המתח הגיאופוליטי ומחירי האנרגיה - האם הנפט יצליח לעבור את ה-100 דולר?
מחירי הנפט צפויים להמשיך ולעלות על רקע המתיחות הגוברת במזרח התיכון והחששות שהמלחמה של ישראל נגד הטרור תתרחב ישירות אל מול ראש הנחש - איראן. מחיר הנפט מסוג ברנט עלה ביום המסחר האחרון ב-2.2% ל-91.73 דולר לחבית וכמעט הצליח לסגור במחיר הגבוה ביותר מאז אוקטובר עם שבוע חמישי ברצף של עליות.
לפי הערכות, קיימת סבירות גבוהה לכך שמחירי הנפט ימשיכו לעלות, כאשר בכירים בשוק הנפט סבורים כי ביקוש חזק מהצפוי, קיצוצים בייצור של אופ"ק וחוסר הוודאות הגיאו-פוליטית ישאירו את מחירי הנפט גבוהים משמעותית ואף יעלו אותם למעל 100 דולר. בג'יי פי מורגן חזו לאחרונה כי מחיר הנפט אכן מסוגל ל-100 דולר, מחיר הבנזין עשוי לעלות ל-4 דולר לליטר בחודש ומחיר הגז יעמוד על ממוצע של 3.63 דולר.
לאחר התקיפה הישירה הנדירה אמש של איראן על ישראל שהגיעה כתגובה לחיסול בכיר הצבא האיראני בסוריה מוקדם יותר החודש, רבים תוהים האם ישראל תגיב בעוצמה או תבליג שוב על מנת לא להסתכן במלחמה. במידה והמערכה מתרחבת גם אל מול איראן, צפויה להיות השפעה גדולה על אספקת הנפט העולמית ואף על נתיבי תחבורה חשובים.
מלחמה מול איראן תשים את ייצור הנפט בסיכון גדול, כאשר אסטרטגית סביר שישראל תכוון לתקוף איפה שהכי כואב. פגיעה בייצור הנפט של תומכת הטרור הגדולה צפויה לשבש ייצור של 18 מיליון חביות נפט ביום שזורמות במפרץ הפרסי ולדחוף את מחירי הנפט מעלה. בתרחיש של מלחמה, ארגון אופ"ק צפוי לחזור ולהגדיל את הייצור על מנת להקל על המחירים. עם זאת, זה לא צפוי לקרות באופן מיידי.
- יוני חנציס מנכ"ל דוראל: תקומה זה השדות הסולראיים במפלסים וניר-עוז
- ערבה פאוור הודיעה על עסקת מימון בהיקף של 90 מיליון שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עליות המחירים בשוק הנפט נחשבות לנושא רגיש בארה"ב, במיוחד בתקופת בחירות. מחיר הנפט מהווה ברומטר מרכזי של מצב יוקר המחיה במדינה, ועלייה חדה בו עלולה להשפיע גם על הבחירות שיתקיימו בחודש נובמבר. האמריקאים לא ממש מעוניינים מהתרחבות המלחמה במיוחד היות והנפט מהווה רכיב מרכזי בחיי היום יום שלהם. עם תחילת המלחמה של ישראל בחמאס, קפץ הנפט ל-92 דולר לחבית. במלחמה מול איראן, סביר להניח שהוא יזנק עוד יותר.
- 1.עושה חשבון 15/04/2024 08:31הגב לתגובה זויש פוליטיקאים בארה"ב שמונים ע"י בעלי חברות נפט , ויש ע"י חברות אנרגיה ירוקה, הכל פוליטיקה .
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
