צריך להפסיד וכך זה עובד בכל הבורסות
  • 1.
    האם גניבת הדעת וגניבת כספי משקיעים אינם ברי תביעות 30/04/2024 12:23
    הגב לתגובה זו
    האם גניבת הדעת וגניבת כספי משקיעים אינם ברי תביעות אישיות לנוכלים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social