מארק קיובן עם המימוש הכי גדול שלו מאז 1999 - האם הוא צופה משבר נוסף?
מעניין להסתכל על מהלכים של השחקנים הגדולים בשווקים, "לוויתנים" כמו שקוראים להם לפעמים. וכמו לוויתנים, התנועות שלהם אכן עושות גלים רוב הזמן. לא סתם התקשורת סוקרת כל תנועה בפורטפילו של ברקשייר האת'אוויי של וורן באפט למשל. המשקיעים האלה נמצאים איפה שהם נמצאים כי הם לקחו החלטות נכונות לאורך הדרך, אז כנראה שהם מבינים דבר או שניים שיגרמו להם לקחת החלטות נכונות גם בעתיד. אחד האנשים המעניינים בעולם ההשקעות הוא מארק קיובן. השווי שלו מוערך בכ-6.2 מיליארד דולר, ועד לא מזמן הוא היה חבר קבוע בפאנל תכנית "הכרישים" האמריקאית ובעל השליטה של קבוצת ה-NBA הדלאס מאבריקס. קיובן רכש את השליטה בקבוצה בשנת 2000 בסכום של 285 מיליון דולר ועזר לה לזכות באליפות הראשונה והיחידה שלה אי פעם בשנת 2011, דבר שתרם רבות להעלאת השווי של הקבוצה לסכום של 4.5 מיליארד דולר. אבל לאחרונה קיובן מכר את רוב אחזקותיו בקבוצה, וזה המהלך הכי גדול שהוא עשה מאז 1999, אז הוא הצליח לממש בדיוק שנה לפני הנפילה של שנת 2000 - אז האם קיובן צופה משבר נוסף?
המימוש המוצלח ב-1999
בשנת 2000 השוק נפל במשבר שקיבל את השם "בועת הדוט.קום". השנים האלה היו מאופיינות בצמיחה מהירה של רשת האינטרנט, שהביאה לכך שכמעט כל חברה שקמה ושמה את התווים "com." בשם שלה הצליחה לגייס או למכור בסכומים אסטרונומיים. מבין החברות הללו הו גם חברות מצליחות שקיימות עד היום כאשר הדוגמא הבולטת ביותר היא אמזון AMAZON שנסחרת היום לפי שווי של 1.6 טריליון דולר, אבל הרבה מאוד חברות קרסו ומשקיעים רבים איבדו הרבה כסף. ומארק קיובן זיהה את הנפילה - קיובן הקים כמה שנים קודם לכן את אתר brodcast.com. קיובן, שלמד באינדיאנה, הקים את האתר בשביל שלו ולחבריו תהיה דרך לשמוע, ובהמשך גם לראות, את משחקי הכדורסל של קבוצת הקולג' שלהם מכל מקום באמצעות האינטרנט. האתר גדל והפך בעצם לאתר הסטרימינג הראשון אי פעם, וב-1999 קיובן מכר את החברה ליאהו בסכום של 5.7 מיליארד דולר (הרכישה הגדולה ביותר של יאהו אי פעם). קיובן מכר את החברה שלו באפריל 1999, כמעט שנה לאחר מכן בועת הדוט.קום התפוצצה, אז מדד ה-S&P 500 נפל ב-50% והנאסד"ק ב-77%.
מדד ה-S&P 500 בתקופת בועת הדוט.קוםלמה קיובן אולי חושש שאנחנו לפני נפילה גם עכשיו?
קיובן מכר לאחרונה את רוב אחזקותיו בקבוצת ה-NBA למרים אדלסון בסכום של 3.5 מיליארד דולר. אחזקותיו בקבוצה היוו את רוב ההון המושקע שלו, אז יכול להיות שקיובן חושב שאנחנו לפני מפלה נוספת, אבל מה גורם לו לחשוב ככה? השווקים דווקא יחסית מעודדים לאחרונה - האינפלציה מאטה והחלטת הריבית של הפד בשבוע שעבר גרמה להערכות אפילו חזקות יותר לגבי הורדות ריבית בשנת 2024. אבל יש כמה נתונים שדווקא עלולים לצנן את האופטימיות לגבי התאוששות של השווקים. אחד הנתונים שעודדו את הכלכלנים בזמן האחרון הוא המכירות באונליין בבלאק פרידיי שהגיעו לשיא של כמעט 10 מיליארד דולר. במבט ראשון זה אכן נתון מעודד, האמריקאים כבר מרגישים פחות לחוצים מהריבית במשק וחוזרים לבזבז כסף, אבל בפועל 47% האלה נעשו במודל תשלום של "קנה עכשיו, שלם אחר כך", מה שאומר שהאמריקאים פשוט מגדילים את חוב האשראי שלהם עוד יותר, חוב שעומד נכון להיות כבר על 1.3 טריליון דולר, וזו עלולה להיות בועה. הנתון השני הוא מדד ה-LEI, או Leading Economic Index. המדד שואף לחזות שינויים גדולים בשווקים הכלכליים והוא עושה זאת על ידי שקלול של מספר נתונים הכוללים בין היתר את מרווח הריבית (המרווח בין ריבית הפד לתשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים), מדד ה-S&P 500, מספר הבקשות החדשות לדמי אבטלה, מספר הזמנות חומרי גלם על ידי יצרנים ועוד מספר גורמים נוספים. המדד הצליח, פחות או יותר, לחזות את השינויים הגדולים בשווקים בטווח של בערך 7 חודשים לפני, ואחי שעלה קצת בחודש אוקטובר, בחודש נובמבר הוא ירד שוב ומאותת על מיתון שצפוי במהלך 2024.
מדד ה-LEI; באדום: קו אזהרת המיתון
כמו שניתן לראות, המדד אכן עשה עבודה טובה בנפילות של שנת 2000, משבר הנדל"ן ב-2008 ואפילו בתקופת השיא של תום מגפת הקורונה, אבל חשוב לציין שהמדד נשען על הרבה גורמים ולכן הוא מאוד לא מדויק. חוץ מזה, קיובן לא צפה למשל את המשבר של 2008, שלפי המדד היה אפילו חמור יותר מהמשבר של שנת 2000.- 3.סימן אזהרה? 20/12/2023 23:03הגב לתגובה זוקיובן מכר כדורסל לא מניות. לא ברור אם זה קשור לוול סטריט.
- 2.מתן 20/12/2023 19:07הגב לתגובה זומוכר למרים אדלסון, רוצים לפתח את כל המתחם לקזינו אחד ענק. אין קשר לא לכדורסל וגם לא לשוק ההון כתבה לא קשורה לכלום
- 1.מ. כהן 20/12/2023 18:54הגב לתגובה זומה אפשר להבין מכל זה ? שקיובן חכם וכולם טיפשים, או שיש אפשרות אחרת, והיא שכמו כל יהודי, סוחר טוב לעולם לא מתאהב בסחורה שלו.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
